Suunniteltu sektio on kaikkea muuta kuin oikea synnytys.
Tiedän, tää on kestoaihe, mutta kun oma synnytys lähenee, niin pakko todeta taas tämä.
Eipä kaveri, joka on synnyttänyt lapsensa suunnitelluilla sektioilla, tiedä mitään kiinnittymiskivuista tai supistusten voimakkuudesta, saati sitten synnytyskivuista saatikka niistä jälkimainingeista. Kyllä se valitettavasti vain näin on.
Kommentit (164)
kypsyyteen. Olin itsekin melkoisesti suunniteltuja sektioita vastaan ennen ensimmäisen lapseni saamista. Synnytykseni oli helppo ja meni hyvin. Mutta olen pehmennyt huomattavasti aiemmasta ja mielestäni suunniteltu (pelko)sektio on ihan ok, jos äiti sen tuntee itselleen parhaaksi vaihtoehdoksi. Äitiydessä on niin paljon muutakin kuin se synnyttäminen, että on parempi saada keskittyä tulevaan vauvaan ihan rauhassa, ilman yhdeksän kuukauden kauhua ja vielä jälkeenpäin mahdollisia traumoja kantaen. Pelkäävä ihminen kun kokee ihan normaalinkin tilanteen helposti traumatisoivana, koska odottaa ja pelkää kokoajan pahinta.
että eri mieltä olevat ovat tyhmiä... Ainakin tuo edellinen vastaaja tuntuu ajattelevan niin. MItä oikein luulit, että kaikki olisivat samaa mieltä?
Hoh hoijaa. Se kai sitten olisi pitänyt "ymmärtää", että sektio ei ole synnytys...
joku 3h synnytys oikea synnytys? Tuskin. Ei sellainen äiti tiedä mitään siitä millaista on valvoa jopa 36 tuntia putkeen, kun synnytys vaan kestää ja kestää.
samaan tulokseen tulin minäkin.....
Aletaan jankuttaa jostain ihan aiheen vierestä ikään kuin ei oltaisi ymmärretty ap:n pointtia - vaikka se on rautalangasta jo moneen otteeseen väännetty. Ihme vänkäämistä.
leikkauksen jälkeenkin. Kipu ei johdu haavasta vaan supistuvasta kohdusta.
että saatte joskus jotain järkevää väittelemisen aihetta. Tai aloittakaa vaikka opiskelemaan uutta kieltä mammalomalla, jos noin paljon risoo. Hoh hoijaa.
Sä oletkin niitä, jotka vonkuisi täällä palstalla viisi vuotta omaa epäonnistuneisuuttaan ja vetää naamaan cipralexia ihan vaan sen vuoksi, kun ei saanut ITSE KOKEA sitä OIKEAA AINOAA synnytystä. Ja viis siitä, että lapsi on täysin terve ja mieskin osallistuu hoitoon, kaikki muu elämässä kunnossa. Nimimerkillä tiedän näitä tapauksia
Ymmärtäisin aloituksen, jos ap:n ystävä olisi väittänyt tietävänsä, mitä "oikea" synnytys on. Nythän ap oli vaan keskustelun jälkeen tullut itse siihen tulokseen, että ystävä ei tiedä "oikeasta" synnytyksestä mitään. Siksi edelleen ihmettelen, että so what?
Jos vaikka minulta olisi leikattu viisauden hampaat ja kaveriltani vedetty, en tietäisi miltä tuntuu oikea vetäminen. Niin edelleen, entäs sitten?
Kaikilla tässä maailmassa ei ole samoja kokemuksia eikä tarvitsekaan.
ei KEISARINleikkaus. Nuijat!
Ja tietenkään pelkän suunnitellun sektion läpikäynyt ei tiedä alatiesynnytyksestä mitään. Onko joku näin väittänyt?
T: Kummankin kokenut
mistä mainitsemistasi asioista kaverillasi ei ole hajuakaan. Luuleeko kaverisi esim. että "oikea" synnytyskin sovitaan alkavaksi tiettyyn kellonaikaan. Onko kaverisi sitten mahdollisesti vajaaälyinen?
Totta puhuen luulen, että sinua vituttaa nyt aivan sairaasti, että kaverisi on päässyt helpommalla ja siksi keksit ihan omituisia asioita. Ei kai kukaan supistusta kokematon väitä tietävänsä miltä supistus tuntuu.
who cares? Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita pohdittavana. Pääasia kait on lapsi, ainakin näin itse olen ymmärtänyt.
Mitä sitten, jos joku ei tiedä synnyttämisen tuskista? En minäkään tiedä. Enkä tiedä sektiotuskistakaan. Mutta monista muista tuskista tiedän. Tekeekö se minusta jotenkin huonomman?
Onko äiti huono, jos hän ei tiedä synnytystuskista?
Mitä hienoa on tietää synnytystuskista?
Tuska on tuskaa ja kipu on kipua. Jokaisella on eriasteiset kipurajat. Moni sanoo et synnytys meni noin vaan, toisille se on kauheeta tuskaa ja sitä pitää sitten kaikille kuuluttaa. Ja tietysti tarttee moittia niitä, jotka ei niistä mitään tiedä.
En jaksanu lukee koko väittelyketjua, mutta pakko myöntää ap, et sun alotus oli tahallisesti provosoiva. Iänikuinen aihe ja mammasivuilla. Voiko muuta ko. alotuksesta oottakaan, kuin järjetöntä väittelyä.
Hei, jokainen kommentoija on oikeessa. Ei ole oikeeta vastausta, on vain monia mielipiteitä.
Nii.
Sellainen nainen, joka ei ole koskaan niitä kipuja kokenut ja tuntenut sitä kaikkea mitä perinteisessä alatiesynnytyksessä läpikäydään ei voi sanoa tietävänsä mitä synnyttäminen on, sillä suunniteltu sektio vastaa enemmän mitä tahansa avoleikkausta kuin synnytystä sellaisena kuin se usein käsitetään.
joopa joo - 2 alatiesynnytystä onnellisesti takana ak:lla, mutta silti pidän sektiota, suuniteltuakin, synnytyksenä. Mikä tahansa menetelmä, millä lapsi kohdfusta saadaan tähän maailmaan (jaq toivon mukaan elävänä) on synnytys!! Ottakaa te vastakkaisen kannan esittäjät huomioon sekin seikka, että suuniteltuun tai sektioon ylipäätään on aina joku syy ja hyvin usein syynä on joko äitiä tai lasta uhkaava vaara. Vaikka "paikat" on hajalla tavallisen synnytyksenkin läpikäyneellä tai välilihansa tähdeksi revennellä, niin erilaista ja voimakasta on myös sektion mukanaan tuomat kivut, mahdolliset komplikaatiot haavassa tms. Ja niiden kesto voi olla viikkoja.
Tsemppiä kaikille synnyttäneille, reitistä riippumatta!!
Jos lopetettaisiin tämä taisteluhaavojen vertailu ja muistettaisiin, että äitien pätemisen ja kurjuuskilpailun sijaan valokeilassa pitäisi olla sen syntyvä vauvan?
Eikös juu?
Tuplani ovat tulleet maailmaan sektiolla. Suunnitellulla :). Ja ihan suoraan sanottuna, en olisi edes halunnut synnyttää, en koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en tiedä miltä tuntuu pullistaa pillunsa pilalle. Ja sitten te vielä kehtaatte kertoa, miten teidän mies on sanonut, että on tiukempi kuin ennen. Miten ihmeessä se voisi olla tiukempi...:)m säälin teitä
En ole missään vaiheessa puhunut mitään hätäsektiosta vaan SUUNNITELLUSTA sektiosta. Niillä kun on aika oleellinen ero.
Sä oletkin niitä, jotka vonkuisi täällä palstalla viisi vuotta omaa epäonnistuneisuuttaan ja vetää naamaan cipralexia ihan vaan sen vuoksi, kun ei saanut ITSE KOKEA sitä OIKEAA AINOAA synnytystä. Ja viis siitä, että lapsi on täysin terve ja mieskin osallistuu hoitoon, kaikki muu elämässä kunnossa. Nimimerkillä tiedän näitä tapauksia
olen yhden alatiesynnytyksen jo kokenut.....
Itse olen synnyttänyt kolme lasta. Ei repeytymiä (pieniä nirhautumia) ja seksi on vain parantunut jokaisen synnytyksen jälkeen.
Tiukkuudesta en osaa sanoa, mutta tuntoherkkyys on parantunut joka kerran jälkeen ja se on vaikuttanut vain postiviisesti seksielämäämme. Seksi ei ole suinkaan siis huonontunut, päinvastoin.
Tuplani ovat tulleet maailmaan sektiolla. Suunnitellulla :). Ja ihan suoraan sanottuna, en olisi edes halunnut synnyttää, en koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en tiedä miltä tuntuu pullistaa pillunsa pilalle. Ja sitten te vielä kehtaatte kertoa, miten teidän mies on sanonut, että on tiukempi kuin ennen. Miten ihmeessä se voisi olla tiukempi...:)m säälin teitä
lapsensa maailmaan saattanut nainen tietää yhtä paljon synnytyksestä kuin lapseton nainen.
Se johtuu käsittämättömästä pätemisentarpeesta ja ajatuksesta, että on jotenkin parempi, kun on veren ja hien keskellä puskenut muksun maailmaan.
Ja en ole varsinaisesti synnyttänyt, edes sektiolla. Tiedän kyllä mitä supistukset ovat useiden keskenmenojen ja niiden kautta lääkkeellisten hoitojen kautta, kun kohtu supistelee lääkkeen ansiosta.