#metoo - miten jollekin voi olla mahdotonta erottaa ahdistelu ja flirttaus?
Erehdyin lukemaan muutaman lehtijutun liittyen #metoo'n. Tarkemmin ottaen luin kommentteja. Todella paljon vähättelyä, pilkkaa ja väitteitä, että feministien salajuoni. Ja lisäksi huolta siitä, et miten sitä nyt parinmuodostuminen, kun kaikki on häirintää. Olenko ainoa, jolle häirinnän ja flirttauksen ero on ihan päivänselviä asioita? Ja häirinnästä puhuminen ja asian räjäyttäminen on molempien/kaikkien sukupuolien etu.
Kommentit (135)
Jos häirinnän ja flirtin ero on ihan päivänselvä - siis universaalisti tosi - niin varmastikin pystyt määrittelemään nämä käsitteet aukottomasti omiin lokeroihinsa?
Miksi piti aloittaa samasta taas uusi?
Argumentit "ei mua ole koskaan ahdisteltu eikä mun kavereita" Ihan yhtä järkevää on sanoa koulukiusaamisesta, et ei ole oikeasti ongelma, koska mua ja mun kavereita ei kiusattu.
Olen samaa mieltä. Ja olen varma, että jokainen häirikkö tietää sopivuuden rajat. Jos on epäselvää, miettikööt, haluaisiko oman äitinsä, vaimonsa tai tyttärensä saavan samanlaista kohtelua osakseen.
Helppo homma kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ja olen varma, että jokainen häirikkö tietää sopivuuden rajat. Jos on epäselvää, miettikööt, haluaisiko oman äitinsä, vaimonsa tai tyttärensä saavan samanlaista kohtelua osakseen.
Ja jos vielä on sopivuuden rajat hakusessa, niin miettiköön, olisiko käytös häirintää, jos joutuisi itse sen kohteeksi toisen miehen taholta.
Naiset ovat kampanjan suurimpia väärinymmärtäjiä. Katse on ahdistelua önnönnnööö.
Suuri osa ihmisistä kokee puhelinmyynnin häiritseväksi, mutta ymmärtää että yksi soitto ei ole häirintää. Kaksi tarkoituksellista soittoa samalta myyjältä on on. Samoin jokainen ymmrtää, että puhelinmyyjä voi soittaa 18:00, mutta ei enää 23:00.
Flirtti on toivottu asia, häirintä ei. Flirtti joka jatkuu vaikka on pyydetty lopettamaan häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Jos häirinnän ja flirtin ero on ihan päivänselvä - siis universaalisti tosi - niin varmastikin pystyt määrittelemään nämä käsitteet aukottomasti omiin lokeroihinsa?
Flirtti alkaa katseesta/puheesta ja jatkuu, jos vastapuoli haluaa siihen osallistua. Häirintä on samaa ja/tai fyysistä koskettelua, johon vastapuoli ei vastaa. Toisin kuin luullaan häirintään pätee sama kuvio kuin kiusaamiseen. Ongelma ei ole yksi kerta/vahingossa koskettaminen vaan systemaattinen häirintä, johon ei puututa. Muistatteko, että esim. koulukiusaamisesta ei juuri ennen 90-lukua puhuttu? Ongelma todellakin on aina ollut olemassa - ennen siitä ei vaan haluttu puhua.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset universaalia määrittelyä? Pitääkä sinun saada operoida aina siinä ahdistelun ja flirttailun rajan tuntumassa? Kohteesi kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö määrittelemään aukottomasti koulukiusaamisen? Jos et, pitäisikö käsite poistaa? Sehän vaikeuttaa oppilaiden vuorovaikutusta, kun kaikkea voidaan pitää kiusaamisena. Oppilaat eivät enää uskalla esim. vitsailla.
Ongelma muodostuu kun henkilöt kokee asiat eritavalla.
Se mikä suurimman osan mielestä on esim idiottimaista flirttiä, ahdistaa jo jotakuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö määrittelemään aukottomasti koulukiusaamisen? Jos et, pitäisikö käsite poistaa? Sehän vaikeuttaa oppilaiden vuorovaikutusta, kun kaikkea voidaan pitää kiusaamisena. Oppilaat eivät enää uskalla esim. vitsailla.
Vitsailla vaikka "rillipäiden" kustannuksella? En oikein ymmärrä, miksi pitäis kertoa loukkaavia vitsejä. Esim. työpaikalla "Pena" kertoo seksististä/loukkaavia vitsejä. Ei ongelma ole se, että kerran näin tapahtuu. Ongelma on, jos muut nauraa niille eikä kukaan koskaan laita Penaa ruotuun. Sama asia koulussa. Koululaiset kokeilevat, mikä sopivaa. Ja koulussa on aikuisten tehtävä sanoa, milloin raja ylittyy/mikä on asiallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset universaalia määrittelyä? Pitääkä sinun saada operoida aina siinä ahdistelun ja flirttailun rajan tuntumassa? Kohteesi kustannuksella.
Tämä.
Pystyykö tähän ketjuun kirjoittamaan? Tämä on testi
Taas joku nainen joka olettaa miesten lukevan ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsailla vaikka "rillipäiden" kustannuksella? En oikein ymmärrä, miksi pitäis kertoa loukkaavia vitsejä. Esim. työpaikalla "Pena" kertoo seksististä/loukkaavia vitsejä. Ei ongelma ole se, että kerran näin tapahtuu. Ongelma on, jos muut nauraa niille eikä kukaan koskaan laita Penaa ruotuun. Sama asia koulussa. Koululaiset kokeilevat, mikä sopivaa. Ja koulussa on aikuisten tehtävä sanoa, milloin raja ylittyy/mikä on asiallista.
Et vastannut kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono rinnastus sikäli, että koulukiusaaminen ei sitten mitenkään rinnastu sosiopsyykkisesti seksi-ilmaisujen muotoihin. Puurot ja vellit menevät sekaisin.
Metoo-ihmiset eivät ilmeisesti ole perehtyneet aiheeseen, josta heillä kuitenkin on vahva avoimesti ideologinen kanta. Aniharva seksiä tutkinut, myöskään naistutkimuksen parista, sanoisi, että flirtti ja ahdistelu ovat omat saarekkeensa. Erotusdiagnoosin teko edellyttäisi myös sitä, että heteroiden välinen vuorovaikutus olisi järkiperäistä, mikä ei myöskään vain kestä päivänvaloa.
Metoo on kokemusten esiin nostoa, mutta juuri siksi sillä ei ole enempää eikä vähempää sisältöä kuin muillakaan kokemuksilla. Kiihkoileva esitystapa tuo mieleen populistiset saarnaajat.
Finnair on ulkoistanut joku vuosi sitten esim. Sveitsiin huoltojaan. Muistelen että joku pari-kolmesataa omaa väkeä olisi saanut kenkää? Tai ainakin ollut uhan alla.
Et ole ainoa. Ihan samoja asioita olen itse ihmetellyt.