Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään
No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?
Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂
Kommentit (366)
Onhan kohteliasta laittaa pöytään, eihän tuoja välttämättä syö siitä yhtään.
Vein kerran ruokatunnilla käydessäni kutsutuille kahville ja vein jäätelöpaketin, mutta sepä hävisi pakastimeen?
Ehkäpä huomasin olevan väärällä kahvikutsuilla.
Kaveri kutsui kerran kahville, vein tuliaisiksi 6kpl sacher-kakku -paloja sillä ajatukselle, että siitä riittäisi meille yhdet kahvin kanssa ja hänen miehelleen ja lapsillee jäisi kanssa kun eivät olleet kotona juuri silloin.
Menin käymään vessassa ja kaveri meni keittelemään kahvia. Kun tulin keittiöön niin oli kaveri vedellyt jo 3 kakkupalaa kahvinkeittelyn lomassa. Kahvipöytään hän laittoi loput 3kpl ja söi niistä 2kpl sillä aikaa kun minä söin sitä yhtä. Suupielet suklaassa hän taivasteli kuinka hyviä ovat. Keskustelun lomassa hän valitteli ettei vuodentakaiset raskauskilot karise millään. Ihme juttu tosiaan kun niin kevyestikin syö 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiketti tuntuu olevan monella hakusessa. Tuliaisia ei ole tarkoitus laittaa tarjolle, ellei erikseen ole sovittu, että vieraat tuovat mukanaan tarjottavia.
Esim. tuliaisiksi tuotua viinipulloa ei koskaan pidä avata vieraiden läsnäollessa, se on tarkoitettu vastaanottajan nautiskeltavaksi.Höpö höpö. Emäntä ja isäntä päättävät mitä tarjoavat. Tuliaiset voi laittaa esille ja se on kohteliastsa. Mikään pakko ei kuitenkaan ole, eikä vieraan pidä loukkaantua, jos tuliaisia ei laiteta esille.
Et siis tunne etikettisääntöjä. No ei se mitään, suurin osa suomalaisista ei niitä tunne.
Fiksut osaa muokata jotain 1900-luvun sääntöjän sopimaan vuoteen 2018. Sinä et ilmeisesti osaa.
Jep, suomalaiset muokkaavat mitä tahansa itselleen sopivaksi. Mennään häihin ja hautajaisiin farkuissa ja lapset lenkkareissa, korkataan tuliaisviini samantien jne.
Kun liikkuu paljon erilaisissa piireissä eri maissa, kannattaa etiketti tuntea, jottei anna itsestään junttikuvaa.
Mun elämä tai ystävyyssuhde ei pariin keksiin kaadu. Jos haluan syödä keksejä niin ostan paketin ja vedän sen naamariin. Jos annan paketin kaverille niin silloin kaveri saa päättää mitä paketilla tekee.
Kahvit tarjoaa se jolle mennään kahville ja keksit/pullat tuo se joka tulee paikalle. Simppeli juttu. 50/50.
Kuulustelija kirjoitti:
Mikä ihme ihmisiä vaivaa kun sitä suuta ei saada auki oikeissa paikoissa vasta kun keskustelupalstalla? Mikä ongelma olisi ollut kysyä " mä toin keksejä meille, annoinko mä ne jo sulle?" Jotkut toimii itsekkäästi, toiset ovat ajatuksissaan. Jos kysymyksen jälkeen olisi emäntä sanonut että " laitoin keksit kaappiin" niitä antamatta, niin olisi voinut nostaa välittämömästi kytkintä. Jos haluaa olla kynnysmatto, niin turha siitä on täällä itleä.
Tai sitten voi antaa vaan asian olla. Itse en laittaisi keksipakettia ja kynnysmattoa samaan lauseeseen. Mutta on kai sitä martyyreiksi ruvettu keksiä pienemmistäkin asioista.
Mun kaverit on niin fiksuja, että laittaa niitä keksejä tarjolle.
Tai ainakin kysyy, haluanko, että laitetaan.
Mun kaverit ei juota pelkkää kahvia kun vien keksit tai jäätelöä tuliaisiksi.
Tässä nyt on monella (tahallaan) nostettu se keksipaketti asiaksi, ei ne käytöstavat. Liekö nämä juuri niitä tuliaisten jemmaajia? D
Ei se keksipaketti ole niin kallisarvoinen, etteikö sitä itsekin pystyisi ostamaan, vaan se miten ihmiset toimii eri tilanteissa.
Toiset on huomaavaisia ja toiset ei. Tai ahneita, tai pihejä jne.
Ehkä se on laihiksella eikä halua mitään sun keksejäs! Sit jos se olis laittanu ne esille eikä olis ite syöny, ni olisit siitäkin määkimässä täällä et miten epäkohteliasta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverit on niin fiksuja, että laittaa niitä keksejä tarjolle.
Tai ainakin kysyy, haluanko, että laitetaan.
Mun kaverit ei juota pelkkää kahvia kun vien keksit tai jäätelöä tuliaisiksi.Tässä nyt on monella (tahallaan) nostettu se keksipaketti asiaksi, ei ne käytöstavat. Liekö nämä juuri niitä tuliaisten jemmaajia? D
Ei se keksipaketti ole niin kallisarvoinen, etteikö sitä itsekin pystyisi ostamaan, vaan se miten ihmiset toimii eri tilanteissa.
Toiset on huomaavaisia ja toiset ei. Tai ahneita, tai pihejä jne.
Mulla on ainakin itellä usein omat laitettu jo tarjolle, ei ole mitään syytä laittaa lisää keksejä pöytään mahdollisesti pilaantumaan (avattu paketti aina vaikuttaa makuun.. tulee sellanen ummehtunut maku)
Mistä vetoo miehet on tällaisestakin turhasta ongelmasta vapaita?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on laihiksella eikä halua mitään sun keksejäs! Sit jos se olis laittanu ne esille eikä olis ite syöny, ni olisit siitäkin määkimässä täällä et miten epäkohteliasta käytöstä.
Jaha, nyt se keksipaketin jemmaaja kaveri tuli tänne palstalle..
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetoo miehet on tällaisestakin turhasta ongelmasta vapaita?
Turhasta ongelmasta kuin toisen huomioonotto? Voi olla, sehän selittäisi.
Itse veisin ens kerralla kaksi tai kolme pakettia, jasanousin et syyään yksi nyt, laita loput kaappiin ☺️
Vierailija kirjoitti:
Eikö pidemmin ole noloa, että vie tarkoituksenaan myös itse syödä, oletuksena että emäntä ei olisi jo varannut sen seitsemää sorttia? Tai että emäntä on varannut mutta ei tykätä valikoimista, eli varmempaa olla "omat eväät", mistä varmasti tykätään?J
os me viedään niin tarkoitus on antaa se lahjaksi. Ellei sitten olla sovittu nyyttäreistä, tai tiedän että saaja on vähävarainen eli ei varaa ostaa omia tarjottavia, tai kiireinen eli ei ole ehtinyt käydä kaupassa. Ehkä ajattelen oudosti, mutta pikemminkin jos laitetaan omat tuodut pöytään tulee fiilis, että ai ettekö itse tykkää ja nyt syötätte meillä muilla. Jos laitetaan kaappiin, minulle se merkkaa että nami, syödään keskenämme paremmalla ajalla :)
Meidän sukumme liki 90-vuotias matriarkka tekee vieläkin omin käsin ne seitsemän sorttia kahvipöytään ja siksi hänen luona kahvitteluun pitää varautua tyhjällä vatsalla. Siitä huolimatta hän ilahtuu jos viemme esim. suklaarasian, vaikka pienenkin. Hän laittaa senkin esille yleensä olohuoneen pöydälle kaikkien syötäväksi.
Hän on todella tarkka hyvistä käytöstavoista ja kuin ihmeen kaupalla omat lapsenikin osasivat syödä hänen luonaan siististi, pyytää ja kiittää kauniisti sekä ennen kaikkea pestä kädet ennen ja jälkeen kahvittelun. Hän sanoo todella jämäkästi mutta hienotunteisesti jos joku ei osaa käyttäytyä. Hän ei tölvi vaan neuvoo hienotunteisesti mutta jämäkästi.
Ei tulisi mieleenkään mennä hänen luokseen tyhjin käsin. Hän rakastaa kukkia ja on aina otettu kun mieheni muistaa häntä kukkasella tai kukkakimpulla. Hänen käsityksensä mukan todellinen herrasmies tuokin kukkia ja naiset tuovat syötävää, edes jonkinlaista pientä.
En voisi kuvitellakaan, että hän jemmaisi tuliaisen kaappiin oli se sitten mitä hyvänsä. Hän on jo elänyt niin pitkään, että ymmärtää lähdön tulevan yllättävästi milloin vaan. Jokaisen kannattaa miettiä asiaa siltä kannalta olisiko sittenkin hauskempaa jakaa se tuliainen vieraiden kanssa vaiko jättää se mahdollisen perikunnan ihmeteltäväksi.
Näin siis käyttäytyy wanhan ajan kotikasvatuksen saanut nainen ja hän on kasvattanut omat lapsensa elämään saman etiketin mukaan. Myös me, jotka olemme hänen lapsenlapsenlapsiensa ikäluokkaa toimimme samalla tavalla. Otamme huomioon myös siitepölyallergikot jne emmekä tietenkään laita miehiämme viemään heille kukkia. Mies voi ilahduttaa naista vaikkapa alkoholittomalla Lagrima Arcticalla os sitä enää saa mistään Suomen Alkosta koska se oli Suomen satavuotisjuhlatuote.
Tajusin juuri että mä oon muuten tehnyt saman mokan kerran, kun silloin karpannut ystäväni toi mulle tuliaisiksi keksipaketin. Laitoin sen kaapiin ja pöytään leipomiani karppileivonnaisia ja pähkinöitä. Oikeasti se ystävä ois varmaan halunnut niitä sokerikeksejä.
Vierailija kirjoitti:
Laihiksella nimenomaan kannatta laittaa vieraan tuomat keksit pöytään. Yhen voi kohteliaisuudesta syösä, ei kenenkään laihis yhteen keksiin kaadu, tai sitten pitää vähän miettiä ruokavaliota uudestaan. Voi vielä vieraan lähtiessä sanoa "Hei, haluatko loput keksit mukaan? Mä olen juuri laihiksella niin ei tule syötyä niin usein, vaikka hyviä olivatkin!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lehmä ahmi kaiken ja pöhöttyy hetkellisesti.
Ap
Toivottavasti lehmä ei kutsu sinua enää luokseen.
Niin, ja aika jännää että kutsut häntä kaveriksi ja retostelet kärsimääsi "vääryyttä" täällä :(
Vierailija kirjoitti:
No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?
Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂
Hah, samankaltainen tilanne sattui mulla tässä viikolla kun kävin tädin luona, toin pullaa ja piirakkaa meille kahvin kanssa juotavaksi ja hän tunki pullapussin nopeasti johonkin kaappiin. Sain katsella kun hän syö kaurapuuroa kunnes sain yhden kupin kahvia ja pienen palan piirasta.
Itse kestitsin häntä pitkän kaavan mukaan meillä jouluaattona jopa kotiinkuljetuksineen.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa kun sitä suuta ei saada auki oikeissa paikoissa vasta kun keskustelupalstalla? Mikä ongelma olisi ollut kysyä " mä toin keksejä meille, annoinko mä ne jo sulle?" Jotkut toimii itsekkäästi, toiset ovat ajatuksissaan. Jos kysymyksen jälkeen olisi emäntä sanonut että " laitoin keksit kaappiin" niitä antamatta, niin olisi voinut nostaa välittämömästi kytkintä. Jos haluaa olla kynnysmatto, niin turha siitä on täällä itleä.