Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsen isä kieltäytyä maksamasta lapsen harrastusmaksuja puoliksi?

Vierailija
19.12.2017 |

Elatussopimus on tehty lastenvalvojalla ja sovittiin, että maksetaan lapsen harrastus puoliksi. Nyt ex ilmoitti, että ei enää pysty maksamaan kuluja. Voiko toinen vanhemmista kieltäytyä maksamasta lapsen harrastusta, joka on aloitettua 5 vuotta ennen eroa ja joka on pojalle todella tärkeä sekä ainut harrastus.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kustannukset nousevat iän mukaan kun elareita lasketaan. Tämä ei tietenkään automaattisesti tarkoiya että elatusmaksut joka vuosi nousevat vaan tottakai molempien vanhempien tulot vaikuttavat mutta kyllä laskennoissa otetaan huomioon alla oleva:

Yleisten kustannusten määränä pidetään:

lapsen ollessa 0-6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;

lapsen ollessa 7-12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;

lapsen ollessa 13-17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

Voi olla jo vanhentuneita summia..

Et voi oikeusteitse tai muutenkaan, vaatia muuta kuin vahvistetut elatusmaksut.

Meillä oli aiemmin sovittuna niin että etä maksaa minimi elarit plus puolet välikausi- ja talvivaatekuluista sekä puolet harrastuksista. Kun menimme uusimaan sopimusta, lastenvalvoja ei suositellut sopimusta jossa on tuommoinen ehto koska sitä ei voi lain mukaan periä jos maksut laiminlyödään.

Joten meillä lasketutettiin elatusmaksut ja minä huolehdin kaikesta. Vanhin harrastaa jalkapalloa ja vaikka etä maksaa elatusmaksut, se olen kyllä minä kuka maksaa kaikesta enemmän vaikka tulot ovat suht samat. Mutta tässä tilanteessa olisi varmasti muuten niin ettei jalkapalloa voisi harrastaa jos etän pitäisi siitä erikseen maksaa..hän laittaa rahansa ennemmin itseensä. Kerran joutui ostamaan lapselle collarit jotka maksoi 12e.. maksoin ne hänelle takaisin...

.

Vierailija
102/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kustannukset nousevat iän mukaan kun elareita lasketaan. Tämä ei tietenkään automaattisesti tarkoiya että elatusmaksut joka vuosi nousevat vaan tottakai molempien vanhempien tulot vaikuttavat mutta kyllä laskennoissa otetaan huomioon alla oleva:

Meillä oli aiemmin sovittuna niin että etä maksaa minimi elarit plus puolet välikausi- ja talvivaatekuluista sekä puolet harrastuksista. Kun menimme uusimaan sopimusta, lastenvalvoja ei suositellut sopimusta jossa on tuommoinen ehto koska sitä ei voi lain mukaan periä jos maksut laiminlyödään.

Joten meillä lasketutettiin elatusmaksut ja minä huolehdin kaikesta. Vanhin harrastaa jalkapalloa ja vaikka etä maksaa elatusmaksut, se olen kyllä minä kuka maksaa kaikesta enemmän vaikka tulot ovat suht samat. Mutta tässä tilanteessa olisi varmasti muuten niin ettei jalkapalloa voisi harrastaa jos etän pitäisi siitä erikseen maksaa..hän laittaa rahansa ennemmin itseensä. Kerran joutui ostamaan lapselle collarit jotka maksoi 12e.. maksoin ne hänelle takaisin...

.

Aivan, kun olisin tän kirjottanut. Mekin sovittiin niin, että minimi eli reilu 150€ ja isommat hankinnat+harrastukset puoliks. Mitään muuta en ole pyytänyt, kun kausimaksuista puolet. Saaden vitt... päälleni, maksoi kyllä nurinan jälkeen. Maksoin leirit ja pelimatkat itse, kun en jaksanut kuunnella haukkumista. Nyt sitten ilmoitti, ettei maksa enää ollenkaan, joten täytyy ilmeisesti toimia samalla tavalla, kun teillä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä voi.

Turhan monessa perheessä on isän rahat ja äidin ja lasten rahat. Eron jälkeen naisen pitäisi pystyä liian monen miehen mielestä huolehtimaan YKSIN yhteisten lasten menoista.

Epäreilua.

Etävanhemman, oli sitten isä tai äiti, osuus lasten elatukseen osallistumisesta määritellään elareina. Se enempää ei tarvitse maksaa ja jos sen maksaa, ei lähivanhempi voi väittää etteikö toinen osallistu. Toisin kuin väität, reilua kaikkien muiden mielestä paitsi niiden, jotka haluaisivat kahmia lisää.

Vierailija
104/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Aivan, kun olisin tän kirjottanut. Mekin sovittiin niin, että minimi eli reilu 150€ ja isommat hankinnat+harrastukset puoliks. Mitään muuta en ole pyytänyt, kun kausimaksuista puolet. Saaden vitt... päälleni, maksoi kyllä nurinan jälkeen. Maksoin leirit ja pelimatkat itse, kun en jaksanut kuunnella haukkumista. Nyt sitten ilmoitti, ettei maksa enää ollenkaan, joten täytyy ilmeisesti toimia samalla tavalla, kun teillä. Ap

Ap sua on kusetettu. Minimi? Miksi ette laskeneet mitä elarit oikeasti kuuluu olla?

Vierailija
105/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä teki juuri noin. Seurauksena se, että poika jatkoi harrastusta vanhempieni maksamana, mutta isää ei enää siedetä kentän laidalla harkoissa. Pari kertaa isä sinne yritti, mutta poika pyysi valmentajalta, että käskee isän pois yhdestäkin huudosta. Kuin myös tapahtui. Samalla 12v poika kieltäytyi kaikesta isän tapaamisesta eikä 3 vuotta myöhemmin hyväksynyt isää rippijuhlaan, konfirmaatioonhan voi tulla kuka tahansa.

Isä tässä enemmän menetti. Nytkin soittelee minulle, että haluaisi niin pojan tulevan jouluna käymään. Olen sanonut, että asia ei kuulu minulle, poika lähtee mieluummin nykyisen mieheni ja tämän pojan kanssa laskettelemaan Lappiin kuin isän perheeseen.

Melkoisen materialistinen poika sinulla ja kiristämään opetteleva. Tuo on huono toimintamalli.

Vierailija
106/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin aikoinaan lastenvalvojalla exäni kanssa tekemässä huoltajuussopimusta, niin lastenvalvoja laski jostain laskurista, paljonko exälle tulisi sitten maksettavaa. Summa oli niin järkyttävä, että meinasi exä "pyörtyä". Minä olin todella pienituloinen, ja exä todella isotuloinen työssäkäyvä. Siinä laskettiin jollain tavalla meidän tulojen välinen erotus niin, että exälle maksettavaksi jäävä summa oli siis todella järkyttävän suuri. Oltiin ystävinä erottu ja en halunnu riidellä, ja halusin vain lapseen liittyvät asiapaperit äkkiä kuntoon. Lopulta minä hyvää hyvyyttäni suostuin siihen, että elatusmaksusopimukseen pistetään pikkuisen pienempi summa, mitä se laskuri näytti, eli annoin vähän "armoa". Summa oli silti suuri, vaikka suostuinkin vähän pienempään. Sovittiin samalla että exä sitten osallistuu myös maksamalla puolet lapsen harrastuksista. Exä on aina sitten maksanut sen elatusmaksun, ja vielä maksanut puolet harrastuksista, ja ostellut lapselle kaikkea kallista. Jos hän alkaisi "venkuloimaan" vastaan, että ei enää haluakaan maksaa puolia harrastuksista jne. niin hän tietää, että minä kävelisin samantien lastenvalvojalle nostamaan elatusmaksun sen suuruiseksi, mikä sen oikeasti kuuluisi olla. Jos exäsi maksaa tällä hetkellä pienempää elatusmaksua, mitä hänen oikeasti kuuluisi maksaa, ja olette sopineet, että maksaa puolet harrastuksista, niin jos wi maksa, niin vaadi elatusmaksun nostamista maksimiin. Jos taas exäsi maksaa jo korkeinta mahdollista elatusmaksua, mitä hänen lain mukaan kuuluu maksaa, niin enempää ei häneltä voi vaatia. Varmista silti asia lastenvalvojalta itseltään, sillä ammattilainenhan sen parhaiten tietää.

Vierailija
107/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten isä ei ole osallistunut ikinä lasten harrastusten maksamiseen. Ei kyllä maksanut mitään muutakaan, paitsi elarit ulosoton kautta jo vuosia. En ole jaksanut enää 10 vuoteen riidellä rahasta. Ei ole tarvinnut sen jälkeen riidellä mistään muustakaan. Isä tapaa lapsia ja tapaamiset saadaan sovittua ongelmitta, pitäköön rahansa. Tulot meillä ovat suunnilleen samat.

Vierailija
108/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtajoaikuisenäiti kirjoitti:

Kun minä olin aikoinaan lastenvalvojalla exäni kanssa tekemässä huoltajuussopimusta, niin lastenvalvoja laski jostain laskurista, paljonko exälle tulisi sitten maksettavaa. Summa oli niin järkyttävä, että meinasi exä "pyörtyä". Minä olin todella pienituloinen, ja exä todella isotuloinen työssäkäyvä. Siinä laskettiin jollain tavalla meidän tulojen välinen erotus niin, että exälle maksettavaksi jäävä summa oli siis todella järkyttävän suuri. Oltiin ystävinä erottu ja en halunnu riidellä, ja halusin vain lapseen liittyvät asiapaperit äkkiä kuntoon. Lopulta minä hyvää hyvyyttäni suostuin siihen, että elatusmaksusopimukseen pistetään pikkuisen pienempi summa, mitä se laskuri näytti, eli annoin vähän "armoa". Summa oli silti suuri, vaikka suostuinkin vähän pienempään. Sovittiin samalla että exä sitten osallistuu myös maksamalla puolet lapsen harrastuksista. Exä on aina sitten maksanut sen elatusmaksun, ja vielä maksanut puolet harrastuksista, ja ostellut lapselle kaikkea kallista. Jos hän alkaisi "venkuloimaan" vastaan, että ei enää haluakaan maksaa puolia harrastuksista jne. niin hän tietää, että minä kävelisin samantien lastenvalvojalle nostamaan elatusmaksun sen suuruiseksi, mikä sen oikeasti kuuluisi olla. Jos exäsi maksaa tällä hetkellä pienempää elatusmaksua, mitä hänen oikeasti kuuluisi maksaa, ja olette sopineet, että maksaa puolet harrastuksista, niin jos wi maksa, niin vaadi elatusmaksun nostamista maksimiin. Jos taas exäsi maksaa jo korkeinta mahdollista elatusmaksua, mitä hänen lain mukaan kuuluu maksaa, niin enempää ei häneltä voi vaatia. Varmista silti asia lastenvalvojalta itseltään, sillä ammattilainenhan sen parhaiten tietää.

Suurihan se on summa, jos muihin elämiskustannuksiin vertaa, mutta se maksimi on 455 euroa/lapsi, oli elatusvelvollisen käteenjäävät tulot  (455+n. 500+pakolliset elämisen kulut) tai sitten 100000. (455 aiemmin esitetystä listasta, 500 summa joka katsotaan tarvittavan elmiseen ja loput sähkö, vesi, jäte, tulonhankkimis yms. kuluja). Eli mitä suuremmat tulot, sitä vähemmän  tuntuu. Eli ei "onnenonkija" sillä tienaamaan pääse rikkaan elatusvelvollisen kustannuksella.

Vierailija
109/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maksan elareita. miks maksaisin muita.

Koska rakastat lastasi, etkä halua vaikeuttaa hänen elämäänsä esim. pakottamalla lopettamaan harrastus, koska äidillä ei ole varaa maksaa sitä yksin. Ei ne elarit mitään harrastusmaksuja ole vaan ihan lapsesi jokapäiväisen elämän kuluihin osallistumista.

Sinä et käsitä, että elarit ovat se maksimi, minkä etävanhemman pitää maksaa. Sen yli ei tarvitse mennä, koska elarit määrittävät etän osuuden elatuksesta. Jos haluat, että lapsen toinen vanhempi maksaa enemmän, älä eroa puolisostasi. Taloudellisten mahdollisuuksien kaventuminen on eron yksi tavallinen seuraus.

Vierailija
110/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä teki juuri noin. Seurauksena se, että poika jatkoi harrastusta vanhempieni maksamana, mutta isää ei enää siedetä kentän laidalla harkoissa. Pari kertaa isä sinne yritti, mutta poika pyysi valmentajalta, että käskee isän pois yhdestäkin huudosta. Kuin myös tapahtui. Samalla 12v poika kieltäytyi kaikesta isän tapaamisesta eikä 3 vuotta myöhemmin hyväksynyt isää rippijuhlaan, konfirmaatioonhan voi tulla kuka tahansa.

Isä tässä enemmän menetti. Nytkin soittelee minulle, että haluaisi niin pojan tulevan jouluna käymään. Olen sanonut, että asia ei kuulu minulle, poika lähtee mieluummin nykyisen mieheni ja tämän pojan kanssa laskettelemaan Lappiin kuin isän perheeseen.

Melko fiksua porukkaa, jos isällä ei ole varaa maksaa harrastusta ni ei tarvi enää nähdä...

Kertoo hyvin siitä mikä on tärkeää..

Isällä olisi ollut varaa maksaa harrastus, hän ei vain halunnut maksaa sitä tehdäkseen minulle kiusaa. Kertoo siitä, mikä isälle oli tärkeää. Ei ainakaan se lapsi.

Sinun mielestäsi isällä on varaa ja hän vain haluaa tehdä kiusaa, mutta olisiko niin että joutuu luopumaan jostakin jos kustantaa poikanne harrastusta? Olisiko maksanut sen, jos olisitte edelleen ydinperhe? Jos ei olisi, menisitkö käräjille vaatimaan tukea, vai olisko kuitenkin niin että poika joutuu vaan luopumaan harrastuksestaan tai vaihtamaan sen halvempaan?

Vierailija
111/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 15-vuotias voi jo alkaa itsekin tienaamaan jotain harrastuksensa eteen?

Vierailija
112/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mennä naimisiin ja hankkia lapsia vain täysjärkisen kanssa, joka pitää lapsistaan huolta eronkin jälkeen. 

Vierailija
113/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää mennä naimisiin ja hankkia lapsia vain täysjärkisen kanssa, joka pitää lapsistaan huolta eronkin jälkeen. 

Tuntuu vaan, että vasta ero paljastaa todellisen luonteen. Ap

Vierailija
114/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: netistä löytyy opas elatusmaksun laskemiseen.

Siellä nimenomaan lukee, että elatusmaksun suuruutta arvioidessa huomioidaan myös harrastukset, jotka on aikanaan yhdessä lapselle sovittu ja aloitettu.

Eli ei voi yhtäkkiä edellyttää että alkaa harrastaa jotain ratsastusta jos sitä ei aikanaan ole yhdessä aloitettu. Mutta jos on yhdessä alettu vaikka musiikkiharrastus lapselle, niin kyllä sen kustannukset huomioidaan.

Täällä joku vetosi että jos on työtön eikä ole varaa. No silloin elatus lasketaan niiden tulojen mukaan. Mutta ei kaikki isät kyllä ole työttömiä eikä edes pienituloisia, jotka siitä lapsen elatuksesta kiukuttelee.

Vierailija
115/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu pahalta sen lapsen puolesta, jonka isä on noin julma. T. omaa kokemusta kelvottomasta isästä.

Kiitos tuesta. Niin minustakin tuntuu pahalta. Olen pienituloinen ja yrittänyt miettiä miten saan rahoitettua pojan harrastuksen. Poika on tehnyt vuosien työn, että on saavuttanut paikan tuossa joukkueessa ja lopettaminen olisi hänelle todella kova juttu;( ap

Onko vaikea ymmärtää, että kalliisiin harrastuksiin, joihin ei ole varaa niin ei voi niitä harrastaa. Elämässä tulee kaikille pettymyksiä, mutta vanhemmat voivat tukea henkisesti. Ei kaikilla vaan ole rahaa kaikkeen. Eikä monellakaan ole varaa esim. jääkiekko/futikseen tai tulevaksi formulakuskiksi, hankkia hevonen tms. Varojen ja muiden resurssien mukaan elettävä. Sekin on outoa, että vanhemmat uhraavat oman arkensa ja viikonloput lähinnä lasten kuskaamiseen harrastuksiin. Sitäkö ne vanhemmat ovat kaivanneet. Missä on vanhempien yhteinen aika, omat harrastukset, lepohetki, yhteiset päivälliset perheen kesken. Mitä kasvatusta on sellainen, missä lapsen harrastus menee kaiken edelle. Usein nämä äidit (usein miten juuri äidit) tuntuvan elävän lapsensa harrastusten kautta. Surullista.

Vierailija
116/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsilla on vaan maksuttomia harrastuksia (srk kerho, partio) koska isä ei halua maksaa. Kalliimmat on jouduttu lopettamaan (kausimaksut esim 150 euroa). Kun oltiin yhdessä vielä niin nämä oli ihan ok isän mielestä. Harrastusrahat menee varmaan isän naisystävän /perheenrikkojan alkoholeihin nykyään.

Älä mainosta partiota ilmaiseksi. Ei tasan ole. Aloitusmaksu, vuosimaksu maksettava ja ihan hirveän kalliit varusteet ostettava, jos yhdellekään retkelle aikoo.

Ei ole maksuton mutta edullinen on. Meillä saa varusteita lippukunnalta lainaksi myös ja retkiin voi hakea maksuvapautusta. Eri asia että ei ole kiva hakea kun leimaantuu vähävaraiseksi.

Kenelle sä ajattelet että te leimaannutte vähävaraiseksi? Ei toiset lapset tiedä kuka on saanut vapautusta maksuista. Mä sain koko nuoruuteni aina vapaaoppilaspaikkoja ja apurahoja, ei ne mua mitään leimannut. Mutta jos en olisi saanut harrastaa esim musiikkia ja taidetta, olisi nykyinen ammatti jäänyt saamatta, jolla elätän itseni ja perheeni komeasti ja maksan vielä kohtuullisesti verojakin.

Ei kannata väärää ylpeyttä lapsen kustannuksella harrastaa.

Vierailija
117/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä nimenomaan lukee, että elatusmaksun suuruutta arvioidessa huomioidaan myös harrastukset, jotka on aikanaan yhdessä lapselle sovittu ja aloitettu.

Eli ei voi yhtäkkiä edellyttää että alkaa harrastaa jotain ratsastusta jos sitä ei aikanaan ole yhdessä aloitettu. Mutta jos on yhdessä alettu vaikka musiikkiharrastus lapselle, niin kyllä sen kustannukset huomioidaan.

Täällä joku vetosi että jos on työtön eikä ole varaa. No silloin elatus lasketaan niiden tulojen mukaan. Mutta ei kaikki isät kyllä ole työttömiä eikä edes pienituloisia, jotka siitä lapsen elatuksesta kiukuttelee.

Näin on, mutta vain sikäli, kun molemmat vanhemmat pitävät tärkeänä harrastuksen jatkamista. Kyllä kuka tahansa vanhempi saa halutessaan lopettaa lapsen harrastamisen kustantamisen! Ei siihen avioero liity mitenkään eikä asiaa miksikän muuta.

Et kai nyt oikeasti väitä, että yhden ihmisen oikeus pelata vaikkapa jalkapalloa menee toisen ihmisen taloudellisen itsemääräämisoikeuden edelle? 

Vierailija
118/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, mutta vain sikäli, kun molemmat vanhemmat pitävät tärkeänä harrastuksen jatkamista. Kyllä kuka tahansa vanhempi saa halutessaan lopettaa lapsen harrastamisen kustantamisen! Ei siihen avioero liity mitenkään eikä asiaa miksikän muuta.

Et kai nyt oikeasti väitä, että yhden ihmisen oikeus pelata vaikkapa jalkapalloa menee toisen ihmisen taloudellisen itsemääräämisoikeuden edelle? 

Olisi nyt mukava tietää miltä taustalta heität tuota. Lapsen elatus tosiaan menee vanhemman taloudellisen itsemääräämisoikeuden yli, senhän vuoksi ulosmitataan elarit niiltä, jotka haluaisivat määrätä taloudestaan niin etteivät halua elättää lastaan.

En minä tuota ohjetta ole laatinut, mutta olen sen kanssa kyllä samaa mieltä. Jos vanhemmilla on sama tulotaso kuin ennen eroa, ja yhdessä on katsottu että se kestää lapsen harrastuksen ja se on tärkeää, niin mihin se asian tärkeys tai muu siitä on muuttunut. Selvästi tarkoitus on juuri, että ero ei kohtuuttomasti riistä lapselta hänen normaaliin elämään kuuluvia asioita, vain koska toista vanhempaa ei yhtään huvita maksaa elatusmaksuja.

Vierailija
119/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi nyt mukava tietää miltä taustalta heität tuota. Lapsen elatus tosiaan menee vanhemman taloudellisen itsemääräämisoikeuden yli, senhän vuoksi ulosmitataan elarit niiltä, jotka haluaisivat määrätä taloudestaan niin etteivät halua elättää lastaan.

En minä tuota ohjetta ole laatinut, mutta olen sen kanssa kyllä samaa mieltä. Jos vanhemmilla on sama tulotaso kuin ennen eroa, ja yhdessä on katsottu että se kestää lapsen harrastuksen ja se on tärkeää, niin mihin se asian tärkeys tai muu siitä on muuttunut. Selvästi tarkoitus on juuri, että ero ei kohtuuttomasti riistä lapselta hänen normaaliin elämään kuuluvia asioita, vain koska toista vanhempaa ei yhtään huvita maksaa elatusmaksuja.

Tottakai elatusvelvollisuus menee taloudellisen itsemääräämisoikeuden edelle. Elatusvelvollisuuteen eivät lukeudu kalliit harrastukset. Miten oikeustajuun voi mahtua, että sellaisia voi edellyttää lailla?

Kyllä se loppuu ydinperheessäkin lapsen harrastaminen, jos vanhempia ei huvita maksaa kausimaksuja.

Vierailija
120/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin huomasin erossa, että ex- mies oli aika lailla kaunan vallassa, eikä ajatellut rationaalisesti. Hän koki tunteella, että hän nyt kustantaa minun kulutusta. Naurettavaa, koska edelleen teinipoika kuluttaa kuussa enemmän kun kaksi kertaa sen parisataa mitä mies maksaa.

On tasoittunut sitten vuosien myötä, ja onneksi on itse halunnut ostaa jotain takkeja ja sellaista. Varmaan tarkoitti sen että näpäyttää minua miten halvalla niitä saa. Todennäköisesti itse oppi, että teinien vaatteet ostetaan aikuisten osastolta täyteen hintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän