Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
181/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmivelli (eli perunasuurimovelli) yritin ostaa näitä kaupasta, en löytänyt enää.. Lapsena 80-luvulla äiti teki aina kun olin kipeä.

Vierailija
182/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.

Porkkanakeittoa meillä on usein.

Ohis, maksaa saa tavallisista ruokakaupoista. Ei ehkä niistä ihan pienimmistä, mut muista kyllä.

Ohis kans.

Meillä meinasi yks joulu mennä pilalle, kun kahden pikkupaikkakunnan kaupoista ei löytynyt maksaa ollenkaan. Varmaan siitä johtuen, että oli jo aatonaatto ja seudulla maksalaatikko kuuluu jouluruokiin.

Jouduttiin ostamaan valmislaatikkoa.

Tuntui tosi köyhältä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Kananmunakastiketta kyllä tehdään meillä.

Haluan tehdä kananmunakastiketta. Olen syönyt joskus siitä uudien perunoiden kanssa. Minkä muun kanssa se sopii?

Kalan

Vierailija
184/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa mitään niin alusta alkaen itse, kuin vielä -80 tehtiin.

Esim.

- Perunalaatikko ( kuoritaan itse ja lohkotaan perunat )

-Hernekeitto (kuivista herneistä)

- Lihakeitto

- Paistetut ahveneet ( itse peratut)

-Kaalikääryleet

Vierailija
185/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Oulun seudulta. Rössypottuja ja sipattia (valkokastiketta jossa savukinkkua) ei tule kokkailtua omalle jälkikasvulle. Samoin tilliliha, maksalaatikkoa, stroganoff ja broilerin koivet ovat jääneet lapsuuteen.

Vierailija
186/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit ei vissiin tee enään itselleen pullamössöä jota ovat itse lapsena syöneet???!

Vierailija
187/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.

- Lihakeitto

-Kaalikääryleet

Miksei muka?

Miten tehdään kaalikääryleitä puolivalmisteista?

Eikä siihen lihakeittoonkaan tarvitse ryhtyä teurastamalla...

Vierailija
188/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Kananmunakastiketta kyllä tehdään meillä.

Haluan tehdä kananmunakastiketta. Olen syönyt joskus siitä uudien perunoiden kanssa. Minkä muun kanssa se sopii?

Kalan

Minusta se sopii ihan hyvin myös vaikka jauhelihapihvien kanssa.

Vierailija
189/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tunnu tekevän mitään ruokia. Kaikki on liian vaivalloista ja vie aikaa jopa puoli tuntia päivässä. Ei sitä ehdi kun on tärkeämpää tekemistä älypuhelimen tutkimisessa.

Ja tämän sinä tiedät siksi, koska et itse tee ruokaa, vai?

En ole tuo edellinen, mutta kyllä sen näkee kaupoissa, kuinka kassalla yleisesti pakataan kymmeniä pilttipurkkeja kassiin. Eli ei mikään "hätävara", eivätkä kaikki varmaankaan ole "kanarialle lähdössä" kotimaiset ruuat mukana.

Laiskaksi on mennyt joidenkin nykyvanhemmuus. Esikoinen viedään päiväkotiin ja kuopus vääntää ruokaa säilykepurkista. Näiltä pitäisi ottaa ylimääräiset tuet pois, hoidattaa omat kakaransa kotona ihan itse ja lopettaa työtä aktiivisesti hakevien haukkuminen ja "aktivointi".

Ja näkeehän jo katukuvassa, puistoissa ym. kuinka lauletaan siihen luuriin ja mukula huitelee ties missä. Oman taloyhtiön nuori isi on niiin tympääntyneen näköinen kahden pienen tyttärensä kanssa hiekkalaatikolla, että ihan jopa säälittää. Purkista syövät näköjään nämäkin. Ainakin lasinkeräyspisteessä kilisee.

Ja ihan totta tämä on, olen omin silmin nähnyt. Naapurissakin (edellinen asuinpaikka, kerrostalo) useita tapauksia. Monilla oli vielä  se "maitokahvinvärinen" siellä jonon jatkona. Rööki suupielessä, kissanhiekkasäkit ja ruuat (kun meidän kisu on niiiin nirso, että syö vain sitä kalleinta) ja koiran nappulat, valtavat vaippapussit (tietenkin sitä hintavinta merkkiä). Aikamoiset menoerät yhteiskunnalle.

On tiski- ja pyykkikoneet, autokin perseen alla ja rahaa voi repiä seinästä, mutta ruokaa ei itse viitsitä tehdä. Tokko edes osataan.

Kyllä sinä sitten olet hyvä ihminen. Kylvät omat viljat leipään, kasvatat kanat ja possut, lehmiäkin löytyy, teurastat ja teet syltyt, kudot kankaat omista pellavista, louskutat matot kangaspuissa, kasvatat kaikki vihannekset, varmaan vuolet puusta astiatkin. Taputapu.

No jopas kolahti :) Sullahan on vilkas mielikuvitus ja outo tapa mennä henkilökohtaisuuksiin. Lisäksi olet lapsellinen "tapu tapu"-inesi. Sellainen ilmeisen kypsymätön nuori äiti? Pilttipurkkiäiti?

Kyse oli kotiruuan teosta nykyaikana. Kerroin vain havaintoja useiden vuosien ajalta. Lisäksi oman tyttäreni kaverit näyttävät olevan aika lailla näitä uusavuttomia äitejä. Ollaan ostosreissuilla käyty porukalla ja ilmiselvää on mitä sinne kassiin päätyy.

Tyttärelleni iso taputapu, hän näyttäisi tekevän erittäin monipuolista kotisafkaa. Lapsilla on tosin monenlaista allergiaa, joten sekin jo pakottaa uurastamaan.

Ei mua haittaa nykyajan pilttisukupolvi, mutta ikävää on, kun taitaa periytyä.

Vierailija
190/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helmivelli (eli perunasuurimovelli) yritin ostaa näitä kaupasta, en löytänyt enää.. Lapsena 80-luvulla äiti teki aina kun olin kipeä.

Oletko katsonut etnisistä kaupoista, niistä löytyy monenlaista sellaista mitä ei tavallisista kaupoista löydy.  Omat lapseni söivät toisinaan pieniä tähtimakaroneja, mutta niitä ei saa enää suomalaisista kaupoista. Etnisistä kaupoista löytyy vielä.

Vierailija
191/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuustoa, särää,kalakukkoa tai mämmiä.

Vierailija
192/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tunnu tekevän mitään ruokia. Kaikki on liian vaivalloista ja vie aikaa jopa puoli tuntia päivässä. Ei sitä ehdi kun on tärkeämpää tekemistä älypuhelimen tutkimisessa.

En ole tuo edellinen, mutta kyllä sen näkee kaupoissa, kuinka kassalla yleisesti pakataan kymmeniä pilttipurkkeja kassiin. Eli ei mikään "hätävara", eivätkä kaikki varmaankaan ole "kanarialle lähdössä" kotimaiset ruuat mukana.

Laiskaksi on mennyt joidenkin nykyvanhemmuus. Esikoinen viedään päiväkotiin ja kuopus vääntää ruokaa säilykepurkista. Näiltä pitäisi ottaa ylimääräiset tuet pois, hoidattaa omat kakaransa kotona ihan itse ja lopettaa työtä aktiivisesti hakevien haukkuminen ja "aktivointi".

Ja näkeehän jo katukuvassa, puistoissa ym. kuinka lauletaan siihen luuriin ja mukula huitelee ties missä. Oman taloyhtiön nuori isi on niiin tympääntyneen näköinen kahden pienen tyttärensä kanssa hiekkalaatikolla, että ihan jopa säälittää. Purkista syövät näköjään nämäkin. Ainakin lasinkeräyspisteessä kilisee.

Ja ihan totta tämä on, olen omin silmin nähnyt. Naapurissakin (edellinen asuinpaikka, kerrostalo) useita tapauksia. Monilla oli vielä  se "maitokahvinvärinen" siellä jonon jatkona. Rööki suupielessä, kissanhiekkasäkit ja ruuat (kun meidän kisu on niiiin nirso, että syö vain sitä kalleinta) ja koiran nappulat, valtavat vaippapussit (tietenkin sitä hintavinta merkkiä). Aikamoiset menoerät yhteiskunnalle.

On tiski- ja pyykkikoneet, autokin perseen alla ja rahaa voi repiä seinästä, mutta ruokaa ei itse viitsitä tehdä. Tokko edes osataan.

Kyllä sinä sitten olet hyvä ihminen. Kylvät omat viljat leipään, kasvatat kanat ja possut, lehmiäkin löytyy, teurastat ja teet syltyt, kudot kankaat omista pellavista, louskutat matot kangaspuissa, kasvatat kaikki vihannekset, varmaan vuolet puusta astiatkin. Taputapu.

No jopas kolahti :) Sullahan on vilkas mielikuvitus ja outo tapa mennä henkilökohtaisuuksiin. Lisäksi olet lapsellinen "tapu tapu"-inesi. Sellainen ilmeisen kypsymätön nuori äiti? Pilttipurkkiäiti?

Kyse oli kotiruuan teosta nykyaikana. Kerroin vain havaintoja useiden vuosien ajalta. Lisäksi oman tyttäreni kaverit näyttävät olevan aika lailla näitä uusavuttomia äitejä. Ollaan ostosreissuilla käyty porukalla ja ilmiselvää on mitä sinne kassiin päätyy.

Tyttärelleni iso taputapu, hän näyttäisi tekevän erittäin monipuolista kotisafkaa. Lapsilla on tosin monenlaista allergiaa, joten sekin jo pakottaa uurastamaan.

Miten sen nyt ottaa, ikää minulla on 54 vuotta ja lapsetkin ovat aikuisia. Minua vain ärsyttää tuollainen nenänvartta pitkin alaspäin katselu, jota sinä harrastat. Oli vuosikymmen mikä tahansa, niin aina löytyy noita vanhempia naisia, jotka lyttäävät nuoremman sukupolven. Se asennekin periytyy, joten tyttäresi harrastaa sitä sitten tulevaisuudessa.

Vierailija
193/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Joo slurps peruna ja munakastike+veriletut ja puolukkahillo :)

Vierailija
194/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs pojat, vävyt, nuoret isät?

Vierailija
195/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö kukaan enää painekattilaa?

Olen harkinnut sellaisen hankkimista, mutta muistikuvat räjähtäneestä kattilasta ja hernesopasta keittiön katossa jotenkin hirvittävät...

Vierailija
196/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martina kirjoitti:

Stefan tilaa meidän perheelle ganjista ihanat ruuat joka ilta.Nautitaan yhdessäolosta jolle jää näin enemmän aikaa.Joskus väännän ihanat smoothiet orgaanisista suomalaisista marjoista .aaah

Kuinka se teidän kotiapulainen, jota blogissasi kutsuit mahtipontiseen tyyliin taloudenhoitajaksi, jakselee? Kalapuikoissa on totuus!

Vierailija
197/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on että nykyäitejä pitää olla koko ajan mollaamassa. Minä olen nykyaäiti ja teen kotona ihan tavallista kotiruokaa, niitä samoja mitä lapsuudessakin tehtiin. Muutamaa ruokaa en tee, koska tiedän että lapset ei niitä syö. Turha sellaista ruokaa on tehdä. Joskus ostetaan myös eineksiä jos on vaikkapa kiire aikataulu, mutta näin käy harvemmin kuin kerran viikossa. Ja meillä on myös nykyisä sitä ruokaa laittamassa. Olen huomannut monessa asiassa olevani aika lailla keskivertosuomalainen, joten sanoisin että kaltaisiani nykyäitejä on suurin osa äideistä. Ne einesäidit on vähemmistöä. Toisaalta, eineksilläkin pärjää. Ne on parantuneet huomattavasti meidän lapsuudesta. Ja muistan kyllä sen, että meidän nykyäitien äidit (ilmeisesti ne hyvät äidit) käytti myös eineksiä. Ja jos miettii, että itsekin on syönyt mm. jauhomakkaraa, makaronivelliä, vehnäjauhovelliä, ruskeaa kastiketta ym. Ei nuo oikeesti mitään terveysruokaa ollut, pelkkää vaaleaa höttöjauhoa ja rasvaa. Väitän että paljon parjatut nykyäidit tekee parempaa ja terveellisempää ruokaa kuin ne menneisyyden mahtavat ja hienot äidit. 

Vierailija
198/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.

- Lihakeitto

-Kaalikääryleet

Kaikkia noita olen ihan omin pikku kätösin tehnyt, alusta loppuun. Ja tuskin olen ainoa. Perunalaatikkoa ja hernekeittoa jopa tässä viimeisen parin viikon aikana.

t: Nykyäiti

Vierailija
199/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäressu,kananmunakastike potuilla,kalakukko,perunavelli,makaronivelli

Kalakukkoa olen pari kertaa yrittänyt tehdä, mutta kuori oli niin kovaa, ettei meinattu saada syötyä mitenkään.

Voi ei! Mielikuvissani näen teidät pilkkomassa sitä moottorisahalla.

Vierailija
200/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isän bravuuri oli keittää munuaisia, sydäntä, maksaa ja kieltä mausteliemessä.

Jäähtyneenä ne leikattiin siivuiksi ja olivat aivan ihania leikkeleitä leivän päällä!

Kerran myös muistan syöneeni pässin kiveksiä.

Makua en muista, mutta jotenkin on hämärä mielikuva siitä, että ne olivat jotenkin sitkeitä ja kumimaisia.

Noita sisäelimiä taidan kokeilla viikonloppuna.