Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Kokeilepa paahtaa ne jauhot ihan kuivalla pannulla ensin. Tarkkana ettei kärähdä, kokoajan sekoittaen mielellään puuhaarukalla tai lastalla. Vaaleanruskeastakin jauhosta tulee yllättävän tumma kastike. Lisää lämmin neste (vesi tai esim. Lihaliemi vähitellen sekoittaen kokoajan joukkoon). Lopuksi jos haluat vähän kermaa ja halutut mausteet.
Perunapuuro. Ohrajauhosta ja perunasta keitettyä harmaata liisteriä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa paahtaa ne jauhot ihan kuivalla pannulla ensin. Tarkkana ettei kärähdä, kokoajan sekoittaen mielellään puuhaarukalla tai lastalla. Vaaleanruskeastakin jauhosta tulee yllättävän tumma kastike. Lisää lämmin neste (vesi tai esim. Lihaliemi vähitellen sekoittaen kokoajan joukkoon). Lopuksi jos haluat vähän kermaa ja halutut mausteet.
Tämä sille joka ei onnistunut tekemään riittävän tummaa ruskeaa kastiketta. Ja tietysti rasvaa paahtamisen jälkeen. Tällä saa toimivan kastikkeen pienemmällä rasvamäärälläkin, kun rasvassa ruskistaen.
Aikaa kokata luulisi löytyvän kun kakarat päiväk...varhaiskasvatuksessa aamuvarhaisesta iltamyöhään
Listataan tähän ruokia, joita isät eivät tee lapsilleen!
Miksi tällainen uupuneiden yh-äitien syyllistäminen? Ja kyllä, on tottaettä se puhelin vie paljon aikaa mutta mitäpä muita ilonaiheita on yksinäisen yyhoon elämässä kuin hedelmäpeli ja tinderi. Siellä voi ainakin unelmoida saavansa sen ainoan asian mistä unelmoi päivin öin - oman miehen.
Paljon on vanhoja hyviä perinneruokia kadonnut tai katoamassa. Esimerkiksi frettipaisti tai maksamakkarakeitto on varmasti monen mielestä liian työläs valmistettava kiireisenä nykyaikana, vaikka kummankin valmistuksesta voi tehdä helppoa ja hauska koko perheen puuhaa.
Kokonaan taitaa olla kadonnut myös pula-ajan herkkuihin kuulunut kissanlihakeitto.
Palapaisti, mykyrokka, maksalaatikko, veripalttu, jne.
Ei kukaan osaa tehdä sitä enään...
Ennen 70-80-luvuilla oli muotia ostaa pakastebroileri ja keittää se kokonaisena isossa kattilassa kypsäksi. En tiedä, että kukaan olisi tehnyt niin pitkään aikaan enkä ole nähnyt jäisestä broilerista tarjouksiakaan.
Entäs se kekseistä tehty paistamatta valmis REX-kakku, jossa välissä ja päällä kookosrasva-tomusokeri-kananmuna-kaakaojauhe-kreemi? Radiokakuksikin sitä kutsuttiin. REX-keksit käytettiin kokonaisina ja kostutettiin maidolla. Maku kuin Marie-kekseissä eli ei maistuneet oikein miltään.
Lihakeitto. Ohrasuurimopuuro uunissa.
Teetkö ruokakirjaa ja etsit täältä materiaalia?
Moniko tekee puuroa ihan ruoaksi?
Tämä äiti nostaa täällä kätensä ylös, kouluissa taitaa olla puuropäivät lopetettu, mikä on harmi koska se olisi mun lasten suosikkia.
Mutta siis mä toisinaan teen mannapuuroa tai riisipuuroa ja mehukeittoa, itse teen siis kaiken ja marjatkin olen itse pakastanut. Ja sen kanssa saattaa olla itsetehtyä sämpylää. Joo kyllä, proteiinit puuttuu, mutta jos silloin tällöin tekee tätä, niin se ei ole maailmanloppu. Ysärillä ainakin kouluissa oli välillä puuroa ruoaksi ja kotona meillä myös. Mun mies ei vieläkään ymmärrä meidän puuropäiviä :D
Hassua, täällä on listattu kaikki ihan tavalliset kotiruoat, joita ainakin omassa ystäväpiirissä ja sukulaisilla tunnutaan tekevän. Mitähän nykyään ruokapöydissä on, kyllä kiinnostaisi, jos ei enää tavallisia keittoja, kastikkeita ym. enää tehdä ollenkaan.