Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Onneksi mun vanha isäni tekee vielä esim. silakkalaatikkoa, silakkapihvejä, maksakastiketta ja maksapihvejä, ja äitini tekee yhä kaalikääryleitä. Ihania ruokia. Isä osaa valmistaa ja maustaa maksaruuat sillä tavalla, että moni joka ei maksasta yleensä tykkää on tykännyt hänen maksaruuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.
Porkkanakeittoa meillä on usein.
Kaupasta saa. Kaupassa myydään elintarvikkeita. Kaupan hyllystä löytyy ihan tuoretta maksaa jos nyt ei välttämättä siitä pienestä lähikaupasta. Mutta ylipäätänsäkin kannattaa tulla pois sieltä eineshyllyltä ja pakastealtaalta. Mutta että ihan kaupasta tosiaan maksaa saa ostaa.
Totta, vietin lapsuuteni 80-luvulla wt-perheessä enkä nykyään tee juuri mitään niistä ruuista mitä lapsena jouduin syömään.
En tarjoa valmisruokia ellen ole sairas ja pakastimesta tähteistä pakastetut annokset loppu. Keittopäivänä teen keiton alusta asti, en sulata pakastepinaattikeittoa.
Tarjoan kasviksia monipuolisesti, en vain kurkkusiivuja sokerilla (!!!), porkkanaraastetta ja kiinankaalia. Joka ateriaan myös sisältyy kasvikunnan tuotteita- pelkkä makaroni ja jauhelihakastike tai peruna + (eines)lihapullat ei ole ateria. Myös hedelmät ovat meillä arkista perusruokaa.
Meillä ei korvata aterioita voileivillä, sipsipussilla, kekseillä tai vanukkailla. Teolliset herkut eivät ole pannassa mutta eivät myöskään kuulu normaaliin syömiseen.
Meillä syödään säännöllisesti kalaa muutenkin kun kalapuikkoina ja tehdään usein kasvisruokia.
Olen huomannut, että edelleen äidin ja anopin sukupolvessa on enemmänkin ihmisiä jotka ostavat innolla valmisruokia koska ne ovat "niin ihanan helppoja". Minä ja mieskin taas ollaan saatu niistä mössöistä yliannos jo lapsena, joten olemme opetelleet laittamaan ruokaa ja leipomaan alusta asti. Vanhemmat sukulaiset sitten taivastelevat, miten jaksamme tehdä kaiken vaikeimman jälkeen...
Lihakastike (siis lihaa, jauhoja, voita ja vettä?)?
Makkarakastike (sama kuin edellä, mutta lihapalojen tilalla makkarapalat).
Ne mitä aina löytyi lapsuudessa kaapista, mutta jota en koskaan omille lapsille tarjoa:
-eines-lihapiirakat
-ranskanleipä
-eines-hampurilaiset
-makkara (paitsi joskus retkellä, nuotiolla paistettuna)
-perunamuusia en tee koskaan, koska sitä oli lapsuudessa tarjolla varmaan joka toinen päivä.
Kuten moni muukin on kommentoinut, kyllä meilläkin nämä moneen kertaan mainitut ovat ihan normaalia ruokaa:
- helmipuuro, mannapuuro
- kaalikääryleet ja kaalilaatikko
- puolukkavispipuuro
- paistettu maksa
- silakkapihvit, paistetut muikut
- uunibroileri (70-luvun lopun lapsen lapsuuden herkkuruoka!)
- uuniohrapuuro
- perunamuusi (en voisi kuvitellakaan tekeväni pakasteesta tai jauheesta!)
- keitetyt perunat
Oikeastaan kaikki ovat myös tosi edullisia!
Itse kerään marjoja ja sienestän, hilloan, mehustan ja pakastan - ja rakasten tehdä myös näitä perinteisiä ruokia. Mies savustaa kalat jne. Kuten joku sanoi, näiden tekemisestä tulee turvallinen olo. <3
Maksalaatikon ostan valmiina, en juuri muita. Ruoka on meidän perheessä tärkeää ja haluan tarjota lapsilleni monipuolista ja kotona valmistettua, mahdollisimman puhdasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne mitä aina löytyi lapsuudessa kaapista, mutta jota en koskaan omille lapsille tarjoa:
-eines-lihapiirakat
-ranskanleipä
-eines-hampurilaiset
-makkara (paitsi joskus retkellä, nuotiolla paistettuna)
-perunamuusia en tee koskaan, koska sitä oli lapsuudessa tarjolla varmaan joka toinen päivä.
Joo , nuo eivät ole terveellisemmästä päästä,mutta...tota "koskaan en jotain tee" kannattaa välttää, koska joskus käytettynä noi kaikki ovat ihan ok. Joskus.
Eivät nykyajan naiset osaa mitään ruokaa laittaa, eineksiä vain lämmitetään, tilataan pizzeriasta pizza kotiin tai mennään syömään jonnekin hampurilaisravintolaan. Minun lasteni ollessa pieniä minä tein aina kaiken ruoan itse, mutta niin vain omatkin tyttäreni syövät pelkkiä eineksiä, ruokkivat niillä perheensäkin eivätkä osaa taatusti edes vettä keittää ilman, että se palaa pohjaan. Onneksi sentään kuopuksena syntynyt poikani osaa tehdä ruokaa ja hänen siskojensa lapset ovat ihan ihmeissään, kun enonsa luona käydessään näkevät vain raaka-aineksia, josta ruoka tehdään, eikä valmisruokapakkauksia tai pizzalaatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Kuten moni muukin on kommentoinut, kyllä meilläkin nämä moneen kertaan mainitut ovat ihan normaalia ruokaa:
- helmipuuro, mannapuuro
- kaalikääryleet ja kaalilaatikko
- puolukkavispipuuro
- paistettu maksa
- silakkapihvit, paistetut muikut
- uunibroileri (70-luvun lopun lapsen lapsuuden herkkuruoka!)
- uuniohrapuuro
- perunamuusi (en voisi kuvitellakaan tekeväni pakasteesta tai jauheesta!)- keitetyt perunat
Oikeastaan kaikki ovat myös tosi edullisia!
Itse kerään marjoja ja sienestän, hilloan, mehustan ja pakastan - ja rakasten tehdä myös näitä perinteisiä ruokia. Mies savustaa kalat jne. Kuten joku sanoi, näiden tekemisestä tulee turvallinen olo. <3
Maksalaatikon ostan valmiina, en juuri muita. Ruoka on meidän perheessä tärkeää ja haluan tarjota lapsilleni monipuolista ja kotona valmistettua, mahdollisimman puhdasta ruokaa.
Tämä olisi voinut olla minun kirjoittamani!
Ne lapsuudessa opitut perusruuat tekevät sen rungon arkiruuille ja sitten sinne sekaan voi lisätä jotain uutta. Mulle oli esimerkiksi tonnikalapasta ihan uusi tuttavuus. Tuli lasten mukana koulun ruokalistalta. Myös lihapullat tomaattikastikkeessa on uusia juttuja meidän keittiössä ja jos lapset päättää, niin lihapullat tehdään edelleenkin aina ruskeankastikkeen kanssa!
Isoäiti 70v kirjoitti:
Eivät nykyajan naiset osaa mitään ruokaa laittaa, eineksiä vain lämmitetään, tilataan pizzeriasta pizza kotiin tai mennään syömään jonnekin hampurilaisravintolaan. Minun lasteni ollessa pieniä minä tein aina kaiken ruoan itse, mutta niin vain omatkin tyttäreni syövät pelkkiä eineksiä, ruokkivat niillä perheensäkin eivätkä osaa taatusti edes vettä keittää ilman, että se palaa pohjaan. Onneksi sentään kuopuksena syntynyt poikani osaa tehdä ruokaa ja hänen siskojensa lapset ovat ihan ihmeissään, kun enonsa luona käydessään näkevät vain raaka-aineksia, josta ruoka tehdään, eikä valmisruokapakkauksia tai pizzalaatikoita.
No höpön höpön! Mikähän teillä meni vikaan, että tyttäresi eivät osaa ruokaa laittaa? Minun äitini teki myös kaiken ruuan itse: maksalaatikot, veriletut, ruisleivät ja pullat jne jne. Muistan että lihakin jauhettiin itse jauhelihaksi pitkälle 90-luvulle! Ja niin vaan meistä tyttäristäkin tuli samanlaisia kotikokkeja ja sadonsäilöjiä. Minä olen laiska leipoja, mutta mun siskot sitäkin ahkerampia.
Isoäiti 70v kirjoitti:
Miten voit noin yleistää? Nykyajan nuoret naiset ei osaa... kyllä minun nuoret naiset osaa tehdä ruokaa. Eivät kaikkea, mutta harjoittelevat pikku hiljaa. Syövät toki myös hampurilaisia, pizzaa ja eineksiä, niinkuin minäkin. Usein silti on myös oikeaa ruokaa, alusta asti itse tehtyä. Viitsimisen ja jaksamisen mukaan. Onneksi on myös eineksiä ja puolivalmisteita, jos on kiire tai ei huvita!
Vähän ohis,
mutta muistatteko ne ajat, kun lähdettiin luokkaretkelle kulahtaneella bussilla, ja heti koulun pihalta lähdettäessä alkoivat voipaperit rapista?
Esiin kaivettiin paksut ranskanleipäsiivut päällystettyinä edamilla ja kurkulla tai lauantaimakkaralla ja kurkulla?
Tai muistatteko ne ihanat pulkkapäivät, jotka kruunattiin maitokaakaolla ja samoilla ranskanleipätarjoomuksilla?
Ja oletteko muuten huomanneet, että vanhaa kunnon rapeakuorista ranskanleipää valmistavat taas monet leipimot...
Kun me niin retroilemme.
Siis IHANAA!
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis,
mutta muistatteko ne ajat, kun lähdettiin luokkaretkelle kulahtaneella bussilla, ja heti koulun pihalta lähdettäessä alkoivat voipaperit rapista?Esiin kaivettiin paksut ranskanleipäsiivut päällystettyinä edamilla ja kurkulla tai lauantaimakkaralla ja kurkulla?
Tai muistatteko ne ihanat pulkkapäivät, jotka kruunattiin maitokaakaolla ja samoilla ranskanleipätarjoomuksilla?
Ja oletteko muuten huomanneet, että vanhaa kunnon rapeakuorista ranskanleipää valmistavat taas monet leipimot...
Kun me niin retroilemme.
Siis IHANAA!
Ranskanleipää on tosiaan muuallakin kuin Stokkalla.
Öyenssöyen kirjoitti:
Lihakastike (siis lihaa, jauhoja, voita ja vettä?)?
Makkarakastike (sama kuin edellä, mutta lihapalojen tilalla makkarapalat).
Minä teen makkarakastiketta ja jauhelikastiketta noilla aineksilla.
Vierailija kirjoitti:
Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita
Muikkuja
Maksapihvejä
Kananmunakastiketta
Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.
Silakan, muikun ja munakastikkeen kokkaaja ilmoittautuu! Ovat aina maistuneet lapsillekin. Verta ja sisäelimiä en lapsille tarjoa, vaikka itse pidin lapsena veriletuista ja jauhemaksasta. Enää ei vaan houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Et käristä niitä. Kyllä niistä ruskeita tulee kun annat olla pannussa, hämmennät koko ajan ja annat ruskistua..
Muistaako kukaan kotletteja tai porsaankyljyksiä. Oli sellaista pyhäruokaa meillä. Ei ole vuosikymmeniin tullut eteenmiss missään, vaikka kai niitä edelleen on. Ja makkarapihvejä tehtiin jostain isosta pötköstä ja syötiin muussin kanssa. Muistan vieläkin sen rasvan määrän...
Onko kukaan täältä tehnyt kaurakiisseliä? :D
Vierailija kirjoitti:
- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli
Eipä noita tehnyt mun äitinikään meille ruoaksi. Äitini oli syntynyt vuonna 1937 ja emäntäkoulun käynyt, laittoi hyvää ruokaa. Ehkä siksi ei laittanut mitään vatkuleita.
Ihan hirveetä paskaa.