Asiattomin kommentti mitä lääkäri/hoitaja on sanonut sinulle?
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Kommentit (996)
Menin uusittamaan unilääkereseptiä YTHS:lle. Sisällä istui tosi kyyninen vanha mieslääkäri, joka mittasi varpaista hiuksiin ja tokaisi ennen kuin ehdin edes istuutua "No, sä varmaan haluat lihavuusleikkaukseen." Hiemanko menin hämilleni, BMI joo 39, mutta kyllä sain ihan liikuntaa lisäämällä painon kuriin. Enkä ollut edes ilmoittautuessa maininnut mitään paino-ongelmista, se oli siinä elämänvaiheessa ihan toissijaista.
Työterveyslääkäri olisi laittanut mun bmi:n facebookiin 😮 itse en siellä ole 😂 omaansa olisi sitten varmaan halunnut.
Toinen työterveyslääkäri määräsi vaivaan kuin vaivaan joogaa. Se nimettiinkin nopeasti joogajaanaksi kunnes vaihtoi reseptinsä pilatekseen! Sillä on varmaan sopimus jonkun intia paikan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Mulle sanoi samoin terveyskeskuslääkäri. "Et kyllä masentuneelta näytä".
Taitaa olla yleistäkin tämä näköjään. Aikoinaan ihmettelin kun minulle parikin mt-hoitajaa kommentoi samaan tyyliin. Olin siis masentunut ja makasin tyyliin kotona viikon sängyssä käymättä suihkussa yms. mutta sen verran yleiselle paikalle lähtiessä siistiydyin etten ollut aivan räjähtäneen näköinen. Ilmeisesti sitten vei uskottavuutta masennukselta...
Lapseni oli kurkkunenäerikoislääkärillä siedätyksen aloittamisen selvitystä varten. Totesi, että otetaan röntgenkuvat. Mainitsin, että lapselta on pään magneettikuvat otettu vähän aiemmin. Mietin lähinnä, jos ideana oli tarkastella esim nenäonteloiden rakennetta tms niin voisi välttää turhan röntgensäteilytyksen. Lääkäri mulkkas tosi ilkeästi ja ivallisesti kommentoi, ettei minun tarvitse sanoa mitään. Just. Ihankuin lääkärit olisivat jotain ylimaallisia jumalia. Pitäis pudottaa jalustaltaan ja äkkiä. Itsellä se hyöty biologiaa opiskelleena, että on tullut lääketieteen tutkimuksia luettua. On voinut hyvin perusteluin kieltäytyä mm turhista antibioottikuureista. Yleensä lääkäreillä itsellään ei ole juurikaan käsitystä tutkimuksista vaan määräävät automaattisesti vain rutiinilääkkeet. Hauska katsella kun kiemurtelevat eivätkä osaa kertoa lääkkeen vaikutusmekanismia.
Poliisit vei psykiatriselle, vaikka en ollut edes sekaisin. Poliisit sanoi, että olisin riehunut kaupungilla, mutta en ollut. Jonkun verran olin kyllä käyttänyt huumeita, mutta homma oli ihan hanskassa. Ilmoitin sit osastolla että mä lähden täältä pois, mutta naishoitaja sanoi että olen psykoottinen ja mut on laitettu siksi tarkkailuun, että nyt odotellaan. Hermoistuin siinä vähän, huusin ja huitaisin sitä naamaan, jolloin mut vietiin viiden mieshoitajan toimesta lepositeisiin. Joku mieshoitaja sanoi siinä että "vittu mikä kusipää, lyöt ihmistä joka haluaa auttaa sua." Ei paljoo ammatillisuutta ollu sillä tyypillä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin myös masentunut ja yksi päivä epätoivo kävi niin syväksi että otin yliannostuksen mielialalääkkeitä jolloin jouduin ensiapuun. Siellä ylimielisen oloinen lääkäri tuli naureskelemaan, että "vedit sitten vähän nappeja".
Ehkä siellä oli riittämiin potilaita ilman sinun epäonnistunutta itsemurhayritystäsikin. Ymmärrän lääkäriä täysin.
Oletko ihan pimee? Jotakin empatitiaongelmia?
Tuli myös mieleen yksi artikkeli jossa sanottiin että jos henkilö on narsisti, niin kysyttäessä suoraan monesti vastaa olevansa. Joten uteliaisuuttani kysyn: Oletko narsisti?
Vierailija kirjoitti:
Poliisit vei psykiatriselle, vaikka en ollut edes sekaisin. Poliisit sanoi, että olisin riehunut kaupungilla, mutta en ollut. Jonkun verran olin kyllä käyttänyt huumeita, mutta homma oli ihan hanskassa. Ilmoitin sit osastolla että mä lähden täältä pois, mutta naishoitaja sanoi että olen psykoottinen ja mut on laitettu siksi tarkkailuun, että nyt odotellaan. Hermoistuin siinä vähän, huusin ja huitaisin sitä naamaan, jolloin mut vietiin viiden mieshoitajan toimesta lepositeisiin. Joku mieshoitaja sanoi siinä että "vittu mikä kusipää, lyöt ihmistä joka haluaa auttaa sua." Ei paljoo ammatillisuutta ollu sillä tyypillä..
Vittu, siinä meillä taas yksi uhri..
"Täytyyhän aikuisen miehen käydä töissä."
Siinä on vain se että olin tohtoriopiskelija ja toipumassa pahasta luunmurtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Psykon lausonnossa luki, siististi pukeutunut naishenkilö kun menin masennuksen takia. Eihän masennus
aina päälle päin näy. 3 putkkia määräs vaan tenpx unilääkettä.
Olen ymmärtänyt että psykiatrin potilaskertomukseen kuuluu /on normaalia kuvailla myös henkilöön olemusta, myös siisteyttä. Se ei tarkoita ettei voi olla masentunut tai muita ongelmia jos on huoliteltu/siisti.
Vierailija kirjoitti:
Kun parikymppisenä kävin gynekologisessa tarkastuksessa pillerien uusimisen yhteydessä, niin naisgynis kehui vuolaasti vaginaani. Miten näyttää niin hyvältä ja sisätutkimusta 2 sormella tunnustellen sanoi että se myös tuntuu todella hyvältä. Tuli vähän ilkeä olo. En tiedä yrittikö vaan lievittää jännitystäni.
Taisit käsittää vähän väärin. Gyne tarkoitti vaan sitä, että kaikki näyttää ja tuntuu olevan kunnossa.
Mehiläisen naispsykiatri naureskeli ja väänteli naamaansa kiimaisesti, kun kerroin seksuaalisesta väkivallasta. Aivan seinähullu nainen. Kiihottavuus liittyi raiskaajaan, sanoisiko vaikka tämän erityispiirteisiin. Enempää en tässä voi kertoa, jotta ei viestiä poisteta. Muutenkin aivan karmea ihminen, suhtautuminen oli sellaista, etten tajua, miten voi toimia lääkärinä. Kaiken lisäksi on vielä seksuaaliterapeutti.
Vierailija kirjoitti:
menin tutkituttamaan rintani kun tuntui kyhmy ja lääkäri sanoi että olet kyllä niin luuranko että ei näissä rinnoissa voi edes kasvainta olla, ja mulla on c-kupin rinnat vaikka olenkin laiha niin mua kiinnostaisi millä logiikalla ei vois olla kasvainta, kyhmy tutkittiin ja oli kysta.
kuka lääkäri sanoo noin, luuranko vielä sanavalintana
Olenkohan käynyt samalla lääkärillä? Minulla on a-kupin rinnat, ja kun menin näyttämään aristavaa kyhmyä, niin lääkäri totesi rinnoistani että "eihän täällä ole mitään tutkittavaa". Lopulta löytyi kasvain, joka oli onneksi hyvälaatuinen.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli kurkkunenäerikoislääkärillä siedätyksen aloittamisen selvitystä varten. Totesi, että otetaan röntgenkuvat. Mainitsin, että lapselta on pään magneettikuvat otettu vähän aiemmin. Mietin lähinnä, jos ideana oli tarkastella esim nenäonteloiden rakennetta tms niin voisi välttää turhan röntgensäteilytyksen. Lääkäri mulkkas tosi ilkeästi ja ivallisesti kommentoi, ettei minun tarvitse sanoa mitään. Just. Ihankuin lääkärit olisivat jotain ylimaallisia jumalia. Pitäis pudottaa jalustaltaan ja äkkiä. Itsellä se hyöty biologiaa opiskelleena, että on tullut lääketieteen tutkimuksia luettua. On voinut hyvin perusteluin kieltäytyä mm turhista antibioottikuureista. Yleensä lääkäreillä itsellään ei ole juurikaan käsitystä tutkimuksista vaan määräävät automaattisesti vain rutiinilääkkeet. Hauska katsella kun kiemurtelevat eivätkä osaa kertoa lääkkeen vaikutusmekanismia.
Olet naurettava. Lääkärit tod näk kiemurtelevat kiusallisuuttaan kun Rouva Biologi tenttaa asioista joista ei mitään tiedä. A) magneetissa ja röntgenissä näkyy erilaisia asioita ja b) yhden röntgenkuvauksen säteily on saman verran kuin 6-12kk asuminen onakotitalossa tai yksi Atlantin yli lento. Anna niiden ihmisten tehdä työnsä äläkä ainakaan nolaa itseäsi enää yhtään enempää. Biologi... anna mun kaikki kestää.
Olen käynyt vain muutaman kerran terveyskeskuksessa ja kohtelu siellä on ollut aina asiatonta. Ensimmäisellä kerralla menin hengenahistuksen takia, jonka olin saanut siivotessani. Minua pidettiin ilmeisesti paniikkihäiriöisenä, ei mitään testejä. Yksityiseltä sain sitten testit ja selkeän astmadiagnoosin. Useita vuosia myöhemmin menin terveysasemalle munuaiskivun takia ja lausuntoon oli täysin irrallisesti kirjattu "haistellut aiemmin puhdistusaineita" eli toisinsanoen minua pidetään terveyskeskuksessa jonain imppaajana, vaikka en ole ikinä kokeillut huumeita, en edes maistanut eläessäni tupakkaa enkä ollut koskaan edes humalassa. En tiedä mitä kaikkea koneella mahtaa lukea. Tämän seuraksena päätin että en enää ikinä mene terveyskeskukseen, kuolen vaikka sitten pois. En myöskään hanki lapsia, sillä en halua olla julkisen terveydenhuollon armoilla. Joutuisin varmaan johonkin erityisvalvontaan ja varmasti ne lapsetkin otettais huostaan.
Olin jo hetken pohtinut omaa pitkää parisuhdettani ja masennuksen kourissa keskustelin psykiatrisen hoitajan kanssa. Ikää taisi olla itselläni silloin 29-vuotta. Hoitajan kommentti on jäänyt kummittelemaan mieleeni iäksi: ”Musta teidän pitäs tehdä lapsi”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
menin tutkituttamaan rintani kun tuntui kyhmy ja lääkäri sanoi että olet kyllä niin luuranko että ei näissä rinnoissa voi edes kasvainta olla, ja mulla on c-kupin rinnat vaikka olenkin laiha niin mua kiinnostaisi millä logiikalla ei vois olla kasvainta, kyhmy tutkittiin ja oli kysta.
kuka lääkäri sanoo noin, luuranko vielä sanavalintana
Olenkohan käynyt samalla lääkärillä? Minulla on a-kupin rinnat, ja kun menin näyttämään aristavaa kyhmyä, niin lääkäri totesi rinnoistani että "eihän täällä ole mitään tutkittavaa". Lopulta löytyi kasvain, joka oli onneksi hyvälaatuinen.
Se tarkoitti sillä ettei sielä ole kyhmyä mitä tutkia. Pienirintaiset ja epävarmat naiset luulee aina että kaikki kommentit on heidän pienuuteen liittyvää
Minulla oli tosi pahoja vatsakipuja joihin usein liittyi kuukautismaista vuotoa, ripulia, pahaa oloa, lämpöilyä jne. Jouduin useaan otteeseen kamppaamaan työterveydessä. Kerran yksi vanhempi miesääkäri tokaisi et tekisit sinäkin lapsia niin unohtaisit nuo tyhjänpäiväiset kuukautiskivut ja sanoi etteivät naistenvaivat oli syy jäädä töistä pois.
Seuraavana aamuna menin uudestaan toiselle lääkärille joka laittoi labroihin, tulehdusarvot oli päälle 400. Sairaalaan tutkimuksiin ja selvisi että on todella pahaksi äiyynyt endometrioosi, se oli kasvanut esim peräsuoleen joka oli sen takia kiinni kohdussa. Tuon seurauksena piti poistaa koko kohtu, olin 26-vuotias.
Menin polkemaan rasituskokeessa kuntopyörää. Hoitaja huomautti, kun laitoin t-paitaa päälle, että sun kantsis kyllä laittaa ne rintaliivit takas päälle, kun on niiiin hirveen riippuvat ne rinnat. Sanoin että näin on, riippuvat, kun olen äskettäin laihduttanut useita kymmeniä kiloja ja ikääkin on 50+.
Ai, sä oot semmoinen tapaus... että mimmoinen, riipputissinen, entinen läski, joka ei älynnyt tiputtaa painoaan ajoissa?
Enpä osannut siinä mitään sanoa. Kehotus oli varmaan sinänsä hyvä, oli mukavampi polkea ja riipputissini eivät viuhtoneet vauhdissa lätkiä irti, mutta asian olisi voinut ilmaista kyllä kohteliaammin, noin niin kuin viran puolesta.
Olin keuhkojen hapenottokykytestissä vajaa kolmekymppisenä ja poljin kuntopyörää piuhat kiinni rinnassa ja ranteessa. Mieslääkäri kyseli kaikkea asiaankuulumatonta ja sanoi yhtäkkiä, että silmäni karsastavat. Tiedän sen itse ja ikävät ihmiset ovat jaksaneet muistuttaa siitä minulle koko elämäni ajan. Itkua pidättelin ja meinasin keskeyttää koko testin, kun harmitti niin paljon tökerön lääkärin käytös. Onneksi vieressä oli ymmärtäväinen sairaanhoitaja, joka tsemppasi minua. Oli varmaan kuullut ennenkin saman lääkärin möläytyksiä.
Mulle sanoi samoin terveyskeskuslääkäri. "Et kyllä masentuneelta näytä". Aikoinaan synnärillä ssnoi kätilö etten näytä synnyttävältä. 4.5h myöhemmin oli lapsi maailmassa.