Juhana Vartiainen uutisissa: "Työttömän tulee tarvittaessa muuttaa muualle" kun kysyttiin työn ja te-palveluiden saatavuudesta
Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheeseen liittyen: luin mitä tarkoittaa kuntouttava työtoiminta. Mm sitä, että työtön joka ei kykenen tekemään oikeaa työtä menee kuntouttavaan työtomintaan eli kelan peruspäiväraha vai mikä se onkaan plus 9 euroa kuntoutuspäivä.
Ja toiminta saattaa olla ihan oikeaa työtä jossain kunnan työpaikassa, jopa 40 viikkotyötuntia.
Ilman työterveyspalveluita, palkkaa, loma- ja eläkekertymiä.
Tätä saattaa kestää kaksi vuotta ja sitten alkaa uusi jakso, jopa eläkeikään asti.
Mikä tuossa kuntouttaa ja kuinka hän pystyy orjana tekemään täyttä työviikkoa mutta ei oikeana palkallisena työntekijänä?
Aivan törkeitä pakkokeinoja ja silkkaa ihmisen hyväksikäyttöä jos vaihtoehtona on karenssi ja nollatulot.
Sivistysvaltiossa tällaisen ei pitäisi olla mahdollista tai oltaisiin edes rehellisiä ja puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä eikä millään "kuntouttavalla työtoiminnalla joka hyödyttää työtöntä itseään".
Millainen tässä tapauksessa on se työtön, joka on työkyvytön?
Pitkäaikaistyötön.
Yli 40-vuotias.
Muuten ihan terve ja tasapainoinen mutta päättäjien mielestä hänen tulee ohjautua kuntouttavaan työtoimintaan parantaakseen elämänhallintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vassuilta löytyy aina selitys miks ei kannata, miks on muiden syy.
Itse muutin 700km päähän ensimmäiseen työpaikkaani. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Jos sinne kotipaikan käpykylään olisin jäänyt niin työttömänä olisin saanut olla koko ikäni.
Itse olet oman onnesi seppä.
Ai vitsi, nämä "sepät" ovat kyllä sen sortin ääliöitä, että ihan on pakko ihmetellä, miten kukaan tommosen on palkannut.
Elämässä katsos tulee eteen asioita, joihin voi vaikuttaa itse joko täysin, jonkin verran tai ei ollenkaan. Työllisyys on tällainen jonkin verran -vaihtoehto, kun ei niihin töihin nyt vaan marssita ovesta sisään, että moro mä oon nyt töissä täällä.
Ongelma #1 nykytyöelämässä on se, että työtä olisi, mutta kukaan ei halua maksaa siitä. Mieluummin jaetaa se extratyö jo nykyisille työntekijöille, niin ei katsos tarvitse edelleenkään maksaa enempää. Toinen ongelma on valtio/harmaa talous, sillä Suomi häviää joka vuosi vähintään 6 mrd euroa verosuunnittelulla ja harmaalla taloudella. Tiesitkö, että se muuten on saman verran kuin se puuttuva lovi valtion budjetissa? Mutta eihän kellään sikaniskalla ole tähän halua puuttua. Kolmas ongelma on se, että lähes jokainen nykynuori on korkeakoulutettu. Kenetkäs meinaat pistää niihin p*skaduuneihin? Tällöinhän koulutuksessa ei ole mitään järkeä, kun jokainen maisteri taistelee kuitenkin siitä kaupan kassan duunista merkonomien kanssa.
Puhumattakaan nyt siitä, että digitalisaatio ja robotisaatio vievät työpaikkoja, tai siitä että töitä saadaan enää suhteilla.
Maailma on epäreilu, valtion tulisi kuitenkin olla kansalaisilleen reilu.
80-luvulla (ja sitä ennekin) valtio maksoi aluetukia, maataloustukia aika paljon, rahat meni syrjäseuduillekin, se mahdollisti sen että syrjäkylillä ei ollut niin paljon työttömiä. Maanviljelijöitä oli enemmän, rahaa meni epäsuorasti ja suorasti elintarviketeollisuuden tukemiseen (+ kotimaista tuotantoa suojeltiin tulleilla yms. jutuilla) ja elintarviketuotantolaitoksia oli enemmän kuin nykyään (maaseudullakin niitä oli) ja niissä kävi syrjäkylienkin väkeä duunissa. Kotimaista tuotantoa oli mm. tevanake alalla ja ne firmat ei kaikki olleet ruuhka-Suomessa. Jos EU:ta ei olisi niin mahdollisesti samaa meininkiä olisi tänäkin päivänä (ei varmaan niin paljon kuin joskus ennen) ja syrjemmässä olisi (osin) tuettuja työpaikkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika turhia noi Hitler vertaukset, mutta joo. Ihan sama, voittehan ajatella että Alepan kassa tuottaa enemmän lisäarvoa yhteiskunnalle kuin Vartiainen tai vaikkapa Orpo.
Sinustako on harmitonta että kukaan, saati ministeri, nimittelee yhtä kansanryhmää joksikin joka tulee tuhota?
Propaganda taitaa olla jo purrut sinuun.
Tuhoamisella ja sillä että potkaistaan kroonisesti laiskaa perseelle jotta se rupeaa tekemään jotain hyödyllistä elantonsa eteen on aikamoinen ero.
Oma kommenttisi on propagandaa (siis liioittelua, sanomisten vääristelyä, suoranaista valehtelua) jonkun aatteen puolesta ja toista vastaan puhtaimmillaan.
On purrut siis. Mielestäsi työttömät kaikki ovat kroonisesti laiskoja ja kuvittelet että aktiivimalli edesauttaisi työttömiä työllistymään.
Mahtaisitko osata käydä sellaista keskustelua jossa et itse tuota molempien osapuolten kommentteja?
On tästä vänkääjästä se hyöty, että argumentteja aktiivimallia vastaan tulee tietoon koko ajan enemmän ja enemmän.
Jos kaikki muuttaisivat Helsinkiin,tilalle tulisi tukku muita ongelmia.
Mahtaisitko osata käydä sellaista keskustelua jossa et itse tuota molempien osapuolten kommentteja?