Eroperheet ja lasten häät
Mitenkäs teillä on häät järjestetty?
Mun miehen aikuinen lapsi on aina ollut kuin yksi omistani. Ollaan tultu alusta lähtien hyvin juttuun.
Nyt lapsi olisi menossa kesällä naimisiin ja esitti hääkutsun muodossa: isä tervetullut, mutta minä en. Tämä johtuu mieheni exästä. Hän on katkera viiden vuoden takaisesta erosta. Lapsi haluaa kunnioittaa äitinsä tahtoa häiden osalta.
On paha olla. Kuin minua estettäisiin osallistumasta oman lapseni häihin.
Sanoin lapselle että isänsä tuskin haluaa osallistua ilman minua. Ja vaikka osallistuisikin, ei hän seisoisi exän rinnalla kättelyssä eikä hääkutsussa kutsujina olisi ”mieheni ja exä”. Exä olisi toivonut juuri näin.
Mites teillä?
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Nää on pahoja. Puhukaa nuoren kanssa, hän päättää ja toivottavasti oman mielensä mukaan, eikä tee ratkaisua exän kiukun pelossa. Jos tämä on varmasti lapsen ikioma tahto, niin todennäköisesti noudattaisin sitä, vaikka pahalta tuntuisikin. Tosin mieheni ei sitä taatusti hyväksyisi, sen tiedän.
Minusta kaikkien pitäisi pystyä osallistumaan, ja pukata alkukantaisemmat tunteet sivuun siksi aikaa.
Valitettavasti ei ole lapsen oma tahto. Hän vain haluaa äitinsä häihin ja nämä olivat äidin ehdot. On tässä taas yksi vuorokausi surtu.
Tietenkään minun lapsetkaan eivät ole tervetulleita. Vaikka miehen lapsi ei ole koskaan kanssamme asunut on hän silti viettänyt kanssamme paljon aikaa ja hän on lapsilleni myös kuin oma sisarus.
Mieheni ei tiedä mitä tehdä. Hän haluaisi mennä häihin tietenkin mutta kanssani. Eikä hän halua poseerata exän kanssa kättelyssä. On niin kiukkuinen exälleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Keskenkasvuiset prinsessat ovat mustasukkaisia vanhemmistaan heidän kumppaneilleen. Haluavat olla ainoita vanhempiensa elämässä. Viis siitä, että ollaan perustamassa juuri omaa perhettä, oman vanhemman elämään ei "uutta" kumppania voi hyväksyä tai ainakaan tähän normaaleja välejä yrittää luoda.
Tätä minäkin olen pohtinut, jotain tällaista siinä on pakko olla taustalla. Sen ymmärtää, jos kyseessä on pieni lapsi, mutta ei enää teinin saati aikuisen kohdalla. Jos äitipuoli tai isäpuoli on ihan normaalin kohtelias ja mukava, ei yhdelläkään lapsella pitäisi olla mitään sitä vastaan, että äiti tai isä löytää uuden rakkauden.
Saati sitten, kun on seurusteltu jo vuosia, ja vieläkin se "uusi" luokitellaan lähinnä äidin tai isän hoidoksi. Säälittävää oikeasti, niiden kiukuttelevien aikuisten lasten käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on pahoja. Puhukaa nuoren kanssa, hän päättää ja toivottavasti oman mielensä mukaan, eikä tee ratkaisua exän kiukun pelossa. Jos tämä on varmasti lapsen ikioma tahto, niin todennäköisesti noudattaisin sitä, vaikka pahalta tuntuisikin. Tosin mieheni ei sitä taatusti hyväksyisi, sen tiedän.
Minusta kaikkien pitäisi pystyä osallistumaan, ja pukata alkukantaisemmat tunteet sivuun siksi aikaa.
Valitettavasti ei ole lapsen oma tahto. Hän vain haluaa äitinsä häihin ja nämä olivat äidin ehdot. On tässä taas yksi vuorokausi surtu.
Tietenkään minun lapsetkaan eivät ole tervetulleita. Vaikka miehen lapsi ei ole koskaan kanssamme asunut on hän silti viettänyt kanssamme paljon aikaa ja hän on lapsilleni myös kuin oma sisarus.
Mieheni ei tiedä mitä tehdä. Hän haluaisi mennä häihin tietenkin mutta kanssani. Eikä hän halua poseerata exän kanssa kättelyssä. On niin kiukkuinen exälleen.
Ap
Kauan olette olleet yhdessä, jos ero on tullut 5 vuotta sitten?
Ihmettelen vain, jos lapsi (aikuinen) ei ole asunut luonanne, niin miten hän voi olla sinulle kuin oma lapsi ja lapsillesi, kuin oikea sisarus, jos ette ole olleet yhdessä kuin korkeintaan tuon 5 vuotta. Toki olette voineet olla yhdessä vuosia kauemminkin ja se on selvinnyt vasta 5 vuotta sitten entiselle vaimolle ja erosivat. Mutta silti. En oikein usko, että viidessä vuodessa tulee noin tiiviit välit, jos vain käy isänsä ja hänen uusperheensä luona.
Taitaa olla Porvoossa tämäkin perhe
Nyt kun ap paikalla, niin minkäikäinen lapsi ja tyttö vai poika. Laskeskelen, että jos 25 kun menee naimisiin, on eron tullen ollut 20 vuotias. Siitä asunut pari, kolme vuotta avoliitossa ennen naimisiinmenoa. Joten ihmettelen näitä niiiiiiiiin läheisiä välejä ap.n ja hänen lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi exä määrää, että sinä et tule häihin, ja sinä määräät, että sitten ei miehesikään - morsiamen isä - tule häihin?
Kuulostaa siltä, että tärkeää tässä ei ole se, että sinulle muka niin läheinen ihminen ei kutsu sinua häihin, vaan se, että sinun ylpeyttäsi on loukattu, kun oma äiti meneekin isän uuden ohi arvostuksessa.
Eihän ap määrää, vaan sanoi, että mies tuskin haluaa osallistua ilman vaimoaan. Kaikki miehet eivät ole tossukoita.
Lapsensa hylkäävä mies on nimenomaan tossukka... selkärangaton vätys.
Mutta kun se ei ole mikään hylkäys, jos sinut laitetaan mahdottomalta tuntuvan valinnan eteen ja päättää sitten valita kumppaninsa. Niin jokainen sitoutunut aikuinen tekee.
Sellaisten valintatilanteiden luominen on epäreilua ja ilkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tilanne on oikeasti näin, kyllä minä morsiamena sanoisin äidilleni suorat sanat. Kaikki minulle tärkeät ihmiset kumppaneineen saavat tulla ja oletan, että yrittävät tulla toimeen.
Jos aloittajan mies eli lapsen isä kerran maksaa tyttärensä häät (eiks tyttärien vanhemmat ne yleensä maksa?) niin tottakai hän ottaa uuden perheensä mukaan.
Jos taas morsiamen äiti ne maksaa yksin, niin enpä ihmettele.
Asia on yksinkertainen. Aikuinen morsian/sulhanen on valintatilanteessa. Hänen on valittava häihinsä äitinsä tai isänsä ja isän uusi. Hän valitsee äidin. Siihen on vain tyydyttävä.
Provo tämä on, koska ap ei suostu kertomaan lapsen sukupuolta ja sitä, onko ero tullut hänen takiaan ja kauanko on miehen kanssa ollut yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äitipuoli veti kapan herneitä nenäänsä, kun en kutsunut hänen lapsiaan häihini. Ja sitten hän toi mukanaan molemmat tyttärensä, koska "tietenkin kutsu koskee myös heitä". Vaikka olin erikseen sanonut moneen kertaan, että ei koske, kutsu on vain isälle ja äitipuoli on kutsuttu vain siksi, että on pakko.
Miksi äitipuolet haluavat pilata miehensä lasten häät? En tiedä yhtäkään äitiä, joka tekisi kaikkensa, että lapsella on paha olla tärkeänä päivänään, mutta äitipuolet tuntuvat harrastavan tällaista kiusaamista ihan yleisesti.
Kyllä niitä löytyy molemmin puolin, kuten tämänkin ketjun exä, eronnut äiti. Pääasia, että saa näpäyttää Ex-miehensä uutta puolisoa. Se kun voi olla viimeinen kerta, kun siihen pystyy.
Tässä ketjussa se näpäyttäjä on uusi puoliso, joka haluaa kutsun häihin.
Serkkuni häissä isä ei suostunut paikalle, koska serkku ei halunnut isän uutta puolisoa sinne. Ihan avoimesti kerrottiin jopa bestmanin puheessa, miten isä asetti uuden vaimonsa tyttärensä häiden edelle. Ei siinä morsiusparia mitenkään pidetty typerinä, jopa morsiamen sedät (siis isän veljet) olivat sitä mieltä, että siinä ei mies osannut tehdä oikeaa valintaa. Minusta on hienoa ja suoraselkäistä sanoa ääneen, että ei tule toimeen isän uuden puolison kanssa, mutta että tämä kiristää isää, joten siksi morsiamen elämän yksi tärkeimpiä henkilöitä ei ole läsnä. Lisäksi bestman korosti sitä, että tämä valinta olla kutsumatta isän uutta puolisoa olo morsiamen ja sulhasen, ei kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma jos minun pitäisi kutsua häihini se nainen, jonka kanssa isä petti äitiä.
Täällä on nyt vedetty aika överiksi tämä keskustelu.
En ole missään vaiheessa väittänyt että mieheni olisi pettänyt exää kanssani. Eikä se edes kuulu tähän keskusteluun.
Kirjoitin tänne kuullakseni kuinka muissa eroperheissä on häät vietetty?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma jos minun pitäisi kutsua häihini se nainen, jonka kanssa isä petti äitiä.
Täällä on nyt vedetty aika överiksi tämä keskustelu.
En ole missään vaiheessa väittänyt että mieheni olisi pettänyt exää kanssani. Eikä se edes kuulu tähän keskusteluun.
Kirjoitin tänne kuullakseni kuinka muissa eroperheissä on häät vietetty?
Ap
Oman tyttäreni häissä olivat kaikki vanhemmat läsnä, paitsi sulhasen isä, joka asuu ulkomailla. Hän olisi halunnut että me muut maksamme hänen matkansa Suomeen, mutta siihen ei sitten menty kuitenkaan. Hääkustannukset jaettiin neljään osaan, maksajia olivat minä 1/4, tyttäreni isä eli eksäni 1/4, morsiuspari itse 1/4 ja sulhasen äiti 1/4. Minun ja eksäni uudet kumppanit olivat läsnä, sulhasen äiti on sinkku. Protokollaa piti vähän säätää, koska luonnollisesti biologisilla vanhemmilla on ohjelmassa isompi osuus esim. tervetulotoivotusten ja puheiden suhteen, enkä oikeastaan usko että kummankaan uusiokumppanilla häät olivat erityisen hauska kokemus.
Erostamme oli kylläkin tuolloin jo aikaa melkein kaksikymmentä vuotta. Voi olla että viisi vuotta eron jälkeen tilanne olisi ollut hankalampi.
Vierailija kirjoitti:
Provo tämä on, koska ap ei suostu kertomaan lapsen sukupuolta ja sitä, onko ero tullut hänen takiaan ja kauanko on miehen kanssa ollut yhdessä.
En kerro näitä koska en halua että meitä tunnistetaan keskustelusta. Lisäksi nämä asiat ovat epärelevantteja.
Sen voin kertoa että olemme asuneet yhdessä useita vuosia.
Mieheni pitää minun lapsiani ominaan ja minä hänen. Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia lasten kanssa. Exien kanssa sen sijaan on ollut ongelmia.
Ap
Et valitettavasti mahda asialle mitään, tuskinpa isä kuitenkaan kutsun väliin jättää. Ymmärrän tietysti, että olet pahoillasi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerro näitä koska en halua että meitä tunnistetaan keskustelusta. Lisäksi nämä asiat ovat epärelevantteja.
Mieheni pitää minun lapsiani ominaan ja minä hänen. Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia lasten kanssa. Exien kanssa sen sijaan on ollut ongelmia.
Ap
Sulla meni nyt stoori ihan sekasin, sorry vaan. Kerrot että miehen erosta on viisi vuotta. Kerrot että olette asuneet yhdessä useita vuosia, mutta että mies ei ole pettänyt eksäänsä sinun kanssa? Siis öö, onko alle viisi vuotta usea vuosi? Ja että siinä ajassa kummankin lapsetkin ovat tulleet noin läheisiksi. Hei kamoon, aika keskittyä tähän provoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsi on ollut ainakin teini silloin, kun sinä olet tullut kuvioihin?
Miten sen ottaa. Asunut silloin jo omillaan.
Meidän molempien lapset ottivat suhteemme yllättävän hyvin vastaan. Miehen lapsista tämä naimisiin menevä on minulle läheisin. Olemme samanluonteisia ja viihdymme yhdessä.
Ap
Miksi miehesi ei halua osallistua lapsensa häiden kustannuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli olette asuneet yhdessä jo pitkään, ennen kuin ero on otettu. Kuvio on kyllä aika erikoinen ja ymmärrän, ettei aikuinen lapsi halua sinua häihinsä.
Jos kirjoitit epäselvästi, niin tarkenna, ole hyvä.