Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli hyväksytty eduskunnassa äänin 103-90

Vierailija
19.12.2017 |

Hallituksen jäsenet eivät vaivautuneet eilen edes paikalle, kun mallia käsiteltiin eduskunnassa.

Joko on yleislakon paikka? Eduskunta hyväksyi juuri hallituspuolueiden ajaman lain, joka on ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa.

Kommentit (479)

Vierailija
461/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin jättää työkkäriin yhteydenottopyyntö ja kysellä oikein yksityiskohtaisesti miten nyt pitää toimia jne.

Arvaa vaan, saako sieltä knoppitietovastauksia? Ei varmasti. Mä niin näen jo oman yhteyshenkilöni ahdistumassa ja jättämässä asian auki, kun kyselen oman alan kevennetyistä työssäoloehdoista tarkasti. Järkyttävää, miten lungilla asenteella työkkärissä saa olla töissä. 

No tiedän toki. Ja ymmärrän ettei.tämä työkkärin henkilöiden vika ole. Minulla on silti psljon kysymyksiä ja jätin jo soittopyynnön.

Vierailija
462/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen jo ensi vuoden otsikot

Hallitus on onnistunut, työttömiä ennätys vähän.

Hallitus on onnistunut purkamaan leipä jonot

Todellisuudessa työttömät raataa työkokeilussa ja leipä jonoja ei ole koska sen avustus on lopetettu.

Hyvää joulua meille, Suomi 100 rulaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin jättää työkkäriin yhteydenottopyyntö ja kysellä oikein yksityiskohtaisesti miten nyt pitää toimia jne.

Arvaa vaan, saako sieltä knoppitietovastauksia? Ei varmasti. Mä niin näen jo oman yhteyshenkilöni ahdistumassa ja jättämässä asian auki, kun kyselen oman alan kevennetyistä työssäoloehdoista tarkasti. Järkyttävää, miten lungilla asenteella työkkärissä saa olla töissä. 

Mulle on sanottu ettei asioista voi ilmoittaa soittamalla kun ei tiedä kuka puhelimessa oikeasti on, pitää tehdä kirjallinen ilmoitus. Kohta jotain samanlaista asiaa tiedustellaan työkkäristä puhelimitse ja asian voi kuulemma oikein hyvin hoitaa puhelimitse.

Eli siis...?

Vierailija
464/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään on poistunut tuo 4 viikon aikana sääntö, mutta työkokeilu on kelpuutettu mukaan

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyottoman-aktiivisuus-vaikutt…

"Hallitus esittää muutoksia työttömyysturvalakiin ja haluaa näin kannustaa työttömiä työnhakijoita aktiivisuuteen ja omatoimisuuteen työnhaussa koko työttömyyden ajan"

Vittu tämä on ristiriitaista, nimittäin täysin itsenäisestä ja omatoimisesta työnhausta tulee KARENSSI.

Ihan täyttä vitun paskapuhetta "hallitus kannustaa", haistakaa vittu!

Ei noilla ole mitään järkeä päässä.

Minä sain karenssin kun en lähtenyt pikaisella aikataululla työnhakukurssille koska olin sopinut ne jo työpäiviksi. Päätöksestä valittaminen ei auttanut.

Olen siis nollasopparilla keikkatöitä tekevä "työtön".

Ainakin tähän asti aktiivisuudesta on vaan tullut rangaistus.

Vierailija
465/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään on poistunut tuo 4 viikon aikana sääntö, mutta työkokeilu on kelpuutettu mukaan

"Hallitus esittää muutoksia työttömyysturvalakiin ja haluaa näin kannustaa työttömiä työnhakijoita aktiivisuuteen ja omatoimisuuteen työnhaussa koko työttömyyden ajan"

Vittu tämä on ristiriitaista, nimittäin täysin itsenäisestä ja omatoimisesta työnhausta tulee KARENSSI.

Minä sain karenssin kun en lähtenyt pikaisella aikataululla työnhakukurssille koska olin sopinut ne jo työpäiviksi. Päätöksestä valittaminen ei auttanut.

Aika outoa. Onneks mua ei oo kukaan ikinä minnekään kursseille laittanut. Ovat jättäneet tyystin rauhaan sen jälkeen kun sain nollatuntisopimuksen.

Vierailija
466/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin muuten huomaa, että aivan erilaisia toimintatapoja työkkäreillä. Kertaakaan ei ole kukaan kysynyt täällä työtodistusta eikä työsopimusta. Enkä kyllä aatellut vastedeskaan toimittaa mitään, ellei ole pakko. Itse oon ylipäänsä ulkoistanut mahdollisimman paljon työkkärin asioista, hoidan asiat mun ja Kelan välillä. Työkkärin kanssa vain pakolliset diibadaabat eli käytännössä ei mitään, koska kukaan ei halua järjestää asiakastapaamisia jne.

Ai, täällä ei kela hoida tai maksa yhtään mitään ennenkun on päätös työkkäriltä. Ihan sama mistä asiasta on kyse.

Vierailija
467/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että peiteltiinkö tietovuotokohulla tätä äänestystä? Viime viikon keskustelun pohjalta nimittäin näytti siltä, että todellinen riski mellakoihin tai lakkoon oli olemassa. Kätevästi hämätty...

joo koska Hesari RAKASTAA kokoomusta, sinisiä ja kepua.... 

haloo. 

Vierailija
468/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tiedän toki. Ja ymmärrän ettei.tämä työkkärin henkilöiden vika ole. Minulla on silti psljon kysymyksiä ja jätin jo soittopyynnön.

Juuh, itekin laittanut s-postia jo yli viikko sitten ja Oma asioinnissa myös, mutta eipä oo mitään kuulunut. Tuskin kuuluukaan 28.12. mennessä, vaikka näin Oma asiointi lupasi. 

Vierailija
469/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa. Onneks mua ei oo kukaan ikinä minnekään kursseille laittanut. Ovat jättäneet tyystin rauhaan sen jälkeen kun sain nollatuntisopimuksen.

Niin minä kuvittelin että tuo on "hyväksyttävä syy olla osallistumatta" mutta eipä ollut, saikku olis ollut hyväksyttävä syy.

Siitä on joitakin vuosia aikaa, nyt oon minäkin saanut joitain puhelinsoittoja lukuunottamatta olla rauhassa.

Mutta ei kai tämä aktiivimalli nyt vaan lisää jotain byrokratiaa myös sovitellulla oleville?

Mä oon melko mielivaltaisia päätöksiä työkkäristä saanut aina, jono asioiden käsittelyyn on välillä 30+ päivää, välillä eri virkailija voi saman päätöksen tehdä heti, ilman jonotusta käsittelyyn. Naapurikunnassa asuva tuttuni sanoi ettei hänellä ole ikinä ollut ongelmia työkkärin kanssa, päinvastoin asiat hoituu helposti ja nopeasti.

Vierailija
470/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin muuten huomaa, että aivan erilaisia toimintatapoja työkkäreillä. Kertaakaan ei ole kukaan kysynyt täällä työtodistusta eikä työsopimusta. Enkä kyllä aatellut vastedeskaan toimittaa mitään, ellei ole pakko. Itse oon ylipäänsä ulkoistanut mahdollisimman paljon työkkärin asioista, hoidan asiat mun ja Kelan välillä. Työkkärin kanssa vain pakolliset diibadaabat eli käytännössä ei mitään, koska kukaan ei halua järjestää asiakastapaamisia jne.

Ai, täällä ei kela hoida tai maksa yhtään mitään ennenkun on päätös työkkäriltä. Ihan sama mistä asiasta on kyse.

Onhan se isommissa asioissa näin, mutta tosiaan työsopimusta tai työtodistusta ei ole mikään taho kysellyt. Kyllä niitä todistuksia piti jotain kiikuttaa, kun ekaa kertaa oli työttömänä, mutta täydennyksiä ei ole kyselty. Ja joskus mainitsin työkkärissä joulutöistä, mutta kiitos sen Kelaan lähetettiin maksuestelausunto, joten jatkossa päätin, että täytän vain asianmukaisesti työpäivät Kelan lomakkeeseen enkä höpise työkkärille mitään, kun kerran mikään taho ei sitä edes vaadi. 

Vierailija
471/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan pommittamaan ministereitä ja kansanedustajia työhaun merkeissä, joka päivä ja kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
472/479 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se isommissa asioissa näin, mutta tosiaan työsopimusta tai työtodistusta ei ole mikään taho kysellyt. Kyllä niitä todistuksia piti jotain kiikuttaa, kun ekaa kertaa oli työttömänä, mutta täydennyksiä ei ole kyselty. Ja joskus mainitsin työkkärissä joulutöistä, mutta kiitos sen Kelaan lähetettiin maksuestelausunto, joten jatkossa päätin, että täytän vain asianmukaisesti työpäivät Kelan lomakkeeseen enkä höpise työkkärille mitään, kun kerran mikään taho ei sitä edes vaadi. 

Mulla työkkäri tivasi jo hyvissä ajoin jatkuuko määräaikainen työ vai ei, en silloin itsekään tiennyt vastausta.

Vierailija
473/479 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako työkkäri nyt pommittamaan työkokeilu paikkoja ihmisille? Näistähän pamahtaa sitten 3kk karenssi, jos ei mene!

Tämäkö tässä olikin takana, eli sittenkin pakotetaan ilmaiseksi töihin!

Vierailija
474/479 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta, sillä tämä meidän perheessä ainakin osiksi rahoitetaan

Kiitos vinkistä, minäkin juuri erosin kirkosta. Eipähän tule enää kummipyyntöjäkään, joten kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Vierailija
475/479 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta, sillä tämä meidän perheessä ainakin osiksi rahoitetaan

Kiitos vinkistä, minäkin juuri erosin kirkosta. Eipähän tule enää kummipyyntöjäkään, joten kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Jatkan: Ei kummipyyntöjä, ei kummilahjoja; näin sitä säästetään!

Saa käyttää :D

Vierailija
476/479 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako työkkäri nyt pommittamaan työkokeilu paikkoja ihmisille? Näistähän pamahtaa sitten 3kk karenssi, jos ei mene!

Niin ja mitä jos löytää töitä vaikka sen 18 tuntia niin maksaako kela työttömyystuen kun vain ilmoittaa tehdyt työtunnit päivärahahakemuksessa ja toimittaa palkkalaskelman? Vai täytyykö asiasta ilmoittaa työkkäriin ja odottaa että antavat päätöksen maksaa koko tuki?

Mutta alkaako moni mitään lyhyitä työpätkiä ottamaan vastaan, koska jos tuet tulee vaikka kuun puolivälissä ja työtunnit tekee 2 vkoa myöhemmin eli seuraavan kuun alussa, parhaassakin tapauksessa palkan saa vasta n kuukausi sen jälkeen kun työtunnit on tehty ja sitten kun hakee työttömyystukea, sen käsittely kestää viikon verran, niin helpompaa on ottaa alennettu tuki kun odotella rahoja. Tässä siis palkka tulee 2 vkoa myöhemmin kun ilman töitä, ja se tuki tulee melkein kuukauden myöhässä.

Vai miten tuo toimii käytännössä?

Vierailija
477/479 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä.

Vierailija
478/479 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on niin että jos tekee töitä ja ilmoittaa ne työt siinä kelan hakemuksessa ja liitteenä palkkalaskelma, niin kela ei maksa ennenkun on saanut työkkäriltä luvan sovitellun päivärahan maksuun, ilmoitus työkkäriin ei riitä vaan on lähetettävä kopio työsopimuksesta. Ihan sama onko kyseessä osa-aikatyö vai nollasoppari, niin työkkärin on annettava lupa sovitellun päivärahan maksamiseen ja usein siellä on vielä jonot asian käsittelyyn helposti 30+ päivää, vaikka periaatteessa soviteltu päiväraha ja työttömyyskorvaus on sama asia.

Miksi se ei käy että ilmoittaa työtunnit ja työpäivät kelalle ja laittaa liitteeksi palkkalaskelman, miksi siihen tarvitaan erikseen lupa työkkäriltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme