Minkälainen olisi _oikein_ tehty aktiivimalli? -Sinkkumies
Ei mitään aktivointia? Ei mitään sanktioita, vaan miten?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Minä oli tällaisessa "osaajat töihin" -palvelussa. Tähän ei saanut mitään korotettua työmarkkinatukea eikä 9 € korvausta, mutta tapaamisia oli itse valitun konsultin kanssa kerran kuukaudessa.
Yhdessä käytiin käpin haettuja työpaikkoja mutta ennen kaikkea, konsultilla oli verkostoja, hän tiesi paikkoja joihin on haettu tekijää hiljaisesti, laittoi mun cv:tä omalle verkostolleen jne. Tarjolla oli kolme eri tahoa, yksi oli vuokrafirma ja kaksi enemmän ns. asiantuntijatyöläisiin erikoistunutta. Työllistyin omalle alalle vuoden työttömyyden jälkeen paikkaan, johon tämä konsultti mut vinkkasi. En ehkä koskaan olisi tajunnut hakea juuri sinne juuri oikealla hetkellä, vaikka hain aktiivisesti jatkuvasti.
Tanskan malli olisi kaiken kaikkiaan todella mainio, tämä mun juttu oli just sitä Tanskaa, mutta siihenkin haettiin ja päästiin. Hakijoita oli yli 100 henkilöä, 25 pääsi mukaan.
Mä jossain mainitsin aikaisemmin. Mulla meni joskus puhelimen yhteystiedot täyteen, eli lisää ei Nokialaiseen saanut laitettua.
Olen vinkannut / työllistänyt ihmisiä toisiin yrityksiin n ~ 50 henkilöä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet että kaltaisellesi trollipellelle kukaan tosissaan viitsisi nähdä vaivaa vastata?[
Niinpä, ei täällä enää ole kuin harhainen, omia mielipiteitään kuin juuttunut gramofi päivästä toiseen laukova ylläpito.
On sekin tietty saavutus tappaa vauvapalsta parissa vuodessa omaan oksennukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oli tällaisessa "osaajat töihin" -palvelussa. Tähän ei saanut mitään korotettua työmarkkinatukea eikä 9 € korvausta, mutta tapaamisia oli itse valitun konsultin kanssa kerran kuukaudessa.
Yhdessä käytiin käpin haettuja työpaikkoja mutta ennen kaikkea, konsultilla oli verkostoja, hän tiesi paikkoja joihin on haettu tekijää hiljaisesti, laittoi mun cv:tä omalle verkostolleen jne. Tarjolla oli kolme eri tahoa, yksi oli vuokrafirma ja kaksi enemmän ns. asiantuntijatyöläisiin erikoistunutta. Työllistyin omalle alalle vuoden työttömyyden jälkeen paikkaan, johon tämä konsultti mut vinkkasi. En ehkä koskaan olisi tajunnut hakea juuri sinne juuri oikealla hetkellä, vaikka hain aktiivisesti jatkuvasti.
Tanskan malli olisi kaiken kaikkiaan todella mainio, tämä mun juttu oli just sitä Tanskaa, mutta siihenkin haettiin ja päästiin. Hakijoita oli yli 100 henkilöä, 25 pääsi mukaan.
Mä jossain mainitsin aikaisemmin. Mulla meni joskus puhelimen yhteystiedot täyteen, eli lisää ei Nokialaiseen saanut laitettua.
Olen vinkannut / työllistänyt ihmisiä toisiin yrityksiin n ~ 50 henkilöä.
Sinkkumies
Paskat olet, ei sinulla ole kavereita. Eikä ainakaan ketään, kuka terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No isoimmille firmoille aktivointimalli, jos ei lisää työpaikkoja ole tuotettu x määrä 3kk:n seurantajakson aikana, niin joutuvat kustantamaan sen x määrän työttömyysturvan. Eiköhän uusien työpaikkojen luominen sitten rupeaisi kiinnostamaan.
Aivan naurettava ehdotus. Kyllä häviäisi äkkiä loputkin isot firmat Suomesta jos työpaikkoja pitäisi alkaa väkisin keksimään sanktioiden pelossa. Ei firmatkaan voi tappiollisena toimia kauaa.
En ole tuo jolle vastasit, joten ihan samaa en ehdota.
Mutta ihmetyttää kyllä, kun firmat itkevät työvoimapulaansa. Minä pistäisin konsultit työvoimapulaa valittavien firmojen avuksi: Katsoisivat, että firmat ilmoittavat tarpeestaan asianmukaisia kanavia käyttäen eivätkä vain odottele tumput suorina, että heille lappaa avoimia hakemuksia juuri sellaisilta osaajilta, joita ovat vailla. Siistisin firman ilmoitusten kielen asialliseksi, eli pois kaikki tarpeettomat ylisanat ja hehkutukset, ja mukaan kaikki tarpeellinen tieto. Sitten katsoisin, onko hakemuksia tullut. Ja jos on niin miksei hakijat ole kelvanneet. Kertoisin niille, että ei se työttömän osaaminen kortistossa heti happane, ottakaa vain töihin ja yllättykää. Jne.
Eli tällainen työnantajien aktivointimalli ja tukipalvelu. Niillä kun vaikuttaa tosiaan olevan puutteita rekrytointitaidoissaan.
Käykö nämä:
Haetaan työvoimaa suorittavaan, raskaaseenkin työhön
Haetaan työvoimaa toimistotöihin
Haetaan palkanlaskennan perusteet, sekä jatkokoulutuksen / työkokemuksen omaavaa henkilöä.
Mulla nää on yleensä lyhyitä ja ytimekkäitä. Tietenkin jotain perusdiibadaibaa lisätään alkuun ja loppuun.
Sinkkumies
Ensimmäisessä kertoisin, mitä siellä oikein pitää tehdä. (Ihme sana muutenkin tuo "suorittava työ". Ikään kuin kaikessa työssä ei suoritettaisi.)
Kakkosessakin täsmentäisin, pitääkö osata jotain erityistä. Joku "toimiston avustaviin tehtäviin" voisi olla sopiva, jos ei tarvitse.
Kolmosessa en tiedä, mitä tuo jatkokoulutus tarkoittaa. Sen pistäisin selvemmin.
Perusdiibadaibat voi jättää pois. Se olisi tärkeä tietää, missä työ tehdään ja millaisiin kellonaikoihin. Voi vähän katsoa, pääseekö julkisilla kulkemaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään aktivointia? Ei mitään sanktioita, vaan miten?
Perustulo. Työssäkäynti olisi helppoa ja aina kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten työttömän lasten päivähoito pitää olla järjestettävissä niin että voi ottaa keikkaa vastaan. Tai iltahoito, tai yöhoito - sen mukaan milloin sitä työtä kulloinkin on tarjolla. Kaikissa kunnissa se ei kovinkaan joustavasti suju.
Kaikki muu oli asiaa ja arvostan näkemystäsi. Tämä oli kuitenkin paskaa. Ei ole mitään järkeä palkata toista työntekijää, että saa yhden työntekijän palkattua.
Noin kansantaloudellisesti.
Sinkkumies
Jos siinä ei ole mitään järkeä, niin ei ole myöskään järkeä vaatia pikkulasten vanhempia (etenkään yksinhuoltajia) aktivoitumaan mallin edellyttämällä tavalla. Kyllä pitää tuollainen perusedellytys olla kunnossa että saa sen muksun lykättyä jonnekin siksi aikaa kun lähtee aktivoitumaan.
Se voidaan myös lukea aktivoitumiseksi, jos on hakenut työtä ja tarjolla on esim. kaupassa vain iltavuoroja joihin henkilö ei pääse.
Kuka tässä on älynkäytön kieltänyt?
Voi myös olla, että niitä tunteja saa silloin aamupäivästäkin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No isoimmille firmoille aktivointimalli, jos ei lisää työpaikkoja ole tuotettu x määrä 3kk:n seurantajakson aikana, niin joutuvat kustantamaan sen x määrän työttömyysturvan. Eiköhän uusien työpaikkojen luominen sitten rupeaisi kiinnostamaan.
Aivan naurettava ehdotus. Kyllä häviäisi äkkiä loputkin isot firmat Suomesta jos työpaikkoja pitäisi alkaa väkisin keksimään sanktioiden pelossa. Ei firmatkaan voi tappiollisena toimia kauaa.
En ole tuo jolle vastasit, joten ihan samaa en ehdota.
Mutta ihmetyttää kyllä, kun firmat itkevät työvoimapulaansa. Minä pistäisin konsultit työvoimapulaa valittavien firmojen avuksi: Katsoisivat, että firmat ilmoittavat tarpeestaan asianmukaisia kanavia käyttäen eivätkä vain odottele tumput suorina, että heille lappaa avoimia hakemuksia juuri sellaisilta osaajilta, joita ovat vailla. Siistisin firman ilmoitusten kielen asialliseksi, eli pois kaikki tarpeettomat ylisanat ja hehkutukset, ja mukaan kaikki tarpeellinen tieto. Sitten katsoisin, onko hakemuksia tullut. Ja jos on niin miksei hakijat ole kelvanneet. Kertoisin niille, että ei se työttömän osaaminen kortistossa heti happane, ottakaa vain töihin ja yllättykää. Jne.
Eli tällainen työnantajien aktivointimalli ja tukipalvelu. Niillä kun vaikuttaa tosiaan olevan puutteita rekrytointitaidoissaan.
Käykö nämä:
Haetaan työvoimaa suorittavaan, raskaaseenkin työhön
Haetaan työvoimaa toimistotöihin
Haetaan palkanlaskennan perusteet, sekä jatkokoulutuksen / työkokemuksen omaavaa henkilöä.
Mulla nää on yleensä lyhyitä ja ytimekkäitä. Tietenkin jotain perusdiibadaibaa lisätään alkuun ja loppuun.
Sinkkumies
Ensimmäisessä kertoisin, mitä siellä oikein pitää tehdä. (Ihme sana muutenkin tuo "suorittava työ". Ikään kuin kaikessa työssä ei suoritettaisi.)
Kakkosessakin täsmentäisin, pitääkö osata jotain erityistä. Joku "toimiston avustaviin tehtäviin" voisi olla sopiva, jos ei tarvitse.
Kolmosessa en tiedä, mitä tuo jatkokoulutus tarkoittaa. Sen pistäisin selvemmin.
Perusdiibadaibat voi jättää pois. Se olisi tärkeä tietää, missä työ tehdään ja millaisiin kellonaikoihin. Voi vähän katsoa, pääseekö julkisilla kulkemaan sinne.
Kiitos näkemyksistäsi.
Työntekijä katsoo itse, että pääsee sovitulle paikalle sovittuna aikana. Ei työnantaja.
Ajattelitko, että alan lukea esim. 100 ihmiselle bussiaikatauluja? Really.
Sinkkumies
Sellainen joka pakottaa hallituksen luomaan oikeita työpaikkoja halukkaille.
Kai ymmärrät miksi en lisännyt tarkempia tietoja?
Sinkkumies
Kunta ottaisi töihin maksaen oikeaa palkkaa niinkuin oli vielä joskus kunnilla palkkaamisvelvollisuus ettei kenenkään työtä haluavan tarvitsisi olla työtön. Ja mikäli ei pysty tarjoamaan työtä niin sitten vasta työttömyysturvaa joku 90% palkasta.
Työtä haluamattomat ammuttaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät miksi en lisännyt tarkempia tietoja?
Sinkkumies
Saattaisi ilmestyä oville 2000 hakemaan noita 2 työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on kopioitu Tanskasta, MUTTA Tanskassa on resursseja huomattavasti enemmän. Siellä on yksi työntekijä 16 työtöntä kohden, Suomessa yli 100 työtöntä kohden. Lisäksi Tanskassa saa 90 % palkasta, kun osallistuu aktivointipäiviin, Suomessa et saa muuta kuin pitää työttömyysturvan.
ps. Tanskassa on ennätysmäisen alhainen työttömyys.
Että silleen.
Että 8000e tulee kun osallistuu vain aktivointiin?
Taidat puhua palturia.
Sinkkumies
Varmasti löydät netistä faktaa, jos vain viitsit hakea. Aika harvalla on 8000 euron palkka, ei sinullakaan ole.
On ollut. Muttei helpoissa esimiestehtävissä.
Sinkkumies
Tyyppi jonka ansiot koko aikuisikänsä alle 30 k per vuosi.
Vittu että noloa, hävettääkö köyhyys? Ammattitaidon puute ja pään sekoaminen näin pahasti?
Palkittaisiin aktiivisuudesta. Ja helpotettaisiin kouluttautumista ja omaehtoista opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Kunta ottaisi töihin maksaen oikeaa palkkaa niinkuin oli vielä joskus kunnilla palkkaamisvelvollisuus ettei kenenkään työtä haluavan tarvitsisi olla työtön. Ja mikäli ei pysty tarjoamaan työtä niin sitten vasta työttömyysturvaa joku 90% palkasta.
Työtä haluamattomat ammuttaisiin.
Kuullostaa hurjalta. Etenkin tuo työntekijöiden ampuminen. Sikäli myös lapioihin nojaaminen palaisi varmasti 80 luvun tasolle.
Sinkkumies
Avoimia työpaikkoja pitäisi saada lisää, jotta olisi paikkoja, joita työttömät voivat hakea.
Isommille firmoille pitäisi määrätä ylimääräinen työverero, jos he käyttävät vuokratyöntekijöitä tai ulkopuolisten yritysten työntekijöitä omien työntekijöiden sijaan. Työverero voitaisiin toteuttaa samaan tapaan kuin arvonlisävero. Ulkopuolisten firmojen työntekijät ovat usein ulkomaalaisia halpatyöntekijöitä.
Töiden siirtoon ulkomaille pitäisi tehdä rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Palkittaisiin aktiivisuudesta. Ja helpotettaisiin kouluttautumista ja omaehtoista opiskelua.
Miten?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on kopioitu Tanskasta, MUTTA Tanskassa on resursseja huomattavasti enemmän. Siellä on yksi työntekijä 16 työtöntä kohden, Suomessa yli 100 työtöntä kohden. Lisäksi Tanskassa saa 90 % palkasta, kun osallistuu aktivointipäiviin, Suomessa et saa muuta kuin pitää työttömyysturvan.
ps. Tanskassa on ennätysmäisen alhainen työttömyys.
Että silleen.
Että 8000e tulee kun osallistuu vain aktivointiin?
Taidat puhua palturia.
Sinkkumies
Varmasti löydät netistä faktaa, jos vain viitsit hakea. Aika harvalla on 8000 euron palkka, ei sinullakaan ole.
Sinkkumies
Tyyppi jonka ansiot koko aikuisikänsä alle 30 k per vuosi.
Vittu että noloa, hävettääkö köyhyys? Ammattitaidon puute ja pään sekoaminen näin pahasti?
Olenko minä noin paljon toisten yläpuolella? Ansiotulot ovat olleet vain 40 000 - 55 000 / vuosi ja päälle osinkotulot. Ennen esimiestehtäviä tienasin paremmin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja pitäisi saada lisää, jotta olisi paikkoja, joita työttömät voivat hakea.
Isommille firmoille pitäisi määrätä ylimääräinen työverero, jos he käyttävät vuokratyöntekijöitä tai ulkopuolisten yritysten työntekijöitä omien työntekijöiden sijaan. Työverero voitaisiin toteuttaa samaan tapaan kuin arvonlisävero. Ulkopuolisten firmojen työntekijät ovat usein ulkomaalaisia halpatyöntekijöitä.
Töiden siirtoon ulkomaille pitäisi tehdä rajoitteita.
Lisää veroja siis. Eu:ssa on kiellettyä ulkomaisen työvoiman syrjiminen, ellei se ole EU: n ulkopuolelta.
Sinkkumies
Yritystukien leikkaus, jos ei palkkaa henkilökuntaa vastineeksi.
Sinkkumies