PSYKOLOGIA 2018
En nopealla vilkaisulla löytänyt keskustelua vuonna 2018 psykaa hakeville, joten eiköhän laiteta keskustelu pystyyn!
Oletteko hakemassa, monennetta kertaa, miltä kevät näyttää?
Itse olen hakemassa Joensuuhun ensimmäistä kertaa.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bluffaustehtävä ja sen ratkaisu askarruttaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Monty_Hallin_ongelma
Ensi vuoden kokeessa tuota ei tietty enää kysytä, mutta kiinnostava pähkinä se silti on. Tuli myös vastaan tuohon liittyvä huvittava juttu, joka kuvaa hyvin, ettei ratkaisu ole todellakaan helppo, itsestään selvä tai edes helppo uskoa. https://priceonomics.com/the-time-everyone-corrected-the-worlds-smartes…;
Tämä tehtävä varmaan erottaa jyvät akanoista. :D noh, lohduttaudutaan sillä, että tuskimpa on kovin moni osannut! Eipä ole tällaisesta ollut pääsykoemateriaaleissa mitään mainintaa. Ei Bayesin teoreemaa osaa suoraan tähän yhdistää.
Ei tuossa tehtävässä tarvinnut käyttää bayesin teoreemaa, itse en käyttänyt ja musta tuon bayesin kaavan käyttäminen on ihan ylimääräistä numeroiden pyörittelyä kun saman ratkaisun saa niin paljon helpomminkin:
Kun kysytään todennäköisyyttä sille, että arvaa oikein bluffaajan silloin kun VAIHTAA arvauksensa, niin jos bluffaaja on heti ekalla arvauksella oikea ja sitten arvaustaan vaihtaa niin silloinhan oikein arvaamisen todennäköisyys on 0, joten sitä ei huomioida. Voidaan siis todeta että ainoa tapa arvata bluffaaja oikein vaihtamalla on se, että ensimmäinen arvaus menee väärin. Jos 5:stä pelaajasta 1 bluffaa niin arvaus menee väärin 4/5 todennäköisyydellä. Aluksi vaihtamiselle olisi 4 vaihtoehtoa. Ennen vaihtamista kuitenkin joku ulkopuolinen kertoo että kuka jäljellä olevista ei ainakaan ole bluffaaja, jolloin (olettaen tosiaan että ensimmäinen arvaus on väärä) bluffaaja voi olla vielä 1 jäljellä olevista 3 pelaajasta. Tällöin vaihtaessa todennäköisyys arvata oikein on 1/3.
Koko tapahtumaketju siis: ensin arvataan väärin bluffaaja viidestä vaihtoehdosta 4/5 todennäköisyydellä, ja sen jälkeen jäljellä olevista 3 vaihtoehdosta se oikea 1/3 todennäköisyydellä. Todennäköisyyden kertolaskusäännön mukaan ratkaisu on siis pelkästään:
(4/5)*(1/3) = 4/15
Paljon paljon helpompi ja yksinkertaisempi laskutoimitus kuin sählätä turhaa bayesin teoreemalla jotain, kun bayesin teoreeman kaavassa nimittäjä tulee kuitenkin olemaan tässä tilanteessa tasan 1, kun siihen luetellaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Oikean vastauksen saa siis jo ihan sillä osalla joka laitettaisiin bayesin kaavan osoittajaan, eli (4/5)*(1/3) . Bayesin kaavan käyttö on turhaa ja ylimääräistä, vaikka toki siitä ylimääräisestä numeronpyörityksestäkin huolimatta saa saman vastauksen.
Kyllä toi nyt käy järkeen, kun rautalangasta väännetään. Sen verran sekava tehtävänanto, ettei kokeessa ymmärrys riittänyt...
Mitä tehtäviä kukin sai tehtyä tuossa hki-tku-tre-kokeessa? Alko kyllä tosissaan masentaa jos noin moni kokenut kokeen menneen hyvin niin tuskimpa mä sitten oon sittenkään keskivertoa paremmilla pisteillä siitä suoriutunut. Mun koesuoritus kuulostaa aika samalta ku monilla muillakin, eli 1.2 jäi tekemättä. Tosin muut tehtävät sain tehtyä, ja uskoakseni suurinpiirtein oikein, mutta on ihan satavarmaa että sieltä niitä virheitä kuitenkin löytyy.
Täytyy nyt toivoa että niitä virheitä olisi mahdollisimman vähän. Toivottavasti ei kovin moni ole ehtinyt tekemään koko koetta niin että tuon mullakin 1.2 tekemättä jääminen olis sitten iso miinus heihin nähden... :/
Mulla meni näin: 1.1 kokonaisuudesta jäi neljä kohtaa vastaamatta. 1.2 kokonaisuudesta tein vain yhden osan kunnolla. 1.3 tein kokonaan, mutta sen todarilaskun nimittäjä meni väärin ja siten tiedän että menetän pisteitä sen takia kahdesta muusta kohdasta. 2.1. tein kokonaan ja 2.2 kokonaan. Toi 2.2 meni hyvin, mutta se nyt on lienee selvä asia, että sen tehtävän painotus kokonaispisteissä ei varmastikaan tule olemaan kovin korkea, koska se on mennyt varmasti suurimmalla osalla hyvin.
Mä tein kaikki tehtävät. Joitakin alakohtia jäi tekemättä. 1.1 jäi vain se korrelaatiokerroin jäi laskematta. Sitten siitä 1.2 jäi yksi kohta tekemättä, kun en haaskannut siihen aikaa, kun oli varmaan aikasen työläs tehtävä. 1.3 tein kokonaan, mutta se bluffaajatehtävä meni väärin. 2.1 eli artikkelitehtävän tein myös kokonaan ja se meni tosi hyvin, uskoisin. 2.2 tehtävän jätin viimeiseksi, sillä tiesin, että sen osasi tehdä sellaisetkin, jotka eivät ole lukeneet sanaakaan pääsykokeeseen. Sain siitä tehtyä muutaman ruudukon varmaksi ja loput arvasin viimeisellä minuutilla. Toimin näin, sillä epäilen, että tämän tehtävän arvotus laskee, kun varmaan 99% kokelaista on sen tehnyt ja vieläpä oikein.
Minua kiinnostaisi kanssa tuo yhteisvalinnan kokeesta (HY TaY TY), että kuinka monta % kokeesta saitte tehtyä? Löytyykö ketään joka olisi saanut vastattua kaikkiin tehtäviin 1.1, 1.2, 1.3, 2.1 ja 2.2 ja mitkä tehtävät jäi tekemättä jos ei?
Mä tein 1.1, 1.4 ja 1.5 kokonaan. 1.2 jäi tekemättä, kun jätin sen viimeiseksi ja aika loppui kesken. 1.3:sta sain tehtyä vain ekan kohdan, ja bluffaustehtävästä sain vain jatkokysymyksen b-osan oikein, joten kouluun ei näillä ansioilla taida olla mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein 1.1, 1.4 ja 1.5 kokonaan. 1.2 jäi tekemättä, kun jätin sen viimeiseksi ja aika loppui kesken. 1.3:sta sain tehtyä vain ekan kohdan, ja bluffaustehtävästä sain vain jatkokysymyksen b-osan oikein, joten kouluun ei näillä ansioilla taida olla mitään asiaa.
Justiinsa, ja 1.4:llä ja 1.5:llä tarkoitin tietysti 2.1:tä ja 2.2:ta.
Jos joku teistä pääsee turun soveltuvuuskokeeseen niin tulkaa sitten kertomaan siitä ja kertokaa lisäksi että miten se teidän kirjallinen koe mielestänne meni ja mitä tehtäviä saitte tehtyä! :D Tätä kysyn siksi kun ajattelin että sitten siitä saisi viitettä vähän siitä että onko itsellä mahdollisuuksia päästä sisään Helsinkiin kun mulla hakuvaihtoehtoina on Helsinki ekana ja Turku tokana. Jos siis ite en saa kutsua Turkuun niin se tarkottaa et joko en päässy tänä vuonna mihinkään tai sitte pääsin Helsinkiin. Sen vuoksi olis siis ihan mahtavaa saada kuulla turkuun sovletuvuuskokeeseen pääsevien koesuorituksesta niin se vähän antais viitettä ehkä siitä mihin varautua ennen tulosten julkistamista.
Sitten vielä hakusanoja tähän jotta turun soveltuvuuskokeeseen pääsevät löytäis soveltuvuuskokeista googletellessaan tän keskustelun ;)
( Psykologian soveltuvuuskoe turku , ketkä sai kutsun? Turun yliopiston soveltuvuuskoe psykologia , pääsittekö soveltuvuuskokeeseen, ketkä pääsivät soveltuvuuskokeeseen, soveltuvuuskokeeseen turkuun . )
Te jotka sinne kutsun saatte niin kiltit löytäkää tää :D
Mitä mutuilette, kuinka paljon hyvillä todistuspisteillä voi (Jyväskylään hakiessa) paikata pääsykoepisteitä. Saan näillä näkymin todistuksesta 110(/120) pistettä, mutta ärsyttää kun en osaa suhteuttaa tuota mihinkään. Ei mitään hajua kuinka paljon apua tuosta on.
Onko täällä ketään kuka olis saanu sen kokeen kaikki tehtävät tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään kuka olis saanu sen kokeen kaikki tehtävät tehtyä?
En mä ainakaan.
Miten tarkkaan opettelette artikkeleiden pienet faktat? Mietin tässä kannattaako tuhlata aikaa kaikkien Kinnusen ym artikkelin Cronbach alfojen opetteluun, jos muistan poikkeavuudet (suurin CA ja pienin CA)
Laskin äsken lähtöpisteet, pitäs tulla 61! Ärsyttää ku miulla on tää viikko menny lukemisen suhteen ihan päin mäntyä, en jotenkin vaan jaksa enää, eilenkin kahdesti nukahdin kun luin sitä kehityspsykan kirjaa 😂 Pitäs vaan jaksaa vielä, kohta se on ohi, mutta en tiiä miten itteeni tsemppaisin. Kyllä ottaa kaaliin jos en pääse kun koko talvi mennyt sitten ihan turhaan tän lukemisen kans.
Mä sain 1.2 vikaa osatehtävää lukuunottamatta kaikki tehtyä. Mutta artikkeliisassa tuli pari mokaa,ja sen todari-tehtävän laskin väärin. Ja siihen 1.2 en jaksanut/kerennyt alkaa juuri mitään laskemaan,poimin niistä taulukoista vain lukuja,mutta epäilen menivätkö oikein..eli 1.2 jäi mullakin aika puolitiehen vaikka niihin kahteen ekaan osatehtävän kaikkiin kohtiin jonkin vastauksen sainkin
Epätoivo kirjoitti:
Laskin äsken lähtöpisteet, pitäs tulla 61! Ärsyttää ku miulla on tää viikko menny lukemisen suhteen ihan päin mäntyä, en jotenkin vaan jaksa enää, eilenkin kahdesti nukahdin kun luin sitä kehityspsykan kirjaa 😂 Pitäs vaan jaksaa vielä, kohta se on ohi, mutta en tiiä miten itteeni tsemppaisin. Kyllä ottaa kaaliin jos en pääse kun koko talvi mennyt sitten ihan turhaan tän lukemisen kans.
Onko tuo siis lähtöpisteet Joensuuhun? Itsekin alan nyt jo jännittämään tuo Joensuun koe. Haluan niin päästä sisään! Monesko hakukerta tää sulla on? Itse haen toista kertaa.
psykoositulee kirjoitti:
Epätoivo kirjoitti:
Heipsan kaikille!
Haen Joensuuhun toista kertaa, ekaa kertaa tosissaan. Oon lukenu nyt molemmat kirjat kahdesti läpi, yritän ehtiä vielä lukemaan molemmat kerran. Tein äskettäin psykalle.fi -sivustolta valintakoeharjoiuksen ja järkytyin, kun sain vain 36 oikein. Muita joilla alkaa paniikki ja epätoivo iskeä? :D Pelottaa että ei opiskelupaikkaa irtoa. Tietysti ensi vuonna voi kokeilla jälleen, mutta oon kuullu että pääsykoesysteemi muuttuu. Tietääkö kukaan mihin suuntaan se mahdollisesti muuttuu, säilyykö nämä samat kirjat ensi vuonnakin? Harmittaa suunnattomasti jos en pääse, koko talven lukeminen on ollut sitten aivan turhaa. Eikä tahdo nyt itseluottamustakaan löytyä. Pls send help
Mäkin haen nyt toista kertaa Joensuuhun! Alkaa kyllä ehdottomasti jännittämään. Mites sun lähtöpisteet on? Kuulemma yli 60 pistettä on todella hyvä lähtöpistemäärä, jos sen saa. Koen kauheesti paineita, kun läheisetkin odottaa, että pääse sisää ja itsekin sitä niin haluaisin! Jännittää, miten esseen poistuminen vaikuttaa koerakenteeseen ja pisterajoihin, kun karsivaa osuutta ei enää ole monivalinnoista. Hullua, kun hakijoita oli Joensuuhun tänä keväänä melkei 1100, joista vaan 40 pääse D: apua!
En kyllä pitäisi yli 60 alkupisteitä kovin hyvinä. Varmasti jos 1000 hakee, niin löytyy sieltä ne yhteispistekiintiön täyttävät tyypit joilla alkupisteistä täydet. Aika löyhin kriteerein Joensuussa alkupisteitä jaetaan. Ja lopuilla alkupisteistä ei olekaan iloa.
Hakija kirjoitti:
psykoositulee kirjoitti:
Epätoivo kirjoitti:
Heipsan kaikille!
Haen Joensuuhun toista kertaa, ekaa kertaa tosissaan. Oon lukenu nyt molemmat kirjat kahdesti läpi, yritän ehtiä vielä lukemaan molemmat kerran. Tein äskettäin psykalle.fi -sivustolta valintakoeharjoiuksen ja järkytyin, kun sain vain 36 oikein. Muita joilla alkaa paniikki ja epätoivo iskeä? :D Pelottaa että ei opiskelupaikkaa irtoa. Tietysti ensi vuonna voi kokeilla jälleen, mutta oon kuullu että pääsykoesysteemi muuttuu. Tietääkö kukaan mihin suuntaan se mahdollisesti muuttuu, säilyykö nämä samat kirjat ensi vuonnakin? Harmittaa suunnattomasti jos en pääse, koko talven lukeminen on ollut sitten aivan turhaa. Eikä tahdo nyt itseluottamustakaan löytyä. Pls send help
Mäkin haen nyt toista kertaa Joensuuhun! Alkaa kyllä ehdottomasti jännittämään. Mites sun lähtöpisteet on? Kuulemma yli 60 pistettä on todella hyvä lähtöpistemäärä, jos sen saa. Koen kauheesti paineita, kun läheisetkin odottaa, että pääse sisää ja itsekin sitä niin haluaisin! Jännittää, miten esseen poistuminen vaikuttaa koerakenteeseen ja pisterajoihin, kun karsivaa osuutta ei enää ole monivalinnoista. Hullua, kun hakijoita oli Joensuuhun tänä keväänä melkei 1100, joista vaan 40 pääse D: apua!
En kyllä pitäisi yli 60 alkupisteitä kovin hyvinä. Varmasti jos 1000 hakee, niin löytyy sieltä ne yhteispistekiintiön täyttävät tyypit joilla alkupisteistä täydet. Aika löyhin kriteerein Joensuussa alkupisteitä jaetaan. Ja lopuilla alkupisteistä ei olekaan iloa.
Joo totta, mutta itse pääsin jo alle 2 pisteen päähän sisäänpääsystä viime keväänä yhteispistekiintiössä, jolloin mulla oli 64 lähtöpistettä. Eli ei tarvitse olla mitään 84/84 että pääsis yhteispistekiintiöön. Mutta tottakai niillä, joilla on joku 79 lähtöpisteittä, on todella iso etulyöntiasema verrattuna sitten huonompia arvosanoja omistaviin hakijoihin.
Tsemppiä kaikille jotka pakertavat parhaillaan Jyväskylän pääsykoetta! Kertokaahan sitten millainen oli. 😊 Muistan erittäin hyvin nuo vuodentakaiset fiilikset.
Joensuun kokeen salijaot ja ohjeistukset julkaistu!
Tuo että pyyhekumia ei saa olla olikin aikamoinen yllätys. Täytyy olla sata varma kun vastauslomaketta täyttää. Käsittääkseni Vakava-kokeessa vastaava pyyhekumi-kielto on ollut. Miten ajattelitte toimia? Merkitsettekö ensin vatauksenne tehtävänantoihin ja lopuksi vastuslomakkeelle?
Ei tuossa tehtävässä tarvinnut käyttää bayesin teoreemaa, itse en käyttänyt ja musta tuon bayesin kaavan käyttäminen on ihan ylimääräistä numeroiden pyörittelyä kun saman ratkaisun saa niin paljon helpomminkin:
Kun kysytään todennäköisyyttä sille, että arvaa oikein bluffaajan silloin kun VAIHTAA arvauksensa, niin jos bluffaaja on heti ekalla arvauksella oikea ja sitten arvaustaan vaihtaa niin silloinhan oikein arvaamisen todennäköisyys on 0, joten sitä ei huomioida. Voidaan siis todeta että ainoa tapa arvata bluffaaja oikein vaihtamalla on se, että ensimmäinen arvaus menee väärin. Jos 5:stä pelaajasta 1 bluffaa niin arvaus menee väärin 4/5 todennäköisyydellä. Aluksi vaihtamiselle olisi 4 vaihtoehtoa. Ennen vaihtamista kuitenkin joku ulkopuolinen kertoo että kuka jäljellä olevista ei ainakaan ole bluffaaja, jolloin (olettaen tosiaan että ensimmäinen arvaus on väärä) bluffaaja voi olla vielä 1 jäljellä olevista 3 pelaajasta. Tällöin vaihtaessa todennäköisyys arvata oikein on 1/3.
Koko tapahtumaketju siis: ensin arvataan väärin bluffaaja viidestä vaihtoehdosta 4/5 todennäköisyydellä, ja sen jälkeen jäljellä olevista 3 vaihtoehdosta se oikea 1/3 todennäköisyydellä. Todennäköisyyden kertolaskusäännön mukaan ratkaisu on siis pelkästään:
(4/5)*(1/3) = 4/15
Paljon paljon helpompi ja yksinkertaisempi laskutoimitus kuin sählätä turhaa bayesin teoreemalla jotain, kun bayesin teoreeman kaavassa nimittäjä tulee kuitenkin olemaan tässä tilanteessa tasan 1, kun siihen luetellaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Oikean vastauksen saa siis jo ihan sillä osalla joka laitettaisiin bayesin kaavan osoittajaan, eli (4/5)*(1/3) . Bayesin kaavan käyttö on turhaa ja ylimääräistä, vaikka toki siitä ylimääräisestä numeronpyörityksestäkin huolimatta saa saman vastauksen.