Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään

Vierailija
08.01.2018 |

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Kommentit (366)

Vierailija
161/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oli tarjolla pelkkää kahvia, niin tuo oli noloa. Jos ei, niin sitten ei.

Pelkällä kahvilla mentiin 😫

No siinä tapauksessa on kyllä noloa käytöstä emännältä. Jos emäntä on laittanut tarjottavaa niin sitten ymmärrän, ettei vieraan tuomisia enää laiteta pöytään kaiken muun lisäksi.

Vierailija
162/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri. Osuitte naulan kantaan. Tätä juuri tarkoitin.

Joillekin pitää vääntää malli rautalangasta, eikä ne ymmärrä sittenkään.

No ymmärrän. Minkäpä ne sille voivat, milläpä ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
164/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muttoota mulle

162/163

klo 22:18 | 9.1.2018

Te ette nyt vain ymmärtänyt mitä tuossa tarkoitin. No minkäpä te sille voitte.

En kyllä voi tälle asialle mitään näin ollen minäkään.

Vierailija
165/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muttoota mulle kirjoitti:

Sekin on muuten huipputökeröä yleensä kysyäkään maistuukoo tai haluatteko kahvia.

Ei sellaista kyllä fiksu ja älykäs kysele. Sitä aletaan vaan keittämään kahvia, halusi vieras sitä tai ei.

Sitten asia muuttuu, jos vieras sanoo, älä mulle ainakaan keitä.

"Oho! Minusta on tökeröä alkaa juottamaan kahdia sellaiselle vieraalle joka si siitä pidä. AINA on hyvä kysyä."

Te ette nyt vain ymmärtäneet kommenttia. No ymmärrän, minkäpä te sille voitte.

Elikkä te siis kysytte haluaako vieras kahvia, hölmö kun olette.

Vierailija
166/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nuorempana saatoin hyvin tuupata tuodut keksit tms. kaappiin ja tarjota pelkkää kahvia... tai mitä nyt olin ajatellut tarjota.

Nykyään ymmärrän että ihmiset oikeasti syö keksejä ja osaan laittaa keksit, kakut tms. tarjolle. KKuulostaa Asperger-piirteeltä, mutta oikeasti tämä taitaa olla ainoa asperger-piirteeni, kun muuten olen ihan sosiaalinen. Makeisiin syötäviin, kekseihin ym. mulla vaan on semmoinen vastenmielisyys, että en jotenkaan ole aina ymmärtänyt että niitä jotkut syö ja vielä tykkääkin. Näen niissä vaan rasvoja ja valkoisia vehnäjauhoja jotka sairastuttaa ihmiset. Että sorry...

Vierailija
167/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 22:24 | 9.1.2018

Vierailija
168/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten huippuhankalasti suunniteltu tämä keskusteluketju.

Kannattaisi ottaa mallia muualta.

No enskertaa mie täällä nyt olen.

Liekkö sitte viimistä.

Vierailija
169/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ja avomiehensä toivat meille kaksi keksipakettia. Oli muutakin tarjottavaa, mutta laitoin noita keksejä kuitenkin myös tarjolle. Otin yhden keksin, tarjosin sitten kaverilleni, joka otti myös yhden ja sitten loppukeksikulhon ahmikin kaverin avomies yksin. Esim. oma avomieheni ei saanut yhtään keksiä. Oli tuokin ihan sairaan outoa :D Jos ollaan kahdestaan eikä ole mitään tarjottavaa, kuten ap:n tapauksessa, keksit pitää laittaa esille ja niitä saa vieras kohtuudella syödä, ei kuitenkaan kaikkia itse. Isommat juhlat ja tilanteet, joissa ruokaa on riittämiin, voikin sitten tilanne vähän elää. Esim pidin isot juhlat ja jokainen vierailija toi jotain tarjottavaa. Jos olisin kaikki vienyt heti pöytään en olisi muuta omissa juhlissani tehnyt kuin täyttänyt kulhoja keittiössä. Osa siis päätyi syödyksi ja juoduksi, osa jäi sitten kotiin varastoon. 

Vierailija
170/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummalle veit ne tuliaisiksi itsellesi vai emännälle?

Kommenteista huomaa ettei ihmiset ymmärrä enää mitään kohteliaiden tapojen päälle.

Vierailija
171/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketti tuntuu olevan monella hakusessa. Tuliaisia ei ole tarkoitus laittaa tarjolle, ellei erikseen ole sovittu, että vieraat tuovat mukanaan tarjottavia.

Esim. tuliaisiksi tuotua viinipulloa ei koskaan pidä avata vieraiden läsnäollessa, se on tarkoitettu vastaanottajan nautiskeltavaksi.

Vierailija
172/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona opetettiin että tuliaisten laittaminen esille on epäkohteliasta, ja varsinkin omien tuomisten syöminen. Ja kylässä saa maistella kaikkea vain yhtä sorttia.

Missä päin tuollainen tapa on? Ihan outo.

en ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta jossain vanhassa käytöskirjassa oli, että ainakaan vieraan tuomaa viinipulloa ei kuuluis ryystää samantien, ellei vieras nimenomaan asiaa siten esitä.

Itselleni kävi niin, vein sisäfileet ja viinä ja sanoin, että voidaan herkutella. fileet ja viinit katosivat mystisesti ja söimme rasvaisia jauhelihapihvejä ja kotiviinä(makeaa)

Vierailija
173/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketti tuntuu olevan monella hakusessa. Tuliaisia ei ole tarkoitus laittaa tarjolle, ellei erikseen ole sovittu, että vieraat tuovat mukanaan tarjottavia.

Esim. tuliaisiksi tuotua viinipulloa ei koskaan pidä avata vieraiden läsnäollessa, se on tarkoitettu vastaanottajan nautiskeltavaksi.

Höpö höpö. Emäntä ja isäntä päättävät mitä tarjoavat. Tuliaiset voi laittaa esille ja se on kohteliastsa. Mikään pakko ei kuitenkaan ole, eikä vieraan pidä loukkaantua, jos tuliaisia ei laiteta esille. 

Vierailija
174/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Aina tarjotaan kyselemättä, se on vieraanvaraisuutta. Moukat kyselee. Sanon aina jos pitää kysellä, että "ei tarvitse...". Ja joku pönttö uskoo eikä keitä, eikä ymmärrä kursailun olevan hyvä käytöstapa. Hohhoijaa. Olen huomannut, että kaikista ei vain ole emmännöimään, ei tilannetajua...

Kursailu ei ole enää nykyään hyvä käytöstapa. Ehkä oli joskus 1900-luvulla, mutta näin 2000-luvulla odotetaan, että vieraat osaa rehellisesti kertoa tunteistaan ja haluistaan kuten normaalit ihmiset. 

Vierailija
175/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin minäkin olen aina ajatellut ja mitä tästä ketjusta luin ekan sivun, niin monen mielestä on moukkamaista vain kiittää ja laittaa paketti kaappiin. Jos kutsun jonkun kahville, olen itse varannut kahvileivät ellei sitten erikseen ole muusta sovittu. Itse asiassa koin aikanaan enemmänkin loukkaavaksi sen, että aina kun äitini tuli käymään, hän toi omat eväät mukanaan ja söi lähinnä vain niitä, vaikka olin varannut syötävää. 

Vierailija
176/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Emäntä ja isäntä päättävät mitä tarjoavat. Tuliaiset voi laittaa esille ja se on kohteliastsa. Mikään pakko ei kuitenkaan ole, eikä vieraan pidä loukkaantua, jos tuliaisia ei laiteta esille. 

Et siis tunne etikettisääntöjä. No ei se mitään, suurin osa suomalaisista ei niitä tunne.

Vierailija
177/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis tunne etikettisääntöjä. No ei se mitään, suurin osa suomalaisista ei niitä tunne.

Fiksut osaa muokata jotain 1900-luvun sääntöjän sopimaan vuoteen 2018. Sinä et ilmeisesti osaa. 

Vierailija
178/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin minäkin olen aina ajatellut ja mitä tästä ketjusta luin ekan sivun, niin monen mielestä on moukkamaista vain kiittää ja laittaa paketti kaappiin. Jos kutsun jonkun kahville, olen itse varannut kahvileivät ellei sitten erikseen ole muusta sovittu. Itse asiassa koin aikanaan enemmänkin loukkaavaksi sen, että aina kun äitini tuli käymään, hän toi omat eväät mukanaan ja söi lähinnä vain niitä, vaikka olin varannut syötävää. 

Nykyään on trendinä jakamistalous. Siihen kuuluu se, että vieraat tuovat ruokaa ja juomaa jaettavaksi. 

Vierailija
179/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliaisia ei ole pakko laittaa tarjolle, mutta tietenkin ne saa laittaa tarjolle, jos emäntä ja isäntä niin haluaa. Ja jos mitään muuta kuin kahvia ei ole tarjolla (Ap:n tapaus), tietenkin silloin se kaverin tuoma keksipaketti olisi pitänyt laittaa esiin. 

Vierailija
180/366 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona opetettiin että tuliaisten laittaminen esille on epäkohteliasta, ja varsinkin omien tuomisten syöminen. Ja kylässä saa maistella kaikkea vain yhtä sorttia.

Missä päin tuollainen tapa on? Ihan outo.

en ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta jossain vanhassa käytöskirjassa oli, että ainakaan vieraan tuomaa viinipulloa ei kuuluis ryystää samantien, ellei vieras nimenomaan asiaa siten esitä.

Itselleni kävi niin, vein sisäfileet ja viinä ja sanoin, että voidaan herkutella. fileet ja viinit katosivat mystisesti ja söimme rasvaisia jauhelihapihvejä ja kotiviinä(makeaa)

"Vanha käytöskirja" kertoo kaiken. Trendit ja käytöstavat elää ajan mukana. Ennen ei saanut esittää tunteitaan ja toiveitaan, nykyään se on suotavaa. Eli ennen oli kohteliasta jos vieras kieltäytyi tarjottavasta ja aiheesta seuraisi 15-30 minuutin tuputus/kursailu/tuputus, kunnes vieras "taipui". Nykyään oletetaan, että ihmiset osaa avata suunsa ja sanoa suoraan haluaako jotain vai ei. Eikä ole enää kohteliasta, jos emäntä alkaa tuputtamaan, vieraalla voi esim. olla laihdutuskuuri käynnissä tai allergiaa, joten tuputus on vain noloa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi