Selittäkää mulle yksi asia käytetyn auton ostossa?
Mitä järkeä on ostaa käytettyä autoa hintaluokassa vaikka 10-15k€? Miksei voi ostaa vähän vanhempaa, yhtä paljon tai vähemmän ajettua, mutta huomattavasti halvemmalla?
Eli jos valittavana on vaikkapa vm-10 Avensis, ajettu 150tkm, jolla on hintaa 13k€, niin miksei mielummin voi ostaa vaikka Avensista vm. -00, ajettu 150tkm ja hinta 3k€?
Molemmat käytettyjä autoja samoilla kilsoilla, joten kulutusosaa menee molemmissa jossain vaiheessa, mutta toisessa vain ikä on laskenut hinnan pohjalle. Ominaisuuksissa noissa ei suurta eroa ole paitsi turvallisuudessa pieni kehitys. Kulutus, suorituskyky ja tarpeelliset perusvarusteet ovat aika samat.
Eikö se kymppitonni olisi viisaampaa sijoittaa vaikka osakkeisiin? Avensis vain esimerkki, voisi olla mikä tahansa muukin auto.
Kommentit (44)
Esim. Siksi että sitä tiettyä Honda CR-V korimallia (se millä vielä voi mennä maastoon eikä ainoastaan asvaltilla puiston laidalle) ei saa vanhempaan eikä uudempaan vuosimalliin.
Ostaako joku käytettynä autoa jolla 2000000 on lähempänä kuin 1000000?
Minulla ollut vuoden verran 2003 vuoden iso laatuauto. Maksoi 2000 e, kilsat ostaessa 210.000, nyt 230.000. Hyvin on toiminut. Ostin kaksi talvirengasta ja tuulilasin pyyhkijät. Yksi 90 e remontti lisäksi.
Jos hajoaa pahasti ostan uuden samanlaisen.
Se vaan tuntuu paremmalta ajaa kalliimmalla autolla.
Vanha iso auto on huonoin vaihtoehto,korjaamista varmasti.
Vanha paska tai ikivanha paska? Kiitos, ei kumpaakaan.
Uudella vaan tankataan ja ajetaan.
Tyytyväinen autoon kirjoitti:
Minulla ollut vuoden verran 2003 vuoden iso laatuauto. Maksoi 2000 e, kilsat ostaessa 210.000, nyt 230.000. Hyvin on toiminut. Ostin kaksi talvirengasta ja tuulilasin pyyhkijät. Yksi 90 e remontti lisäksi.
Ostit kaksi talvirengasta? Eli ajelet yhdistelmällä jossa kaksi rengasta on uutta ja kaksi vanhaa?
Vierailija kirjoitti:
Makuasioita. Mielummin minä ajan vanhalla Mersulla kuin saman hintaisella uudella Dacialla.
Uuden vai "uuden"?
Ostaessani autoni sen mittarissa oli 85 000 km, nyt mittarissa on 330 000 km.Auto on ollut minulla nelisen vuotta. Joku tuollakin vielä ajaa iloisesti muutaman vuoden kunhan myyn sen veks, koska huollot on tehty ajallaan.Romutuspalkkokriteereita auto ei "alaikäisenä" vielä täytä.
10 vuodessa tapahtuu paljon kehitystä auton turvallisuuden ja varustelun suhteen. esimerkiksi ajonvakausjärjetrelmä, välot, ajotietokone, polttoainetalous jne ovat lähtökohtaisesti paremipai vuoden 2010 autossa kun vuoden 2000 autossa.
Aika tekee myös tehäväänsä autossa vaikka sille ei niin kilometrejä kertyisikään; hapettumisen aiheuttamat sähköviat yleistyvät, nesteet sakkautuvat, liikkuvat osat jumiutuvat, kumi haurastuu jne.
Sinänsä hintaluokassa 10-15 k löytyy todella paljon vaihtelua ja autojen tuntemus voi tuoda suhteessa suurimmat säästöt hankintahinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa käytettyä autoa hintaluokassa vaikka 10-15k€? Miksei voi ostaa vähän vanhempaa, yhtä paljon tai vähemmän ajettua, mutta huomattavasti halvemmalla?
Eli jos valittavana on vaikkapa vm-10 Avensis, ajettu 150tkm, jolla on hintaa 13k€, niin miksei mielummin voi ostaa vaikka Avensista vm. -00, ajettu 150tkm ja hinta 3k€?
Molemmat käytettyjä autoja samoilla kilsoilla, joten kulutusosaa menee molemmissa jossain vaiheessa, mutta toisessa vain ikä on laskenut hinnan pohjalle. Ominaisuuksissa noissa ei suurta eroa ole paitsi turvallisuudessa pieni kehitys. Kulutus, suorituskyky ja tarpeelliset perusvarusteet ovat aika samat.
Eikö se kymppitonni olisi viisaampaa sijoittaa vaikka osakkeisiin? Avensis vain esimerkki, voisi olla mikä tahansa muukin auto.
Kymmenessä vuodessa on esimerkiksi turvalaitteissa tapahtunut suuria edistysaskeleita ja uudempi on paljon turvallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos hajoaa pahasti ostan uuden samanlaisen.Ostit kaksi talvirengasta? Eli ajelet yhdistelmällä jossa kaksi rengasta on uutta ja kaksi vanhaa?
Joo. Neljästä nastarenkaasta kaksi oli huonoja ja kaksi ihan ok. Auton käyttöohjeen mukaan laitoin uudet renkaat taakse ja kuluneemmat eteen.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole ollut. Tottakai autoissa on eroja mutta minun yli 200.000 ajettu toimii mainiosti enkö aio vaihtaa.
Tämänpäivän autot enään niin kestäviä kuin ennen tekniikaaltaan.Moottorin kuluminen jo alkaa kuormittamaan sähköisiä antureita sekä ohjausyksiköitä jotka nyt hajoavat jo muutenkin tuosta vaan ja ahdinviat myös hintavia.Siksi lähes ruosteettomia yksilöitä sitten purkuun kannattamattomana korjata kun vanhoilla vielä pystyi nilkuttamaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilitko hakea montako 2000 vuosimallin 150 tonnia ajettua Avensista löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Jos hajoaa pahasti ostan uuden samanlaisen.Ostit kaksi talvirengasta? Eli ajelet yhdistelmällä jossa kaksi rengasta on uutta ja kaksi vanhaa?
Mikä ettei? Ei siinä ole mitään vikaa, kunhan pistää paremmat renkaat taakse. Parin vuoden päästä voi ostaa toiset kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ei ole yhtä kuin huono. Takavetosella autolla saa takarenkaitten nastat revittyä helposti koska perä on kevyempi kuin keula ja vähän kun rupee sutimaan liukkaalla ja sitten se nappaakin asfalttiin kiinni, niin hei hei nastat
Vierailija kirjoitti:
Tämänpäivän autot enään niin kestäviä kuin ennen tekniikaaltaan.Moottorin kuluminen jo alkaa kuormittamaan sähköisiä antureita sekä ohjausyksiköitä jotka nyt hajoavat jo muutenkin tuosta vaan ja ahdinviat myös hintavia.Siksi lähes ruosteettomia yksilöitä sitten purkuun kannattamattomana korjata kun vanhoilla vielä pystyi nilkuttamaan eteenpäin.
No älä viitsi :)
Nykyajan atot kestää paljon paremmin kuin vanhat.
Vikapaikkoja vaan on enemmän ja sähkölaitteita saa ola vaihtamassa, mutta mottorit ja vaihteistot kyllä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ostan aina 2 rengasta kerrallaan. Miksi pitäisi rikastuttaa rengasliikkeitä liikaa
Miksi ihmeessä ostaisin auton joka tarvitsee jakoketjun vaihdon vuoden sisällä, kuten listaamasi esimerkit? Mieluummin ostan huomattavasti alle 100tkm ajetun käyttöauton hintaluokassa 10 - 15K joka ei vaadi heti suurta ja kallista remonttia, kilsoja kun mulle kertyy kymmeniä tuhansia vuodessa.