Aktiivimalli hyväksytty eduskunnassa äänin 103-90
Hallituksen jäsenet eivät vaivautuneet eilen edes paikalle, kun mallia käsiteltiin eduskunnassa.
Joko on yleislakon paikka? Eduskunta hyväksyi juuri hallituspuolueiden ajaman lain, joka on ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa.
Kommentit (479)
Tylttömät röihin kirjoitti:
Kaikki edut pois työttömiltä jos ei tee mitään työllistyäkseen. Ei vaikuta kyllä
Mitään tuo parinkympin leikkaus kuukaudessa. Kyllä tekevälle töitä löytyy .
näinhän se ilmeisesti meneekin jos kieltäydyt aktivointi toimenpiteistä(orjatyö) karenssia tulee tai jos kieltäydyt vastaanottamasta työtä karenssia tulee . 30€ alennus koskee niitä ketkä eivät pysty osallistumaan
Vierailija kirjoitti:
Menkää oikeesti siivoamaan se pieni pätkä mikä vaaditaan. Ei voi olla noin saamatonta porukkaa! 18h/3kk hui kamalaa!
Ei kai se olekaan kamalaa mennä, mutta ongelmana on että MINNE?
Niin minä ainakin luulen ettei esim meidän työpaikan siivoojat (sen enempää kun minäkään) ole valmiita vähentämään työtuntejaan että joku pääsee "aktivoitumaan".
Eihän tuossa aktiivimallissa mitään vikaa olisi jos olisi paljon vapaita työpaikkoja, mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitä lähinnä ihmettelen, että miksi kukaan sitten vastentahtoisesti allekirjoittaa nollatuntisopimuksen, jos käytäntöön sillä työpaikalla kuuluu, että soitellaan parin tunnin varoitusajalla töihin eikä laadita vuorolistoja tai kysellä työntekijän käytettävyyksistä? Enhän mä sellaista työsopimusta edes allekirjoittaisi.
No, en ole kaltaisesi huippuyksilö, joka voi valita. Allekirjoitin sopimuksen, kun tekee mieli rahaa. Tuleehan sitä jonkin verran enemmän kuin pelkästä työttömänä olemisesta. Ja parempia töitä hakiessa luulisin olevan plussaa, että voin tällä hetkellä sanoa olevani töissä, minkä tuo nollatuntisopparikin mahdollistaa.
Miksi leikkaus on vain vajaan viiden prosentin suuruinen? Leikatkaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat tästä hyötyvät, saavat palkatonta työvoimaa työkokeiluihin. Entä jos asuu syrjäseudulla, jossa kaikkea toimintaa on vähän.
Eivät hyödy(vielä ), koska vain palkkatyö hyväksytään ja sekin on tehtävä 4 peräkkäisen viikon aikana. Työkkärin kurssi(5pv)myös käy.
Vuodenvaihteen jälkeen alkaa pukata 5pv "kursseja" tulvimalla ja ainoat jotka tästä hyötyy on kurssien järjestäjät.
Tämä koko paska tulee järjettömän kalliiksi veronmaksajille, koska ei niitä kursseja kukaan hyvää hyvyyttään järjestä,lisäksi tarvitaan kelaan lisää virkailijoita tutkimaan puoli miljoonaa päiväraha hakemusta yksitellen ja kuka lie varmistaa, että onko työtön ollut minuutilleen 18 tuntia töissä 4 viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi leikkaus on vain vajaan viiden prosentin suuruinen? Leikatkaa kunnolla.
Luuletko että sinä siitä jotakin hyötyisit?
Miksi media ei Suomessa vastusta koskaan hallitusten lakiesityksiä? (esim. kaupunkilaislehti Helsingin Sanomat ei uskalla vastustaa edes kepun maakuntamallia, vaikka HS:n kaiken järjen mukaan luulisi pitävän kaupunkien puolta. Näin se ei kuitenkaan tee.)
Siksi, että Suomessa ei ole normaali länsimainen media. Sen sijaan Suomen media on poliitikkojen sylikoira. Sitä se on aina ollut ja sitä se tulee aina olemaan.
Käsitättekö, ihmiset, että Suomi ei ole oikea länsimainen demokratia mediansa perusteella. Koska Suomessa on näin veltto media, joka jatkuvasti vuosikymmenestä toiseen myötäilee hallituksia, on periaatteessa mikä tahansa hallituksen esitys Suomessa mahdollinen. Suomessa ihmisillä ei ole minkäänlaista suojaa tehtävää politiikkaa vastaan, koska media ei puolusta heitä, ellei kyseessä ole sellaiset lakiesitykset, jotka hyökkäävät suoraan jonkin suuren ja vaikutusvaltaisen järjestön jäsenien etuja vastaan.
Nämä kyllä pystyvät puolustautumaan ja hallitukset tietävät, että mikäli ne astuvat mm. SAK:n varpaille liikaa, niin tällöin SAK kykenee ensinnäkin lakkoilemaan, mutta toisekseen Sdp (= SAK) voi jatkossa vaikeuttaa yhteistyötä esim. kokoomuksen kanssa, lopettamalla esim. lehmänkauppapolitiikan, jossa jokainen saa jotakin.
On myös aina olemassa uhka, että jos tarpeeksi ärsytetään, niin ärsyyntynyt osapuoli alkaa avata yhteiskunnallista keskustelua sellaisista ei-toivotuista aiheista, joiden piti olla yhteisesti sovittu, ja joihin kaikki puolueet ovat sitoutuneet aiemmin. Tälläinen on esim. maataloustuki ja yritystuki. Näistähän ei Suomessa pidetä keskustelua yllä, toisin kuin missä tahansa muussa länsieuroopan maassa keskusteltaisiin, koska jos niitä myös vastustetaankin. Esim. vasemmistokaan ei vastusta yritystukia, koska vastineena se saa jotain sille tärkeää.
Tälläistä sontaa on suomalainen politiikka, jossa vallitsee täysin demokratian vastainen konsensus (=asiat on sovittu jo kaikkien kesken), joka takaa sen, että Suomesta puuttuu täysin normaali länsimainen erimielisyys (=yhteiskunnallinen keskustelu) monista suurista asioista. Juuri tämä yhteiskunnallisen keskustelun puute tekee Suomesta maailman vakaimman valtion, koska täällä ei ole merkittäviä vastustavia voimia niissä tärkeissä asioissa, jotka on sovittu kaikkien puolueiden kesken. Samalla se tekee Suomesta valtion, joka on lähempänä DDR:ää, kuin oikeata länsimaista demokratiaa. (myös DDR:ssä oli monipuoluejärjestelmä vaaleineen). Erimielisyyttä Suomessakin toki esiintyy puolueiden kesken, mutta asiat ovat suuruusluokkaa "mikä on ensivuoden kalastusmaksu tai koiravero" jne.. Erimielisyydet tämän kokoluokan asioista eivät voi horjuttaa yhteiskuntaa.
Konsensuspolitiikka on myös sitä, että kun yhteiskunnassa on jokin ratkaisua vaativa tarpeeksi merkittävä ongelma, niin Suomessa tämä hoidetaan niin, että koskaan ei valita parasta vaihtoehtoa ongelman ratkaisemiseksi, kuten luulisi. Parhaan ratkaisun sijaan Suomessa valitaan aina sellainen vaihtoehto, joka sopii kaikille puolueille parhaiten. Kyse on siis enemmän politikoinnista ja kaikkien politiikkaaan vaikuttavien tahojen (puolueet, etujärjestöt jne.) tyytyväisenä pitämisesta, kuin siitä, että asiat oikeasti toimisivat.
Saako siis sekä 18 h palkan että työttömyyskorvauksen?
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa saa tienata 300 euroa ilman että se vaikuttaa tukiin. Eli vastaus on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Niiltä päiviltä, kun on töissä ei tietenkään makseta päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 0-sopimuksesta juu, mutta eikös se ole näitä paskasopimuksia, joissa on velvollinen saapumaan paikalle, kun käsketään? Ja työntekijä päivystää puhelimen ääressä. Vai voiko siinä itse sanoa, että 3 päivää ja 1 päivä kuussa, enempää en tee?
Mä olen nollatuntisopimuksella töissä ja nimenomaan mä itse määrittelen milloin olen käytettävissä, ja työnantaja sitten antaa mulle töitä jos mun ilmoittamille päiville on töitä. Mikä siinä nollatuntisopimuksessa sun mielestä velvoittaa SUA olemaan puhelimen ääressä :D Sä et ole velvoitettu tekemään yhtään tuntia töitä ja työnantaja ei ole velvoitettu antamaan yhtään tuntia töitä.
Niin, minä esitinkin tuossa kysymyksiä kys. sopimuksesta eli sikäli en ymmärrä nokkavaa vastaustyyliä. Minulle sopimusmalli ei ole käytännössä tuttu, olen siitä tosiaan vain kuullut, joten voinee vastata ihan asiallisesti.
Kuitenkin lehdissä on näitä 0-sopimustyyppejä haastateltu, ja he ovat antaneet kuvan, että tilanne on varsin vaikea.
En tiedä mistään haastatteluista, mutta nollatuntisopimushan on maailman kätevin asia! Ei ole pakko tehdä töitä jos ei halua, ja vastaavasti jos ilmoittaa olevansa käytettävissä niin työnantaja antaa töitä. Mä olen henkilökohtaisesti ilmoittanut olevani käytettävissä aika paljon, joten olen saanut paljon tunteja ja olenkin pärjännyt ilman soviteltua päivärahaa (olen siis tienannut "liikaa") :) Jonkun olen joskus kuullut nillittävän siitä, että jos irtisanoutuu nollatuntisopimuksesta niin saa 3kk karenssin, ja tämä on luonnollisesti totta, koska työsuhteen irtisanomisesta saa karenssin, mutta mä en vaan voi kuin ihmetellä että miten tyhmiä tällaiset ihmiset on?? Siis ihan oikeasti?? Jos ei kiinnosta enää tehdä töitä kyseiselle työnantajalle, niin sitten vain aina ilmoittelee ettei ole käytettävissä (mun työnantaja kyselee kuukauden välein seuraavan kuukauden käyttettävyyksistä, joten jos en haluaisi työskennellä, ilmoittaisin vain etten ole käytettävissä. En kai mä nyt niin tyhmä ole, että irtisanoisin itseni... Ja lisäksi työsopimukseni on aina vuoden määräaikainen, joten eihän sopimusta ole vuoden päästä pakko jatkaa jos ei halua.)
Mutta jos et halua työskennellä lainkaan enää työnantajalle, niin miten voit päästä työttömäksi ottamatta karenssia? Jos et kuitenkaan heti löydä uutta työtäkään. Mistä siis sitä rahaa tulisi, jos kuukausitolkulla sanoo, ettei ole käytettävissä?
Mutta olet kuitenkin määräaikainen samalla, kun sulla on 0-sopimus?
Nyt tajusin myös sen, että ilmeisesti itsellänikin on yhteen paikkaan jonkinlainen epävirallinen 0-soppari, mutta homma menee niin, että sijaisuuksia voi työntantaja tarjota tai olla tarjoamatta ja työntekijä voi kieltäytyä. Silti kun itsekin olen kieltäytynyt nyt joulusta, niin tiedän, että puhelin ei enää pirise.
Sä olet nollatuntisopimuksella koko ajan työtön, höpsö :) Saat joka kuukausi sovitellun päivärahan/työmarkkinatuen, ja jos ei ole töitä ollenkaan niin luonnollisesti saat täydet tuet.
Tää ei kyllä pidä aina paikkaansa. Juuri siis niistä tyypeistä on ollut lehdissä juttuja, jotka ovat ihan kunnon työläisiä ja 0-sopparilla. Eivätkä työttömiä. Siispä oletin, että olet itsekin töissä.
No, joka tapauksessa kuulostaa melko hankalalta tässä alkaa nyt säätää ihan jonkun muun alan nollasopimuksia ja samalla hakea oman alan töitä. Harvemmin pystyy asiantuntijahommissa sanomaan, että mä tuun sit yhdessä kuussa kolmen kuukauden aikana kolmena päivänä töihin, mut en muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa saa tienata 300 euroa ilman että se vaikuttaa tukiin. Eli vastaus on kyllä.
niin siis työttömyystukiin. Sossutuet menee 50e jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 0-sopimuksesta juu, mutta eikös se ole näitä paskasopimuksia, joissa on velvollinen saapumaan paikalle, kun käsketään? Ja työntekijä päivystää puhelimen ääressä. Vai voiko siinä itse sanoa, että 3 päivää ja 1 päivä kuussa, enempää en tee?
Mä olen nollatuntisopimuksella töissä ja nimenomaan mä itse määrittelen milloin olen käytettävissä, ja työnantaja sitten antaa mulle töitä jos mun ilmoittamille päiville on töitä. Mikä siinä nollatuntisopimuksessa sun mielestä velvoittaa SUA olemaan puhelimen ääressä :D Sä et ole velvoitettu tekemään yhtään tuntia töitä ja työnantaja ei ole velvoitettu antamaan yhtään tuntia töitä.
Niin, minä esitinkin tuossa kysymyksiä kys. sopimuksesta eli sikäli en ymmärrä nokkavaa vastaustyyliä. Minulle sopimusmalli ei ole käytännössä tuttu, olen siitä tosiaan vain kuullut, joten voinee vastata ihan asiallisesti.
Kuitenkin lehdissä on näitä 0-sopimustyyppejä haastateltu, ja he ovat antaneet kuvan, että tilanne on varsin vaikea.
En tiedä mistään haastatteluista, mutta nollatuntisopimushan on maailman kätevin asia! Ei ole pakko tehdä töitä jos ei halua, ja vastaavasti jos ilmoittaa olevansa käytettävissä niin työnantaja antaa töitä. Mä olen henkilökohtaisesti ilmoittanut olevani käytettävissä aika paljon, joten olen saanut paljon tunteja ja olenkin pärjännyt ilman soviteltua päivärahaa (olen siis tienannut "liikaa") :) Jonkun olen joskus kuullut nillittävän siitä, että jos irtisanoutuu nollatuntisopimuksesta niin saa 3kk karenssin, ja tämä on luonnollisesti totta, koska työsuhteen irtisanomisesta saa karenssin, mutta mä en vaan voi kuin ihmetellä että miten tyhmiä tällaiset ihmiset on?? Siis ihan oikeasti?? Jos ei kiinnosta enää tehdä töitä kyseiselle työnantajalle, niin sitten vain aina ilmoittelee ettei ole käytettävissä (mun työnantaja kyselee kuukauden välein seuraavan kuukauden käyttettävyyksistä, joten jos en haluaisi työskennellä, ilmoittaisin vain etten ole käytettävissä. En kai mä nyt niin tyhmä ole, että irtisanoisin itseni... Ja lisäksi työsopimukseni on aina vuoden määräaikainen, joten eihän sopimusta ole vuoden päästä pakko jatkaa jos ei halua.)
Mutta jos et halua työskennellä lainkaan enää työnantajalle, niin miten voit päästä työttömäksi ottamatta karenssia? Jos et kuitenkaan heti löydä uutta työtäkään. Mistä siis sitä rahaa tulisi, jos kuukausitolkulla sanoo, ettei ole käytettävissä?
Nyt tajusin myös sen, että ilmeisesti itsellänikin on yhteen paikkaan jonkinlainen epävirallinen 0-soppari, mutta homma menee niin, että sijaisuuksia voi työntantaja tarjota tai olla tarjoamatta ja työntekijä voi kieltäytyä. Silti kun itsekin olen kieltäytynyt nyt joulusta, niin tiedän, että puhelin ei enää pirise.
Sä olet nollatuntisopimuksella koko ajan työtön, höpsö :) Saat joka kuukausi sovitellun päivärahan/työmarkkinatuen, ja jos ei ole töitä ollenkaan niin luonnollisesti saat täydet tuet.
Tää ei kyllä pidä aina paikkaansa. Juuri siis niistä tyypeistä on ollut lehdissä juttuja, jotka ovat ihan kunnon työläisiä ja 0-sopparilla. Eivätkä työttömiä. Siispä oletin, että olet itsekin töissä.
No, joka tapauksessa kuulostaa melko hankalalta tässä alkaa nyt säätää ihan jonkun muun alan nollasopimuksia ja samalla hakea oman alan töitä. Harvemmin pystyy asiantuntijahommissa sanomaan, että mä tuun sit yhdessä kuussa kolmen kuukauden aikana kolmena päivänä töihin, mut en muuten.
Niinhän mä olenkin töissä, keskimäärin 30 tuntia viikossa, joka viikko :) Silti olen työkkärin kirjoilla työttömänä, koska jos jonain kuukautena ei olekaan töitä niin olen oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Se on ihan noiden haastateltujen ihmisten omaa tyhmyyttä jos ovat ilmoittaneet työkkärille, että eivät enää halua olla heidän tiedoissa työttömänä. Siinäpähän kärsivät tyhmyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat tästä hyötyvät, saavat palkatonta työvoimaa työkokeiluihin. Entä jos asuu syrjäseudulla, jossa kaikkea toimintaa on vähän.
Eivät hyödy(vielä ), koska vain palkkatyö hyväksytään ja sekin on tehtävä 4 peräkkäisen viikon aikana. Työkkärin kurssi(5pv)myös käy.
Vuodenvaihteen jälkeen alkaa pukata 5pv "kursseja" tulvimalla ja ainoat jotka tästä hyötyy on kurssien järjestäjät.
Tämä koko paska tulee järjettömän kalliiksi veronmaksajille, koska ei niitä kursseja kukaan hyvää hyvyyttään järjestä,lisäksi tarvitaan kelaan lisää virkailijoita tutkimaan puoli miljoonaa päiväraha hakemusta yksitellen ja kuka lie varmistaa, että onko työtön ollut minuutilleen 18 tuntia töissä 4 viikon aikana.
Ei se kiinnosta veronmaksajia, jos nää Spring House -paskanjauhantafirmat saa rahaa. Koska ne ei kuitenkaan oo työttömiä! Mä en oikeesti kestä tätä hölmöläistouhua täällä. Miten on mahdollista, että korkeakoulutetut ihmiset eduskunnassa ei huomaa monia epäkohtia tässä? Toinen vaihtoehto: ajatuksena on, että maksoi mitä maksoi, mutta työttömiä näpäytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen, ja meillä se on kyllä niin, että jos muutamia kertoja kieltäytyy tarjotusta keikasta, ei enää tarvitse soittoja odotella. Eli kyllä kannattaa puhelimen ääressä päivystää.
Sehän tässä pännii, kun ei voi oikein mitään elämäänsä suunnitella etukäteen. Kavereitten tapaamiseen joutuu aina liittämään varauksen "jos ei satu tulemaan töitä siksi iltaa". Järjestöaktiivina en voi luvata hoitaa esim. tilaisuuksien kahvituksia, kun on riski että joudunkin perumaan. Onneksi ei ole lapsia, mitähän rumbaa nekin hoitokuviot olisivat.
Minäkin olen nollatuntisopimuksella töissä ja ei tarvitse puhelimen ääressä päivystää kun mulla on kännykkä, se kulkee ihan kätevästi mukana. Tiedot työvuorosta tulee yleensä jo hyvissä ajoin mutta joskus sairastapauksissa voidaan kysyä pääseekö tänään lähtemään töihin. Olen jo monta vuotta tehnyt ja ei minusta ole erityisen stressaavaa, jos yllättävä työvuoro sopii niin palkkaahan siitä saa ja jos ei pääse lähtemään niin ei pääse.
Lol, älytön draama siitä että tuet saattaa ehkä pahimmassa tapauksessa hetkellisesti laskea parikymppiä. :D Voi meitä, pahoinvointivaltio :D Muutetaan kaikki Bangladeshiin, siellä on aurinkoisempaa ja lämpimämpääkin eikä Suomen valtio riistä ketään siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin siis työttömyystukiin. Sossutuet menee 50e jälkeen.
Sossutuista en tiedä mitään, mutta jos teet minimipalkalla (6,90 euroa) kuusi tuntia kuukaudessa niin tuo 50 euroa ei ylity. Vai pitääkö ne 18 tuntia tehdä saman viikon aikana sen työssäoloehdon mukaan? Vai voiko sen jakaa 6 tuntia per kuukausi?
Menkää itse sinne eduskuntaan, jos osaatte ja tiedätte kerta paremminkin! Saatte neljän vuoden määräaikaisen työsopimuksen hyvillä eduillakin. Eihän siinä kaupassa kuin voita?
Ai niin mutku emmäviiti, kauhee vaiva. Mut mä otan noi ilmaiset massit kyl tänne himaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän mä olenkin töissä, keskimäärin 30 tuntia viikossa, joka viikko :) Silti olen työkkärin kirjoilla työttömänä, koska jos jonain kuukautena ei olekaan töitä niin olen oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Se on ihan noiden haastateltujen ihmisten omaa tyhmyyttä jos ovat ilmoittaneet työkkärille, että eivät enää halua olla heidän tiedoissa työttömänä. Siinäpähän kärsivät tyhmyydestään.
Mites sä nyt tän oikein oot junaillut? Jos on työsuhde olemassa max 2 vkoa, työttömyys katkeaa. Tämmösellä 0-sopparilla tämänkö pystyy kiertämään?
Sä olet nollatuntisopimuksella koko ajan työtön, höpsö :) Saat joka kuukausi sovitellun päivärahan/työmarkkinatuen, ja jos ei ole töitä ollenkaan niin luonnollisesti saat täydet tuet. Ja olet edelleen "velvoitettu hakemaan kokoaikaista työtä" mutta sehän nyt ei tarkoita yhtään mitään. Yhden kerran olen saanut työkkäriltä työpaikan, jonne piti hakea. Hain enkä päässyt. Se siitä ja jatkoin onnellisena näitä mun nollatuntitöitä :)