Miehen lapseton veli alkoi neuvomaan lapsenkasvatuksessa
Eilisestä asti on ottanut aivoon niin että päässä sirisee. Joulupöydässä oman ruokailun katketessa vähän väliä siihen, että juoksin lastemme 1.v ja 4.v perässä katsomassa että kaikki on kunnossa ja he eivät törmäile, kaatuile taikka riko mitään anoppilassa, alkoi mieheni lapseton veli läksyttämään minua siitä miten olen ylihysteerinen kasvattaja ja on ihan oma syyni, kun omaa aikaa ei ole enemmän kun juoksen koko ajan lasten perässä. Että saisin helposti enemmän omaa aikaa ja mahdollisuuden puuhailla kotona paremmin asioita, kun antaisin lasten vapaammin leikkiä keskenään koko ajan komentamatta ja vahtimatta. Että lapset kyllä kestävät pieniä kolhuja ja riidat kuuluu asiaan, eikä koti ole mikään vaarallinen paikka jossa voisi tapahtua mitään pahaa. Ja oma mies on tietysti tuppisuuna hiljaa eikä saa sanaa suustaan.
Siis oikeasti, olin niin pöyristynyt etten myöskään saanut sanaa suustani ja kädet tärisi raivosta kun yritin ymmärtää tilannetta. Tuolta se varmaan on näyttänyt itsestäkin 25-vuotiaana lapsettomana, että mitä niiden lasten perässä oikein koko ajan vouhotetaan mutta kyllä sen nyt tajuaa että jos 1-vuotias kiipeää tuolin selkämykselle ja tippuu pää edellä alas laattalattiaan taikka jos isosisko päättää kiertää kaulaan hyppynarun ja vetäistä, taikka pitää kädestä kiinni ja juoksuttaa kaapin kulmaan ei se välttämättä enää pelkästään vaan kasvata luonnetta. Jäi pitkäksi aikaa paha mieli, olen jotenkin niin väsynyt kaikesta jouluvalmistelusta muutenkin että olisin kaivannut pään silittelyä ja lämpimiä ajatuksia ja sanoja, enkä arvostelua äitiydestäni. Ärsyttää, vituttaa ja ahdistaa. Ensi joulun vietän kotona samperi soikoon. Anoppi syököön kolmen ruokalajin illallisen kello seitsemän illalla ihan keskenään, lapsiperheelle nuo aikuisten joulupöydät on ihan kidutusta.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa suunnattomasti tämä itsevarmuus, jolla lapseton luulee osaavansa yleismaailmallisesti lasten kasvatuksen paremmin kuin kukaan vanhempi. Se on vähän sama kuin ihminen, jolla ei koskaan ole ollut koiraa väittäisi osaavansa koirakoulutuksen paremmin kuin yksikään koiranomistaja. Tuttua se on itsellenikin. Olinhan besserwisser monen tutun lapsen hoitajana 25 vuotiaana.
Mua taas huvittaa koiranomistajat, jotka luulevat koiran pätevöittävän itsensä koirankasvattajaksi. Mua huvittaa myös äidit, jotka kuvittelevat sen, että ovat synnyttäneet lapsia maailmaan pätevöittävän heidät kasvattajiksi. Oon tavannut hirveitä koiria, koiranomistajia, äitejä ja lapsia.
Koiranomistajat ovat yleensä hirveitä äitejä. Koska ovat opiskelleet netti- ja muilla kursseilla koirankasvatusta, kuvittelevat että ihmislapset ovat kuin koirat.
Eivät muuten ole. Pahalta myös tuntuu se, että äiti ei ymmärrä oman jälkeläisensä olevan etusijalla koiriinsa nähden. Vaikka tuommoisen asian ymmärtäisi jopa koira!
En allekirjoita tätä. Koiran omistamisessa on paljon samaa kuin vanhemmuudessa. Esim ihan jo se miten paljon lapsi sitoo ja yövalvomiset jne. Ja sama lempeä johdonmukaisuus ja positiivinen kannustaa toimii molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa suunnattomasti tämä itsevarmuus, jolla lapseton luulee osaavansa yleismaailmallisesti lasten kasvatuksen paremmin kuin kukaan vanhempi. Se on vähän sama kuin ihminen, jolla ei koskaan ole ollut koiraa väittäisi osaavansa koirakoulutuksen paremmin kuin yksikään koiranomistaja. Tuttua se on itsellenikin. Olinhan besserwisser monen tutun lapsen hoitajana 25 vuotiaana.
Mua taas huvittaa koiranomistajat, jotka luulevat koiran pätevöittävän itsensä koirankasvattajaksi. Mua huvittaa myös äidit, jotka kuvittelevat sen, että ovat synnyttäneet lapsia maailmaan pätevöittävän heidät kasvattajiksi. Oon tavannut hirveitä koiria, koiranomistajia, äitejä ja lapsia.
Jep mutta koiraton tai lapseton on aina vielä tyhmempi.
Höpöhöpö. Kyllä vanhempi, jonka lapset ovat naapuruston kauhu ovat aina lapsetonta parempia kasvattajia. :D:D:D
Ketäs se lapseton on kasvattanut? Ei ketään. Ei edes yrittänyt.
Joka idiootti osaa huudella puskista...
No aika harva vanhempikaan niitä kakaroitaan kasvattaa. :D
Saisiko lähteen tähän väitteeseen?
Edelleenkin se wannabe puskista huutelja on silti luuseri.
Liiku ihmisten ilmoilla, kuuntele mitä opettajat ja muut ammattikasvattajat kertovat. Siinä on sulle näyttöä siitä, että kasvatus on monilla heikoissa kantimissa tai jopa olematonta. Olet itsekin esimerkki huonon kasvatukseen saaneesta henkilöstä. Nimittely on huonoa käytöstä.
P.S. Mikä on wannabe puskista huutelija? :D
Satun olemaan yläasteen opettajan koulutuksen saanut, enkä tunnista ilmiötä, jota kuvaat. Eli tutkimustulosta kehiin tai tuo on vain höpöä.
Wannabe puskista huutelija on sellainen kuin sinä. Itse ei oikeest saa edes elämää kasaan, mutta huutelee puskista muille kritiikkiä. Tyyliin nimettömänä netissä.
Olet "yläasteen opettajan koulutuksen saanut" :D eli opettajan pedagogiset suorittanut maisteri? Et ole tainnut kuitenkaan työllistyä, koska et päde kokemuksellasi vaan epämääräisesti muotoiltuna koulutuksellasi. Myöskään sinun kokemuksesi ei ole ainoa totuus eli olisiko sinulla tarjolla väitteellesi lähdettä, koska niiden lähteiden perään näytät olevan? Huonosti kasvatettuja lapsia saattaa silti olla vaikka et olekaan niihin itse törmännyt.
Jos kutsut jotakin wannabe puskista huutelijaksi se tarkoittaa sitä, että henkilö haluaisi olla puskistahuutelija ei sitä, että hän olisi. Esim. joku saattaa olla wannabe yläasteen opettajan koulutuksen saanut vaikka todellisuudessa sitä koulutusta ei ole :D Ja nimettömänä kirjoittamisesta, anteeksi, mutta oletko itse esittäytynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kyllä vanhempi, jonka lapset ovat naapuruston kauhu ovat aina lapsetonta parempia kasvattajia. :D:D:D
Liiku ihmisten ilmoilla, kuuntele mitä opettajat ja muut ammattikasvattajat kertovat. Siinä on sulle näyttöä siitä, että kasvatus on monilla heikoissa kantimissa tai jopa olematonta. Olet itsekin esimerkki huonon kasvatukseen saaneesta henkilöstä. Nimittely on huonoa käytöstä.
Satun olemaan yläasteen opettajan koulutuksen saanut, enkä tunnista ilmiötä, jota kuvaat. Eli tutkimustulosta kehiin tai tuo on vain höpöä.
Wannabe puskista huutelija on sellainen kuin sinä. Itse ei oikeest saa edes elämää kasaan, mutta huutelee puskista muille kritiikkiä. Tyyliin nimettömänä netissä.
Olet "yläasteen opettajan koulutuksen saanut" :D eli opettajan pedagogiset suorittanut maisteri? Et ole tainnut kuitenkaan työllistyä, koska et päde kokemuksellasi vaan epämääräisesti muotoiltuna koulutuksellasi. Myöskään sinun kokemuksesi ei ole ainoa totuus eli olisiko sinulla tarjolla väitteellesi lähdettä, koska niiden lähteiden perään näytät olevan? Huonosti kasvatettuja lapsia saattaa silti olla vaikka et olekaan niihin itse törmännyt.
Jos kutsut jotakin wannabe puskista huutelijaksi se tarkoittaa sitä, että henkilö haluaisi olla puskistahuutelija ei sitä, että hän olisi. Esim. joku saattaa olla wannabe yläasteen opettajan koulutuksen saanut vaikka todellisuudessa sitä koulutusta ei ole :D Ja nimettömänä kirjoittamisesta, anteeksi, mutta oletko itse esittäytynyt?
Olen nykyään muissa töissä.
Ja sinä väitit että kaikki laiminlyö lastensa kasvattamisen joten luulisi että nimenomaan yläkoulussa heihin sitten törmää.
Minä en huutele puskista herjoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en olisi lähtenyt tuohon ramppaamiseen vaan mennyt lapsien kanssa toiseen huoneeseen, jotta muut olisi saaneet syödä rauhassa. Ja sanonut miehelleni että tulee päästämään minut syömään kun itse on syönyt.
Nyt teidän jouluateria on pyörinyt juoksevien ja tylsistyneiden lasten ympärillä, joille olet oman kirjoituksesi mukaan jatkuvasti tarjonnut erilaista tekemistä. Kellään ei ole ollut ruokarauhaa!
Itse vietin sukulaisjoulua jossa koko aatto pyöri taaperon ympärillä. Lasta tuijotettiin ja hänelle lässytettiin. Vanhemmat teki syömisestä, potalla käynneistä ja nukutuksesta sellaisen ohjelman, että jos minulla ei jo olisi lapsia niin tuskin niitä haluaisin. Lapsi oli ihana, mutta vanhemmat ajavat itsensä tuolla meiningillä ja yliherkkyydellä loppuun. Kaikki lastenhoito piti tehdä yhdessä samaan aikaan ettei toiselle vaan jäänyt yhtään omaa aikaa.
En sanonut mitään, koska asia ei miulle kuulu."Kaikki lapsenhoito piti tehdä yhdessä samaan aikaan". Jep, sinä et tiedä yhtään mitään. Ja älä hanki lapsia ikinä.
Hah. Mulla kyllä on jo lapsia. Enkä ole tarvinnut miestäni viereen istumaan kun syötän lasta. Tai molempia vanhempia lasta nukuttamaan. Hommat tekee se kumpi ehtii tai haluaa ja toisella kertaa tekee toinen.
Nämäkin vanhemmat olisi päässeet paljon pienemmällä stressillä kun toinen olisi syöttänyt soseet, vaihtanut vaipan ja vienyt nukkumaan. Toinen vanhempi olisi saanut istua rauhassa ja juoda vaikka kupin kahvia.
Ja sitten seuraavalla kerralla osat toisinpäin. Lastenhoidosta voi tehdä juuri niin vaikeaa kun haluaa.
Miten sinä laitat nukkumaan lapsen, joka on vieraassa paikassa, jossa on paljon ihmisiä ja ihan erilaista kuin kotona? Isompi lapsi tajuaa, että on jouluaatto, joten se innostus tarttuu pienempäänkin. Siinä ei uni tule vaikka väsy tuleekin. Olisiko aloittajan pitänyt lähteä nukuttamaan yksivuotiasta jopa tunneiksi? Mitä se nelivuotias olisi sillä aikaa tehnyt yksinään, kun isääkään ei lapsi kiinnostanut yhtään?
Olen hoitanut kahta omaani ja muitakin
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten kanssa oleminen on levotonta ja hermostuttavaa. Mutta kyllä niitä voi myös komentaa. Koko ajan ei tartte olla villejä leikkejä. Ruokapöydässä pitää viimeistään 3-vuotiaan pystyä istumaan vehtaamatta.
Kavereilla oli lapset 6, 4, ja 1. Siellä ruokailusta oli rauha kaukana. Lapset vaativat ja saivat - koko ajan- huomiota vanhemmilta.
Päätä särki ja oli ihana päästä oman kodin rauhaan.Ihmetyttää, kun joulusta puhutaan lasten juhlana. Lapsia ei juuri muu kiinnosta kuin lahjat ja ehkä kuusi. Levottomimmat eivät kykene keskittymään mihinkään. Kyllä ne on aikuiset, jotka iloitsee useammista joulun elementeistä.
Minusta on käsittämätöntä, miten nykyään melkein poikkeuksetta joka perheessä lapset saa nousta pöydästä vaikka 10 kertaa ruokailun aikana ja tulla sitten takaisin syömään. Samoin saavat seistä(!) tuoleilla ja ottaa leluja pöytään yms. Ei ihme, että ruokailutilanteet on levottomia ja lapset ei opi istumaan ja syömään rauhassa. Nykyään niin monella (!!) vanhemmalla on vanhemmuus ihan hukassa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä väitit että kaikki laiminlyö lastensa kasvattamisen joten luulisi että nimenomaan yläkoulussa heihin sitten törmää.
Missä kohtaa olen sanonut, että kaikki laiminlyö lastensa kasvattamisen? Ja voitko vähän avata mitä tarkoitit sillä että heittelen herjoja puskista? Minä ole kutsunut ketään idiootiksi tai luuseriksi.
Etkö pärjännyt opettajana vai miksi vaihdoit muihin töihin? Lasten käytöksestä vielä sen verran, että työuransa eli noin 40 vuotta ammattikoulussa työskennellyt opettaja kommentoi, että vaikeaa on enää puuttua käytökseen, kun 9 vuotta ovat saaneet käyttäytyä koulussa miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat ovat yleensä hirveitä äitejä. Koska ovat opiskelleet netti- ja muilla kursseilla koirankasvatusta, kuvittelevat että ihmislapset ovat kuin koirat.
Eivät muuten ole. Pahalta myös tuntuu se, että äiti ei ymmärrä oman jälkeläisensä olevan etusijalla koiriinsa nähden. Vaikka tuommoisen asian ymmärtäisi jopa koira!
En allekirjoita tätä. Koiran omistamisessa on paljon samaa kuin vanhemmuudessa. Esim ihan jo se miten paljon lapsi sitoo ja yövalvomiset jne. Ja sama lempeä johdonmukaisuus ja positiivinen kannustaa toimii molemmilla.
Lisäisin tähän vielä että periksiantamattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa olen sanonut, että kaikki laiminlyö lastensa kasvattamisen? Ja voitko vähän avata mitä tarkoitit sillä että heittelen herjoja puskista? Minä ole kutsunut ketään idiootiksi tai luuseriksi.
Etkö pärjännyt opettajana vai miksi vaihdoit muihin töihin? Lasten käytöksestä vielä sen verran, että työuransa eli noin 40 vuotta ammattikoulussa työskennellyt opettaja kommentoi, että vaikeaa on enää puuttua käytökseen, kun 9 vuotta ovat saaneet käyttäytyä koulussa miten sattuu.
Etkö sinä itse lue mitä kirjoitat tänne kun jatkuvasti kyselet omien kirjoitustesi perään?😂
Ai nyt lausntosi oohjaa yhden ihmisen ylimalkaiseen heittoon. Kas siinäpä hyvä lähde.
Meillä on sukuyritys. Vaihdoin sinne töihin. Ei liittynyt mitenkään siihen ettenkö olisi viihtynyt teinien parissa.
Et sitten ottanut opiksesi vaikka neuvottiin. Tuut tänne kertomaan kuinka hölmö olet? Ramppaat pöydästä moneen kertaan ties minne ja häiriköit muiden ruokailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä itse lue mitä kirjoitat tänne kun jatkuvasti kyselet omien kirjoitustesi perään?😂
Ai nyt lausntosi oohjaa yhden ihmisen ylimalkaiseen heittoon. Kas siinäpä hyvä lähde.
Meillä on sukuyritys. Vaihdoin sinne töihin. Ei liittynyt mitenkään siihen ettenkö olisi viihtynyt teinien parissa.
Annoin yhden esimerkin en pohjannut sanomaani ainoastaan yhden opetustyössä hyvin menestyneen ihmisen kommentiin.
Eli yhteenvetona keskustelustamme: sinulla ei ole maisterin papereita eli sinun kielelläsi et ole saanut yläasteen opettajan koulutusta, et ole toiminut opettajana päivääkään, et ole työelämässä, etkä tiedä kasvatusalasta mitään. Lisäksi luetunymmärtämisessäsi on parantamisen varaa. Et myöskään osaa vastata kysymyksiin, et ehkä ymmärrä niitä. Olen huomannut myös sen, että olet selvästi lähiaikoina oppinut uuden argumentin eli sen, että pyydät mielipiteiden perusteluiksi lähteitä. Voi pientä! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee lisää neuvoja. Miten ois leikkikehä ja lelut mukaan ens kerralla. Siis sille 1 vuotiaalle. Se 4 v pärjää ens vuonna ilman vahtimista.
Minulla on vielä parempi neuvo: ensi vuonna aloittaja viettää lastensa kanssa kivan joulun omassa kotonaan ja antaa appivanhempien poikineen pitää pitkää juhlaillallista ihan aikuisten kesken. Itse menisin appivanhemmille kylään vasta sitten, kun omat lapset ovat aikuisia.
Älkää hyvänen aika tehkö päätöksiä isovanhempien puolesta jos ovat vielä oikeustoimikelpoisia.
Appivanhemmat saattavat haluta ( erittäin todennäköisesti) lapsenlapset luokseen.Eikä ne lapset ehkä myöhemmin enää halua tullakaan jos yhteyttä ei ole luotu pienestä alkaen .
Appivanhemmat saavat vapaasti haluta, mutta lasten vanhemmat ovat huoltajia. He päättävät, kenen kanssa lapset ovat tekemisissä. Isovanhempien tehtävä on kunnioittaa lasten molempien vanhempien yhteisiä sääntöjä.
Sooloilevat isovanhemmat voivat jäädä kokonaan ulkopuolelle, jos heittäytyvät liian rasittaviksi.
Pointti ohi että kolisi.
Tuo mitä sanoit on itsestäänselvyys.
Mutta jos perhe haluaa tulla isovanhempien luo jouluna ja isovanhemmat haluavat ottaa vastaan, niin ei siinä kenenkään sivullisen tarvi tulla antamaan " neuvoja" että perhe ei saisi mennä isovanhempien jouluillallista pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka haluavat lisääntyä ja itsekkäästi nähdä oman kuvansa jälkikasvussaan, voivat pidättäytyä pahimpien härdellivuosien aikana tilaisuuksista joiden luonteeseen eivät kuitenkaan pysty keskittymään. Ei siis mennä pilaamaan muiden tunnelmaa hyppimällä hysteerisenä joka risahduksen perään. Onhan siinä jo tehty valinta lapsia hankkimalla että nyt eletään lapsiarkea eikä mennä pilaamaan normaslien ihmisten jouluaterioita, häitä, lomamatkoja tms. Tämä tärkeä asia monesti unohtuu omassa kuplassaan eläviltä.
Siinä tuli kerrankin järkipuhetta. Mitä sekin kertoo ajastamme ja ilmapiiristä kun tätäkään ilmiselvää asiaa ei saisi ääneen sanoa. Minun mielestäni tuossa tuli useampia merkittäviä pointteja. Terveisin kolmen iloisen pojan isä.
Enpä kyllä ymmärrä tätä.
Tunkevatko perheet oikeasti väkisin esim isovanhempien lomamatkoille mukaan ? En ole ikinä kuullut.
Tai menevätkö häihin vaikka ei ole kutsuttu?
Aika erikoista kyllä jos näin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon että veli tarkoitti sitä että ap:n perhe on järjestänyt ruokailun huonosti, koska ap pilaa ramppaamisellaan muidenkin yrityksen nauttia rauhallisesta joulupäivällisestä.
Teidän olisi ehdottomasti ensin pitänyt aloittaa yhdessä ruokailu lasten kanssa ja vuorotella sitten kun lapset kyllästyvät istumaan pöydässä! Eli alkupalat kaikki yhdessä ja sitten toinen syö päivällistä, vahdinvaihto ja toinen syö päivällisen ja jälkkärin ja vahdinvaihto niin toinen pääsee nauttimaan lopuksi kahvia ja jälkiruokaa.
Tuollainen pöydästä pois pomppiminen ja ruokailun keskeytyksestä johtuva närkästyneenä lasten kaitseminen pilaa sitä tunnelmaa. Kuitenkin te tiedätte vanhempina miten lapsenne toimivat, mikä saa heidät rauhoittumaan, mikä villiinnyttää, miten toimia jotta lapset ja heidän vahtiminen ei häiritse jatkuvasti toimintaa. Veli ei oikein voi tehdä tuota puolestanne, vaikka varmasti sitä olisi halunnutkin.
Mitä helvetin paskaa. Ellei ole viralliset presidenttitason joulupäivälliset kysymyksessä, on joulu lasten juhla, silloin kun lapsia on paikalla.
Perheen keskeistä pönötystä kipaavat pönottäkööt keskenään kotonaan. Sellainen joulu, jonka pieni terve, normaalisti ikätasonsa mukaan käyttäytyvä lapsi "pilaa", on turha joulu ja ansaitsee jäädä viettämättä ollenkaan.
Samaa mieltä. Minkälainen tunnelma lie jouluaterialla kun yksikään toinen ei nosta ahteriaan penkistä auttaakseen äitiä lasten kanssa? Meidän joulupöydässä homma toimisi niin että isovanhemmat ja muutkin sukulaiset vuorollaan katsoisivat lapsia että äitikin saisi ruokailuvuoron. Tämä tapahtuisi pyytämättä ja ilolla, lapsenlapset ovat rakkaita jouluvieraita eivätkä häiriköitä. Jokainen täyspäinen tajuaa etteivät taaperoikäiset kykene paikoillaan istumaan eikä heitä myöskään voi valvomatta jättää. Kasvavat muutamassa vuodessa ja käytös muuttuu helpommaksi. Olen tosi pahoillani ap:n puolesta, hän toimi ihan oikein ja muu sakki ylimielisiä paskoja.
Ensimmäinen ajatus oli mullakin, että minkähänlainen pönötysateria on ollut kyseessä ja mitä ilmeisimmin isovanhemmat eivät ole erityisen läheisissä väleissä lapsenlapsiin.
Meillä järjestys ruokailuissa on aina lapset-vanhemmat-isovanhemmat ja tämä ihan isovanhempien tahdosta. Ensin lapset kylläisiksi ja tyytyväisiksi ja sen jälkeen taataan vanhemmille kerrankin mahdollisuus syödä suuremmitta keskeytyksittä, kun isovanhemmat katsoo lasten perään tai sen tekee vähän kaikki vuorollaan tilaisuudesta riippuen.
Lapsetkin ovat hyvin erilaisia. Omani ovat rauhallisia ja arkoja, nyhjäävät pikkasenkin vieraampien ihmisten seurassa meidän vanhempien kyljessä kiinni ja vastaavanlaista tilannetta olisi omalle kohdalle vaikea kuvitella. Toisaalta taas ovat sen verran läheisissä väleissä isovanhempien kanssa, että heidän ei tarvitsekaan kerjätä huomiota esiintymällä, riehumalla tai keksimällä kolttosia.
Mun mielestä tuossa on kaiken kaikkiaan kaikilta puuttunut tilannetajua: Ap miehensä kanssa olisi voinut ennakkoon selittää isommalle lapselle minkälaista käytöstä häneltä odotetaan (ei villitä pikkusisarusta, ei juoksennella jne) ja minkälainen tilaisuus tulee olemaan ja mitä milloinkin tehdään. Ap olisi myös voinut miehensä kanssa sopia että toinen syöttää lapset ja toinen syö oman ruokansa sillä aikaa ja sitten vaihdetaan. Miehen olisi ihan ehdottomasti pitänyt tajuta auttaa vaikka mitään ei olisi etukäteen sovittukaan!! Olisin myös odottanut isovanhemmilta avun tarjoamista ja veli olisi voinut vain pitää mölyt mahassaan.
Sympatiat on kuitenkin sun puolella, ap. Voisin kuvitella, että itselläni ainakin tuollaisessa tilanteessa, että kukaan muu ei persettään nosta auttaakseen, harkintakyky lopulta pettäisi ja ylireagoisin tavalla tai toisella. Itse olisin varmaan jättänyt sapuskani kesken lautaselle, mennyt lasten kanssa toiseen huoneeseen touhuamaan ja jos kukaan ei olisi tullut vapauttamaan minua syömään, olisin siinä vaiheessa kun muu seurue olisi saanut jälkkäritkin syötyä, alkanut pukea lapsia ja todennut, että eiköhän ole aika lähteä kotia. Että hatun nosto sulle ap, että sinnikkäästi jaksoit olla hillitty aikuinen. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun lapsettomat ei "ikinä tiedä mistään mitään", terveisin lapseton nuori lastenhoitaja joka on opettanu pennun jos toisenkin nukahtamaan itse sänkyynsä, käyttäytymään bussissa jnejne.. Lapset on kun koiranpentuja ei se lasten kasvatuskaan oikeesti ole kun vähän maalaisjärkeä ja perus psykologiaa :|
Noin itsekin ajattelin ennen kuin minusta tuli äiti... ripaus koirankoulutustyyppistä opetusta kyllä toimiikin (varsinkin päiväkodissa), mutta vanhemmuuteen ja perhe-elämään liittyy niin paljon muutakin että sitä ei oikeasti tajua kuin vasta kun itsellä on sama tilanne. Olen kyllä kiitollinen lapseni hyvistä hoitajista ja opeista päiväkodissa, mutta joskus huomaa ettei lapseton hoitaja pysty ymmärtämään ihan kaikkea, esim. miksi lapsi kiukkuaa vanhemmille, miltä lapsesta tuntuu kun arvostellaan jotain puutteellista taitoa tai miltä tuntuu jättää lapsi vieraiden hoitoon.
Ps. Lapset ei ole "pentuja"...En ole se kenelle vastaat, mutta et ole selvästi tiennyt mihin olet ryhtynyt, jos vanhemmuus on noin sinua järkyttänyt.
Niin, toisilla on sitä empatiakykyä ja toisilla ei. Oletko kuullut tämmöisestä, kannattaisi varmaan kokeilla itsekin?
Miten empatiakyky tähän liittyy?
Kysytkö ihan tosissasi? Se, että pystyy esim. ajattelemaan asioita lapsen kannalta ei ole vanhemmuudesta järkyttymistä vaan empatiakykyä. Täytyykö vielä selventää?
Hän sanoo, että ajatteli itse lasten kasvatuksesta erillä tavalla ennen kun sai omia lapsia joten en vieläkään ymmärrä miten hänen käsityksensä muuttuminen liittyy minun empaatiakykyyni. Että selvennäppä toki lisää.
En oikeastaan enää jaksaisi vääntää rautalangasta, mutta: Kyse oli siis sinun (?) suhtautumisesta tähän muuttuneeseen käsitykseen ja näihin esimerkkeihin, joita moni empaattinen ihminen on voinut miettiä eikä sitä tarvitsisi nimitellä "vanhemmuudesta järkyttymiseksi". Enemmän pitäisi huolestuttaa ellei yhtään osaisi ajatella asioita lapsen kannalta. Jokainen vähänkään ajatteleva pystyy myöntämään, että vanhemmuus opettaa ihmiselle paljon, jos vaan haluaa ottaa niitä asioita vastaan ja kehittyä. Keskeneräisiä me ollaan kaikki, lapselliset ja lapsettomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin yhden esimerkin en pohjannut sanomaani ainoastaan yhden opetustyössä hyvin menestyneen ihmisen kommentiin.
Eli yhteenvetona keskustelustamme: sinulla ei ole maisterin papereita eli sinun kielelläsi et ole saanut yläasteen opettajan koulutusta, et ole toiminut opettajana päivääkään, et ole työelämässä, etkä tiedä kasvatusalasta mitään. Lisäksi luetunymmärtämisessäsi on parantamisen varaa. Et myöskään osaa vastata kysymyksiin, et ehkä ymmärrä niitä. Olen huomannut myös sen, että olet selvästi lähiaikoina oppinut uuden argumentin eli sen, että pyydät mielipiteiden perusteluiksi lähteitä. Voi pientä! 😂
Eli mikä se sinun perustelusi siis oli? Ensin käskit minun katsoa ympärilleni, sitten kun ei mtään näkynyt, keksit tämän yhden argumentoijan ja nyt sitten palaat lähtöpisteeseen. Saisiko sitä tutkimustulosta jo vähitrllen?
Minulla on maisterin paperit, olen suorittanut jopa erityisopen koulutuksen. Sitä työtä en ole tehnyt koskaan, lasten parissa olen työskennellyt 14-vuotiaasta. Työkokemuksen lisäks minulla on omat lapset, olen suorittanut pride-koulutulsen, toiminut tukiperheen äitinä ja majoittanut kolme vaihto-oppilasta eli olen ollut kolmesti vieraan lainateininkin äiti vuoden kerrallaan.
P.s, lähiaikoina viittaa tulevaan, menneeseen pitää viitata termillä ”viime aikoina”
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli siinä että konservatiivisessa järjestyksessä perheelliset ovat paljon arvokkaampia asteikolla, kuin lapsettomat. Siksi on epäkohteliasta mennä neuvomaan perheellistä kasvatusasioissa. Asia pitää purkaa siten että kertoo epäkohdista isovanhemmille, joiden kautta päätös tehdään ja tieto kulkeutuu sitten miniälle tai pojalle.
Ei missään tapauksessa saa sanoa suoraan. Sukuriidat ja turhat murhat ja tapot tulevat tälläisistä riidoista. Monesti on suku jakaantunut kahtiakin ja pidetään vuosisatoja veririitaa suvun kesken.
Siksi asiat päätetään aina isovanhempien vallan kautta.
Kerrotko tässä romanikulttuurista?
Itse jo aikuisten lasten äitinä ihmettelen jatkuvasti sitä hössötystä ja järjetöntä palvelua mikä esim pyörii muutaman tuttuni kohdalla. Itse ajattelin ja ajattelen edelleen, että lapset tulivat minun ja lasteni isän elämään ja elivät meidän elämässä, mutta nykyään tuntuu, että kun lapsia syntyy niin aikuiset menettävät viimeisenkin järjen hippusen ja hösöttävät niin kauheasti kaikesta ,etten edes jaksa kyläillä heidän luonaan kuin hetken. Sen kaiken hösöttämisen katsominen on niin rasittavaa.
Jatkuvasti kysellään onko nälkä ja onko jano - vaikka istuttaisi ruoka/kahvipöydässä ja jatkuvasti annetaan uusia herkkuja ellei joku edellinen maistukaan. Loppujen lopuksi lapsilla on mehu ja vesilasinsa, voi olla maitoakin ja monenlaista syötävää mitä on vähän jyrsitty ja vaadittu sitten uutta.
Ihan järkyttävää !!!!
Sitten komennetaan ( äidit ) koko ajan lasten isää, että anna Lillille sitä ja katso Lilliltä tätä - ei hetken aikuista rauhaa.
Syy miksen jaksa pitää heidän kanssaan kauheasti yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun lapsettomat ei "ikinä tiedä mistään mitään", terveisin lapseton nuori lastenhoitaja joka on opettanu pennun jos toisenkin nukahtamaan itse sänkyynsä, käyttäytymään bussissa jnejne.. Lapset on kun koiranpentuja ei se lasten kasvatuskaan oikeesti ole kun vähän maalaisjärkeä ja perus psykologiaa :|
Et kovin ammattitaitoiselta lastenhoitajalta vaikuta, jos annat 1 v ja 4 v lasten toikkaroida keskenään miten sattuu vieraassa huushollissa.
Pointti ei ollut se että antaa kakaroiden juosta miten tykkää, vaan se että on typerää kuinka äidit kuvittelee olevansa jotain ylimaallisia tietopankkeja, kun joku lapseton asioihin perehtynyt ja lasten kanssa ollut voi osata hoitaa tilanteen paljon paremmin. Ja kun pumpulissa kasvaneita nykylapsia katsoo, niin kyllä olis monella äidillä lisää opittavaa
Se nyt vaan yleensä on niin, että vanhemmat tuntee lapsensa paremmin kuin se koulutettu hoitaja, opettaja jne., vaikka ei tiedäkään kaikkea kasvatuksesta ja siihen ei kenelläkään asiantuntijalla pitäisi olla mitään sanomista.
Kannattaisi alkaa kunnioittaa vanhemmuutta, äitiyttä ja muistaa että isilläkin on vastuunsa kasvatuksesta. Vaikka jonkin asian tietäisitkin paremmin, se kunnioitus näkyy ja helpottaisi varmasti yhteistyötä vanhempien kanssa. Neuvoja ja vinkkejä voi antaa, mutta muista hyvä asenne. Jos olet vielä nuori, ymmärrän että elämä ehkä vielä opettaa sinuakin.