Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?
Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.
Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.
Mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (1869)
Eli 2050 täällä puhutaan arabiaa. Heillä tärkeintä vallata alueet lisääntymällä. Kuuluu heidän oppeihin. Suomalaiset on vähemmistö-väkeä muutenkin.
Ei tää oo niin mustavalkoinen asia. Ennen usein myös pysyttiin sama kuin paskassa avioliitossa (väkivaltaa, alkoholismia, pettämistä, täysin kuollut tunne-elämä jne) vaikka mikä ois ollut ja lapset kuului kuvioon. Nykyään ihmiset ei heti parisuhteen/avioliiton alussa ala usein tekemään lapsia vaan lastentekoa saatetaan odottaa muutama vuosi. Siinä ajassa voi tapahtua vaikka mitä, esim. mies alkoholisoituu (kuten siskolleni kävi) tai nainen osoittautuu sarjapettäjäksi (näin kävi kaverille) ja liitto loppuu siihen eikä lapsia tullut. Veli taas on ollut onnellisesti naimisissa yli 10 vuotta mutta ei ole saanut lapsia vaimonsa kanssa kovasta yrityksestä huolimatta. Nykyään ihmiset elää muutenkin vanhemmiksi joten lapsiakin voidaan hyvin tehdä vasta kolmi-nelikymppisinä. Antaa nuorten juhlia, opiskella ja elää elämäänsä rauhassa ja tehdä sitten lapsia kun ovat siihen valmiita (ne ketkä ovat). Minkäänsortin painostaminen ei taatusti tuo hyvää tulosta missään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä usko että ihmisiä tarkoituksella pelotellaan lapseperhe-elon kauheudella. Luulen että enimmäkseen sen kaunistelusta on viimein luovuttu. Kaikki ei ole vain hämärästi ilmaistuna "ihanaa ja sen arvoista" vaan oikeasti kerrotaan mitä käy parisuhteelle, työnjaolle perheessä, naisen uralle, eläkekertymälle, yöunille, kropalle, tilin sisällölle, hermoille, ystävyyssuhteille, omalle ajalle ja harrastuksile.. Ja ulkona liikkuessa näkee millaisia niistä ah niin ihanista vauvoista parhaimmillaankin kasvaa.
Joku on tuohon rulettiin valmis. Joku luulee olevansa ja sitten iskee totuus, mutta tilanteesta pakeneminen on ainakin naiselle vaikeaa. Minulla on tarpeeksi vaikeuksia ja tekemistä elämässä muutenkin ilman lisääntymistä.
Sinä päivänä kun sain lapsia, tajusin kaikki nuo mainitsemasi turhiksi, yliarvostetuiksi. Miks harrastaa jotain? Ja päivälläkin voi nukkua. Nainen on ominaisuuksiltaan rakastavampi kuin mies, miksi ominaisuuksiltaan suurten linjojen miehen pitäisi olla kotona ja naisen luoda uraa-ei ymmärrä. Naisvoittoiset alat on poljettu köyhyysrajan alapuolelle, voi haaveilla urasta mutta voi olla ettå 10v päästä koko alaa ei ole olemassakaan, tietokone on korvannut urasi. Siinä kiitos täysillä painamisesta ja mitä jää käteen, ei mitään. Eläkkeet on menny parempiin käyttötarkoituksiin sinä päivänä kun meidän sukupolvi jää eläkkeelle. Ahneella on kakkanen loppu, kukaan ei vie tilinsä sisältöä hautaan, turha sitäkään haikailla. Ystävät, oikeat sellaiset pysyy rinnalla kun tulee lapsia, ja hermotkin vaan paranee lasten kanssa. Talo saa olla sotkuinen, paita risainen, tukka pystyssä, verkkarit jalassa. Mitä väliä sillä on, miltä näyttää ulospäin, kunhan on onnellinen? Moni ei pysty saamaan lapsia, vaikka haluais. Siinä pisteessä ymmärtää, miten vajavainen ihminen on, jolla ei ole lapsia. Vielä toinen vajaus, joka tekee ihmisestä levottoman, onnettoman ja kiukkuisen, on, kun on kaukana Jeesuksesta. Siinä vajauksessa alkaa katsomaan ulkoisia piirteitä. Moni kakku päältä kaunis, sisältä silkkaa hulluutta.
Sakeaa settiä.
Minulle on ihan sama miltä näyttää ulospäin.
En voi nukkua päivällä koska pitää useimmiten olla töissä tai saa olla rakkaissa harrastuksissa.
Miksi harrastaa jotain, kysyt. Koska se on kivaa? Se antaa voimia? Kun menestyi harrastuksissa se auttoi saamaan unelmien työn josta nautin.
En koe itseäni ahneeksi. 1900 €/kk riittää hyvin. Tiedän että rahaa ei saa mukaan kun kuolen.
Eläkettä en usko tilastojen valossa koskaan saavani. Ainakaan niin että sillä eläisi.
Ystävät ovat pysyneet, varsinkin nämä aktiivisesti harrastavat ja lisääntymättömät.
Alani ei katoa niin pitkään kun ihmisillä on lemmikkejä.
Uskis jutut ei minua kiinnosta.
Rakkautta riittää miehelle ja eläimille.
Oliko muuta?
Kuinka kukaan voi luottaa ihmisiin ja eläimiin. Rakkaus ei riitä, kun usko puuttuu. Kaikki on katoavaista. Jos tulee lama, lemmikki on ensimmäinen mistä luovutaan. Sitten mies, joka ei ole uskossa, ei hänellä ole kristityn arvoja pysyä yhdessä saman kumppanin kanssa. Ystävät ovat ensimmäiset ketkä lähtee kun kriisi iskee. Pieni hetki täällä on aikaa valita, missä viettää ikuisuutensa. Ikuisuus on pitkä aika. Hullu se joka sanoo, ei ole Jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa onko omalla kohdalla kyseessä niin rohkeus kuin pelkokaan, ainakaan näin miespuolisena.
En vaan ole oikein keksinyt järkevää syytä pyrkiä lisääntymään, ainakaan sellaista, joka ei olisi lähtökohtaisesti itsekäs.
Toki haluaisin, että olisi vanhoilla päivillä joku, joka kävisi katsomassa, mutta se on kuitenkin kevyt höyhen vaa'alla, kun toisella puolella on uuden ihmisen pakottaminen tähän typerään oravanpyörään pilaantuvalla maapallolla.
Mikä ihme on saanut sinusta noin synkän ja passiivisen? Mehän elämme ihanassa ympäristössä, on merta, metsää, puistoja, vaikka mitä. Mikä oravanpyörä? Tarkoitatko sitä kun rahaa ei tule ilmaiseksi että voisi vain oleilla ja tehdä palapelejä, jos sattuu haluamaan vain tehdä palapelejä?
Onko sinusta kapitalistinen, jatkuvan kasvun perässä juokseva kulutusyhteiskunta jotenkin hieno asia?
Väkeä täällä on muutenkin jo AIVAN liikaa.
On tässä toistakymmentä vuotta tullut oltua vakityössä tietojärjestelmien parissa. Tämä on ihan ok, mutta monelle ei osu sellainen onni, että pääsee työhön josta pitää.
Sinunkaltaisesi urpot ovat toinen syy, miksei tänne halua uutta ihmistainta. "Juokse oravanpyörässä ja pidä turpa kiinni."
Missä on aivan liikaa väkeä? Mikä meillä on pilalla?
Osaatko nyt edes päättää sitä, oletko oravanpyörässä vai et? Miten kasvutarpeen perässä "juokseminen" sinun elämässäsi vaikuttaa?
Saati mitä sinä yhtään mitään tiedät minun kulutustottumuksistani?
Maapallolla on liikaa väkeä ja tämä alati kasvavan kulutuksen kulttuuri tuhoaa ympäristöä samaten jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Ihmisellä on arvoa vain, kun hän tuottaa varallisuutta muille.
Olen itse osa ongelmaa ja juoksen kyllä tuossa oravanpyörässä, josta valitan.
Tarkoitin lopussa tuota sinun "ai oletko sellainen jota harmittaa, kun ei ole kivaa?" -asennettasi. Miksi tuollaisella asennemaailmalla varustettujen ihmisten keskelle haluaisi tuoda uutta elämää?
Kulutustottumuksistasi en tiedä mitään, eivätkä ne minua kiinnosta.
Minua ihmetyttää, miksi meidän suomalaisten pitäisi lopettaa lisääntyminen sen takia, että jossain muualla lisäännytään holtittomasti ja tuhotaan ympäristö. Meitä on täällä tosi vähän ja koska meillä lapset syntyy pääasiassa hyvin toivottuina ja kouluttaudutaan, on todennäköistä, että täällä myös tehdään sellaisia keksintöjä, joista on hyötyä koko maailmalle.
Saahan sitä hauskaa olla, kunhan sitä ei pane muut maksamaan. Jokaisella ihmisellä pitäisi olla ensisijainen vastuu itsestään ja perheestään.
Helsingissä ainakin lähes kaikki alle 40 haluavat lapsia. Ihan lähipiirissä ja tutun tutuilla syntyy jatkuvasti lapsia ihan kaikissa sosiaaliluokissa (jos nyt näin ilkeästi haluu sanoa). Ihan nyt vuoden sisällä on 11 lasta syntynyt mitä tiedän. Samoin meidän taloyhtiössä on paljon perheitä ja aina jossain näkee uusi vauva.
Todellisuus on aivan erilainen kun mitä media maalaa?!
"Kaikenlaisia sovinistisia satuihin uskovia urpåja tää maailma elättää."
En ole sovinisti, vaan realisti. Outoa kun nykyään nainen ei saa olla naisellinen, eikä mies miehinen. Jos kertoo miesten ja naisten ominaisuuksista, sukupuolivihaajat väittää sovinistiksi. Sovinisti tarkoittaa ihan muuta. Olen tullut näkemään Totuuden, ja se on se, että Jeesus elää ja on kaikkialla. Hän on kuollut jokaisen meidän syntien edestä, että jokaisella olisi mahdollisuus tulla Jumalan luo. Jumala loi meidät mieheksi ja naiseksi. Niillä on paljon eroavaisuuksia, luotuina. Ahdistus lisääntyy kun yritetään tehdä luonnollisesta luonnoton.
Tämä maailma ei elätä minua, vaan Jeesus.
Todellinen ilmastoteko on olla ostamatta kiinanmuovia. Meidän autot, lehmät ja lapset on kuin pieru saharassa kiinantehtaiden rinnalla. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lehdissä/somessa sanotaan. Ja tarkkana myös, mikä on mainos-sisältöä ja mikä uutis-sisältöä. Tuotettu media on tehty jonkun rahoittamana jotakin tarkoitusta varten.
Meitä ei ole maailmassa liikaa. Tilaa on.
oma napa on tärkeämpi kuin vauvan napa
Kun maamme siirtyy uuseliitin haltuun, ei meiltä enää kysytä. Verrattaessa tätä esim. Israelin seudun tapahtumiin ero on se, että meillä vallanpitäjät suosivat uuseliittiä. Ei ole mahiksia estää.
Nuoret naiset, olkaa vapaita tekemään lapsia. Älkää pelätkö, mitä muut pelkäävät. Antakaamennä! En tiedä yhtäkään joka katuisi lasten tekoa!
-Kapanteri.- kirjoitti:
Kun maamme siirtyy uuseliitin haltuun, ei meiltä enää kysytä. Verrattaessa tätä esim. Israelin seudun tapahtumiin ero on se, että meillä vallanpitäjät suosivat uuseliittiä. Ei ole mahiksia estää.
Rukouksilla voidaan estää.
Vastaan ap kysymykseen. Onko kyse pelosta vai rohkeudesta, jos nykynuori ei halua lapsia.
Kyse on pelosta. Rohkea tekee, pelokas jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset, olkaa vapaita tekemään lapsia. Älkää pelätkö, mitä muut pelkäävät. Antakaamennä! En tiedä yhtäkään joka katuisi lasten tekoa!
Tekeekö nuoret naiset keskenään lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua kaduttaa pyöriä vankina tässä myllyssä.
En kauheasti halunnut lapsia, enkä kauheasti halua heitä kun he ovat täällä.
Minun elämäni meni nyt näin. Toivottavasti jokainen luottaa oman intuitionsa ääneen, edellä olevan kaltaisten yllyttäjien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikenlaisia sovinistisia satuihin uskovia urpåja tää maailma elättää."
En ole sovinisti, vaan realisti. Outoa kun nykyään nainen ei saa olla naisellinen, eikä mies miehinen. Jos kertoo miesten ja naisten ominaisuuksista, sukupuolivihaajat väittää sovinistiksi. Sovinisti tarkoittaa ihan muuta. Olen tullut näkemään Totuuden, ja se on se, että Jeesus elää ja on kaikkialla. Hän on kuollut jokaisen meidän syntien edestä, että jokaisella olisi mahdollisuus tulla Jumalan luo. Jumala loi meidät mieheksi ja naiseksi. Niillä on paljon eroavaisuuksia, luotuina. Ahdistus lisääntyy kun yritetään tehdä luonnollisesta luonnoton.
Tämä maailma ei elätä minua, vaan Jeesus.
Kuulehan sinä Jeesus-uskova(?).
Minä olen seurannut Jeesusta eli ollut elävässä uskossa n. 35 vuotta. Silti olen sama persoona kuin ennen uskoontuloa: erityisherkkä, tunteellinen, ja miehen aivoilla sekä henkisellä rakenteella varustettu.
Olen kolmen lapsen äiti ja äitiys oli minulle niin rankkaa, että jouduin jäämään pois hyvästä työstä (akateeminen) ja työkyvyttömyyseläkkeelle loppuunpalamisen takia.
Jeesus ei muuttanut minua pullantuoksuiseksi hyysääjäksi. Sanoin aina, että olisin ihan hyvä isä, mutta äitinä oloa en kestä ja jaksa. Äidillehän kaatuu usein viime kädessä kaikki rasittavat valvomiset, lasten kasvatus arjessa ja siinä sivussa myös kotityöt.
Minulle olisi riittänyt yksi lapsi, ehkä siinäkin yksi liikaa. Nyt lapseni ovat aikuisia ja huoata helpotuksesta. Lapsenlapsia voin joskus kaitsea muutaman tunnin, en sen enempää. En vain jaksa sentyyppistä stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö nuoret naiset keskenään lapsia?
Miksipä ei? Lesβoja on entistä enemmän, eikä sille siittäjälle/spermanluovuttajalle tarvi kertoa.
Kahden äidin perheitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Outoa kun nykyään nainen ei saa olla naisellinen, eikä mies miehinen.
Toki saat olla naisellinen. Tai miehinen. Sitä vartenhan täällä on taisteltu että saat olla juuri sellainen kuin haluat. Kunhan suot sen oikeuden muillekin. Jos joku nainen on "miehekäs" tai mies "naismainen" niin antaa olla, niin pitkään kun hänen on hyvä olla eikä satuta muita. Ole mitä olet ja anna muiden olla.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyydestä ja rohkeudesta. Ihmiset eivät halua haaskata hukkaan sitä elämää, jonka ovat lahjaksi saaneet. Sitähän lasten saaminen on, siinä menettää oman elämänsä. Mieluummin elää itselleen ja riemuitsee jokaisesta päivästä. Sen sijaan, että surisi joka päivä epämielekästä elämää, joka ei enää ole omaa.
Tuo ajattelu perustuu väärään olettamukseen elämän mielekkyydestä. Todellinen mielekkyys tulee siitä, että ei enää keskitykään vain omaan napaansa. Se on herätys, jota ei voi kokea ennen kuin itse saa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa kun nykyään nainen ei saa olla naisellinen, eikä mies miehinen.
Toki saat olla naisellinen. Tai miehinen. Sitä vartenhan täällä on taisteltu että saat olla juuri sellainen kuin haluat. Kunhan suot sen oikeuden muillekin. Jos joku nainen on "miehekäs" tai mies "naismainen" niin antaa olla, niin pitkään kun hänen on hyvä olla eikä satuta muita. Ole mitä olet ja anna muiden olla.
Kun otat Unelmalasit pois silmiltäsi, huomaat, ettei heteronainen saa edelleenkään olla 'miehekäs' eikä heteromies saa olla 'naisellinen'.
Tätä ei hyväksy sen enempää oma kuin vastakkainen sukupuoli.
Harvat poikkeukset vahvistavat säännön.
Ikävä kyllä, taistelu vapaudesta olla oma itsensä ei ole juurikaan tuottanut tulosta tässä asiassa.
Päädyt helvettiin, jos kuolet ilman Jeesusta. Elämäsi on hauras kuin legotalo.