Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Helmivelli (eli perunasuurimovelli) yritin ostaa näitä kaupasta, en löytänyt enää.. Lapsena 80-luvulla äiti teki aina kun olin kipeä.
On ihan meidän normi lähikaupassa Helmi-suurimoiden nimellä, siinä mannaryynien vieressä.
Vierailija kirjoitti:
No jopas kolahti :) Sullahan on vilkas mielikuvitus ja outo tapa mennä henkilökohtaisuuksiin. Lisäksi olet lapsellinen "tapu tapu"-inesi. Sellainen ilmeisen kypsymätön nuori äiti? Pilttipurkkiäiti?
Kyse oli kotiruuan teosta nykyaikana. Kerroin vain havaintoja useiden vuosien ajalta. Lisäksi oman tyttäreni kaverit näyttävät olevan aika lailla näitä uusavuttomia äitejä. Ollaan ostosreissuilla käyty porukalla ja ilmiselvää on mitä sinne kassiin päätyy.
Tyttärelleni iso taputapu, hän näyttäisi tekevän erittäin monipuolista kotisafkaa. Lapsilla on tosin monenlaista allergiaa, joten sekin jo pakottaa uurastamaan.
Ei mua haittaa nykyajan pilttisukupolvi, mutta ikävää on, kun taitaa periytyä.
Voivoi, allergiat on kyllä kurjia ja suurimmaksi osaksi vältettävissä, jos hiukan viitsii välittää. Söikö tyttäresi roskaruokaa raskausaikana ja lihoiko paljon? Todennäköisesti tupakoi ainakin? Entä imetysaikana vai oliko Tutteli-äiti? Vai onko hänellä kenties jonkinlaista pakko-oireilua siivouksen ja desinfioinnin suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelli
Maitoperunat
Tilliliha
Läskisoossi
Minä teen meidän perheessä etenkin makaroonikeittua ja läskisoosia. Oli herkkua minun lapsuudessani 90-luvulla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas kolahti :) Sullahan on vilkas mielikuvitus ja outo tapa mennä henkilökohtaisuuksiin. Lisäksi olet lapsellinen "tapu tapu"-inesi. Sellainen ilmeisen kypsymätön nuori äiti? Pilttipurkkiäiti?
Kyse oli kotiruuan teosta nykyaikana. Kerroin vain havaintoja useiden vuosien ajalta. Lisäksi oman tyttäreni kaverit näyttävät olevan aika lailla näitä uusavuttomia äitejä. Ollaan ostosreissuilla käyty porukalla ja ilmiselvää on mitä sinne kassiin päätyy.
Tyttärelleni iso taputapu, hän näyttäisi tekevän erittäin monipuolista kotisafkaa. Lapsilla on tosin monenlaista allergiaa, joten sekin jo pakottaa uurastamaan.
Voivoi, allergiat on kyllä kurjia ja suurimmaksi osaksi vältettävissä, jos hiukan viitsii välittää. Söikö tyttäresi roskaruokaa raskausaikana ja lihoiko paljon? Todennäköisesti tupakoi ainakin? Entä imetysaikana vai oliko Tutteli-äiti? Vai onko hänellä kenties jonkinlaista pakko-oireilua siivouksen ja desinfioinnin suhteen?
😁✌️
Soseita
Puuroa
Kiisseliä
Keitettyjä perunoita
Itsetehty perunamuussi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tunnu tekevän mitään ruokia. Kaikki on liian vaivalloista ja vie aikaa jopa puoli tuntia päivässä. Ei sitä ehdi kun on tärkeämpää tekemistä älypuhelimen tutkimisessa.
Ja tämän sinä tiedät siksi, koska et itse tee ruokaa, vai?
En ole tuo edellinen, mutta kyllä sen näkee kaupoissa, kuinka kassalla yleisesti pakataan kymmeniä pilttipurkkeja kassiin. Eli ei mikään "hätävara", eivätkä kaikki varmaankaan ole "kanarialle lähdössä" kotimaiset ruuat mukana.
Laiskaksi on mennyt joidenkin nykyvanhemmuus. Esikoinen viedään päiväkotiin ja kuopus vääntää ruokaa säilykepurkista. Näiltä pitäisi ottaa ylimääräiset tuet pois, hoidattaa omat kakaransa kotona ihan itse ja lopettaa työtä aktiivisesti hakevien haukkuminen ja "aktivointi".
Ja näkeehän jo katukuvassa, puistoissa ym. kuinka lauletaan siihen luuriin ja mukula huitelee ties missä. Oman taloyhtiön nuori isi on niiin tympääntyneen näköinen kahden pienen tyttärensä kanssa hiekkalaatikolla, että ihan jopa säälittää. Purkista syövät näköjään nämäkin. Ainakin lasinkeräyspisteessä kilisee.
Ja ihan totta tämä on, olen omin silmin nähnyt. Naapurissakin (edellinen asuinpaikka, kerrostalo) useita tapauksia. Monilla oli vielä se "maitokahvinvärinen" siellä jonon jatkona. Rööki suupielessä, kissanhiekkasäkit ja ruuat (kun meidän kisu on niiiin nirso, että syö vain sitä kalleinta) ja koiran nappulat, valtavat vaippapussit (tietenkin sitä hintavinta merkkiä). Aikamoiset menoerät yhteiskunnalle.
On tiski- ja pyykkikoneet, autokin perseen alla ja rahaa voi repiä seinästä, mutta ruokaa ei itse viitsitä tehdä. Tokko edes osataan.
Kyllä sinä sitten olet hyvä ihminen. Kylvät omat viljat leipään, kasvatat kanat ja possut, lehmiäkin löytyy, teurastat ja teet syltyt, kudot kankaat omista pellavista, louskutat matot kangaspuissa, kasvatat kaikki vihannekset, varmaan vuolet puusta astiatkin. Taputapu.
Miten sen nyt ottaa, ikää minulla on 54 vuotta ja lapsetkin ovat aikuisia. Minua vain ärsyttää tuollainen nenänvartta pitkin alaspäin katselu, jota sinä harrastat. Oli vuosikymmen mikä tahansa, niin aina löytyy noita vanhempia naisia, jotka lyttäävät nuoremman sukupolven. Se asennekin periytyy, joten tyttäresi harrastaa sitä sitten tulevaisuudessa.
En minä harrasta mitään sellaista mitä väität. Nenänvartta pitkin katselu on ivallista, mua vaan harmittaa ja jopa huolettaa, kun hyvä tekemisen maku ja terveellisyyskin heitetään romukoppaan. Minä arvostan kotona leivottua leipää (teen itse leipäkoneella, joten en ole mitenkään ylevä) ja kädentaitoja ruuanlaitonkin suhteen.
Nykyään ei ole niin kiire, etteikö lapsille ehtisi ruokaa itse tekemään. Mikä on kivampaa, kuin porukalla kokkaaminen ja taikinaan sormien upottaminen (muutenkin kuin jouluna pipareiden leivonnassa). Lapset menettävät niin paljon. Ja laiskuus sekä mukavuudenhalu tehdä jotain itselle tärkeää ruuanlaiton sijaan on syy. Täälläkin melkein päivittäin valitetaan, kuinka on taas mentävä jotain sapuskaa vääntämään. Monista kirjoituksista huokuu vetelä yleistyytymättömyys, vaikka asiat ovat varmaan melko hyvin kuitenkin.
Tytärtäni et tunne, joten älä oleta mitään.
Olen varmaan tällainen einesäiti, kun käytän mielelläni pakasteita ruoanlaitossa, mutta esim. hernekeiton teen aina itse, vaikka siihen liotukseen meneekin se edellinen yö ja ennen lapsia tein myös lihakeiton, kaalikeiton, perunalaatikon yms. itse. Nyt on vain tahti niin kiireinen lasten harrastusmenojen suhteen, että yhä nopeampaa ruokaa pitää tehdä. Mannapuuroa ja mansikkakiisseliä teen ehkä kerran kuussa, mutta ruismarjapuuroa olen tehnyt viimeksi, kun olin äitiyslomalla.
Tunnustan, että kiireisessä arjessa pakastetut suikaleperunat ja nopeasti sekaan lisättävät pakastekasvikset ovat ahkerassa käytössä, keittojen pohjanakin paljon nopeampaa kuin alusta asti kuorimiset ja pilkkomiset. Nuorempana sitä vain oli enemmän aikaa.
Sosekeittojakin olen tehnyt muutaman kerra valmiista soseesta, kun aika ei vain riitä...
Jos jotain haluaisin ottaa lapsuuteni ruoista mallia, niin ainakin merimiespata on sellainen. Ja äiti loihti viikonloppuisin jälkiruokia, jotka vaikuttivat tosi helpoilta ja nopeilta (yleensä pohjalla jonkinlainen kiisseli)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään noista. Ja tartu nyt itse pääpointtiin, mikä ei kuitenkaan tainnut olla tyttäreni :D
Ei totuus mihinkään muutu. Myös valtava lihominen teiniäideillä kertoo oleellisen. Lapselle purkista ja itselle grilliltä.
Itse savustetut ahvenet!! Lapsena isän kanssa käytiin verkoilla kalastamassa ahvenet ja savustettiin ne savustuspöntössä, jonka hän itse oli rakentanut. Ulkona syötiin heti kuumina. Onneksi mieheni on jatkanut tätä perinnettä, joten saan kesäisin nauttia tästä herkusta vielä nykyäänkin. Meillä pojat ja miniät eivät osaa tätä taitoa, mutta kyllä pojat osaavat kyllä nauttia niistä. Harmi etteivät lapsenlapset osaa syödä muuta kuin kalapuikkoja, koska miniät eivät itse osaa perkata kalaa, eivätkä myöskään syö.
Juuri tein lakkakiisseliä + kermavaahtoa (itse keräämät lakat).
Mehukeitotkin ostavat valmiina, koska eivät viitsi poimia marjoja, vaikka marjametsät mummolan mökin takana.
Kiva, että mielellään pojat ja miniät harrastavat sienestystä. Heidän suurinta herkkua on sienisalaatti ja sienikastike grillipihvin kera. Mummeli 65v.
Kaalikääryleitä eivät monikaan nykyäiti tee enää itse, jos eivät edes syö. Ainakaan meidän tytär ei tee itse, vaikka hänen suurta herkkua onkin. Minä teen itse ihan urakalla joka syksy, kun kaali ja jauheliha on halpaa. Viime syksynä tein lomalla noin 300 kpl niitä ja pakastin sitten. Tytär kyllä mielellään vie mukanaan aina rasiallisen ja tietenkin äidin puolukkahilloa. Ei viitsi tehdä ihan vaan itselle, koska muut perheessä eivät syö.
Soseet!
Oma äitini teki itse hedelmä-, marja- ja vihannes/lihasoseet. Nykyään syötetään iskukuumennettuja, joissa ei ole kuin lisättyä synteettistä vitamiinia.
Lindströmin pihvit!
Kaalilaatikko!
Uuniohrapuuro. Ruispuolukkapuuro.
Silakkapihvit silakkafileistä, päälle sitruunaa.
Kaalikääryleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään noista. Ja tartu nyt itse pääpointtiin, mikä ei kuitenkaan tainnut olla tyttäreni :D
Ei totuus mihinkään muutu. Myös valtava lihominen teiniäideillä kertoo oleellisen. Lapselle purkista ja itselle grilliltä.
hahaha, sun pääpointti oli että kyllä nykyäidit on ihan surkeita, paitsi sinun erinomainen tyttäresi :D
Vierailija kirjoitti:
Itse savustetut ahvenet!! Lapsena isän kanssa käytiin verkoilla kalastamassa ahvenet ja savustettiin ne savustuspöntössä, jonka hän itse oli rakentanut. Ulkona syötiin heti kuumina. Onneksi mieheni on jatkanut tätä perinnettä, joten saan kesäisin nauttia tästä herkusta vielä nykyäänkin. Meillä pojat ja miniät eivät osaa tätä taitoa, mutta kyllä pojat osaavat kyllä nauttia niistä. Harmi etteivät lapsenlapset osaa syödä muuta kuin kalapuikkoja, koska miniät eivät itse osaa perkata kalaa, eivätkä myöskään syö.
Juuri tein lakkakiisseliä + kermavaahtoa (itse keräämät lakat).
Mehukeitotkin ostavat valmiina, koska eivät viitsi poimia marjoja, vaikka marjametsät mummolan mökin takana.
Kiva, että mielellään pojat ja miniät harrastavat sienestystä. Heidän suurinta herkkua on sienisalaatti ja sienikastike grillipihvin kera. Mummeli 65v.
Voihan ne sinun pojat perata kalat, kun kerran osaavat. Oma mies kalastaa ja hän tuo hauetkin ruodottomina fileinä kotiin. Meillä kaikki ovat tykänneet kalasta, myös ne lasten kaverit, jotka eivät kalaa muuten syö, koska syödessä ei tarvitse temppuilla ruotojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Maksakastike, maksalaatikko ja silakkapihvit, noita ainakaan en ole koskaan tehnyt. Teen kaikki ruoat itse alkutekijöistään.
Nostan hattua! Minusta ei olisi viljanviljelijäksi, maitotilalliseksi ja juuresten kasvattajaksi samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin synnyttämässä pari vuotta sitten, sain eteeni muistoja jostain pimeältä 80-luvulta. Kaikki ruoka, jota sairaassa tarjoiltiin oli väriltään ruskeaa ja ainoa mauste niissä oli suola.
Pidän erittäin tervetulleena asiana sitä, että kehitys menee eteenpäin eikä nykyperheissä syödä enää samoja ruokia kuin 80-luvulla. Silloin suomalaisissa ruokakaupoissa oli perunaa, porkkanaa, ruskeaa kastiketta, kolmenlaista leipää, perunaa, jauhoja, rasvamaitoa, ananassäilykkeitä ja sanoinko jo, että perunaa.
Täytyy ajatella niin, että jos perheissä ei enää tehdä perunaa ja ruskeaa kastiketta, sille on joku hyvä syy. Kuten se, että ihmisen, jopa suomalaisen, makuaisti on evoluution myötä kehittynyt maistamaan enemmän makuja.
Täällä on listattu jo kymmeniä ruokalajeja. Keitetyt perunat ja ruskeakastike on niistä vain yksi.
Ettekö te ole lapsena muuta syöneet, kun teillä on noin synkeät muistikuvat menneestä?
En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllä meidänkin perheessä pääasiallisin ruoka oli keitetyt perunat ja ruskea kastike (ilman sattumia). Seuraavalla aterialla oli sitten niitä samoja keitettyjä perunoita lämmitettynä siinä samassa ruskeassa kastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikon taitaa harvempi enää tehdä itse. Jos sitä syödään niin einestä ostetaan. Onkohan hernekeiton kanssa sama.
Hernekeiton teen aina itse, nuo tölkkihernekeitot ei ole mitään itsetehtyyn verrattuna. Maksalaatikkoa meillä syödään oikeastaan vain jouluna, ja silloinkin teen sen itse.
Inhottavan asenteellinen ketju - jo aloitus tökkii: nykyÄIDIT eivät tee... eivätkä myöskään kelvottomat miniät osaa perata kalaa...
Miksiköhän myöskään nykyISÄT eivät tee niitä ja näitä ruokia tai perkaa kaloja? Monessa perheessä kai isäkin osallistuu ruuanlaittoon. Vai onko mun elämään sattunut ihan poikkeuksellisia miehiä?
Mä kyllä laitan
Helmipuuroa, mannapuuroa, vispipuuroa, mehukeittoa köyhiä ritareita, muusia ja ruskeaa kastiketta, valkokastiketta, kananmunakastiketta, läskisoosia, itse en laita kaalia mutta sisko ja kaverit kyllä tekee kaalilaatikkoa ja kaalisoppaa.
Ym.