Eroperheet ja lasten häät
Mitenkäs teillä on häät järjestetty?
Mun miehen aikuinen lapsi on aina ollut kuin yksi omistani. Ollaan tultu alusta lähtien hyvin juttuun.
Nyt lapsi olisi menossa kesällä naimisiin ja esitti hääkutsun muodossa: isä tervetullut, mutta minä en. Tämä johtuu mieheni exästä. Hän on katkera viiden vuoden takaisesta erosta. Lapsi haluaa kunnioittaa äitinsä tahtoa häiden osalta.
On paha olla. Kuin minua estettäisiin osallistumasta oman lapseni häihin.
Sanoin lapselle että isänsä tuskin haluaa osallistua ilman minua. Ja vaikka osallistuisikin, ei hän seisoisi exän rinnalla kättelyssä eikä hääkutsussa kutsujina olisi ”mieheni ja exä”. Exä olisi toivonut juuri näin.
Mites teillä?
Kommentit (392)
Keskenkasvuiset prinsessat ovat mustasukkaisia vanhemmistaan heidän kumppaneilleen. Haluavat olla ainoita vanhempiensa elämässä. Viis siitä, että ollaan perustamassa juuri omaa perhettä, oman vanhemman elämään ei "uutta" kumppania voi hyväksyä tai ainakaan tähän normaaleja välejä yrittää luoda.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma jos minun pitäisi kutsua häihini se nainen, jonka kanssa isä petti äitiä.
Nii-in, nämä asiat on isän ja äidin välisiä asioita, joista välttämättä et edes tiedä totuutta. Kyllä, isän puoliso kuuluu kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies panee välit poikki lapseensa, ellei hänen tyttöystävänsä kelpaa lapsensa häihin. Näin meillä ainakin mies toimisi. Puoliso on läheisin ihminen ja lapset vain lainaa.
Puoliso on läheisin kyllä normaalissa kuviossa ja lapset ovat lainaa. En silti ymmärrä, miksi näiden pitäisi sulkea toisensa pois. Onko se lapsille niin kauheaa, että vanhempi rakastaa jotakuta muutakin? Kun aikuisena on oma perhe ja se oma vanhempi ei enää ole se oman maailman keskipiste, miksi ajattelee, että itse pitäisi sitä vanhemmalle olla?
Ja etenkin, miksi tehdä valintatilanteita, minä tai kumppani? Se on minusta kovin alhaista ja teinimäistä draamailua.
Minä olen valinnut mieheni, hän on elämäni ykkönen. Lapseni ovat aikuisia. Rakkaita, ihania, aina omia pikkuisiani, joita aina ikävöin ja kaipaan. Mutta heillä on perheensä, omat lapsensa, sukupolvien ketju jatkuu.
Ja lapsesi ovat aikuisia ihmisiä, jotka saavat valita, ketä kutsuvat häihinsä. Jos eivät haluaisi kutsua miestäsi, ei siinä sinun itkupotkuraivarit auttaisi.
Minusta on yleensäkin noloa, että jotkut ruinaavat kutsua häihin aveccina, jos heitä ei ole kutsuttu. On se sitten isin uusi pikku tyttöystävä tai äidin uusi toyboy
Varmastikin haluavat isänsä kutsua :) Mutta olennaista on kuitenkin se, että ei lapsella, ei vanhemmalla, ei ystävällä, ei työkaverilla, ei kellään ole oikeutta ottaa kantaa toisen kumppanivalintoihin. Ja niin kauan kun kyseessä on ns normaalisti käyttäytyvä ihminen, kuuluu kunnioittaa oman vanhempansa/lapsensa/ystävänsä... valintoja ja kutsua juhliin perheenä. Ehkä poikkeuksena jotkut työkaverit tms joiden puolisoita ei ole koskaan tavannut. Kaikki muu on vaan omituista kiukuttelua.
Samoin kenelläkään ei ole oikeutta kiukutella, jos ei saa kutsua häihin ja kieltää siksi muitakin menemästä sinne.
Huoh... kerran vielä: ap ei kiellä, vaan mies tuskin haluaa mennä ilman puolisoaan. Luetun ymmärtäminen.
Miksi ei aikuinen ihminen voisi mennä juhliin ilman puolisoaan?
Tottakai voi, mutta puoliso kuuluu kutsua, jos kerran isäkin kutsutaan.
Millä perusteella? Eikö riitä, että kutsuu isän edellisen puolison eli äidin vai pitääkö sinne todella kutsua isän kaikki muutkin lyhyt- ja pitkäaikaiset naisystävät?
Ei, vaan kutsutaan äiti puolisoineen ja isä puolisoineen. Ihan turhaan yrität vitsailla.
Mikä etiketti edellyttää, että puoliso pitää kutsua? Joku perheenrikkojien ry:n kehittämä "kiusataan vielä vähän lisää erolapsia" - projektiko?
Hääetiketti.
Meillä äitipuoli veti kapan herneitä nenäänsä, kun en kutsunut hänen lapsiaan häihini. Ja sitten hän toi mukanaan molemmat tyttärensä, koska "tietenkin kutsu koskee myös heitä". Vaikka olin erikseen sanonut moneen kertaan, että ei koske, kutsu on vain isälle ja äitipuoli on kutsuttu vain siksi, että on pakko.
Miksi äitipuolet haluavat pilata miehensä lasten häät? En tiedä yhtäkään äitiä, joka tekisi kaikkensa, että lapsella on paha olla tärkeänä päivänään, mutta äitipuolet tuntuvat harrastavan tällaista kiusaamista ihan yleisesti.
Eniten tässä ketuttaa ne eronneet puolisot, jotka kaatavat kaiken erotuskan ja paskan lastensa niskaan. Vahva saa olla se lapsi, jonka tulevaan parisuhteeseen se ei vaikuttaisi negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äitipuoli veti kapan herneitä nenäänsä, kun en kutsunut hänen lapsiaan häihini. Ja sitten hän toi mukanaan molemmat tyttärensä, koska "tietenkin kutsu koskee myös heitä". Vaikka olin erikseen sanonut moneen kertaan, että ei koske, kutsu on vain isälle ja äitipuoli on kutsuttu vain siksi, että on pakko.
Miksi äitipuolet haluavat pilata miehensä lasten häät? En tiedä yhtäkään äitiä, joka tekisi kaikkensa, että lapsella on paha olla tärkeänä päivänään, mutta äitipuolet tuntuvat harrastavan tällaista kiusaamista ihan yleisesti.
Kyllä niitä löytyy molemmin puolin, kuten tämänkin ketjun exä, eronnut äiti. Pääasia, että saa näpäyttää Ex-miehensä uutta puolisoa. Se kun voi olla viimeinen kerta, kun siihen pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tästä ei ole apua, mutta me päätettiin miehen kanssa mennä kahden todistajan kanssa maistraattiin, kun molempien vanhemmat ja isovanhemmat alkoivat valittaa että he eivät sitten tule juhliin jos tämä ja tuo on paikalla ja sitä ja tätä ei missään tapauskessa saa kutsua.
Tämä on erinomainen esimerkki siitä, mitä erolapsi on oppinut elämästä. Sopeudu, luovu ja sovittele, että vanhemmilla olisi mahdollisimman mukavaa, vaivatonta ja riidatonta. Ei lopu koskaan. Uudet puolisot tulevat vain jatkeeksi kuoroon kertomaan, mihin kaikkeen heillä on oikeus heidän ainutkertaisen elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä löytyy molemmin puolin, kuten tämänkin ketjun exä, eronnut äiti. Pääasia, että saa näpäyttää Ex-miehensä uutta puolisoa. Se kun voi olla viimeinen kerta, kun siihen pystyy.
Itse asiassa mehän tiedämme vain ap.n kertomuksen, että se olisi näin mennyt.
Tämä on ollut yleinen ongelma viime vuosina, kun oma ikäluokkani on viettänyt häitään. Jostain syystä se ei ole koskaan äidin uusi puoliso, joka järkyttyy ja loukkaantuu ellei saa kutsua. Ovat vain helpottuneita, jos saavat jäädä kotiin. Isän uusi puoliso pääsääntöisesti draamailee, mitä tahansa hääpari suunnittelee ja toivoo.
Minä ap.na menisin, vaikka en saisi kutsua. Heittäkööt hemmoteltu Britzella-morsian pihalle, jos kehtaa. Itsensäpä siinä vain munaisi ja vieraat saisi makeat naurut typerän nakun takia.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma jos minun pitäisi kutsua häihini se nainen, jonka kanssa isä petti äitiä.
Kymmenen vuoden kuluttua tiedät, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa mehän tiedämme vain ap.n kertomuksen, että se olisi näin mennyt.
Ja siitähän tässä keskustellaan, eikös vaan?
Vierailija kirjoitti:
Olisit heitättänyt keharin erityislapsineen v****£ sieltä. Itse en olisi katsellut hetkeäkään ketään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies panee välit poikki lapseensa, ellei hänen tyttöystävänsä kelpaa lapsensa häihin. Näin meillä ainakin mies toimisi. Puoliso on läheisin ihminen ja lapset vain lainaa.
Puoliso on läheisin kyllä normaalissa kuviossa ja lapset ovat lainaa. En silti ymmärrä, miksi näiden pitäisi sulkea toisensa pois. Onko se lapsille niin kauheaa, että vanhempi rakastaa jotakuta muutakin? Kun aikuisena on oma perhe ja se oma vanhempi ei enää ole se oman maailman keskipiste, miksi ajattelee, että itse pitäisi sitä vanhemmalle olla?
Ja etenkin, miksi tehdä valintatilanteita, minä tai kumppani? Se on minusta kovin alhaista ja teinimäistä draamailua.
Minä olen valinnut mieheni, hän on elämäni ykkönen. Lapseni ovat aikuisia. Rakkaita, ihania, aina omia pikkuisiani, joita aina ikävöin ja kaipaan. Mutta heillä on perheensä, omat lapsensa, sukupolvien ketju jatkuu.
Ja lapsesi ovat aikuisia ihmisiä, jotka saavat valita, ketä kutsuvat häihinsä. Jos eivät haluaisi kutsua miestäsi, ei siinä sinun itkupotkuraivarit auttaisi.
Minusta on yleensäkin noloa, että jotkut ruinaavat kutsua häihin aveccina, jos heitä ei ole kutsuttu. On se sitten isin uusi pikku tyttöystävä tai äidin uusi toyboy
Varmastikin haluavat isänsä kutsua :) Mutta olennaista on kuitenkin se, että ei lapsella, ei vanhemmalla, ei ystävällä, ei työkaverilla, ei kellään ole oikeutta ottaa kantaa toisen kumppanivalintoihin. Ja niin kauan kun kyseessä on ns normaalisti käyttäytyvä ihminen, kuuluu kunnioittaa oman vanhempansa/lapsensa/ystävänsä... valintoja ja kutsua juhliin perheenä. Ehkä poikkeuksena jotkut työkaverit tms joiden puolisoita ei ole koskaan tavannut. Kaikki muu on vaan omituista kiukuttelua.
Samoin kenelläkään ei ole oikeutta kiukutella, jos ei saa kutsua häihin ja kieltää siksi muitakin menemästä sinne.
Huoh... kerran vielä: ap ei kiellä, vaan mies tuskin haluaa mennä ilman puolisoaan. Luetun ymmärtäminen.
Miksi ei aikuinen ihminen voisi mennä juhliin ilman puolisoaan?
Tietenkin voi, mutta ap:lle tämä on viimeinen taisto omasta asemastaan... ei käy kateeksi miestä, säälin morsianta jolla pitäusi olla juhlapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut yleinen ongelma viime vuosina, kun oma ikäluokkani on viettänyt häitään. Jostain syystä se ei ole koskaan äidin uusi puoliso, joka järkyttyy ja loukkaantuu ellei saa kutsua. Ovat vain helpottuneita, jos saavat jäädä kotiin. Isän uusi puoliso pääsääntöisesti draamailee, mitä tahansa hääpari suunnittelee ja toivoo.
Näinhän se menee. Ne isätkin harvoin herneitä nenään vetää, jos hänen uutta puolisoa ei ole kutsuttu. Mutta kun uusi puoliso ärähtää, että et mene sinäkään, jos ei minua ole kutsuttu (ja pillua ei sitten tipu, jos menet), nöyrästi isä jättää menemättä lapsensa häihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden kuluttua tiedät, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Viha kypsyy ja hautaushetki on se josta nautitaan. Kirkkoon on avoin pääsy, myös hautausmaalle aikanaan. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi exä määrää, että sinä et tule häihin, ja sinä määräät, että sitten ei miehesikään - morsiamen isä - tule häihin?
Kuulostaa siltä, että tärkeää tässä ei ole se, että sinulle muka niin läheinen ihminen ei kutsu sinua häihin, vaan se, että sinun ylpeyttäsi on loukattu, kun oma äiti meneekin isän uuden ohi arvostuksessa.
Eihän ap määrää, vaan sanoi, että mies tuskin haluaa osallistua ilman vaimoaan. Kaikki miehet eivät ole tossukoita.
Lapsensa hylkäävä mies on nimenomaan tossukka... selkärangaton vätys.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että
hääpari päättää, keitä kutsutaan. Kaikissa perheissä ei hyväksytä avioeroja eli tietenkään näitä uusia "puolisoita" ei kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä jätät menemättä, tietysti. Hän ei ole sinun lapsesi, vaikka teillä läheiset välit onkin. Hän haluaa olla ensisijaisesti omalle äidilleen uskollinen, ei sinulle. Hän haluaa, että hänen äidillään on hyvä olla hänen häissään.
Olen itse aikuinen erolapsi ja ahdistun edelleen aivan todella paljon perhejuhlista. Välitän molemmista vanhemmistani ja minkä minä sille voin, jos äiti ei ole edelleenkään päässyt yli erosta? Minun täytyy suojella häntä, koska haluan että hänellä on hyvä olla. En halua hänelle yhtään huonoa oloa enää, kun elämä on muutenkin kääntymässä ehtoopuolelle.
Sinun täytyy suojella äitiäsi? Surullista. Äidin tulisi suojella lastaan, eikä päinvastoin.
Ei ollenkaan surullista, näin se elämä menee. Etkö ymmärrä, että lapsesta tulee vahva aikuinen ja äidistä hauras vanhus. Roolit kääntyvät.
Varmasti jossain vaiheessa. Et ilmeisesti ymmärtänyt ketjun pointtia. Tämä exä ei ole hauras vanhus, vaan ihminen, joka haluaa kostaa kokemansa vääryydet lapsensa kustannuksella.
Etkä sinä ilmeisesti ymmärtänyt kelle vastaus oli.
Varmasti jossain vaiheessa. Et ilmeisesti ymmärtänyt ketjun pointtia. Tämä exä ei ole hauras vanhus, vaan ihminen, joka haluaa kostaa kokemansa vääryydet lapsensa kustannuksella.