Millaiset mahikset luulette mulla olevan luottokorttiin?
Olen siis harkinnut luottokortin hakemista ja käyttäisin sitä lähinnä ns. maksuaikakorttina ja hätätilanteissa esim. koiran eläinlääkärikuluissa, koska olen tällä hetkellä tuntipalkalla töissä ja saan palkan kaksi kertaa kuussa, joka pikkusen hankaloittaa laskujen maksamista, kun isoin menoerä eli vuokra pitää tietysti aina maksaa kuun alusta ja siihen päälle on vielä aina muutamia muita laskuja sekä tietty ruuat ym pitää ostaa. Eli makselisin luottokortilla alkukuun ostokset ja sitten kuun toisesta palkasta aina luottokorttilaskun heti.
Mulla siis bruttotulot kuukausittain about 1300€, mitään maksuhäiriömerkintöjä ei ole, enkä ole koskaan tahallaan jättänyt laskuja maksamatta vaan aina tilanteen vaatiessa siirtänyt eräpäivää kuun loppupuolelle. Mietin vaan, että vaikuttaakohan se kovasti luottokortin myöntämispäätökseen, kun esim. tässä kuussa jouduin "siirtämään" yhden lainan lyhennyspäivää, eli ilmoitin pankille, että valitettavasti mulla ei ole maksupäivänä koko summaa tilillä, mutta seuraavasta palkasta sitten ottavat sen loppusumman, mikä nyt jäi uupumaan. Lisäksi mulla menee Kelaan takaisinperintänä osamaksuina asumistukea, jota oltiin maksettu mulle joskus liikaa, tätäkään en tahallisesti kyllä aiheuttanut, eli en yrittänyt huijata itselleni tukia.
Mitä siis luulette, olisikohan mulla mitään mahdollisuuksia saada luottokorttia näillä tiedoilla? Onko joku saanut samantapaisessa tilanteessa, ellei jopa huonommassakin?
Kommentit (26)
Et kai ole ihan tosissasi? Sinulla on vaikeuksia hoitaa maksuja, koska palkkasi maksetaan kahdessa erässä ja siksi haluaisit luottokortin? Todellisuudessa riittäisi, kun saisit sen verran säästöön, että pystyt siitä kuukauden ensimmäisestä erästä maksamaan ne laskut, jotka silloin erääntyvät, ja toisesta ne joiden aika on loppukuusta.
Siihen varmasti riittää, että säästät ja/tai myyt esim. kirppiksellä jotain.
Itse en n. 1350 euron nettotuloilla saanut, mitään maksuhäriöitä ei ole koskaan ollut.
Uskoisin, että Norwegianin luottokortin ainakin saisit. Ei tule mitään korkoa tai lisämaksua jos maksat saldon pois seuraavassa kuussa. Kortissa ei ole vuosi - tai kk-maksua.
Vierailija kirjoitti:
Itse en n. 1350 euron nettotuloilla saanut, mitään maksuhäriöitä ei ole koskaan ollut.
Visaan vaaditaan tulot, master cardin riittää omaisuus (osakkeita, kiinteistöjä, metsää ym). Nimimerkki työttömänä master cardin saanut.
Minulla on 8 luottokorttia. En niita halua kuin yhden, mutta aina kun olen joutunut tilin avaamaan olen moisen joutunut ottamaan vastaan.
Pelkkia firmojen korttejakin on kolme. Ei mitaan hajua PIN koodeista.
Ainut mita kaytan on norwegianin kortti. Saa lento pojoja.
No siis ihan joka kuukausi ei tietysti ole ongelmia laskuja maksaa alkuperäisenä eräpäivänä, mutta silloin tällöin, kun tuleekin useampi lasku samalle kuukaudelle sellaisia, mitä ei joka kuukausi tule esim. sähkölasku, vakuutukset ja juurikin sellaisissa yllättävissä menoissa, kuten ne eläinlääkärikulut se luottokortti olisi aika kätevä. Ja haluaisin myös jossain kohtaa vähän matkustella ja käsittääkseni lentoliput on ns. varmempi maksaa luotolla ja ulkomailla ollessakaan siitä ei vissiin haittaa olisi yllättäviä tilanteita ajatellen. Tarkoitus ei siis tosiaan ole humputella menemään ihan päättömänä sen luottokortin kanssa.
Olisiko jollakin vielä omakohtaisia kokemuksia tai arveluita, että saisinko kortin?
Hmm. Persaukinen pienituloinen hakee luottoa selviytyäkseen normaaleista elinkustannuksista.
Missä maailmassa kuvittelet, että kenenkään luotonantajan mielestä olisi hyvä idea myöntää luottoa tuollaiseen tilanteeseen? Ekaluokkalainenkin ymmärtää riskienhallinnasta sen verran että tajuaa tuon olevan huono idea.
Teepä ap kyselykierros pankkeihin niin ei tarvitse kuunnella tuollaista ilkeilyä. Itse sain aikanaan S-pankista aika pienillä tuloilla. Eri laitoksilla voi olle erilaisia kriteerejä, joten kannattaa kysellä useammasta paikasta. Eikä pieniä tuloja tarvitse hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Teepä ap kyselykierros pankkeihin niin ei tarvitse kuunnella tuollaista ilkeilyä. Itse sain aikanaan S-pankista aika pienillä tuloilla. Eri laitoksilla voi olle erilaisia kriteerejä, joten kannattaa kysellä useammasta paikasta. Eikä pieniä tuloja tarvitse hävetä.
Kiitos :) Juu tietysti pitää kysäistä useammasta paikasta, omasta pankistani vaan saisin aika hyvät keskittämisedut ja bonukset luottokorttia käyttäessä, että se olisi sillä lailla kannattavinta, mutta täytyy tosiaan vähän kysellä eri paikoista ensin. Lähinnä siksi kysyin täältä, kun ajattelin, että olisiko täällä joku, joka on vastaavanlaisessa tilanteessa saanut luottokortin.
Ala säästää rahaa. Niin että vuoden laskut jaettuna kuukausille. Tältä laskutililtä sitten maksat laskut. Ei tule vaihteluita.
Laita vaikka 70% molemmista palkoista.
Luottokortti saa sinut vain vaikeuksiin
Olen opiskelija ja sain Visan 1000 euron luottorajalla opiskeltuani 90 opintopisteen verran tutkinnosta. Hain myöhemmin myös Norwegianin luottokorttia ja minulla on myös se nykyään. Olen siis yhä opiskelija ja palkkatuloja alle 100 euroa / kk. Elelen opintorahalla, asumistuella ja opintolainalla.
Saat vaikka eläisit työttömyystuella.
Googlaapa netistä semmoinen kun "zero sum budgeting"! Sisuunnuin viime vuonna oman budjettini kanssa, kun kyrsiinnyin "ylläri"laskuihin ja siihen, että mitään ei tuntunut jäävän käteen. Vasta vähän aikaa sitten törmäsin tuohon nollasummabudjetointikäsitteeseen, ja hoksasin että olin sattumalta rakennellut omasta budjetista juuri sellaisen. Toiminut ainakin mulla kuin tauti.
Yksi mikä tuossa nollasummabudjetoinnissa on keskeistä, mutta toimii toki monilla muillakin budjetointimenetelmillä, on se että kaikki tämän kuun ansiot varataan ensi kuukauden menoihin. Minäkin saan palkan 2 kertaa kuussa, ja tuo oli kaiken a ja o että sain menot rullaamaan tasaisesti. Alkuun tietysti vaati vähän vaivannäköä että sai periaatteessa yhden "ylimääräisen" kuun edestä rahaa säästöön, mutta nyt on paljon huolettomampi olo kun kaikki rullaa automatic ja kuun vikan palkan tullessa tiedän että kaikki seuraavan kuun menoerät on tavallaan jo hoidettu, tai siis kaikki niihin tarvittavat rahat ovat tallessa. Eikä ole väliä, että missä kohtaa kuukautta on minkäkin laskun eräpäivä. Olen myös automatisoinut kaikki laskunmaksut budjettiini määrittelemääni maksimisummaan asti, joten niistäkään ei tarvitse huolehtia. Sähkölaskun olen laittanut tulemaan kerran kuussa, ettei pääse tulemaan niin isoja ylläreitä. Vakuutusta varten jätän palkan- / laskunmaksutilille aina kuukausittain 1/12 ylimääräistä, jotta on sitten sekin kokonaisuudessaan plakkarissa siinä vaiheessa kun se menee maksuun vuoden välein. Käyttö- ja ruokatileille siirtyy automaattisesti tietty summa aina kuun 1. päivä.
Suosittelen ainakin harkitsemaan, jos toi toimisi sullakin :) Itse en uskaltaisi käyttää luottoa päivittäisasiointiin normaaliolosuhteissa. Kun sitä luottoa kerran täytyy kuitenkin yleensä kuukausittain lyhentää, niin samalla vaivalla - ja pienemmällä riskillä - pääsee kun pikkuisen organisoi tilejä ja maksuja ja käyttää ne rahat niin, ettei joudu elämään velaksi. Asunto- ja muut isommat, harkitut lainat tietysti asia erikseen.
Tee budjetti. Lasket ne laskusi vuoden ajalta ja joka kk siirrät niitä varten saman summan jemmaan. Sitten se kahdesti vuodessa tuleva vakuutuslasku ei saa sulta koko kuukautta sekaisin.
Itse sain luottokortin 500 euron luottorajalla nordeasta vaikka tuolloin kaikki tuloni joita oli nettona noin tonni kuussa tulivat Kelalta. Oma pankki yleensä myöntää luottokortin pienemmilläkin tuloilla muilta rahoitusyhtiöltä se on vaikeampaa.
Stockmannin (Nordea rahoitus) luottokortin sai ainakin joskus opiskelijatkin ilman palkkatyötä, kun oli opintopisteitä suoritettu tarpeeksi. Mahtaako olla nykyään vielä sama käytäntö?
Mä sain kortin ollessani sossun asiakkaana. Tarjosivat muistaakseni vielä 3K (ehkä jopa 5K) limiittiäkin.
Vierailija kirjoitti:
No siis ihan joka kuukausi ei tietysti ole ongelmia laskuja maksaa alkuperäisenä eräpäivänä, mutta silloin tällöin, kun tuleekin useampi lasku samalle kuukaudelle sellaisia, mitä ei joka kuukausi tule esim. sähkölasku, vakuutukset ja juurikin sellaisissa yllättävissä menoissa, kuten ne eläinlääkärikulut se luottokortti olisi aika kätevä. Ja haluaisin myös jossain kohtaa vähän matkustella ja käsittääkseni lentoliput on ns. varmempi maksaa luotolla ja ulkomailla ollessakaan siitä ei vissiin haittaa olisi yllättäviä tilanteita ajatellen. Tarkoitus ei siis tosiaan ole humputella menemään ihan päättömänä sen luottokortin kanssa.
Olisiko jollakin vielä omakohtaisia kokemuksia tai arveluita, että saisinko kortin?
Pakko olla trolli, mutta yritän asiallisesti:
Ei ole olemassa yllätyslaskuja, joita jostain yhtäkkiä tuleekin useampi samalle kuukaudelle. Kyllä sinun sähkö- ja vakuutussopimuksissasi lukee maksukuukaudet. Eläinlääkärikuluihin sinun olisi pitänyt varautua jo lemmikkiä ottaessasi. Rokotuskuukaudet tiedät ainakin etukäteen, lisäksi säästät pienen puskurin mahdollisia sairauksia ja onnettomuuksia varten. Eli vuosibudjetti, jota täällä on jo ehdotettu. Alat jo tänä iltana näprätä sitä Excelillä.
Jos sinulla ei jää nyt yhtään säästöön, niin millä rahalla sinä niitä luotolla ostettuja matkoja maksaisit takaisin? Visa Electronilla pärjää ainakin Euroopassa erittäin hyvin enkä usko, että sen pitemmälle olisit toistaiseksi matkustamassa. Kun nyt alat säästää, pääset kesällä reissuun. Sinne vaan samaan vuosibudjetti-Exceliin merkitset myös sen summan, jonka kuukausittain alat säästää. Jos tuntuu, että eihän sinulla ole mistä säästää, niin siinä vaiheessa toivottavasti oivallat että juuri siksi sinulla ei ole myöskään mistä maksaa luottoa takaisin.
Paljon diipadaapaa.
Tärkeineli ainoa kysymys on: vastaanotatko yhtään mitään sosiaaliturvaa?
Jos kyllä et voi saada luottokorttia vaikka varallisuutta olisi miljoona
Jos et, niin tuloilla jne ei ole mitään väliä.