Minkälainen olisi _oikein_ tehty aktiivimalli? -Sinkkumies
Ei mitään aktivointia? Ei mitään sanktioita, vaan miten?
Kommentit (67)
No ensiksi riittäväksi aktiivisuudeksi pitäisi riittää se, että hakee aktiivisesti työpaikkoja. On ihan älytöntä, että oikeasti aktiivisesti työtä hakevia aletaan rankaista siitä, jos eivät saa työtä.
luvataan asunto työpaikan vierestä edullisesti ja nopeasti niin eiköhän työpaikat täyty.
No ensiksi riittäväksi aktiivisuudeksi pitäisi riittää se, että hakee aktiivisesti työpaikkoja. On ihan älytöntä, että oikeasti aktiivisesti työtä hakevia aletaan rankaista siitä, jos eivät saa työtä.
Palkkaaminen halvemmaksi tai palkkatuki.
Ulkomainen alihankkijan alihankintaketjut vain suomalaisille yrityksille, Myös vain suomalaiset työntekijät veronumeron perusteella.
Oikeastaan ainoaksi aktiivisuuden mittariksi pitäisi lukea se hakeeko töitä aktiivisesti. Niitä jotka eivät edes hae töitä ja makaavat kotona tukia odottaen saakin rangaista (poislukien työkyvyttömät, pitkäaikaissairaat jne).
Silkkaa laiskuutta en siedä. Jos ei kiinnosta työn haku niin saisi tulla kyllä toimeen ilman valtion tukea.
Tanskan lailla . Työpaikat osoitettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Näin laiskat jäisivät ilman rahaa ja aktiiviset työttömät saisivat rahansa kuten aktiivisten kuuluu. Toisin kuin nyt, ilmeisesti hallituksen mielestä kaikki työttömät on niitä laiskoja valtion rahoilla eläjiä.
Nykyään odotetaan ihme suorituksia työelämässä, huomasin, kun viimeksi olin. Ei tyydytä siis mihinkään mitä työntekijä tekee. Esim kun on tekemässä jotain työtehtävää, pitäisi samaan aikaan pystyä tekemään toista tehtävää eri paikassa. Joka siihen pystyy, että on kahdessa paikassa samaan aikaan (kirjaimellisesti), se voi sitten ne työt tehdä. Minussa on näköjään sen verran puutteita, etten työelämään sovellu.
Olematon. Koko nykyinen talous- ja tuotantojärjestelmä täytyy miettiä uusiksi, globaalisti.
No isoimmille firmoille aktivointimalli, jos ei lisää työpaikkoja ole tuotettu x määrä 3kk:n seurantajakson aikana, niin joutuvat kustantamaan sen x määrän työttömyysturvan. Eiköhän uusien työpaikkojen luominen sitten rupeaisi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
No isoimmille firmoille aktivointimalli, jos ei lisää työpaikkoja ole tuotettu x määrä 3kk:n seurantajakson aikana, niin joutuvat kustantamaan sen x määrän työttömyysturvan. Eiköhän uusien työpaikkojen luominen sitten rupeaisi kiinnostamaan.
Aivan naurettava ehdotus. Kyllä häviäisi äkkiä loputkin isot firmat Suomesta jos työpaikkoja pitäisi alkaa väkisin keksimään sanktioiden pelossa. Ei firmatkaan voi tappiollisena toimia kauaa.
Miksi kuvittelet että kaltaisellesi trollipellelle kukaan tosissaan viitsisi nähdä vaivaa vastata?
Minä oli tällaisessa "osaajat töihin" -palvelussa. Tähän ei saanut mitään korotettua työmarkkinatukea eikä 9 € korvausta, mutta tapaamisia oli itse valitun konsultin kanssa kerran kuukaudessa.
Yhdessä käytiin käpin haettuja työpaikkoja mutta ennen kaikkea, konsultilla oli verkostoja, hän tiesi paikkoja joihin on haettu tekijää hiljaisesti, laittoi mun cv:tä omalle verkostolleen jne. Tarjolla oli kolme eri tahoa, yksi oli vuokrafirma ja kaksi enemmän ns. asiantuntijatyöläisiin erikoistunutta. Työllistyin omalle alalle vuoden työttömyyden jälkeen paikkaan, johon tämä konsultti mut vinkkasi. En ehkä koskaan olisi tajunnut hakea juuri sinne juuri oikealla hetkellä, vaikka hain aktiivisesti jatkuvasti.
Tanskan malli olisi kaiken kaikkiaan todella mainio, tämä mun juttu oli just sitä Tanskaa, mutta siihenkin haettiin ja päästiin. Hakijoita oli yli 100 henkilöä, 25 pääsi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettava ehdotus. Kyllä häviäisi äkkiä loputkin isot firmat Suomesta jos työpaikkoja pitäisi alkaa väkisin keksimään sanktioiden pelossa. Ei firmatkaan voi tappiollisena toimia kauaa.
Kyllä homma toimii kunhan kaikki muutkin valtiot rupeavat samoja sääntöjä noudattamaan. Voivat sitten vaikka toimistonsa perustaa jollekin autiolle tulivuorisaarelle, jos ei kiinnostaa pelata yhteisten sääntöjen mukaan.
Joka paikassa pitää nykyisin osata työt jo valmiiksi ja vähän päälle. Ennen mentiin töihin ja työhon oppi. Eli tämä on yrittäjien ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään aktivointia? Ei mitään sanktioita, vaan miten?
Joo, en minä mitään aktivointia tarvitse. Ihan aktiivisesti haen töitä. Vituttaa tuo mallin nimi, kun se antaa sen kuvan että tässä jotenkin passiivisena vain makailisin. Maanantaina taas työhaastattelu.
Katso mallia Tanskasta. Mitoita työkkärin resurssit sen mukaan. Jos kieltäytyy tarjotusta työstä, niin sitten saa rangaista, mutta niinhän se on Suomessa jo nyt.
Työnhakijoita meillä on enemmän kuin voidaan ottaa töihin. Firmat ruikuttaa työvoimapulaa, todellisuudessa eivät ota töihin niitä jotka hakevat. Ei työtön kelpaa, jos on työllisiä joista valita. Itse olen it-alan työtön, tänään taas luen lehdestä juttua "huutavasta osaajapulasta". Ei se sitä tarkoita, että minut kaikesta hakemisestani huolimatta rekrytoitaisiin. Mieluummin ostetaan kilpailijafirmasta sillä, että tarjotaan parempaa palkkaa. Sitten valitetaan, kuinka palkkakustannukset meinaa karata käsistä.
Mitä tarvittaisiin, olisi lisää työvoimakoulutusta. Itse olen hakenut varmaan 15 koulutukseen (siis järkeviä ammattitaitoa kehittäviä ja/tai rekrytoivia koulutuksia), enkä ole päässyt kun aina on hakijoita moninkertaisesti koulutuspaikkojen määrä. Muutenkin työttömänä opiskelua olisi helpotettava. Itse en saanut lupaa myöskään lisäopintoihin yliopistossa.
Toinen mitä tarvittaisiin olisi se, että kun ottaa vastaan lyhytaikaisen työkeikan, se ei katkaisisi päivärahan tulemista heti. Soviteltu päiväraha on muuten hieno systeemi ja mahdollistaa keikkahommat, mutta yhdellä ehdolla: on oltava vararahasto, jonka varassa elää sen aikaa kun odottelee, että tukibyrokratia saa laskettua sovitellun etuuden määrän. Kädestä suuhun elävä työtön ei sen takia voi ottaa keikkaa vastaan.
Sitten työttömän lasten päivähoito pitää olla järjestettävissä niin että voi ottaa keikkaa vastaan. Tai iltahoito, tai yöhoito - sen mukaan milloin sitä työtä kulloinkin on tarjolla. Kaikissa kunnissa se ei kovinkaan joustavasti suju.
Asuntopolitiikka sitten yksi kanssa, omistusasumista ei tulisi suosia kuten nykyään, paitsi ehkä varainsiirtoverosta pitäisi luopua. Pieniä asuntoja rakennettava kasvupaikkakunnille nykyistä enemmän, eikä kaikkien tarvitsisi olla esteettömiä. Minäkin mieluusti kävisin vaikka Helsingissä viikot töissä, jos saisin sieltä vuokrattua jonkun palkkaan nähden siedettävän hintaisen luukun, jossa asua viikot. (Kehnosti äänieristettyyn soluasuntoon en enää opiskeluaikojen jälkeen halua; kyllä duunarin kunnon uni on työnantajankin etu.)
Se et riittää kun hakee työpaikkaa. Eli työkkärin sivuilla rasti ruutuun "haen töitä tällä hetkellä" ja se siitä.
Lisäksi tanskan mallin mukaisesti 90% palkasta 2 vuoden ajaksi ja tietenkin kaikille, oli työttömyyskassan jäsen tai ei :^)
Työkkärin henkilökunnalle vapaus katsoa tilannekohtaisesti ns pärstäkerrointa. Antaa aktiivisten työnhakijoiden jatkaa rauhassa aktiivista työnhakua ja lusmut kursseille.
Tää ei kuitenkaan taida olla kovin lainmukaista...
Lisätään työpaikkoja, lisätään ja helpotetaan opiskelua. Mikään aktivointi ei laita 300 000 työtöntä 30 000 työpaikkaan.