Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
221/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikkien tarvitse kaikkea tehdä. Jos ei kiinnosta - niin ei kiinnosta ruoanlaitto!

Ei tarvitse kuolla nälkään, kun on pakasteet ja einekset.

Joskus voi tapahtua outojakin.

Olen itse myöhäisherännyt ruokien suhteen.

Lapsena ja nuorena tuskin osasin perunat keittää - koska ei kiinnostanut pätkääkään!

Nykyään varmaan kirnuaisin voinkin, jos jostain tuoretta (=siis hapatettavaa) maitoa saisin.

Innostuin kokkauksesta vasta yli 4-kymppisenä.

Onneksi ei ole ollut lapsia, jotka olisivat varmaan saaneet riisi- tai risataudin, tai ainakin keripukin! omalla ruokavaliollani.

Nykyisin olen se kuuluisa ehtoisa emäntä, joka pyöräyttää piirakat, leivät, sämpylät...

keittää keitot, hauduttaa puurot, säilöö pakastaen ja kuivattaen ja hapattaen...

tekee perinneruoat...

Opettelin sen sahdin- ja mämminkin teon ihan fiiliksissä.

Viinaakin osaisin valmistaa, jos vain viitsisin kyhätä ne tislauslaitteet... Tai no...

Onneksi on ne eineksetkin. Ja Alko.

Vierailija
222/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utarevatkulia

Se on kyllä udarvatkulia. Viimeksi eilen tein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin synnyttämässä pari vuotta sitten, sain eteeni muistoja jostain pimeältä 80-luvulta. Kaikki ruoka, jota sairaassa tarjoiltiin oli väriltään ruskeaa ja ainoa mauste niissä oli suola.

Pidän erittäin tervetulleena asiana sitä, että kehitys menee eteenpäin eikä nykyperheissä syödä enää samoja ruokia kuin 80-luvulla. Silloin suomalaisissa ruokakaupoissa oli perunaa, porkkanaa, ruskeaa kastiketta, kolmenlaista leipää, perunaa, jauhoja, rasvamaitoa, ananassäilykkeitä ja sanoinko jo, että perunaa.

Täytyy ajatella niin, että jos perheissä ei enää tehdä perunaa ja ruskeaa kastiketta, sille on joku hyvä syy. Kuten se, että ihmisen, jopa suomalaisen, makuaisti on evoluution myötä kehittynyt maistamaan enemmän makuja.

Täällä on listattu jo kymmeniä ruokalajeja. Keitetyt perunat ja ruskeakastike on niistä vain yksi.

Ettekö te ole lapsena muuta syöneet, kun teillä on noin synkeät muistikuvat menneestä?

En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllä meidänkin perheessä pääasiallisin ruoka oli keitetyt perunat ja ruskea kastike (ilman sattumia). Seuraavalla aterialla oli sitten niitä samoja keitettyjä perunoita lämmitettynä siinä samassa ruskeassa kastikkeessa. 

Tää on itse asiassa aika mielenkiintoista.

Meillä se vanha ruskeakastike maustettiin aina uudelleen ja se oli pyttipannun mausteena.

Jätjettömän hyvää!

Vierailija
224/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeäkala ja valkokastikehan on entinen jouluklassikko. Meillä se syödään perinteisesti uutenavuotena.

Vierailija
225/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluu päästää tät ketjuu alas!

Ite oon äiti, jolla ei ole kotoa mitään tollasia ruoka perinteitä. Jotain muistoja mummolasta

mut en osaa tehdä itte mitään niinku mummo osasi.

Vierailija
226/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee lama-ajan epäterveellisiä mössöjä.

Porkkanakeittoa teen usein kyllä, kaikkien kolmen lapsen herkkua. -Äiti 21v

Vierailija
227/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluu päästää tät ketjuu alas!

Ite oon äiti, jolla ei ole kotoa mitään tollasia ruoka perinteitä. Jotain muistoja mummolasta

mut en osaa tehdä itte mitään niinku mummo osasi.

Oothan sä aiksas viuden hölmö joset osaa normaali ruokaa laittaa!!??

Vierailija
228/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkalaatikko

Vierailija
229/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee lama-ajan epäterveellisiä mössöjä.

Porkkanakeittoa teen usein kyllä, kaikkien kolmen lapsen herkkua. -Äiti 21v

Olet täysin oikeassa. "Lapseni" ovat yli 30-vuotiaita, enkä tiedä noista kahdesta muusta yhtään mitään. Jotain jonkun alueen perinneruokaa, jota ei ole koskaan syöty muualla? Ihan naurettavaa, pysytään oikeassa ruoassa. Porkkanasosekeitto on hyvää, varsinkin kun lisää kermaa. No, se on vanhojen tätien mielipide, ei tarvitse vastustaa ;)

Vierailija
230/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TEE ENÄÄ PERUNA KAALI MUUSSI KIISSELIÄ

Vierailija
231/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaipaan ihan hirveesti rasvaisia sianliharuokia,

Mutta sellaisia kotona tapettujen sikojen.

.

Vierailija
232/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa ihan itsekseen

Vierailija
233/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäressu,kananmunakastike potuilla,kalakukko,perunavelli,makaronivelli

Kalakukkoa olen pari kertaa yrittänyt tehdä, mutta kuori oli niin kovaa, ettei meinattu saada syötyä mitenkään.

Voi ei! Mielikuvissani näen teidät pilkkomassa sitä moottorisahalla.

Sahaa tarvittiin oikeasti, mutta vain käsisahaa!

Vierailija
234/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mällivatkulia

Vierailija
235/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tollasia yäk syö?????????!!!!!!

Vierailija
236/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soseet!

Oma äitini teki itse hedelmä-, marja- ja vihannes/lihasoseet. Nykyään syötetään iskukuumennettuja, joissa ei ole kuin lisättyä synteettistä vitamiinia.

Lindströmin pihvit!

Kaalilaatikko!

Uuniohrapuuro. Ruispuolukkapuuro.

Kaikki vauvasoseet tehtiin itse bamix-sauvalla soseuttaen, jopa naudanliha ja peruna, ja sitten pakastettiin annospusseissa. Kaupasta ostin vain luumusosetta, jos oli vatsa kovalla lapsella. Ruispuolukkapuuro maidon kanssa oli itselläni aamupuurona ennen kouluun lähtöä. Täytyypä tehdä huomenna pitkästä aikaa.

Vierailija
237/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 80-luvun lopulla syntynyt ja elin lapsuuteni perheessä jossa syötiin vain eines- ja ravintolaruokaa. Äidille oli syömishäiriöisenä kunnia-asia syödä mahdollisimman vähän, ja me lapsetkin saatiin pointseja ja hyväksyntää kun söimme harvoin emmekä kitisseet ruokaa. Äidistä oli halveksuttavaa syödä lämmintä ruokaa.

Se ja vanhempieni päihdeongelmat ovat syy siihen, että omille lapsilleni haluan mahdollisimman terveen ruokasuhteen. Meillä syödään kasvispainotteisesti, mutta usein juuri noita perinneruokia joita en kotona koskaan saanut. Silakkapihvejä, kaalilaatikkoa, ruskeaa kastiketta ja perunoita, kasvissosekeittoja, uunipuuroa ja marjakiisseliä ym. Niitä laittaessa tulee turvallinen olo. Vastapainoksi toki myös papuja, nyhtökauraa ja smoothieita omista marjoista.

Joten kyllä perinneruokia syödään!

Vierailija
238/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakeittoa on nykyisin haasteellista tehdä, ei löydy kaupoista keittolihaa.

Itse teen senkin nykyisin ulko- tai kulmapaistista ja mauksi häränhäntää kiekko tai kaksi.

Lihaa ostan yleensä 2,5-3 kiloa yhtenä/kahtena palana.

.

Liha (lihaa ei siis pilkota) ja häränhännät kiehumaan isoon  kattilaan, kylmään veteen.

Kuoritaan vaahto veden pinnalta sitä mukaa kun sitä kertyy, kun vaahtoa ei enää tule

lisätään pari kokonaista kuorittua sipulia, pala juuriselleriä, porkkana suht isoina paloina, muutama maustepippuri, valkopippuri ja pari laakerinlehteä ja annetaan kiehua hiljakseen, poreillen pari tuntia.

Suolan voi lisätä, kun lihat ovat kiehuneet reilun tunnin.

.

Nostetaan liemestä lihat jäähtymään, jonka jälkeen ne paloitellaan sopiviksi suupaloiksi  sekä siivilöidään liemi.

.

Lihasta ja liemestä voi sitten tehdä lihakeittoa, kaalikeittoa ja esim. palapaistia.

Pakastan yleensä osan lihoista ja liemestä myöhempää käyttöä varten.

.

Usein keitän lihat ja liemen illalla ja jäähdytän nopeasti ja laitan jääkaappiin odottamaan seuraavaan päivään, jolloin teen sitten osasta  sekä palapaistia ja pakastan loput.

Vierailija
239/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi täällä "silakan ruodoista".

Täytyyhän olla perkeleen huono kokki, jps jättää silakanruodot niin koviksi. että ne haittaa!

Vierailija
240/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihakeittoa on nykyisin haasteellista tehdä, ei löydy kaupoista keittolihaa.

Itse teen senkin nykyisin ulko- tai kulmapaistista ja mauksi häränhäntää kiekko tai kaksi.

Lihaa ostan yleensä 2,5-3 kiloa yhtenä/kahtena palana.

.

Liha (lihaa ei siis pilkota) ja häränhännät kiehumaan isoon  kattilaan, kylmään veteen.

Kuoritaan vaahto veden pinnalta sitä mukaa kun sitä kertyy, kun vaahtoa ei enää tule

lisätään pari kokonaista kuorittua sipulia, pala juuriselleriä, porkkana suht isoina paloina, muutama maustepippuri, valkopippuri ja pari laakerinlehteä ja annetaan kiehua hiljakseen, poreillen pari tuntia.

Suolan voi lisätä, kun lihat ovat kiehuneet reilun tunnin.

.

Nostetaan liemestä lihat jäähtymään, jonka jälkeen ne paloitellaan sopiviksi suupaloiksi  sekä siivilöidään liemi.

.

Lihasta ja liemestä voi sitten tehdä lihakeittoa, kaalikeittoa ja esim. palapaistia.

Pakastan yleensä osan lihoista ja liemestä myöhempää käyttöä varten.

.

Usein keitän lihat ja liemen illalla ja jäähdytän nopeasti ja laitan jääkaappiin odottamaan seuraavaan päivään, jolloin teen sitten osasta  sekä palapaistia ja pakastan loput.

Onhan se oikeesti haasteellista, kun jossain Wotkinssillakin mainostetaan "luutonta soppalihaa".

SIIS, APUA!