Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään

Vierailija
08.01.2018 |

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Kommentit (366)

Vierailija
181/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea koko ketjua mutta... En kyllä käsitä tuollaisia kaverisuhteita ettei voi muka sanoa asiasta! Itse olisin nauranut ja sanonut suoraan että "Täh? Toin nuo keksit, että voidaan syödä kahvin kanssa!" Saattaisin jopa ihan uhkarohkeasti(omg!) kävellä sinne kaapille ja ottaa sen paketin sieltä. Ihme "kaverisuhteita" teillä...

Vierailija
182/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etiketti tuntuu olevan monella hakusessa. Tuliaisia ei ole tarkoitus laittaa tarjolle, ellei erikseen ole sovittu, että vieraat tuovat mukanaan tarjottavia.

Esim. tuliaisiksi tuotua viinipulloa ei koskaan pidä avata vieraiden läsnäollessa, se on tarkoitettu vastaanottajan nautiskeltavaksi.

No näin minäkin olen aina ajatellut ja mitä tästä ketjusta luin ekan sivun, niin monen mielestä on moukkamaista vain kiittää ja laittaa paketti kaappiin. Jos kutsun jonkun kahville, olen itse varannut kahvileivät ellei sitten erikseen ole muusta sovittu. Itse asiassa koin aikanaan enemmänkin loukkaavaksi sen, että aina kun äitini tuli käymään, hän toi omat eväät mukanaan ja söi lähinnä vain niitä, vaikka olin varannut syötävää. 

Nykyään on trendinä jakamistalous. Siihen kuuluu se, että vieraat tuovat ruokaa ja juomaa jaettavaksi. 

Mikäs siinä, kiva trendihän se on, mutta ei äitini nyt muutenkaan ole trendien aallonharjalla. Minusta taas on kiva laittaa syömisiä ja jotenkin se sitten turhauttaisi, jos vieras iskisi omat tuomisensa pöytään ja sanoisi, että nyt syödään nämä kaikki. Ihan eri asia on, jos asiasta sovitaan etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia tolloja on paljon,kyllä kaikki kelpaa vaan ei edes kahvia keitetä.Vedä sitä korville ja etsi fiksu ihminen kaveriksi.

Vierailija
184/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kerran anopin tuomat keksit kaappiin, koska pöydässä oli jo muutenkin montaa eri sorttia tarjolla. Anoppi ystävällisesti huomautti kahvipöytään käydessä, että mitenkäs ne hänen tuomat keksit. Niinpä laitoin myös keksit tarjolle ja asiasta selvittiin näppärästi.

Jos vie syötäväksi tarkoitettuja tuliaisiksi, niin kannattaa sanoa heti antaessa, että nämä on nyt meille syötäväksi. Itselle on kerran käynyt niin, että mentiin miehen kanssa kyläilemään ja vietiin jäätelökakku tuliaisiksi. Emäntä laittoi kakun pakkaseen eikä tarjonnut mitään.

kuin minun näppäimiltä. oltiin viel etukäteen kysytty et voidaanko tulla käymään. jäätelökakku kainalos siis mentiin. kiittivät kakausta joka meni pakastimeen. sit istutaan tunnin verran sohvalla puhumas niitä näitä. kahvia kun ei alkanut kuulumaan niin alettiin tekeen lähtöä. talon isäntä vaan tokas et kattellaan niit kahveja sit ens kerralla. ja siis ihan nuoria ja sivistyneitä ihmisä. miehen pitkäaikainen ystävä....

Vierailija
185/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit mennyt yllättäen käymään, olisi keksipaketti ollut perusteltu, vaikkakin tylsä tuliainen. Mutta kun sinut oli kerran kutsuttu, niin kutsuja oli varmasti suunnitellut tarjoilunsa jo etukäteen. Keksipaketilla sinä suoranaisesti dissasit kutsujan tarjoilun. Kas kun et vienyt pakettia halvinta tarjouskahvia. Kun minut kutsutaan kahville, en varmasti vie kahvileipää, ellei sitten ole erikseen sovittu, että tuon tullessani. Minä vien kyllä ja itsekin saadessani ilahdun, jos tuliaisena on kaunis kukkakimppu vaikkapa tulppaaneja.

Tulee opiskeluajoilta mieleen kämppäkaverin paikkakunnalla asuva sukulaisnainen, joka harvakseltaan poikkesi meillä kahvilla. Tuliaisena oli aina samanlainen keksipaketti, ilmeisesti hänen mielestään hienoja kahvileipiä. Itse asiassa ne jäivät vieraan lähdettyä kaappiin, sillä kukaan kavereistamme ei niitä halunnut järsiä. Keksi itsessään oli sitkeä ja kova ja päällä oli sitkeä hampaisiin tarttuva marmeladikerros. Ja maku oli todella äkkimakea. Avattu paketti viereksi aikansa kaapissa ja päätyi lopulta jätteisiin. Ja vieras toi taas uuden paketin, josta hänen käydessään syötiin kohteliaasti keksi per nuppi! 

Vierailija
186/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit mennyt yllättäen käymään, olisi keksipaketti ollut perusteltu, vaikkakin tylsä tuliainen. Mutta kun sinut oli kerran kutsuttu, niin kutsuja oli varmasti suunnitellut tarjoilunsa jo etukäteen. Keksipaketilla sinä suoranaisesti dissasit kutsujan tarjoilun. Kas kun et vienyt pakettia halvinta tarjouskahvia. Kun minut kutsutaan kahville, en varmasti vie kahvileipää, ellei sitten ole erikseen sovittu, että tuon tullessani. Minä vien kyllä ja itsekin saadessani ilahdun, jos tuliaisena on kaunis kukkakimppu vaikkapa tulppaaneja.

Tulee opiskeluajoilta mieleen kämppäkaverin paikkakunnalla asuva sukulaisnainen, joka harvakseltaan poikkesi meillä kahvilla. Tuliaisena oli aina samanlainen keksipaketti, ilmeisesti hänen mielestään hienoja kahvileipiä. Itse asiassa ne jäivät vieraan lähdettyä kaappiin, sillä kukaan kavereistamme ei niitä halunnut järsiä. Keksi itsessään oli sitkeä ja kova ja päällä oli sitkeä hampaisiin tarttuva marmeladikerros. Ja maku oli todella äkkimakea. Avattu paketti viereksi aikansa kaapissa ja päätyi lopulta jätteisiin. Ja vieras toi taas uuden paketin, josta hänen käydessään syötiin kohteliaasti keksi per nuppi! 

Öö, miten muka ap dissasi kutsujan tarjoiluja, kun mitään ei laitettu tarjolle? :D Ap:n kaveri tässä dissasi ap:n tuliaista ja oli törppö. 

Vierailija
187/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etiketti tuntuu olevan monella hakusessa. Tuliaisia ei ole tarkoitus laittaa tarjolle, ellei erikseen ole sovittu, että vieraat tuovat mukanaan tarjottavia.

Esim. tuliaisiksi tuotua viinipulloa ei koskaan pidä avata vieraiden läsnäollessa, se on tarkoitettu vastaanottajan nautiskeltavaksi.

No näin minäkin olen aina ajatellut ja mitä tästä ketjusta luin ekan sivun, niin monen mielestä on moukkamaista vain kiittää ja laittaa paketti kaappiin. Jos kutsun jonkun kahville, olen itse varannut kahvileivät ellei sitten erikseen ole muusta sovittu. Itse asiassa koin aikanaan enemmänkin loukkaavaksi sen, että aina kun äitini tuli käymään, hän toi omat eväät mukanaan ja söi lähinnä vain niitä, vaikka olin varannut syötävää. 

Nykyään on trendinä jakamistalous. Siihen kuuluu se, että vieraat tuovat ruokaa ja juomaa jaettavaksi. 

Mikäs siinä, kiva trendihän se on, mutta ei äitini nyt muutenkaan ole trendien aallonharjalla. Minusta taas on kiva laittaa syömisiä ja jotenkin se sitten turhauttaisi, jos vieras iskisi omat tuomisensa pöytään ja sanoisi, että nyt syödään nämä kaikki. Ihan eri asia on, jos asiasta sovitaan etukäteen.

No ei kai kukaan noin teekään? Että oikein iskee pöytään ja käskee syömään kaikki? Olen pöytään laittanut vieraiden tuomia tarjottavia, vaikka omiakin olisi tarjolla, ei ole multa pois. Vieraillehan ne tarjottavat on - jos vieras tykkää enemmän omista kekseistään kuin mun kekseistä, niin syökööt pois, mä voin myöhemmin syödä ne mun omat hyvillä mielin. 

Vierailija
188/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne oli sen vieraan mielestä hyviä keksejä. Ja varmaan aatteli että teillä opiskelijoila ei ollut varaa tarjota muuta kuin kahvia. Vai tarjositteko ikinä muuta ko. vieraalle? Jos ette, ei ihme, että keksejä tuli aina uudestaan mukaan. 

Vierailija
189/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pidemmin ole noloa, että vie tarkoituksenaan myös itse syödä, oletuksena että emäntä ei olisi jo varannut sen seitsemää sorttia? Tai että emäntä on varannut mutta ei tykätä valikoimista, eli varmempaa olla "omat eväät", mistä varmasti tykätään?J

os me viedään niin tarkoitus on antaa se lahjaksi. Ellei sitten olla sovittu nyyttäreistä, tai tiedän että saaja on vähävarainen eli ei varaa ostaa omia tarjottavia, tai kiireinen eli ei ole ehtinyt käydä kaupassa. Ehkä ajattelen oudosti, mutta pikemminkin jos laitetaan omat tuodut pöytään tulee fiilis, että ai ettekö itse tykkää ja nyt syötätte meillä muilla. Jos laitetaan kaappiin, minulle se merkkaa että nami, syödään keskenämme paremmalla ajalla :) 

Vierailija
190/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas ahne kaveri. Olisit nyt sanonut, että ne keksit olivat tätä kahvia varten. Kaiva ne kaapista esiin.

Tuollaisille pitää sanoa suoraan. 

Mikä siinä on kun nykyään ei hallita edes peruskäytöstapoja? Ei osata esitellä itseään, muita, ei osata tervehtiä, kiittää, pyytää anteeksi, ei osata edes kylässä käydä tai toimia emäntänä tai isäntänä, jonka pitäisi olla omien mahdollisuuksiensa rajoissa mahdollisimman vieraanvarainen.

Minä olen ollut kyläpaikassa, jossa ei tarjottu edes vettä. Piti kaivaa oma vesipullo repusta esiin kun en jaksanut istua kuivin suin.

Vierailija
191/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse panna esille mitään tuliaista. Tietenkin se laitetaan kaappiin, sehän on lahja. Miksi se pitäisi tärvätä heti sen tuojaan!

Ei se ole lahja. Se on herkku, josta tuojakin haluaa päästä jaolle - ja vaikkei haluaisikaan, asettamalla se tarjolle osoitetaan arvostusta vierailijaa kohtaan. 

Mä todellakin loukkaannuin, kun vein tutulle tuliaisena herkkuja, joista omien sanojensa mukaan tykkää.

Mitä tekee tuttu, kiittää, keittää kahvit, laittaa ne tuliaiset pöytään ja kehottaa ottamaan kahvin kanssa.

Oli muuten viimeinen kerta kun vein hänelle mitään, tuohan oli ihan suora osoitus että ei oikeasti pidä tuomisistani, ja yrittää vielä syöttää ne minulle itselleni.

Vainoharhainen olet?

Vierailija
192/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
193/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona opetettiin että tuliaisten laittaminen esille on epäkohteliasta, ja varsinkin omien tuomisten syöminen. Ja kylässä saa maistella kaikkea vain yhtä sorttia.

Missä päin tuollainen tapa on? Ihan outo.

en ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta jossain vanhassa käytöskirjassa oli, että ainakaan vieraan tuomaa viinipulloa ei kuuluis ryystää samantien, ellei vieras nimenomaan asiaa siten esitä.

Itselleni kävi niin, vein sisäfileet ja viinä ja sanoin, että voidaan herkutella. fileet ja viinit katosivat mystisesti ja söimme rasvaisia jauhelihapihvejä ja kotiviinä(makeaa)

Täällä ei varmaan kukaan muukaan ymmärrä, mikä on viinä???

Vierailija
194/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja on varmasti monia! Itselläni on tuttava, joka tuodessaan esim.karkkipussin yhteiseen pöytään,vie jäljelle jääneet takaisin kotiinsa. Samoin jos vien hänelle jotakin, saattaa hän pakata jäljelle jääneet keksit takaisin mukaani, vaikka olin tarkoittanut ne kokonaan kyläpaikkaan. Erikoistahan tuo on, mutta en jaksa välittää.

Vierailija
195/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin viikonlopuksi kaverin mökille tunturiin. Konjakin ystäviä ollaan koko porukka, vein tuliaisiksi konjakkipullon. Isäntä laittoi sen kaappiin.

Pulloon ei kajottu vaikka joku kavereistani ehdotti että maisteltaisko.

Jokainen tyylillään :D

Vierailija
196/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein ystävälleni vaatteita. Hän oli laittanut pöytään kroisantteja.

Kroisantteja ei tarjottu minulle vaan hänelle ja hänen lapselleen. Olisi ollut kohteliasta kysyä vaikka "maistuisiko sinulle?" Tai pahoitella että Olivian kanssa syömme tässä, kroisantteja on vain 4, joten jäät ilman. Mielestäni aika törkeää käytöstä.

Vierailija
197/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viette kylään mennessänne kahvipaketin, odotatteko että isäntäväki keittää kahvit juuri tästä uudesta paketista?

En ole tajunnutkaan, että vieraitten tuomat keksit pitäisi pistää heti paikalla tarjoiluun etenkin jos pöytä notkuu jo tarjottavista!

Vierailija
198/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

199

Aloittaja kertomana pöytä ei notkuvat tavarasta, oli pelkkä kahvi.

Minun mielestä on epäkohteliasta silloin laittaa keksit kaappiin ja tarjota vain kahvia.

Mulla kyllä syntyisi lamppu, että juuri siksi niitä keksejä tuotiin.

Olikos emännältä siis kohteliasta keksie tuojaa kohtaan juottaa pelkkää kahvia ja sitten jollekin toiselle ne keksit?

Täällä nyt sekoitetaan runsaat tarjoilut ja pelkän kahvin tarjoaminen.

Tyhmäksi ymmärtää, että kahvinkeitin tuoja ei odota emännän kehittävän kahvit SIITÄ paketista.

Mutta silloin kun emäntä

Sanoisiko, että keittäisin kahvit muttei ole kahviajauhetta, niin tiettystiina se tuliaiskahvi avataan, vai laitetaanko se kaappiin ja voivotellaan kahvin loppumista?

Ja juotuetaan vettä?

On siis tilanteita ja tilanteita, jokainen ymmärtää sen.

Vierailija
199/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi venäläiset on muuten jänniä. Heillähän tuliaisten tuominen kuuluu tapakulttuuriin. Mulla on Helsingissä airBnB-kämppä ja olen siellä majoittanut venäläisiä, jotka ovat siistejä ja hyviä vieraita.

Se vain, että nyt viime aikoina ovat tuoneet tuliaisia, joissa viimeinen myyntipäivä on jo mennyt. Joulukuun lopussa sain tietynlaista "kakkua" jonka viimeinen myyntipäivä oli 13.12. Näitä tapauksia on muitakin. Vieraat eivät tietääkseni tunne toisiaan. Ehkä siellä luotetaan siihen, että suomalainen ei osaa katsoa päivämääriä, etenkin jos kuukausi on merkitty kyrillisin kirjaimin ... Tietenkin kiitän ja olen muka mielissäni enkä "huomaa" päivämäärää ja siirrän tuomisen laukkuuni, josta se lentää himassa roskiin.

Mutta toisaalta taas, eräskin venäläinen keski-ikäinen bisnesnainen jätti vaikka mitä kaappeihin. Että aina ei voi yleistää.

Venäjällä on yleensä merkitty pakkauksiin valmistuspäivä. Tuoteselosteessa on ilmoitettu kuinka kauan säilyy "srog godnosti", 30 sutok, tms. Luultavasti olet saanut ihan käyttökelpoisia tuotteita.

Vierailija
200/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun yleensä vien keksejä tai vaikka pullapitkon kun menen kaverille, niin sanon, että syödään kahvin kanssa vähän pullaa jne. Jos hän jostain oudosta syystä laittaisi sen kaappiin, niin sanoisin vaan, että pitäiskö sitä pullaa ottaa samalla. Viimeistään silloin kyllä tajuaisi, että ei se mikään pihdattava lahja ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi