Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?

Vierailija
16.12.2017 |

Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.

Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.

Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (1869)

Vierailija
1101/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummastakaan, vaan siitä ettei halua lapsia! Ei sillä ole minkäänlaista tekemistä pelon tai rohkeuden kanssa jos haluaa jotain, tai on haluamatta.

Vierailija
1102/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies5438 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei halua vai? Meillä nytkin eräs nuori nainen töissä äitiyslomalla, toinen jää kuun lopulla ja kolmas ilmoitti juuri olevansa paksuna. Iältään nämä naiset kaikki alle 30 v. Mä olen ainoa työpaikallamme jolla ei ole (eikä tule) lapsia ja ihan siitä syystä että vihaan lapsia. Tuntuu että kaikkien muiden naisten elämän tehtävä on tulla äidiksi.

Nämä lastenvihaajat ihmetyttää kyllä. Onkohan vihan pohjalla se että lasten olemassaolo muistuttaa kipeästi omasta kyvyttömyydestä/kypsymättömyydestä äitiyden haastavaan rooliin? Koiruleita nämä kyllä jaksavat rakastaa. Aivan ihme tyyppejä.

Minä en ainakaan tunnista tuota kyvyttömyydrn kipeyttä, niin tunteminenhan vaatisi sen että jotenkin HALUAISI kyetä tulemaan äidiksi. Olen aina nähnyt äitiyden täysin vieraana asiana, sellaisena joka kuuluu aivan erilaisille ihmisille kuin minä. Se kuuluisa hevos-esimerkki on tähän aika osuva, "et tiedä mistä jäät paitsi jos et hanki hevosta". Yhtä absurdia itselle on aina ollut kuvitella itsensä äidiksi. En kyllä ottaisi koiraakaan, ei ole mitään viettiä ottaa tahallaan elämäänsä mitään avutonta olentoa jotta voisi hoivata jotain.

En vihaa sinänsä lapsia, inhoan melua, riehuvaa ja huomionhakuista käytöstä. Ihan kaikilta. Pidä rauhallisuudesta ja hiljaisuudesta, ja ainoa paikka jossa voin siihen vaikuttaa on oma koti. Jolloin olisi valtava riski edes miettiä mitään lapsia, jos niistäkin tulisi yhtä kamalia mitä suurin osa lapsista on. On kai hiljaisiakin ja sellaisia jotka eivät koko ajan juoksentele ja tömistele, mutta käsittääkseni aika harvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tekemättä jättämisen yleisin syy on nykyään vallitseva -minä minä asenne jossa maailma pyörii tasan tarkkaan oman navan ympärillä. Ja toisaalta monet ihmiset ovat nykyään niin lapsellisia ja uusavuttomia, että hyväkö itestään osataan huolehtia.

Vierailija
1104/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies5438 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei halua vai? Meillä nytkin eräs nuori nainen töissä äitiyslomalla, toinen jää kuun lopulla ja kolmas ilmoitti juuri olevansa paksuna. Iältään nämä naiset kaikki alle 30 v. Mä olen ainoa työpaikallamme jolla ei ole (eikä tule) lapsia ja ihan siitä syystä että vihaan lapsia. Tuntuu että kaikkien muiden naisten elämän tehtävä on tulla äidiksi.

Nämä lastenvihaajat ihmetyttää kyllä. Onkohan vihan pohjalla se että lasten olemassaolo muistuttaa kipeästi omasta kyvyttömyydestä/kypsymättömyydestä äitiyden haastavaan rooliin? Koiruleita nämä kyllä jaksavat rakastaa. Aivan ihme tyyppejä.

Minä en ainakaan tunnista tuota kyvyttömyydrn kipeyttä, niin tunteminenhan vaatisi sen että jotenkin HALUAISI kyetä tulemaan äidiksi. Olen aina nähnyt äitiyden täysin vieraana asiana, sellaisena joka kuuluu aivan erilaisille ihmisille kuin minä. Se kuuluisa hevos-esimerkki on tähän aika osuva, "et tiedä mistä jäät paitsi jos et hanki hevosta". Yhtä absurdia itselle on aina ollut kuvitella itsensä äidiksi. En kyllä ottaisi koiraakaan, ei ole mitään viettiä ottaa tahallaan elämäänsä mitään avutonta olentoa jotta voisi hoivata jotain.

En vihaa sinänsä lapsia, inhoan melua, riehuvaa ja huomionhakuista käytöstä. Ihan kaikilta. Pidä rauhallisuudesta ja hiljaisuudesta, ja ainoa paikka jossa voin siihen vaikuttaa on oma koti. Jolloin olisi valtava riski edes miettiä mitään lapsia, jos niistäkin tulisi yhtä kamalia mitä suurin osa lapsista on. On kai hiljaisiakin ja sellaisia jotka eivät koko ajan juoksentele ja tömistele, mutta käsittääkseni aika harvassa.

Tuosta paistaa hyvin läpi nykyihmisten naiivius ja lapsellisuus. Ennen tuollasta tekstiä tuli n. 16-18 vuotiaiden suusta jotka luulivat etteivät ikinä lapsia halua mutta nykyään moisia voivat kirjoittaa vielä nelikymppiset naisetkin.

Vierailija
1105/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kaunista, kun on äiti ja isä yhdessä lasten kanssa. Eläin ei ole mitenkään verrattavissa siihen suhteeseen, joka on lapsen ja vanhemman välillä.

Vierailija
1106/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies5438 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta paistaa hyvin läpi nykyihmisten naiivius ja lapsellisuus. Ennen tuollasta tekstiä tuli n. 16-18 vuotiaiden suusta jotka luulivat etteivät ikinä lapsia halua mutta nykyään moisia voivat kirjoittaa vielä nelikymppiset naisetkin.

Osaatko, kun mielestäsi viisaampi olet, perustella mikä lainaamassasi kirjoituksessa oli naiivia ja lapsellista? Kenties se, että tunnistaa omat tarpeensa joilla mahdollistaa oman hyvinvointinsa?

Vierailija
1107/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morjesta!

Iltsanomien etusivulla näytti olevan linkki tähän ja tämä aihe ehkä koskettaa omalla tavalla minua koska olen lapseton 30 vuotias mies enkä ole seurustellut koskaan.

En usko että kyse on tässä pelosta tai rohkeudesta vaan tähän aiheeseen vaikuttaa moni muu asia.

Seuraavat asiat perustuvat omiin havantoihin ja kokemuksiin itsestäni ja muista ihmisistä.

-Moni ei seurustele ja monen suhteet on lyhytkestoisia.

-Elämässä on paljon muitakin mielenkiintoisempia ja tärkeämpiä asioita kuin lapset sekä parisuhde kuten työelämä ja oma vapaa-aika.

-Kiireellisyys eli ei yksinkertaisesti ole aikaa lapsille eikä parisuhteelle.

-Itse olen intovertti eli viihdyn yksin.

-Elämä on kallista, eli raha myös osittain vaikuttaa.

Vierailija
1108/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytysikäiset eivät halua luopua "nuoruudestaan". Nuoruus on ohi jo 30:ssä mutta halutaan jatkaa "nuoruutta" 40-50 vuotiaaksi.... 

Tämä on aina yhtä omituinen perustelu. Mitä tarkoittaa tämä nuoruuden jatkaminen?

Ovatko kaikki jotka eivät ole lapsia itsestään puskeneet tai siirtäneet ikuisia nuoria? Vai onko sitä nuoruutta se, että tekee elämästään omannäköistään, kun mielestäsi aikuisena pitäisi jo ymmärtää tehdä samanlaisia ratkaisuja kuin kaikki muutkin tekevät, halusi tai ei?

N 35, ei lapsia eikä haluakaan mutta mieltää itsensä ihan aikuiseksi, joka käy töissä ja maksaa laskunsa itse (sossu eikä kela ei maksa, huom.)

Vierailija
1109/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten tekemättä jättämisen yleisin syy on nykyään vallitseva -minä minä asenne jossa maailma pyörii tasan tarkkaan oman navan ympärillä. Ja toisaalta monet ihmiset ovat nykyään niin lapsellisia ja uusavuttomia, että hyväkö itestään osataan huolehtia.

Pitää ihan 5/paikkansa t: mieslapsi 35v

Vierailija
1110/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia on myös että ajattelee ympäristöä. Mielestäni maailmaan voisi tulla kaikkialle kahden lapsen maksimi, jotta väestö ei kasvaisi enää yhtään. Itse en lapsia tänne hanki, ja säästän luontoa myös siten. Jännää että lapsettomia pidetään itsekkäinä, mutta lasten hankinta vasta itsekästä onkin.

Vierailija
1111/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kantaväestön syntyvyys laskee jyrkästi niin voimme helposti kompensoida sen lisäämällä erittäin paljon hum aania maa han muut toa.

Laman alettua alkoi kunnolla kunniakansan haaliminen.  Se ratkaisi, että jälkeläinen sai jäädä. Myös lamassa riitti kärsimistä.  "Turska" oli yksi tulevan loppumme arkkitehtiä.

Vierailija
1112/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikenlaisia sovinistisia satuihin uskovia urpåja tää maailma elättää."

En ole sovinisti, vaan realisti. Outoa kun nykyään nainen ei saa olla naisellinen, eikä mies miehinen. Jos kertoo miesten ja naisten ominaisuuksista, sukupuolivihaajat väittää sovinistiksi. Sovinisti tarkoittaa ihan muuta. Olen tullut näkemään Totuuden, ja se on se, että Jeesus elää ja on kaikkialla. Hän on kuollut jokaisen meidän syntien edestä, että jokaisella olisi mahdollisuus tulla Jumalan luo. Jumala loi meidät mieheksi ja naiseksi. Niillä on paljon eroavaisuuksia, luotuina. Ahdistus lisääntyy kun yritetään tehdä luonnollisesta luonnoton.

Tämä maailma ei elätä minua, vaan Jeesus.

Kuulehan sinä Jeesus-uskova(?).

Minä olen seurannut Jeesusta eli ollut elävässä uskossa n. 35 vuotta. Silti olen sama persoona kuin ennen uskoontuloa: erityisherkkä, tunteellinen, ja miehen aivoilla sekä henkisellä rakenteella varustettu.

Olen kolmen lapsen äiti ja äitiys oli minulle niin rankkaa, että jouduin jäämään pois hyvästä työstä (akateeminen) ja työkyvyttömyyseläkkeelle loppuunpalamisen takia.

Jeesus ei muuttanut minua pullantuoksuiseksi hyysääjäksi. Sanoin aina, että olisin ihan hyvä isä, mutta äitinä oloa en kestä ja jaksa. Äidillehän kaatuu usein viime kädessä kaikki rasittavat valvomiset, lasten kasvatus arjessa ja siinä sivussa myös kotityöt.

Minulle olisi riittänyt yksi lapsi, ehkä siinäkin yksi liikaa. Nyt lapseni ovat aikuisia ja huoata helpotuksesta. Lapsenlapsia voin joskus kaitsea muutaman tunnin, en sen enempää. En vain jaksa sentyyppistä stressiä.

Puhut kuin pakana. Valitettavasti, en voi uskoa että olisit ollut ELÄVÄSSÄ uskossa 35v. Puheesi todistaa monessa kohden, Jumalan Sanan tuntemuksesi määrän ja asenteesi sitä, sekä miestäsi kohtaan. Nimikristittyjä piisaa, mutta ei niitä, jotka tekevät Sanan mukaan.

Katkeruuden juuri on revittävä pois, se myrkyttää kaiken.

Vierailija
1113/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys on tippunut kaikkialla länsimaissa ennätysalhaiseksi, ei vain suomessa. Myös muutamissa aasian maissa syntyvyys on laskenut ennätysalhaiseksi. Ilman muuttoliikennettä euroopan ulkopuolelta euroopan syntyvyys olisi vieläkin alhaisempi, esimerkiksi ruotsin hiukan suomea korkeampi syntyvyys perustuu tälle asialle.

On typerää puhua vain siitä että suomessa on alhainen syntyvyys koska täysin sama "ongelma" on kaikkialla länsimaissa ja osassa aasiaa.

Laitoin "ongelma" koska minun mielestä tämä on hyvä asia että syntyvyys laskee suomessa ja maailmalla.

Minä en lapsia aio tehdä enkä naista tarvi elämääni koska minulle riittä oman käden nautinto enkä siis seksiä tarvitse.

Vierailija
1114/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna tulee täyteen 10 vuotta työn perässä muuttamista 0,5-1 vuoden välein. Yksikään mies ei ole joustanut siinä, että muuttaisi mukanani tai alkaisi etäsuhteeseen. Oma moraali ei anna jäädä työttömäksi eikä työelämä tarjoa omalla alallani vakipaikkaa kuin 35+ v. ikäisille naisille.

Lahjoitin kyllä munasoluja nuorempana. Minulla on jälkeläisiä "tuolla jossain".

Vierailija
1115/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin naisena lapsen tekeminen on tosi huono diili. Ensin on raskaana 9 kk, sitten synnyttää, sitten yöheräilyt, sitten lapsen sairastelujen takia pois töistä jne. Ja päävastuu lähes aina kaatuu äidille lastenhoidosta.

Ei kiitos! On ihan riittävästi elämässä nytkin tekemistä.

Vierailija
1116/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat saaneet esikoisensa 34 vuotiaina.

Mun mielestä äärimmäisen fiksua koska ovat halunneet opiskella ja oleskella ulkomailla. Lapset ei tietenkään olisi olleet este mutta hidaste kuitenkin. Parempi nauttia elämästä kun siihen on mahdollisuus ja varaa.

Elämä lasten kanssa sujuu hienosti, vanhemmat ovat töissä ja lapset päiväkodissa. Tarvittaessa me isovanhemmat autamme. Valitusta lapsiperhe elämän raskaudesta emme ole kuulleet

Vierailija
1117/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikenlaisia sovinistisia satuihin uskovia urpåja tää maailma elättää."

En ole sovinisti, vaan realisti. Outoa kun nykyään nainen ei saa olla naisellinen, eikä mies miehinen. Jos kertoo miesten ja naisten ominaisuuksista, sukupuolivihaajat väittää sovinistiksi. Sovinisti tarkoittaa ihan muuta. Olen tullut näkemään Totuuden, ja se on se, että Jeesus elää ja on kaikkialla. Hän on kuollut jokaisen meidän syntien edestä, että jokaisella olisi mahdollisuus tulla Jumalan luo. Jumala loi meidät mieheksi ja naiseksi. Niillä on paljon eroavaisuuksia, luotuina. Ahdistus lisääntyy kun yritetään tehdä luonnollisesta luonnoton.

Tämä maailma ei elätä minua, vaan Jeesus.

Kuulehan sinä Jeesus-uskova(?).

Minä olen seurannut Jeesusta eli ollut elävässä uskossa n. 35 vuotta. Silti olen sama persoona kuin ennen uskoontuloa: erityisherkkä, tunteellinen, ja miehen aivoilla sekä henkisellä rakenteella varustettu.

Olen kolmen lapsen äiti ja äitiys oli minulle niin rankkaa, että jouduin jäämään pois hyvästä työstä (akateeminen) ja työkyvyttömyyseläkkeelle loppuunpalamisen takia.

Jeesus ei muuttanut minua pullantuoksuiseksi hyysääjäksi. Sanoin aina, että olisin ihan hyvä isä, mutta äitinä oloa en kestä ja jaksa. Äidillehän kaatuu usein viime kädessä kaikki rasittavat valvomiset, lasten kasvatus arjessa ja siinä sivussa myös kotityöt.

Minulle olisi riittänyt yksi lapsi, ehkä siinäkin yksi liikaa. Nyt lapseni ovat aikuisia ja huoata helpotuksesta. Lapsenlapsia voin joskus kaitsea muutaman tunnin, en sen enempää. En vain jaksa sentyyppistä stressiä.

Puhut kuin pakana. Valitettavasti, en voi uskoa että olisit ollut ELÄVÄSSÄ uskossa 35v. Puheesi todistaa monessa kohden, Jumalan Sanan tuntemuksesi määrän ja asenteesi sitä, sekä miestäsi kohtaan. Nimikristittyjä piisaa, mutta ei niitä, jotka tekevät Sanan mukaan.

Katkeruuden juuri on revittävä pois, se myrkyttää kaiken.

Upeaa, sinä elävästä uskosta huutava. Tulit kyllä todella kauniisti todistaneeksi taas kerran sen, että aina löytyy se uskovainen, joka on valmis heittämään sen ensimmäisen kiven.  Yllättäväähän tämä ei valitettavasti ole.

Vierailija
1118/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia on myös että ajattelee ympäristöä. Mielestäni maailmaan voisi tulla kaikkialle kahden lapsen maksimi, jotta väestö ei kasvaisi enää yhtään. Itse en lapsia tänne hanki, ja säästän luontoa myös siten. Jännää että lapsettomia pidetään itsekkäinä, mutta lasten hankinta vasta itsekästä onkin.

Yhyyy koska ympäristö.. Nyhverö.

Vierailija
1119/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olemme mieheni kanssa tietoisesti jättäneet lapset saamatta. Ihan jos totta puhun emme ole niitä koskaan edes yrittäneet. On aivan mahtavaa kun ei tarvitse olla kellekkään tilivelvollinen tästä asiasta.

Kun tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin saa tehdä ihan mitä pälkähtää ja vielä ilman aikatauluja. 

Vierailija
1120/1869 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on vaan tyhmiä ja luulee elävänsä ikuisesti kunnes vanhana ei ole ketään huolehtimassa ja tulevat juopoiksi.Murtavat lonkkansa ja kuolevat keuhkokuumeeseen.Muutenkin täysiä ääliöitä kun ei ollut vanhanajan kotikasvatusta.Toivon että suksitte kuuseen👍😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi