Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lapsen isä kieltäytyä maksamasta lapsen harrastusmaksuja puoliksi?

Vierailija
19.12.2017 |

Elatussopimus on tehty lastenvalvojalla ja sovittiin, että maksetaan lapsen harrastus puoliksi. Nyt ex ilmoitti, että ei enää pysty maksamaan kuluja. Voiko toinen vanhemmista kieltäytyä maksamasta lapsen harrastusta, joka on aloitettua 5 vuotta ennen eroa ja joka on pojalle todella tärkeä sekä ainut harrastus.

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: netistä löytyy opas elatusmaksun laskemiseen.

Siellä nimenomaan lukee, että elatusmaksun suuruutta arvioidessa huomioidaan myös harrastukset, jotka on aikanaan yhdessä lapselle sovittu ja aloitettu.

Eli ei voi yhtäkkiä edellyttää että alkaa harrastaa jotain ratsastusta jos sitä ei aikanaan ole yhdessä aloitettu. Mutta jos on yhdessä alettu vaikka musiikkiharrastus lapselle, niin kyllä sen kustannukset huomioidaan.

Täällä joku vetosi että jos on työtön eikä ole varaa. No silloin elatus lasketaan niiden tulojen mukaan. Mutta ei kaikki isät kyllä ole työttömiä eikä edes pienituloisia, jotka siitä lapsen elatuksesta kiukuttelee.

Näin on, mutta vain sikäli, kun molemmat vanhemmat pitävät tärkeänä harrastuksen jatkamista. Kyllä kuka tahansa vanhempi saa halutessaan lopettaa lapsen harrastamisen kustantamisen! Ei siihen avioero liity mitenkään eikä asiaa miksikän muuta.

Et kai nyt oikeasti väitä, että yhden ihmisen oikeus pelata vaikkapa jalkapalloa menee toisen ihmisen taloudellisen itsemääräämisoikeuden edelle? 

Olisi nyt mukava tietää miltä taustalta heität tuota. Lapsen elatus tosiaan menee vanhemman taloudellisen itsemääräämisoikeuden yli, senhän vuoksi ulosmitataan elarit niiltä, jotka haluaisivat määrätä taloudestaan niin etteivät halua elättää lastaan.

En minä tuota ohjetta ole laatinut, mutta olen sen kanssa kyllä samaa mieltä. Jos vanhemmilla on sama tulotaso kuin ennen eroa, ja yhdessä on katsottu että se kestää lapsen harrastuksen ja se on tärkeää, niin mihin se asian tärkeys tai muu siitä on muuttunut. Selvästi tarkoitus on juuri, että ero ei kohtuuttomasti riistä lapselta hänen normaaliin elämään kuuluvia asioita, vain koska toista vanhempaa ei yhtään huvita maksaa elatusmaksuja.

Tottakai elatusvelvollisuus menee taloudellisen itsemääräämisoikeuden edelle. Elatusvelvollisuuteen eivät lukeudu kalliit harrastukset. Miten oikeustajuun voi mahtua, että sellaisia voi edellyttää lailla?

Kyllä se loppuu ydinperheessäkin lapsen harrastaminen, jos vanhempia ei huvita maksaa kausimaksuja.

Jos nyt lukisit sen ohjeen, niin kyllä kuuluu, vaikka miten intät.

Vierailija
122/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin. Todella moni mies laiminlyö omia lapsiaan ja käyttää mieluummin rahat ryyppäämiseen, autoon ja elektroniikkaan. 

Olisi mielenkiintoista olla mies, kun voisi olla niin itsekäs, kuin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin huomasin erossa, että ex- mies oli aika lailla kaunan vallassa, eikä ajatellut rationaalisesti. Hän koki tunteella, että hän nyt kustantaa minun kulutusta. Naurettavaa, koska edelleen teinipoika kuluttaa kuussa enemmän kun kaksi kertaa sen parisataa mitä mies maksaa.

On tasoittunut sitten vuosien myötä, ja onneksi on itse halunnut ostaa jotain takkeja ja sellaista. Varmaan tarkoitti sen että näpäyttää minua miten halvalla niitä saa. Todennäköisesti itse oppi, että teinien vaatteet ostetaan aikuisten osastolta täyteen hintaan.

Tän määkin olen huomannut ja olen joutunut kuuntelemaan ex:n marmatusta asiasta. Toivottavasti meilläkin touhu tasaantuu vuosien varrella. Ap

Vierailija
124/125 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://oikeusministerio.fi/usein-kysyttyja-julkaisuja

Ohje lapsen elatusavun arvioimiseksi

Vierailija
125/125 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tietenkin. Todella moni mies laiminlyö omia lapsiaan ja käyttää mieluummin rahat ryyppäämiseen, autoon ja elektroniikkaan. 

Olisi mielenkiintoista olla mies, kun voisi olla niin itsekäs, kuin haluaa.

Tuleekohan miehille jotkin villit vapaat nuoruusajat erotessa, kun munkin ex elää nyt leveämmin, kun avioliiton aikana, ei ole ihme vaikka ei rahat riitä..ap