Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PSYKOLOGIA 2018

Vierailija
08.01.2018 |

En nopealla vilkaisulla löytänyt keskustelua vuonna 2018 psykaa hakeville, joten eiköhän laiteta keskustelu pystyyn!
Oletteko hakemassa, monennetta kertaa, miltä kevät näyttää?
Itse olen hakemassa Joensuuhun ensimmäistä kertaa.

Kommentit (901)

Vierailija
41/901 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt lukenut kaksi artikkelia kunnolla ja tehnyt muistiinpanoja sekä harjotuskysymyksiä. Uupumusasteinen väsymys -artikkelissa tuskin kukaan alkaa opettelemaan mitään yksittäisiä lukuja tuloksista. Enemmän kannatta muistaa, mikä esimerkiksi kasvoi kaikissa ryhmissä ja mikä ei. Tai mikä erotteli ryhmiä parhaiten. 

Aivoartikkeli näytti aluksi aika pahalta, mutta se olikin yllättävän helppo, kun se luki. Paljon asiaa tottakai, mutta lukion psykasta oli tosi paljon hyötyä. Minkälaiset lähtöpisteet teillä on Jyväskylään? Mulla on matikka tosi huono, niin se on harmillista, kun se kuitekin katsotaan kaikilta hakijoilta. Muuten olisin saanu tosi hyvät. Nyt taitaa tulla 82/120 :/

Vierailija
42/901 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt lukenut kaksi artikkelia kunnolla ja tehnyt muistiinpanoja sekä harjotuskysymyksiä. Uupumusasteinen väsymys -artikkelissa tuskin kukaan alkaa opettelemaan mitään yksittäisiä lukuja tuloksista. Enemmän kannatta muistaa, mikä esimerkiksi kasvoi kaikissa ryhmissä ja mikä ei. Tai mikä erotteli ryhmiä parhaiten. 

Aivoartikkeli näytti aluksi aika pahalta, mutta se olikin yllättävän helppo, kun se luki. Paljon asiaa tottakai, mutta lukion psykasta oli tosi paljon hyötyä. Minkälaiset lähtöpisteet teillä on Jyväskylään? Mulla on matikka tosi huono, niin se on harmillista, kun se kuitekin katsotaan kaikilta hakijoilta. Muuten olisin saanu tosi hyvät. Nyt taitaa tulla 82/120 :/

Itsellä taitaa olla lähtöpisteitä niin vähän, että pelkällä pääsykokeella mennään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/901 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on periaatteessa kyllä hyvät paperit (LLLEEM), mutta en kuitenkaan hyödy niistä kovinkaan paljoa ainakaan Jyväskylään. Laskeskelin, että saisin 89 pistettä. Tiedättekö yhtään, että minkälaisista lähtöpisteistä on hyötyä sisäänpääsyn kannalta ja millon mennään pelkällä pääsykokeella?

Vierailija
44/901 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä hieman pettynyt tuohon Jyväskylän ylioppilaskirjoitusten pisteytykseen. Omat paperini ovat LEEEEC ja saan niin vähän pisteitä, ettei ole mitään mahdollisuuksia päästä yhteispisteiden kiintiössä.

Vierailija
45/901 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt julkaistiin Hki-Tku-Tre artikkelit. Millasilla fiiliksillä? Katoin ainakin ihan ekana että on kivan vähän niitä, vielä yksi vähemmän kuin mitä viime vuonna. Tuleekohan niistä sitten tosi yksityiskohtasia kysymyksiä tai jotain.

Vierailija
46/901 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä teille kaikille psykalle hakeville! Opiskelen kolmatta vuotta psykologiaa ja pääsin toisella hakukerralla sisään. Helppoa se ei ollut, mutta todellakin sen arvoista. Pääsykokeisiin on vielä paljon aikaa, joten jos tässä kohtaa tuntuu, että on vielä paljon opittavaa ja kerrattavaa, niin ei hätää. Pitäkää lukiessanne mielessä se tunne, jonka opiskelupaikan saaminen tuottaa. Nyt vaan pääsykokeisiin asti opiskelette niitä pääsykoemateriaaleja niin, että voitte itsevarmana mennä pääsykokeisiin! Muistakaa myös rentoutua ja malttaa tehdä muutakin kuin lukea. Miettikää pääsykoetilannetta etukäteen, ja valmistautukaa siihen koetilanteen jännittävyyteen. Kokeessa ollessanne hengähtäkää välillä, ja uskokaa omaan osaamiseenne. ”Sinulle on myönnetty opiskelupaikka” -merkintä opintopolussa on kaiken sen työn arvoista. Tsemppiä kaikille ❤️

Vierailija
47/901 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hki-Tku-Tre kokeella hakevien fiiliksiä? Enää viikko aikaa lukea ja itsellä olo on vieläkin niin keskeneräinen tän lukemisen suhteen. Varsinkin tuon nimeämistaitojen yhteydestä lukitaitoihin kertovan artikkelin kohdalla oon ihan hukassa kaikkien lukuisien eri yhteyksien kanssa että mikä on mihinkin yhteydessä ja kuinka paljon. Niitä tuloksia kun tuntuu olevan joka suuntaan ja ristiin rastiin tyylillä: "toisessa tutkimuksessa todettiin x mutta toisessa y". :/

Vierailija
48/901 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasta aloittanut lukemaan pari päivää sitten. Haen maisterihakuun eli pohjaa pitäisi olla, mutta en nyt ehdi kovin pikkutarkasti näitä päntätä ja on tässä uuttakin. Joo mullekin tuo nimeämistaito artikkeli on se horrori. Olen yrittänyt nyt muita päntätä ja sen kimppuun käyn sitten ihan kunnolla vaikka viikonloppuna. Tilastokirjaa olen oikeastan vasta alkanut lukemaan, mutta siinä mulla on aika hyvä pohja. Pitäisi olla...on siitäkin aika, kun oon näitä tehnyt, enkä ole ennen laskenut käsin korrelaatioita. Noh..katotaan miten menee ja mitä ehdin työn ja lapsenhoidon ohella. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
49/901 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan kaikille! 

Haen Joensuuhun toista kertaa, ekaa kertaa tosissaan. Oon lukenu nyt molemmat kirjat kahdesti läpi, yritän ehtiä vielä lukemaan molemmat kerran. Tein äskettäin psykalle.fi -sivustolta valintakoeharjoiuksen ja järkytyin, kun sain vain 36 oikein. Muita joilla alkaa paniikki ja epätoivo iskeä? :D Pelottaa että ei opiskelupaikkaa irtoa. Tietysti ensi vuonna voi kokeilla jälleen, mutta oon kuullu että pääsykoesysteemi muuttuu. Tietääkö kukaan mihin suuntaan se mahdollisesti muuttuu, säilyykö nämä samat kirjat ensi vuonnakin? Harmittaa suunnattomasti jos en pääse, koko talven lukeminen on ollut sitten aivan turhaa. Eikä tahdo nyt itseluottamustakaan löytyä. Pls send help

Vierailija
50/901 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vielä hyvin aikaa. :) Työnnä ikävät ajatukset syrjään, koska ne vaan syö sun voimia ja fokusta. Paljonko Joensuussa on maksimipiste ja onko se muuttunut viime vuodesta? Mua kiinnostaisi paljonko missäkin on ollut pisteraja sisään pääsyyn ja erityisesti maisterihakuun kiinnostaa. Haen siis kaikkiin (jos meen Jyv ja Joe paikalle, en tiedä vielä) ja pelkkä maisterihaku oli muistaakseni Helsinki, Tampere, Joensuu ja sitten taas perushaku olis Turku ja Jyväskylä. Jostain löysin Joensuun viime vuoden pisterajan maisterihakuun, mutta en tiedä maksimia. No, Psykalle se sit löytyy, mutta siihen keskityn vasta myöhemmin, kun ensin on HTT käytävä.

Tässä alla on vuodelta 2017 perushaku mutta haluaisin tietää myös maisterihaku pisteet, jos jollain on tietoa.

Oppilaitos

Helsingin yliopisto* Yhteispistekiintiö 172,04 / 210 Pääsykoekiintiö 79,92 / 100

Itä-Suomen yliopisto Yhteispistekiintiö 100,2 Pääsykoekiintiö 41,6 

Jyväskylän yliopisto Yhteispistekiintiö 108 / 120 tai 125 Pääsykoekiintiö 51 / 60

Tampereen yliopisto Yhteispistekiintiö 163,70 / 220 Pääsykoekiintiö 73,60 / 100

Turun yliopisto- Pääsykoekiintiö 25/40

Vierailija
51/901 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hakemassa nyt lukemaan psykologiaa (Turku, Tampere, Helsinki, Jyväskylä), mutta Jyväskylän kanssa ongelmana, etten saa kirjallisuuden materiaalia (https://www.jyu.fi/edupsy/fi/hakijalle), johon valintakoe osittain perustuu, ollenkaan auki. Kenelläkään muulla samaa ongelmaa?

Vierailija
52/901 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvilllä mielin menossa huomiseen kokeeseen. Yksi tyhmä kysymys kuitenkin on: saako kokeeseen viedä eväitä/juomapullon

Vierailija
53/901 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nytvasta kirjoitti:

Sulla on vielä hyvin aikaa. :) Työnnä ikävät ajatukset syrjään, koska ne vaan syö sun voimia ja fokusta. Paljonko Joensuussa on maksimipiste ja onko se muuttunut viime vuodesta? Mua kiinnostaisi paljonko missäkin on ollut pisteraja sisään pääsyyn ja erityisesti maisterihakuun kiinnostaa. Haen siis kaikkiin (jos meen Jyv ja Joe paikalle, en tiedä vielä) ja pelkkä maisterihaku oli muistaakseni Helsinki, Tampere, Joensuu ja sitten taas perushaku olis Turku ja Jyväskylä. Jostain löysin Joensuun viime vuoden pisterajan maisterihakuun, mutta en tiedä maksimia. No, Psykalle se sit löytyy, mutta siihen keskityn vasta myöhemmin, kun ensin on HTT käytävä.

Tässä alla on vuodelta 2017 perushaku mutta haluaisin tietää myös maisterihaku pisteet, jos jollain on tietoa.

Oppilaitos

Helsingin yliopisto* Yhteispistekiintiö 172,04 / 210 Pääsykoekiintiö 79,92 / 100

Itä-Suomen yliopisto Yhteispistekiintiö 100,2 Pääsykoekiintiö 41,6 

Jyväskylän yliopisto Yhteispistekiintiö 108 / 120 tai 125 Pääsykoekiintiö 51 / 60

Tampereen yliopisto Yhteispistekiintiö 163,70 / 220 Pääsykoekiintiö 73,60 / 100

Turun yliopisto- Pääsykoekiintiö 25/40

Helsingin maisterihaun pisteraja oli vuonna 2017 62,8

Joensuun maisterihaun pisteraja 2017 52. 

Vierailija
54/901 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvilllä mielin menossa huomiseen kokeeseen. Yksi tyhmä kysymys kuitenkin on: saako kokeeseen viedä eväitä/juomapullon

Saa viedä eväitä ja juomista. :) Tsemppiä koitokseen!

Vierailija
55/901 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivo kirjoitti:

Heipsan kaikille! 

Haen Joensuuhun toista kertaa, ekaa kertaa tosissaan. Oon lukenu nyt molemmat kirjat kahdesti läpi, yritän ehtiä vielä lukemaan molemmat kerran. Tein äskettäin psykalle.fi -sivustolta valintakoeharjoiuksen ja järkytyin, kun sain vain 36 oikein. Muita joilla alkaa paniikki ja epätoivo iskeä? :D Pelottaa että ei opiskelupaikkaa irtoa. Tietysti ensi vuonna voi kokeilla jälleen, mutta oon kuullu että pääsykoesysteemi muuttuu. Tietääkö kukaan mihin suuntaan se mahdollisesti muuttuu, säilyykö nämä samat kirjat ensi vuonnakin? Harmittaa suunnattomasti jos en pääse, koko talven lukeminen on ollut sitten aivan turhaa. Eikä tahdo nyt itseluottamustakaan löytyä. Pls send help

Mäkin haen nyt toista kertaa Joensuuhun! Alkaa kyllä ehdottomasti jännittämään. Mites sun lähtöpisteet on? Kuulemma yli 60 pistettä on todella hyvä lähtöpistemäärä, jos sen saa. Koen kauheesti paineita, kun läheisetkin odottaa, että pääse sisää ja itsekin sitä niin haluaisin! Jännittää, miten esseen poistuminen  vaikuttaa koerakenteeseen ja pisterajoihin, kun karsivaa osuutta ei enää ole monivalinnoista. Hullua, kun hakijoita oli Joensuuhun tänä keväänä melkei 1100, joista vaan 40 pääse D: apua!

Vierailija
56/901 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita jotka kävivät tekemässä tänään 8.5 Hki/Tre/Turku kokeen? Mikä fiilis jäi kokeesta?

Omasta mielestä oli aikalailla helpompi kuin viime vuoden koe, mutta pari typerää mokaa tuli kyllä tehtyä

Vierailija
57/901 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe oli tosiaan helpomman tuntuinen kuin viime vuonna 😊 Itselle jäi ihan ok fiilis vaikka kaikkea en ehtinytkään (tietenkään) tekemään. Toivottavasti osaaminen riittää. Artikkelitehtävässä oli kohtia, joita en muistanut varmuudella ja se jäi vähän harmittamaan. Ja tilastoista jäi kokonaan tekemättä se toinen osio... olikohan tehtävä 1.2.

Nyt vaan ajatukset muualle pariksi kuukaudeksi ja tuloksia odottelemaan - on kyllä tooosi pitkä aika odottaa.

Hain siis sekä maisterihaussa että koepistekiintiössä Hki-Tre-Turku.

Tsemppiä kaikille odotteluun!

Vierailija
58/901 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan mukava koe tehtäväksi. Olen aika varma, että viimeinen osio meni täysin nappiin, mutta muihin tehtäviin tuli huolimattomuusvirheitä tai aika loppui kesken (mullakin tossa 1.2:ssa), eli perus pääsykoe. Jännityksellä odottelemaan tuloksia!

Vierailija
59/901 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkotatko vikalla osiolla sitä loogisen päättelyn tehtävää missä oli ne 5 opiskelijaa?(en tehnyt itse niitä järjestyksessä, niin en ihan muista enää mikä oli vika :))

Mua jäi hämäämään se todennäköisyyslasku. Meillä oli valmennuskurssin yhdessä kokeessa ihan samantapainen, ja siinä piti muistaakseni ottaa se valinnan vaihtaminen huomioon,mutta en muistanut miten! Ja se ei todellakaan ollut niin että se olisi ollut se 1/4,kuten tän kohdalla päättelin. Ei voi olla niin helppo!!Mutta kunnen muutakaan ratkaisua keksinyt,niin sillä mennään.

Teittekö sen?

Vierailija
60/901 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkotatko vikalla osiolla sitä loogisen päättelyn tehtävää missä oli ne 5 opiskelijaa?(en tehnyt itse niitä järjestyksessä, niin en ihan muista enää mikä oli vika :))

Mua jäi hämäämään se todennäköisyyslasku. Meillä oli valmennuskurssin yhdessä kokeessa ihan samantapainen, ja siinä piti muistaakseni ottaa se valinnan vaihtaminen huomioon,mutta en muistanut miten! Ja se ei todellakaan ollut niin että se olisi ollut se 1/4,kuten tän kohdalla päättelin. Ei voi olla niin helppo!!Mutta kunnen muutakaan ratkaisua keksinyt,niin sillä mennään.

Teittekö sen?

En edes alkanut yrittämään kun tiedän etten ole erityisen hyvä noissa soveltavissa todennäköisyyslaskuissa. Tein sitten muuta sillä aikaa. Laskin kyllä tuon 1.3 tehtävän 1. ja 2. kohdan, mutta nehän ei olleetkaan todennäköisyyslaskuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi