Työpaikalla täysin epäinhimillinen työtaakka
Jokainen meistä saa juosta 10-14 tunnin päiviä veren maku suussa. Työpäiviä on onneksi vain keskimäärin 3-4 viikosa, mutta silti tuntuu kohtuuttomalta. Taukojenkin kanssa vähän niin ja näin. Pidetään jos sattuu ehtimään.
Työyhteisö on onneksi mitä mahtavin. Yhteen hiileen puhalletaan ja yhdessä tehdään. Ja yhdessä puhutukkin työn määrästä. Silti esimiesten mielestä hyvin pyyhkii, vaikka työn määrä on täysin karannut käsistä.
En tiedä mitä teen. Palkka on sillein hyvä, mutta muu elämä kärsii, kun palautuminen kestää noista rupeemista. Työsopimuslain on määräaikainen, niin ei oikein voi keskenkään lähteä muihin hommiin.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kauanko sulla on sopimusta jäljellä?
2 kuukautta.
Ap
Siis et toivu 4:ssä päivässä 3:sta 14h työpäivästä? Miten toipuisit 2 päivässä 5:stä 8:n tunnin päivästä?
Löysää tahtia vaan rohkeasti, niin minä tekisin. Tauot kuuluu olla ja ruoka- aika sekä ylityökorvaukset tietenkin. Hyvässä lykyssä työnantaja irtisanoo sinut ja jos valehtelee irtisanomisen syystä niin asian voi riitauttaa. Ei kenenkään tarvi määräänsä enempää töitä tehdä. On itse asiassa moni yrityksen omistajakin sanonut ettei tämä mikään juoksukilpailu ole. Ei omaa terveyttään kannata minkään työn takia riskeerata.
Vierailija kirjoitti:
Siis et toivu 4:ssä päivässä 3:sta 14h työpäivästä? Miten toipuisit 2 päivässä 5:stä 8:n tunnin päivästä?
Täällä kesäsesonkina laivalla tehdään 8-10 päivää vähintään 10h työpäiviä ihan mihin aikaan vuorokaudesta sattuu. Vajaalla miehityksellä mennään mutta matkustajia on maksimimäärät. Mitenkä tämmöisestä toipuisit? Minä olen jo 50 ja ylikin ja vielä vaan pitää jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kesäsesonkina laivalla tehdään 8-10 päivää vähintään 10h työpäiviä ihan mihin aikaan vuorokaudesta sattuu. Vajaalla miehityksellä mennään mutta matkustajia on maksimimäärät. Mitenkä tämmöisestä toipuisit? Minä olen jo 50 ja ylikin ja vielä vaan pitää jaksaa.
Niin? AP:llä 3-4 päivää töitä ja sitten 3-4 päivää vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? AP:llä 3-4 päivää töitä ja sitten 3-4 päivää vapaata.
Tai ne vaihtelevat miten sattuu; ma 10-22, ti vapaa, ke 22-24 ja to 0-8, pe vapaa, la 8-16, su 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Viikkotunneissa 2 eroa. Mä itse tekisin mielummin 4 pitkää päivää ja olisin 3 vapaalla.
Kuulostaa ravintola-alalta. Aina olen luullut ettei voi raskaamnaksi muuttua mutta kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikkotunneissa 2 eroa. Mä itse tekisin mielummin 4 pitkää päivää ja olisin 3 vapaalla.
Aivan turha kadehtia. En ole AP, mutta tiedän millaista se on. Meillä 24/7 kohde, päivät 10 yö 14 tuntisia. Viikonloppuisin 12/12. Minkäänlaista vakituista kiertoa ei ole, vaan vuorot kolmeksi viikoksi kerrallaan. Tai me rividuunarit teemme enimmäkseen yötä, kun työnjohto haluaa päivää itselleen. Viikkotunnit ovat mitä vaan 14 ja 70 tunnin väliltä, mutta kolmen viikon jaksoon tasataan. Pitkät vapaat pätkitään yksittäisellä vuorolla, jotta työntekijä ei suunnittele matkaa tms vaan on käytettävissä ylitöihin. Kateellisille löytyy kyllä töitä, vaihtuvuus on suurta vaikka palkka kohtuullinen.
Yrittäjänä teen 12-18 tunnin päiviä 7 päivää viikossa. Juoksen myös verenmaku suussa, jotta rahat saa jotenkin riittämään pakollisiin maksuihin, palkka saan jos teen 18 tunnin päiviä, muuten en. Koko ajan tulee lisää maksettavaa ja entisetkin pakolliset kulut nousevat. En yhtään ihmettele että konkursseja tulee.
3-4 työpäivää viikossa ja vain 10-14 tuntia päivässä kuulostaa ruhtinaallisella, jos joka tunnilta maksetaan vielä palkkaakin.
Tällaista on kapitalismi. Työntekijöiden selkänahasta pitää nyhtää koko ajan vaan enemmän ja enemmän voittoa, koska pitää olla jatkuvaa kasvua. Se vaan ei ole loputtomiin mahdollista, kun työntekijät ei ole robotteja, joiden työtehoa voisi loputtomiin kasvattaa. Eikä senkään puolesta, että planeetan resurssit ovat rajalliset. Milloin oikein havahdutaan siihen, että tarvitsemme paremman talousjärjestelmän?
Suomalaiset ovat kollektiivisesti niin ihanan nöyriä, tottelevaisia ja käskytettäviä, että ilman kahta sanaa tekevät sen mitä joku keksii käskeä, olkoon käsky miten päätön tai epäinhimillinen tahansa, ihan sama vaikka kuukahtaa taakkansa alle...mutta kun käskettiin...
Mä olen joskus irtisanoutunut määräaikaisesta työpaikasta siksi koska muutin toiselle paikkakunnalle.