Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
261/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa. 

Et käristä niitä. Kyllä niistä ruskeita tulee kun annat olla pannussa, hämmennät koko ajan ja annat ruskistua..

Eikä jauhoja voi käristää oikein teflonpannulla.

Vierailija
262/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo porkkanakeitto on? Kun sitä toistellaan. Jos on ihan sosekeittoa niin eikö vähän aikaa sitten ollut ihan muotia sosekeitot? Miten se muka on harvinaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäkeitto oli suosikkiruokani. N. 50 vuotta sitten.

Ja pottumaito myös.

Vierailija
264/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan kotletteja tai porsaankyljyksiä. Oli sellaista pyhäruokaa meillä. Ei ole vuosikymmeniin tullut eteenmiss missään, vaikka kai niitä edelleen on. Ja makkarapihvejä tehtiin jostain isosta pötköstä ja syötiin muussin kanssa. Muistan vieläkin sen rasvan määrän...

.

Porsaankyljyksiä meillä kypsennettiin paistopussissa uunissa, pussiin laitettiin myös perunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja sipulia. Tarjoiltiin puolukan ja vihersalaatin kanssa.

Vierailija
265/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo porkkanakeitto on? Kun sitä toistellaan. Jos on ihan sosekeittoa niin eikö vähän aikaa sitten ollut ihan muotia sosekeitot? Miten se muka on harvinaista.

En löytänyt ainakaan heti ohjetta porkkanakeitosta, joka ei olisi sosekeitto, MUTTA muistan itsekin tehneeni porkkanaraasteesta maitopohjaista keittoa samalla tavalla kuin pinaattikeittoa tehdään. Keittoon voi lisätä sulatejuustoa. Resepti lienee ajalta ennen sauvasekoittimien yleistymistä.

Vierailija
266/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- perunavelli

- porkkanakeitto

- riisivelli

Eipä noita tehnyt mun äitinikään meille ruoaksi. Äitini oli syntynyt vuonna 1937 ja emäntäkoulun käynyt, laittoi hyvää ruokaa. Ehkä siksi ei laittanut mitään vatkuleita.

Vatkuli on haudutettu lihapata, ei keitto.

Vierailija
267/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäressu,kananmunakastike potuilla,kalakukko,perunavelli,makaronivelli

Kalakukkoa olen pari kertaa yrittänyt tehdä, mutta kuori oli niin kovaa, ettei meinattu saada syötyä mitenkään.

Voi ei! Mielikuvissani näen teidät pilkkomassa sitä moottorisahalla.

Sahaa tarvittiin oikeasti, mutta vain käsisahaa!

Kalakukon kuori kuuluu pehmentää käärimällä kukko heti paistamisen jälkeen paksusti liinaan tai modernimmin folioon. Ai mikä herkku, itse tehnyt pari kertaa.

Vierailija
268/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruispuolukkapuuroa, juustokeittoa.

Vierailija
269/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosi? Se oli perusruokaa kun itse olin lapsi 80-luvulla.

Vierailija
270/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lapsi 80- ja 90-luvuilla enkä myöskään tiedä.

Vierailija
271/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia.

Makkarapannua, jossa siis makaronia ja lenkkimakkaraa.

Vierailija
272/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.

Porkkanakeittoa meillä on usein.

Kyllä maksaa saa ainakin ihan perus K- ja S-ketjun kaupoista. Viimeksi tänään ostin. Tosin en kuulu tämän kysymyksen kohderyhmään näin lapsettomana sinkkumiehenä.

Vierailija
273/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään madetta paljon. Kalakeittona, jos fileiksi vedetty. Tai sitten 'kalapottuina'..made leikotaan reiluiksi paloiksi, kiehuvaan veteen ne palat, jonkin ajan päästä potut sekaan. Voi-sipulikastike siihen lisäksi, kun valmis.

Vierailija
274/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei laiteta keitettyjä perunoita enää koskaan, paitsi kesäisin grillatessa uusia perunoita. Pidän itse perunoista enemmän muissa muodoissa

Vierailija
275/717 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa saa normaalilta lihaosastolta,naudan maksa on miedompaa,sian vastaavasti vahvempaa.Maksakastike on ihanaa,paista maksanpalat hyvin nopeasti pannulla voissa,sitten kuutioit haarukkapaloiksi ja teet niihin ruskean kastikkeen.Anna hautua tai kiehua hiljaa muutaman minuutin.

Kermaa laita lopuksi makusi mukan,ainakin n. puoli purkkia.

Keitetyt porkkanat sopivat joukkoon,mausteista ainakin meirami.

Vierailija
276/717 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.

Hohhoijaa näitä "ennen oli kaikki paremmin".

Olen itse 70 luvun alun lapsi. Meillä oli kotona lastenhoitaja/kodinhoitaja joka teki ruoan ja hoiti kodin. En muista oman äitini kokanneen koskaan. Voileipiä toisinaan teki, siinä kaikki. 90 luvulla jääkaapin valtas roiskeläppä pizzat. Äitini oli työssäkäyvä ihminen, ei ollut vanhemmilla meille lapsille aikaa. Kasvatus oli sitä, että pidät turpas kiinni tai tulee selkään. Ja eka luokasta lähtien tulin koulusta kotiin, jossa olin yksin iltaan asti kunnes vanhemmat tuli töistä. Niin oli monessa muussakin perheessä. Voi kun oli mukavaa ja ennen oli paremmin joo..

Ihmetyttää tämä ainainen valitus ja haukkuminen "nykyäideistä". Jos samalla mentaliteetilla nykyajan äidit hoitaisivat ja kasvattaisivat lapsia kuin ennen jollon ite sikakin tapettiin, niin joka toisen perheen oven takana sais sossut tiuhaan vierailla.

Usko huvikses vaan!!

Vierailija
277/717 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen joskus porkkanavelliä eli keitän porkkanapalat kypsiksi, soseutan sauvasekoittimella, sekoitan mukaan voita ja vehnäjauhoja sekä lopuksi maitoa. Meillä tuo maistuu koko perheelle. Välillä teen samalla ohjeella ruuan lisukkeeksi porkkanasosetta samalla ohjeella, mutta maidon sijaan laitan purkin kuohukermaa.

Vierailija
278/717 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakupit.

Vierailija
279/717 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen joskus porkkanavelliä eli keitän porkkanapalat kypsiksi, soseutan sauvasekoittimella, sekoitan mukaan voita ja vehnäjauhoja sekä lopuksi maitoa. Meillä tuo maistuu koko perheelle. Välillä teen samalla ohjeella ruuan lisukkeeksi porkkanasosetta samalla ohjeella, mutta maidon sijaan laitan purkin kuohukermaa.

Tuli mieleen, että tuohan on vähän kuin "pinaattikeitto porkkanoilla". On varmasti hyvää :)

Teen meidän perheen kaikki ruuat ja olen alkanut haikailla lapsuudenkodin ruokien perään. Osaan siis kokata ja teen ruokaa monipuolisesti. Nyt olen ekan kerran tehnyt meille merimiespihviä, jota lapsuudenkodissani syötiin usein sunnuntaisin. Loistava ruoka: hyvänmakuinen, edullinen, helppo tehdä isona satsina ja pakastaa. Muistan, että lapsena se maistui minusta oudolta, enkä tykännyt siitä. Olin väärässä. 

Maksalaatikkoa en ole koskaan tehnyt, sen ostan valmiina tai anoppi tekee. 

Äitini ei omasta mielestään "osannut" tehdä ruokaa, mutta kolmen lapsen yh:na oli pakko. Oikeasti hän oli oikein hyvä kokki. Maailman parhaat veriletut on äidin tekemiä ja niihin aion ryhtyä seuraavaksi (on äidin äidin lettupannukin!). 

Nyky-äidit eivät mielestäni osaa käyttää raaka-aineita monipuolisesti, jatkaa vähää ja saada aikaan paljon. Nykypäivän porkkanakeitto on siitä hyvä esimerkki, verrattuna lainaamaani reseptiin. 

Vierailija
280/717 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietin ruokia, joita meillä syötiin lapsena, niin valovuosia on kyllä menty ainakin siinä asiassa parempaan. Älkää käsittäkö väärin, arvostan vanhempiani ja heidän kasvatustaan!

Meillä syötiin usein esimerkiksi keitettyjä kuoriperunoita ja kastiketta (ruskea kastike, nakkikastike....), mutta omassa huushollissa ei kyllä tuota yhdistelmää ole enää käytössä. Sienikastike ja keitetyt uudet perunat kuitenkin poikkeuksena.

Perinteinen makaronilaatikko munamaidolla ja jauhelihalla. Sen ovat korvannut toisentyyppiset uunipastat tomaatti tai vaikka juustokastikkeella. Lihaa meillä ei muutenkaan erityisemmin syödä.

Kaurapuuro. Vihasin sitä jo lapsena!

Kalapuikot, nakit ja ranskikset. Eivät ole mielestäni ihmiselle, varsinkaan lapsille, sopivaa ravitsevaa ruokaa.

Pinaattikeitto, kesäkeitto, maitoon/kermaan tehty kalakeitto. Kaikki maitoon tehty jostain syystä inhottaa.

Einekset, kuten saarioisten pinaattiletut ja veriletut. Ei varsinaisesti pahaa, mutta ei ole tullut edes mieleen tarjota.

Hyviä lapsuuteni ruokia olivat itse pyydetty kala ja riista esimerkiksi perunamuusin tai uunivihannesten kanssa. Niitä syödään meillä erikoisherkkuna edelleen silloin tällöin.