Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään
No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?
Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂
Kommentit (366)
Jos veit pahoja ja vääriä keksejä? Itselle turn off keksit on ne Karnevaalikeksit ja Doris-keksit. Niitä en ole enää lapsuuden jälkeen syönyt :D Jaffat toimii aina!
Ihan oikeastiko tätä vielä vatvotaan täällä?
Vierailija kirjoitti:
Jos veit pahoja ja vääriä keksejä? Itselle turn off keksit on ne Karnevaalikeksit ja Doris-keksit. Niitä en ole enää lapsuuden jälkeen syönyt :D Jaffat toimii aina!
Mitkä keksit sitten kiihottavat sinua?
Vierailija kirjoitti:
No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?
Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂
Jos toit keksit pääasiassa itsellesi, miksi annoit paketin emännälle. Siihen oman kupin viereen vaan! Sitten olisit vain tarjonnut kohteliaasti emännällekin. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toit keksit pääasiassa itsellesi, miksi annoit paketin emännälle. Siihen oman kupin viereen vaan! Sitten olisit vain tarjonnut kohteliaasti emännällekin. ;-)
Tai siis tässä tapauksessa kaverille.
Vien yleensä kahvipöytään tuliaiseksi sellaista syötävää, jota voin itsekin moniallergisena syödä. Olisin ihmeissäni, jos kaveri laittaisi kaappiin tuomani tarjottavat. En tosin sanoisi mitään. Voin hyvin juoda pelkät kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju, jota en jaksanut selata.
Kommettini ehkä ohi aiheesta, mutta tuli mieleen oppimani kulttuurierot kolmelta suomen alueelta vierastarjoiluista::
Pohjanmaan rannikolla vieraalle laitetaan tulemaan kahvit ja etsitään siihen sopivaa tarjottavaa heti. Vitkastelu tarkoittaa, että vieras epätoivottu.
Hämeessä jutellaan ensin hieman ennen tarjoilun valmistelua. Sitten kahvit ja pullat. Liian hätäinen tarjoilu tarkoittaa, ettei vieraalle ole oikein aikaa.
Lappilaiset tarjoavat vasta vieraan tehdessä lähtöä. Tarkoittaa, ettei vieraan haluta lähtevän vielä ja vierailua pitkitetään.
Eli
Jos pohjalainen tarjoaa kaffet ja nisut heti, toinen pohjalainen ajattelee olevansa odotettu vieras, lappilainen ajattelee vierailun päättyneen. alkuunsa. Hämäläinen ajattelee että oli vaivaksi, kun emäntä noin hötkyilee.
Kun lappilainen tarjoaa kahvit ja tarjottavat, toinen lappilainen ajattelee vierailun päättyvän alkuunsa, pohjalainen on jo oikeasti tehnyt lähtöä kuivinsuin hetken, kiirekin pukkaa. Hämäläinen miettii, että oli vauvaksi, kun emännällä kesti noin pitkään.
Kun hämäläinen tarjoaa kaffet, toinen hämäläinen tyytyväinen, ensin vaihdettiin vaihdettiin muutama sana, nyt rauhassa nautitaan. Pohjalainen koki vitkastelun nisun suhteen tylyksi, lappilainen närkästyi kun käytännössä käsketään jo häipyä.
Tämän enempää en minäkään jaksa lukea, koska on niin höpöhöpöä.
Lapissa tarjotaan kahvit silloin, kun se on järkevää. Joko on valmiina tai keitetään vierailun aikana tai tarjotaan jälkiruokakahvit. Mutta ikinä en 50 vuotisen elämäni aikana lappilaisena ole nähnyt, että kahvit keitetään, kun vieras lähtee.
Ja tuliaisiin. Pitää olla vähän silmää, pannaanko esille vai ei. On se vieraallekkin noloa, jos pöytä on koreana ja hän on ymmärtänyt väärin kutsun tarkoituksen ja tuonut paketin mariekeksejä. Siellä ne nököttäisivät kakkujen keskellä. Joskus taas joku soittaa, että tulee käymään kahvilla. Jos ei ole mitään tarjotavaa, ne mariekeksit saa kunniapaikan siinä kahvipöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun yleensä vien keksejä tai vaikka pullapitkon kun menen kaverille, niin sanon, että syödään kahvin kanssa vähän pullaa jne. Jos hän jostain oudosta syystä laittaisi sen kaappiin, niin sanoisin vaan, että pitäiskö sitä pullaa ottaa samalla. Viimeistään silloin kyllä tajuaisi, että ei se mikään pihdattava lahja ole.
Seuraavalla kerralla en sitten laittaisi sinulle mitään tarjottavia, kun sinulle kelpaa vain omaleipomasi pulla. Aika töykeää emäntää kohtaan tuoda omat pullat matkassa, kun ei emännän nisut kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun yleensä vien keksejä tai vaikka pullapitkon kun menen kaverille, niin sanon, että syödään kahvin kanssa vähän pullaa jne. Jos hän jostain oudosta syystä laittaisi sen kaappiin, niin sanoisin vaan, että pitäiskö sitä pullaa ottaa samalla. Viimeistään silloin kyllä tajuaisi, että ei se mikään pihdattava lahja ole.
Seuraavalla kerralla en sitten laittaisi sinulle mitään tarjottavia, kun sinulle kelpaa vain omaleipomasi pulla. Aika töykeää emäntää kohtaan tuoda omat pullat matkassa, kun ei emännän nisut kelpaa.
Etkä tarjoa kahvin kanssa mitään? Silloinhan on ihan sama loukkaannutko vai et, kun et tarjoa mitään missään tapauksessa.
Useimmissa kyläpaikoissa tarjotaan, mutta pian oppii tietämään ne paikat, missä ei tarjota mitään. Silloin käyn syömässä tai kahvilla ennen kyläpaikkaan menoa ( jos pitemmässä matkassa) ja jos lapset ovat mukana, niin varaan heille mehua ja syötävää, joita voi tarjota lapsille, jos vierailulla menee pitkään.
Maalaisjärjellä jos menet viljapellon omistajan luo ja viet keksejä hänelle niin se voi olla maku elämys tai mauton vittuilu.
Toki jos veit sinne jotain mauttomia Maire-keksejä, ehkä ne syötetään myöhemmin kaneille.
Minä vein kerran kaverille kaksi irtomyynnistä ostettua munkkia ja kaveri pisti tyynesti ne kaappiin ! Totesin siinä sitten hämmästyneenä että " Ne oli kyllä kahville, yks molemmille ja ne kuivuu tuonne kaappiin.."
Kaveri nosti sitten naama norsunveellä munkit pöytään. En ymmärrä.
hyväksikäytetty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, samankaltainen tilanne sattui mulla tässä viikolla kun kävin tädin luona, toin pullaa ja piirakkaa meille kahvin kanssa juotavaksi ja hän tunki pullapussin nopeasti johonkin kaappiin. Sain katsella kun hän syö kaurapuuroa kunnes sain yhden kupin kahvia ja pienen palan piirasta.
Itse kestitsin häntä pitkän kaavan mukaan meillä jouluaattona jopa kotiinkuljetuksineen.
No ehkä hän ymmärsi ettei piirakoita ja pullia juoda.
Muistan aina kun olin parikymppinen ja eräällä kaverilla oli tuparit nyyttärihenkeen. Vein viinipullon ja leipomiani voisarvia, eräs tuttu tuli kanssani samaa matkaa ja toi sipsipussin. Illan emäntä kiitteli.. ja pisti tyynesti tuliaiset kaappiin piiloon ! Vieraat vaihtoivat epäuskoisia katseita, kun tuliainen toisensa jälkeen katosi kaappiin ja pöydässä oli vain boolimalja. Lopulta joku haki ne ja kysyi että mitkä perkeleen nyyttärit nämä on, kaverini kimitti loukkaantuneena ja koetti saada herkkuja takaisin , tilanne oli kuin jostain komediasarjasta .Lopulta puolet meistä vieraista lähti yhden jätkän, joka asui viereisissä taloissa, luokse syömään sipsejä ja innostuttiin tekemään lettujakin.
Kaveri teki jälkeenpäin selväksi, että ME olimme pilanneet hänen bileensä . Että olimme itsekkäitä ja ilkeitä. Kannattaisko tarkistaa sanakirjasta sana "nyyttärit"...
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina kun olin parikymppinen ja eräällä kaverilla oli tuparit nyyttärihenkeen. Vein viinipullon ja leipomiani voisarvia, eräs tuttu tuli kanssani samaa matkaa ja toi sipsipussin. Illan emäntä kiitteli.. ja pisti tyynesti tuliaiset kaappiin piiloon ! Vieraat vaihtoivat epäuskoisia katseita, kun tuliainen toisensa jälkeen katosi kaappiin ja pöydässä oli vain boolimalja. Lopulta joku haki ne ja kysyi että mitkä perkeleen nyyttärit nämä on, kaverini kimitti loukkaantuneena ja koetti saada herkkuja takaisin , tilanne oli kuin jostain komediasarjasta .Lopulta puolet meistä vieraista lähti yhden jätkän, joka asui viereisissä taloissa, luokse syömään sipsejä ja innostuttiin tekemään lettujakin.
Kaveri teki jälkeenpäin selväksi, että ME olimme pilanneet hänen bileensä . Että olimme itsekkäitä ja ilkeitä. Kannattaisko tarkistaa sanakirjasta sana "nyyttärit"...
Alkaako nimi P.llä? Tulee mieleen muinainen ystäväni 90-luvulta, koetti aina kahmia herkut eikä tajunnut mitä tarkoittaa jakaminen. Olisi varmaan järjestänyt juuri tuollaiset bileet !
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyllä oikein kunnon loukkaus emännän tarjottavia kohtaan käyttäytyä noin. Tuliaisia tuodaan, mutta ei niitä tarvitse vieraiden läsnäollessa edes katsella, kiitetään ja jätetään jonnekin odottamaan. Ja vieraat syövät emännän tarjottavia, eivätkä vaadi mitään omia eväitä. Oikeasti, en kutsuisi enää kylään vierasta, joka sen sijaan, että söisi ja kehuisi minun tarjottaviani, vaatisi oman pullansa pöytään.
Osta seuraavan kerran keksipaketti ja mene kotiisi keittämään kahvia.
Syö keksit ja juo kahvi kaikki itse.
No ei tuollaista sääntöä ole olemassa, siis yleistä sääntöä.
Jos pöytä jo on täynnä tarjottavaa, keksit voi yhtä hyvin panna kaappiin odottamaan seuraavaa kertaa.
Tietysti jos tarjolka EI ole mitään muuta kuin kahvia, niin silloin ottaisin keksit heti pöytään.
Mutta siis täysin tarpeen mukaan. Mitään ehdotonta SÄÄNTÖÄ ei kyllä ole.