Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroperheet ja lasten häät

Vähemmänilkeääitipuoli
26.12.2017 |

Mitenkäs teillä on häät järjestetty?

Mun miehen aikuinen lapsi on aina ollut kuin yksi omistani. Ollaan tultu alusta lähtien hyvin juttuun.

Nyt lapsi olisi menossa kesällä naimisiin ja esitti hääkutsun muodossa: isä tervetullut, mutta minä en. Tämä johtuu mieheni exästä. Hän on katkera viiden vuoden takaisesta erosta. Lapsi haluaa kunnioittaa äitinsä tahtoa häiden osalta.

On paha olla. Kuin minua estettäisiin osallistumasta oman lapseni häihin.

Sanoin lapselle että isänsä tuskin haluaa osallistua ilman minua. Ja vaikka osallistuisikin, ei hän seisoisi exän rinnalla kättelyssä eikä hääkutsussa kutsujina olisi ”mieheni ja exä”. Exä olisi toivonut juuri näin.

Mites teillä?

Kommentit (392)

Vierailija
301/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo tämä on, koska ap ei suostu kertomaan lapsen sukupuolta ja sitä, onko ero tullut hänen takiaan ja kauanko on miehen kanssa ollut yhdessä.

En kerro näitä koska en halua että meitä tunnistetaan keskustelusta. Lisäksi nämä asiat ovat epärelevantteja.

Sen voin kertoa että olemme asuneet yhdessä useita vuosia.

Mieheni pitää minun lapsiani ominaan ja minä hänen. Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia lasten kanssa. Exien kanssa sen sijaan on ollut ongelmia.

Ap

Sulla meni nyt stoori ihan sekasin, sorry vaan. Kerrot että miehen erosta on viisi vuotta. Kerrot että olette asuneet yhdessä useita vuosia, mutta että mies ei ole pettänyt eksäänsä sinun kanssa? Siis öö, onko alle viisi vuotta usea vuosi? Ja että siinä ajassa kummankin lapsetkin ovat tulleet noin läheisiksi. Hei kamoon, aika keskittyä tähän provoon.

En todellakaan ala avata tähän suhteeni historiaa. Se ei millään tavalla liity asiaan.

Ja että kyllä. Mun lapset asuu meidän kanssa ja heille mieheni on kovin läheinen. Mieheni lapset ovat olleet aikuisia koko yhdessäolomme ajan. Eivät ole asuneet luonamme, mutta tottakai olemme paljon tekemisissä keskenämme. Kesällä varsinkin vietämme ison osan lomasta yhdessä.

Mikä on kellekin pitkä aika ja useampi vuosi. Suhteemme ei nyt ole enää missään nimessä uusi tuore asia.

Kiitos myös asiallisesti vastanneille. Meillä on nyt useampi kuukausi aikaa miettiä mitä häiden kanssa tehdään.

Ap

Vierailija
302/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi on ollut ainakin teini silloin, kun sinä olet tullut kuvioihin?

Miten sen ottaa. Asunut silloin jo omillaan.

Meidän molempien lapset ottivat suhteemme yllättävän hyvin vastaan. Miehen lapsista tämä naimisiin menevä on minulle läheisin. Olemme samanluonteisia ja viihdymme yhdessä.

Ap

Eli täysi-ikäinen.

Ei minua ainakaan parikymppisenä kauheasti enää kiinnostanut isäni uuden vaimo lapset ja oikeastaan koko elämä, koska minulla oli jo kihlattu, eli elin jo omaa elämää. Vaikka uusi olisi sanonut, että olin kuin oma tyttö, niin ei se olisi ollut kuin sanahelinää. Ei meillä ollut mitään muuta suhdetta, kuin kohteliaat välit. Olin muuttanut jo pois, kun vanhempani erosivat, joten eipä asia minua enää pahemmin liikuttanut. Ei edes ne "sisarpuolet"

Yhdessä viihtyminen on eri asia, kuin olla kuin oma lapsi. Kyllä se biologinen äiti on kuitenkin se, kenelle olen oma lapsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n suurin ongelma taitaakin olla, että on kuvitellut olevansa suurta perhettä miehen aikuisten lapsien kanssa ja nyt on tajunnut, ettei sitä idylliä ollutkaan. Hän ei ole miehen aikuiselle lapselle, kuin yksi outo aikuinen vain hänen elämässään, kenellä ei ole mitään merkitystä.

On se vaikeaa.

Vierailija
304/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun isäni avovaimo varmaan kuvittelee että tykkään hänestä kovasti, koska hyvin kasvatettuna ihmisenä yritän tulla toimeen hänen kanssaan ja jopa hymähdellä hänen tyhmille vitseilleen.

Mutta joo, oikeasti en pidä hänestä. Yhtään.

Minun äitini ei ole tehnyt isäni avovaimosta mitään kynnyskysymystä, onneksi. Mutta jos äidistä tuntuisi hääpäivänäni pahalta nähdä isän uutta vaimoa tai vaikkapa isääkin, niin valinta olisi ihan selvä. Haluan että hääpäiväni on äidille ihana ja tärkeä päivä ilman turhia jännitteitä: hän on minut kasvattunut sekä hyvinä että myös niinä pahoina päivinä. Kun isälle oli muut asiat tärkeämpiä kuin omat lapset.

Vierailija
305/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä menet lapsen isän/nyk miehesi puolesta sanomaan hänen lapselleen että jos sinä et saa kutsua ni tuskinpa mies/lapsen isäkään tulee? On aivan sama miksi sinua ei ole kutsuttu mutta tuo kertoi täysin sen miten paljon pidät toisen naisen, lapsen äidin, lasta "omanasi".

Hän kysyi minulta että luulenko isän tulevan häihin ilman minua. Vastasin rehellisesti että en usko. Puhuttiin paljon häiden järjestelyistä ja iloisistakin asioista. Lupasin auttaa hääparia valmisteluissa ja lainata miehen vanhemmilta saamiani koruja.

Mies sanoi tästä kuultuaan suoraan lapselleen että ei hyväksy tämän äidin ehtoja missään nimessä mutta että me haluamme toki tulla häihin. Puhui meistä eikä itsestään. Minulle hänen vastauksensa ei tullut yllätyksenä.

Ap

Vierailija
306/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minun isäni avovaimo varmaan kuvittelee että tykkään hänestä kovasti, koska hyvin kasvatettuna ihmisenä yritän tulla toimeen hänen kanssaan ja jopa hymähdellä hänen tyhmille vitseilleen.

Minun äitini ei ole tehnyt isäni avovaimosta mitään kynnyskysymystä, onneksi. Mutta jos äidistä tuntuisi hääpäivänäni pahalta nähdä isän uutta vaimoa tai vaikkapa isääkin, niin valinta olisi ihan selvä. Haluan että hääpäiväni on äidille ihana ja tärkeä päivä ilman turhia jännitteitä: hän on minut kasvattunut sekä hyvinä että myös niinä pahoina päivinä. Kun isälle oli muut asiat tärkeämpiä kuin omat lapset.

Äitini on myös kasvattanut minut hyväkäytöksiseksi ja isän nykyinen luulee myös olevansa "osa" perhettäni. Häntä ei kutsuttu häihin koska juo käynnit juhlissa ja oksentelee pitkin seiniä. Isän nykyinen kielsi isääni tulemasta häihin. Annoin vaihtoehdot joko tulet tai et tule muihinkaan juhliin. Isän nykyinen on kutsutaan vain juhliin jossa ei käytetä alkoholia

Vierailija
307/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin itsekästä sinulta edes ajatuksen tasolla vaatia morsiamen isää jättäytymään häistä pois.

Sanottakoon nyt vielä etten ole tätä mieheltä vaatinut. Mutta kyllä satuttaisi helvetisti jos suostuisi exän vaatimuksiin.

Ap

Vierailija
308/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on myös kasvattanut minut hyväkäytöksiseksi ja isän nykyinen luulee myös olevansa "osa" perhettäni. Häntä ei kutsuttu häihin koska juo käynnit juhlissa ja oksentelee pitkin seiniä. Isän nykyinen kielsi isääni tulemasta häihin. Annoin vaihtoehdot joko tulet tai et tule muihinkaan juhliin. Isän nykyinen on kutsutaan vain juhliin jossa ei käytetä alkoholia

Otan osaa :-( isäsi puoliso kuulostaa kamalalta.

Ap

Vierailija
309/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin itsekästä sinulta edes ajatuksen tasolla vaatia morsiamen isää jättäytymään häistä pois.

Sanottakoon nyt vielä etten ole tätä mieheltä vaatinut. Mutta kyllä satuttaisi helvetisti jos suostuisi exän vaatimuksiin.

Ap

Aika narsistista. Sinua aikuista ihmistä korventaisi enemmän oma sivuun jäämisesi kuin se että mies ei osallistuisi oman tyttärensä häihin?

Jos olisit fiksu ihminen kannustaisit totta kai miestäsi menemään tyttärensä häihin.

Vierailija
310/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ap olet fiksu, niin joustat. Olet jo fiksusti osallistunut hääjärjestelyihin. Kannustat miestäsi menemään häihin.

Lapsi varmasti kärsii tilanteesta tosi paljon. Hän ei haluaisi valita vanhempiensa välillä.

Vierailija
311/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitipuoli ei ole sinulle läheinen, niin mikäpä siinä sitten.

Ap

Vierailija
312/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika narsistista. Sinua aikuista ihmistä korventaisi enemmän oma sivuun jäämisesi kuin se että mies ei osallistuisi oman tyttärensä häihin?

Jos olisit fiksu ihminen kannustaisit totta kai miestäsi menemään tyttärensä häihin.

Ai se tekee minusta narsistin että haluan olla kirkossa kyynelehtimässä kun yksi lapsipuolistani astelee vihille?

Ap

Vierailija
313/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai se tekee minusta narsistin että haluan olla kirkossa kyynelehtimässä kun yksi lapsipuolistani astelee vihille?

Ap

Toi minä haluan -asenne on se mikä tekee sinusta narsistin. Miehen tyttären häissä nyt kumminkaan ei sinun tunteesi pitäisi olla pääosassa.

Vierailija
314/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Siitähän ei ole kyse, sinä et kuitenkaan pääse osallistumaan. Kyse on siitä, haluatko kostoksi pilata tytön häät. Ilmeisesti haluat, joten olet itsekäs.

Vierailija
315/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittajan mies eli lapsen isä kerran maksaa tyttärensä häät (eiks tyttärien vanhemmat ne yleensä maksa?) niin tottakai hän ottaa uuden perheensä mukaan.

Jos taas morsiamen äiti ne maksaa yksin, niin enpä ihmettele.

Tämä keskustelu on erikoinen. Kaikki olettavat että on kyse tytöstä. Miksi kyseessä ei voi olla poika?

Häiden maksamisesta puhuttiin ylimalkaisesti. Lupasin että maksamme osan kuluista. Maksavat osan kuluista itse. Ja lapsen puolison vanhemmat maksavat myös jotain.

Vierailija
316/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskenkasvuiset prinsessat ovat mustasukkaisia vanhemmistaan heidän kumppaneilleen. Haluavat olla ainoita vanhempiensa elämässä. Viis siitä, että ollaan perustamassa juuri omaa perhettä, oman vanhemman elämään ei "uutta" kumppania voi hyväksyä tai ainakaan tähän normaaleja välejä yrittää luoda.

Tätä minäkin olen pohtinut, jotain tällaista siinä on pakko olla taustalla. Sen ymmärtää, jos kyseessä on pieni lapsi, mutta ei enää teinin saati aikuisen kohdalla. Jos äitipuoli tai isäpuoli on ihan normaalin kohtelias ja mukava, ei yhdelläkään lapsella pitäisi olla mitään sitä vastaan, että äiti tai isä löytää uuden rakkauden.

Saati sitten, kun on seurusteltu jo vuosia, ja vieläkin se "uusi" luokitellaan lähinnä äidin tai isän hoidoksi. Säälittävää oikeasti, niiden kiukuttelevien aikuisten lasten käytös.

Ai kun tällainen ”hoito” vie lapselta lapsuudenkodin, turvan ja ytimen elämästä, äidin ja isän. Tällaista huo…raamista sitten pitäisi vielä jotenkin tukea lasten ja suvun puolelta. Empaattisissa ja normaaleissa suvuissq tuetaan heikoilla olevaa eli jätettyä ja tämän lapsia. Huor…ajat pärjätköön keskenään. Kumma kun ei sukukaan näistä innostu vaikka nämä uusioparit eivät tunnu sitä ymmärtävän.

Vierailija
317/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Siitähän ei ole kyse, sinä et kuitenkaan pääse osallistumaan. Kyse on siitä, haluatko kostoksi pilata tytön häät. Ilmeisesti haluat, joten olet itsekäs.

Narsisti ja itsekäs ihminen ovat täysin toisistaan eroavia.

Enkä minä halua pilata lapsen häitä. En myöskään ole kostoretkellä.

Olen surullinen ja tulin edelleenkin tänne kysymään muiden kokemuksista.

Ap

Vierailija
318/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo tämä on, koska ap ei suostu kertomaan lapsen sukupuolta ja sitä, onko ero tullut hänen takiaan ja kauanko on miehen kanssa ollut yhdessä.

En kerro näitä koska en halua että meitä tunnistetaan keskustelusta. Lisäksi nämä asiat ovat epärelevantteja.

Sen voin kertoa että olemme asuneet yhdessä useita vuosia.

Mieheni pitää minun lapsiani ominaan ja minä hänen. Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia lasten kanssa. Exien kanssa sen sijaan on ollut ongelmia.

Ap

Se on teidän oma asianne, jos olette päättäneet pitää muiden lapsia ominanne, mutta te ette tosiaan voi kuvitella että nämä lapset pitäisivät teitä vanhempinanne. Tytöllä on vain yksi äiti ja se et ole sinä. Yritä hyväksyä se.

Muutenkin ihmeellistä tuo, että muutaman vuoden tuttavuuden perusteella aletaan vaatimaan omaan biologiseen ja kasvattaneseen vanhempaan verrattavissa olevaa asemaa. Täysin pöyristyttävää. Sitten kun kasvattaa toisen lapsen omassa kodissaan alta kouluikäisestä aikuiseksi voi ehkä, huom. ehkä puhua "kuin omasta". Sinun tapauksessasi tuon ilmaisun käyttö on lähinnä harhaista.

Vierailija
319/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä menet lapsen isän/nyk miehesi puolesta sanomaan hänen lapselleen että jos sinä et saa kutsua ni tuskinpa mies/lapsen isäkään tulee? On aivan sama miksi sinua ei ole kutsuttu mutta tuo kertoi täysin sen miten paljon pidät toisen naisen, lapsen äidin, lasta "omanasi".

Hän kysyi minulta että luulenko isän tulevan häihin ilman minua. Vastasin rehellisesti että en usko. Puhuttiin paljon häiden järjestelyistä ja iloisistakin asioista. Lupasin auttaa hääparia valmisteluissa ja lainata miehen vanhemmilta saamiani koruja.

Mies sanoi tästä kuultuaan suoraan lapselleen että ei hyväksy tämän äidin ehtoja missään nimessä mutta että me haluamme toki tulla häihin. Puhui meistä eikä itsestään. Minulle hänen vastauksensa ei tullut yllätyksenä.

Ap

Tässä on kyllä jotain omituista. Mies on ollut naimisissa ainakin parikymmentä vuotta, kun lapset ovat olleet jo aikuisia, kun ovat eronneet.

Ap on asunut jokusen vuoden (alle 5 vuotta) miehen kanssa ja silti miehen vanhemmat ovat HÄNELLE antaneet koruja.

Jotenkin en usko tätä aloitusta

Vierailija
320/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen isän uusi puoliso ei osallistunut mihinkään suvun juhliin, koska miehen isä tiesi, että miehen äiti nostaisi metakan. Vaikka erosta oli yli 20v aikaa. Tämä oli mielestäni miehen isältä ihan tahdikasta. Ajatteli lastensa juhlien onnistumista.

Todella naurettavaa ja lapsellista käytöstä jättää uusi puolison perhejuhlien ulkopuolelle. Miten ilkeitä ihmiset voivat ollakaan, ja pitkävihaisia. Sitten vielä kehdataan ihmetellä, kun äitipuoli väsyy ja on onneton. Jotkut lapsipuolet ja ex-vaimot voivat kiusata äitipuolten epäsuorasti vuosikaupalla, vaikkei isän uudella puolisolla olisikaan mitään osaa ollut aikoinaan tapahtuneeseen eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan