Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään

Vierailija
08.01.2018 |

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Kommentit (366)

Vierailija
141/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ahne kaveri. Olisit nyt sanonut, että ne keksit olivat tätä kahvia varten. Kaiva ne kaapista esiin.

Tuollaisille pitää sanoa suoraan. 

Mikä siinä on kun nykyään ei hallita edes peruskäytöstapoja? Ei osata esitellä itseään, muita, ei osata tervehtiä, kiittää, pyytää anteeksi, ei osata edes kylässä käydä tai toimia emäntänä tai isäntänä, jonka pitäisi olla omien mahdollisuuksiensa rajoissa mahdollisimman vieraanvarainen.

Vierailija
142/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse panna esille mitään tuliaista. Tietenkin se laitetaan kaappiin, sehän on lahja. Miksi se pitäisi tärvätä heti sen tuojaan!

Ei se ole lahja. Se on herkku, josta tuojakin haluaa päästä jaolle - ja vaikkei haluaisikaan, asettamalla se tarjolle osoitetaan arvostusta vierailijaa kohtaan. 

Mä todellakin loukkaannuin, kun vein tutulle tuliaisena herkkuja, joista omien sanojensa mukaan tykkää.

Mitä tekee tuttu, kiittää, keittää kahvit, laittaa ne tuliaiset pöytään ja kehottaa ottamaan kahvin kanssa.

Oli muuten viimeinen kerta kun vein hänelle mitään, tuohan oli ihan suora osoitus että ei oikeasti pidä tuomisistani, ja yrittää vielä syöttää ne minulle itselleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, joskus kun olimme pieniä meidän perhe meni toisen lapsiperheen tykö viettämään iltaa, vanhemmat olivat ostaneet lapsille iltasyömisiksi sipsejä. Tämä isäntä perheen isä heitti ne roskiin kun isäntäperheen poika alkoi vinkua niitä syötäväksi :D todella outo tilanne.

Vierailija
144/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun uuden vuoden vierailu oli myös outo. Siellä ei tarjottu mitään ruokaa, ei esim. voileipää/pasteijaa kahvin kanssa, lähinnä tarjolla oli mustaa kahvia, kyse on siis työssäkäyvästä henkilöstä. Kutsuttiin illanviettoon uuden vuoden aattona, mutta lähdin nälkäisenä kotiin sieltä.

Vierailija
145/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hi hii!

Vierailija
146/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylään menolla ja nyyttäreillä on selkeä ero. Etiketti sanoo tuomisista kyläillessä, että ne ovat tuliaisia ja ovat isäntäperheen myöhempää maistelua varten. Olettaen tietysti että tarjoilut on suunniteltu asiallisiksi talon puolesta. Aina kun meille tulee vieraita, moni tuo jotain, kuka kukkasen, kuka keksipaketin. En laita niitä tarjolle vaan tarjoilen mitä olen suunnitellut. Nyyttäreillä kaikki tuo jotain yhteiseen pöytään. Kyläillessä isäntäväki tarjoaa.

Vierailija
147/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin jo pienenä sekä vieraanvaraisuuden että kohteliaan vierailijan säännöt. Opin esim sen, että muutossa avuksi olevat syötetään ja juotetaan kunnolla kiitokseksi raskaasta päivästä. Kaikki eivät ajattele samoin. Pahin oli se, kun mentiin miehen kanssa hänen sukulaisensa muuttoon auttamaan; miehellä ainut paku suvussa, siksi häntä pyydetään aina mieluusti apuun. Pitkät matkat ajettiin ensin muuttopaikalle, kannatettin tavaraa kahteen eri osoitteeseen ja vietiin vielä kolmanteenkin päivän päätteeksi muuttajan sukulaisia. Perillä saatiin kahvikupilliset ja keksit, järjettömän nälissämme. Kun nälän ajamina alettiin tehdä lähtöä, että päästään jonnekin syömään (ei sanottu sitä ääneen) ja vedettiin jo takkeja päälle, muu porukka totesi toisilleen, että hei , tilataan pizzat! Katsottiin miehen kanssa toisiamme pöyristyneinä ja ajettiin lähimpään pikaruokaa = heti valmista tarjovaan ravintolaan. Edes bensarahaa eivät tarjonneet. Sen jälkeen ei jostain miehen paku ole ollut tuon sukuhaaran käytettävissä =)

Vierailija
148/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse panna esille mitään tuliaista. Tietenkin se laitetaan kaappiin, sehän on lahja. Miksi se pitäisi tärvätä heti sen tuojaan!

Ei se ole lahja. Se on herkku, josta tuojakin haluaa päästä jaolle - ja vaikkei haluaisikaan, asettamalla se tarjolle osoitetaan arvostusta vierailijaa kohtaan. 

Mä todellakin loukkaannuin, kun vein tutulle tuliaisena herkkuja, joista omien sanojensa mukaan tykkää.

Mitä tekee tuttu, kiittää, keittää kahvit, laittaa ne tuliaiset pöytään ja kehottaa ottamaan kahvin kanssa.

Oli muuten viimeinen kerta kun vein hänelle mitään, tuohan oli ihan suora osoitus että ei oikeasti pidä tuomisistani, ja yrittää vielä syöttää ne minulle itselleni.

Tämä mielipide osoittaa sen miten eri lailla asioista voi ajatella. Yksi loukkaantuu, kun ei tarjota. Toinen loukkaantuu, kun tarjotaan. Usein suun aukaiseminen auttaa.

Vierailija
149/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla kävi aikoinaan kaks ukkoa vierailulla. No niillä oli mukanaan kaksi tuoretta munkkipossua.

No mie tietenkin ruukaan keittää kaikille vieraille nisukahvit aina.

No nämä kaksi lihava vierasta söivät yksin ne kaksi munkkia, siis ne munkit jotka heillä oli mukanaan.

Niin että, kyllä meitä on joka junaan ja asemallekin jää vielä.

Toista sanottiin Solokkuriksi. Eli vanha sutki ja pihi joppari.

No miehän se otin tuonkin tietenkin huumorilla, kuten tapani on. Mitempä niitä pöljiä voi muuten ottaakaan.

Niitähän pitää ymmärtää. Ainakin yrittää.

Kiitos teille. Olkaa hyvät.

Vierailija
150/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju, jota en jaksanut selata.

Kommettini ehkä ohi aiheesta, mutta tuli mieleen oppimani kulttuurierot kolmelta suomen alueelta vierastarjoiluista::

Pohjanmaan rannikolla vieraalle laitetaan tulemaan kahvit ja etsitään siihen sopivaa tarjottavaa heti. Vitkastelu tarkoittaa, että vieras epätoivottu.

Hämeessä jutellaan ensin hieman ennen tarjoilun valmistelua. Sitten kahvit ja pullat. Liian hätäinen tarjoilu tarkoittaa, ettei vieraalle ole oikein aikaa.

Lappilaiset tarjoavat vasta vieraan tehdessä lähtöä. Tarkoittaa, ettei vieraan haluta lähtevän vielä ja vierailua pitkitetään.

Eli

Jos pohjalainen tarjoaa kaffet ja nisut heti, toinen pohjalainen ajattelee olevansa odotettu vieras, lappilainen ajattelee vierailun päättyneen. alkuunsa. Hämäläinen ajattelee että oli vaivaksi, kun emäntä noin hötkyilee.

Kun lappilainen tarjoaa kahvit ja tarjottavat, toinen lappilainen ajattelee vierailun päättyvän alkuunsa, pohjalainen on jo oikeasti tehnyt lähtöä kuivinsuin hetken, kiirekin pukkaa. Hämäläinen miettii, että oli vauvaksi, kun emännällä kesti noin pitkään.

Kun hämäläinen tarjoaa kaffet, toinen hämäläinen tyytyväinen, ensin vaihdettiin vaihdettiin muutama sana, nyt rauhassa nautitaan. Pohjalainen koki vitkastelun nisun suhteen tylyksi, lappilainen närkästyi kun käytännössä käsketään jo häipyä.

Vierailija
151/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko jollain olla noin tiukkaa. Vie tuliaisia mutta haluaakin syödä ne itse. Silloin on ok että ei laita tarjolle, jos on jotain muuta tarjolle, mutta on outoa jos ei laita mitään tarjolle. Mutta meitä on moneen junaan... Jollainhan voi olla sellainen syy, että jos on esim lapset kotona, niin ei halua sillä hetkellä antaa lasten syödä keksejä, tai ei ylipäänsä halua antaa lapsilleen sellaista. Jotkut on sellaisia...

Vierailija
152/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko jollain olla noin tiukkaa. Vie tuliaisia mutta haluaakin syödä ne itse. Silloin on ok että ei laita tarjolle, jos on jotain muuta tarjolle, mutta on outoa jos ei laita mitään tarjolle. Mutta meitä on moneen junaan... Jollainhan voi olla sellainen syy, että jos on esim lapset kotona, niin ei halua sillä hetkellä antaa lasten syödä keksejä, tai ei ylipäänsä halua antaa lapsilleen sellaista. Jotkut on sellaisia...

Kyllä ainakin minulla on tiukkaa. Jos kahvi tarjotaan mustana, niin sitä on vaikea saada alas ilman mitään syötävää. Kahvi maistuu paljon paremmalta keksien kanssa ja menee silloin hyvin alas ilman maitoakin.

Vierailija
153/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummalle veit ne tuliaisiksi itsellesi vai emännälle?

No oli tarkoitus että kahvin kanssa olisi ollut kiva syödä pari keksiä, loput olisi tietty jäänyt kaverille.

Kun astuin ovesta sisään ja sanoin että "toin tämmösiä" niin kaveri tokaisi "voih kiiiitoos" ja meni keittiöön. Kuulin eteisessä kuinka keittiön kaapin ovi kävi ja tajusin viimeistään kahvia kaataessa että se tosiaan laitto ne pois 😅

En siinä sitten viitsinyt sanoa mitään. Toivottavasti lehmä ahmi kaiken ja pöhöttyy hetkellisesti.

Ap

Olisihan tuossa ihan hyvin voinut kysyä, että missäs ne keksit ovat.

Vierailija
154/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on muuten huipputökeröä yleensä kysyäkään maistuukoo tai haluatteko kahvia.

Ei sellaista kyllä fiksu ja älykäs kysele. Sitä aletaan vaan keittämään kahvia, halusi vieras sitä tai ei.

Sitten asia muuttuu, jos vieras sanoo, älä mulle aikaan keitä.

Vierailija
155/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinituliaisista sanoisin sen verran että pitäisi hiukan tuntea viinikulttuuria ja vastaanottajan viinimakua. Tavallisin tuliainen on punaviinipullo ja minä raukka saan aina migreenin punaviinistä joten en juo sitä. Myöskin halpa puolimakea valkoviini on ihan yök. Kuohuviinipullo jos tuodaan tarkoituksella että heti avataan, sen pitää olla jäähdytetty! Ei lämmintä skumppaa kukaan juo! Jos aterialle ollaan tulossa, on emäntä valinnut jo siihen sopivat viinit joten tuliaispullo pistetään kaappiin. Tai voihan olla, että illan mittaan maistellaankin.

Vierailija
156/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muttoota mulle kirjoitti:

Sekin on muuten huipputökeröä yleensä kysyäkään maistuukoo tai haluatteko kahvia.

Ei sellaista kyllä fiksu ja älykäs kysele. Sitä aletaan vaan keittämään kahvia, halusi vieras sitä tai ei.

Sitten asia muuttuu, jos vieras sanoo, älä mulle aikaan keitä.

Oho! Minusta on tökeröä alkaa juottamaan kahdia sellaiselle vieraalle joka si siitä pidä. AINA on hyvä kysyä. 

Vierailija
157/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Aina tarjotaan kyselemättä, se on vieraanvaraisuutta. Moukat kyselee. Sanon aina jos pitää kysellä, että "ei tarvitse...". Ja joku pönttö uskoo eikä keitä, eikä ymmärrä kursailun olevan hyvä käytöstapa. Hohhoijaa. Olen huomannut, että kaikista ei vain ole emmännöimään, ei tilannetajua...

Vierailija
158/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuosta nyt niuhottamaan?? :D Laittoipa kaappiin, tai ei, niin pääasia, että olet tuonut tuliaisia, joka on kaunis ele ja hän on kiittänyt kauniisti. Liian pienistä asioista ihmiset murehditte. Maailmassa on niin paljon tärkeämpiäkin asioita pohdittavaksi, vai mitä? ;) 

Vierailija
159/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimeitä kirjoitti:

Mitä tuosta nyt niuhottamaan?? :D Laittoipa kaappiin, tai ei, niin pääasia, että olet tuonut tuliaisia, joka on kaunis ele ja hän on kiittänyt kauniisti. Liian pienistä asioista ihmiset murehditte. Maailmassa on niin paljon tärkeämpiäkin asioita pohdittavaksi, vai mitä? ;) 

Siis mitä vi*tua sinä ja moni muu puhuu että keksipaketti on joku tuliainen kun menee käymään kahvilla? Se on tuominen eikä tuliainen. Tuliainen on sellainen joka tuodaan jostain matkalta yleisimmin ulkomailta.

Vierailija
160/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette nyt vain ymmärtänyt mitä tuossa tarkoitin. No minkäpä te sille voitte.

En kyllä voi tälle asialle mitään näin ollen minäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan