Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?
Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.
Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.
Mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (1869)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun luin näitä viestejä tulin siihen lopputulokseen, että suurin ongelma on naisten mielenterveysongelmat. Naisilla ei vaan kestä pää.
Ei minunkaan miespää kotileikkejä varmaan kestäisi, muiden sivusta seuraaminen on jo ihan tarpeeksi.
Nykyään onneksi tiedostetaan, ettei jokaisesta ole hyväksi vanhemmaksi. Tämä on hyvä asia. Vaikka on samalla paljon niitä, jotka hankkivat lapsia omaa itsekkyyttään, oman elämänsä tyhjyyttä täyttämään. Onneksi yhä useampi tajuaa, että lasten hankkiminen tyhjiötä täyttämään ei ole oikein lapsia kohtaan.
Maailmassa on liikaa ihmisiä ja koska meitä on liikaa, niin luontoäiti luo mm. näitä vaarallisia viruksia vähentämään väestöä. Korona on varmasti vasta alkusoittoa. Mitä pointtia on tehdä lapsia kärsimään, vammautumaan tauteihin ja kuolemaan. Inhimillisempää on vähentää väestöä jättämällä hankkimatta lapsia. Kuka sen tekee, jos ei fiksu länsimaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun luin näitä viestejä tulin siihen lopputulokseen, että suurin ongelma on naisten mielenterveysongelmat. Naisilla ei vaan kestä pää.
Voihan miehet lisääntyä laillistetun ulkomaalaisen vuokrakohdun avulla.
Vierailija kirjoitti:
"epärealistisia kauhukuvia" ja silti saa jatkuvasti kuulla vanhempien suusta kuinka on niin rankkaa ja kurjaa, nukuttu on viimeksi viisi vuotta sitten kun esikoinen syntyi. Kahvi seisoo pöydällä kolme päivää ennen kuin sitä pääsee hörppäämään, kuopukselle puhkeaa hampaita ja huutaa kuin palosireeni kaikki päivät eikä loppua näy. Keskimmäisellä on adhd ja syöttää koiralle suklaata heti kun silmä välttää. Suihkussa ei kerkeä käydä kun kakarat sytyttää muuten talon palamaan ja kaikki rahat menee Yessica-Yasminin allergioiden hoitoon. Prismassa käydään koko perhe yhdessä ja reissuun menee vähintään kaksi tuntia kun yksi oksentaa, toisella on ripuli ja kolmas juoksee heti piiloon toiselle puolelle hallia kun päästää irti.
😂
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän monilla lasten hankkijoilla ole mielenterveysongelmia yhtä paljon, mutta eivät piittaa. Tai edes tajua sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan miespää kotileikkejä varmaan kestäisi, muiden sivusta seuraaminen on jo ihan tarpeeksi.
https://areena.yle.fi/1-4186226
Tuossa sulle loppuillaksi ajankulua.
On se vähän itsestäsikin kiinni, eikä siitä "päästä" edes.
Ei kumpaakaan? Jos ei vain tunne mitään halua, kun oma lapsuus oli kylmä tai jotain.
Olin aina ajatellut, että rahan vähyys on tekosyy olla tekemättä lasta; että Suomessa aina pärjää, viimeistään tuilla.
Mutta epätietoisuus rahan säännöllisestä saamista, varsinkin tukien, on stressitekijä jota ei voi suoda sikiölle. Sikiö on herkkä äidin stressille.
Pitäisi myös olla hyvä mies, jonka kanssa tehdä lapsi. Jos ei löydy, pelkkä siittäjäkin voi olla vaikea saada, ehkä siksi että laki antaa myös aviottomille lapsille oikeuksia/mahdollisuuksia taloudelliseen tukeen. Siittäjä miettii, onko hänellä varaa elättää. Tämän takia moni ei ole edes olemassa.
Siittolat, NO WAY.
Ei ole yksinkertaisesti halua eikä kiinnostusta. Missään nimessä lapsia ei kannata hankkia ulkopuolelta tulevien paineiden takia. Kyseessä on niin iso asia ja elämänmuutos, ettei ilman omaa vahvaa kiinnostusta ja halua kannata siihen ryhtyä. Ja muutenkin mielestäni se kannattaa suunnitella tarkkaan, samoin kuin muutkin isot päätökset elämässä.
Kaveripiirit myöskin vahvistavat nuorilla tätä ajatusta lapsettomuudesta.
Olen itse 25v ja raskaana, lapsi syntyy keväällä. Olen neljän naisen kaveriporukasta vanhin, nuorin taitaa olla 23v. He ovat suhtautuneet tähän raskauteeni TODELLA nuivasti ja jopa halveksuvasti. Jos olen ohimennen maininnut jotain vauvantarvikkeista tms, kommentti on saattanut ihan oikeasti olla ''hyi''. Puhuvat myös usein siitä miten näkevät painajaisia raskaudesta ja sitten keskenään päivittelevät miten olisi aivan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Kaveripiirit myöskin vahvistavat nuorilla tätä ajatusta lapsettomuudesta.
Olen itse 25v ja raskaana, lapsi syntyy keväällä. Olen neljän naisen kaveriporukasta vanhin, nuorin taitaa olla 23v. He ovat suhtautuneet tähän raskauteeni TODELLA nuivasti ja jopa halveksuvasti. Jos olen ohimennen maininnut jotain vauvantarvikkeista tms, kommentti on saattanut ihan oikeasti olla ''hyi''. Puhuvat myös usein siitä miten näkevät painajaisia raskaudesta ja sitten keskenään päivittelevät miten olisi aivan hirveää.
Olen sua melkein 10 vuotta vanhempi, mutta kun itse aloin n. 25-vuotiaana puhumaan silloisille kavereilleni lastenhankintahaaveista, reaktio oli juuri tuo sama. 25v. sain silti ekan lapseni, ja kummasti sitten välit kavereihin viilenivät. N. 30-vuotiaina nämä nuoruuden kaverit sitten alkoivat mennä naimisiin ja hankkimaan lapsia, ja yksi veti sitten täysraivarit kun en ollutkaan innoissani järjestämässä häitä ja tukemassa lapsihaaveissa. Siinä vaiheessa pistin välit poikki kaikkiin.
Nyt on onneksi uusia ystäviä, sekä lapsellisia että lapsettomia, mutta toisten valintoja ja elämää arvostavia.
Itse olen huomannut että vapaaehtoisesti lapsettomat ihmiset ovat usein erittäin itsekeskeisiä ja elävät erittäin luontoa rasittavalla tavalla.
Kovat ja kylmät arvot. Pahimmat esimiehet ovat ne jotka ovat lapsettomat.
Syitä on varmaan monia, mutta minulla ja vaimollani asia on pysynyt selvänä alusta lähtien. Aivan samalla tavalla kuin osalla ihmisistä on selkeä halu tai tunne että haluavat vanhemmiksi (joilla jopa ns. vauvakuume), meillä ei kummallakaan ole koskaan ollut halua tai tunnetta vanhemmuuteen. Ei tätä olla sen enempää rationalisoitu tai selitelty edes itselle, kun ei tunnu niin ei tunnu. Olemme nyt jo lähes viisikymppisiä, eikä tässä lapsiasiassa ole viimeisen 25 vuoden aikana meidän kohdalla mikään muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että vapaaehtoisesti lapsettomat ihmiset ovat usein erittäin itsekeskeisiä ja elävät erittäin luontoa rasittavalla tavalla.
Kovat ja kylmät arvot. Pahimmat esimiehet ovat ne jotka ovat lapsettomat.
Itse tuntemani vela-parit taas yleensä asuvat pienissa kaupunkikaksioissa, eivät omista autoa, matkustelevat maltillisesti ja elävät yleensäkin hyvin "vihreästi". Eiköhän vela-porukkaan kuulu ihmisiä ihan laidasta laitaan, niin kuin lapsellisiinkin perheisiin.
Tuo rahan vähyys kyllä kuulostaa oudolta syyltä. Kun omat (ja kaverien) vanhemmat ovat tavanneet opiskeluaikoina ja tehneet esikoisen heti. Toki elämä ei aina ollu rikasta, mutta kaksi rakastavaa vanhempaa vieressä ja ruokaa oli. Useimmilla nuorilla on myös tukiverkosto edes toisella paikkakunnalla, jonka puoleen voi kääntyä.
Tavallisena cisheterona en näe arjessani kovin paljon transfobiaa mutta jumaleissöns täällähän sitä piisaa. Kaikki, jotka täällä spleinaatte transihmiselle hänen omaa elämäänsä ja asemaansa: toivottavasti teillä ei myöskään ole lapsia, ettekä niitä hanki.
Tyhmyyttä, pelkuruutta ja laiskuutta niillä jotka ovat terveitä saamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyttä, pelkuruutta ja laiskuutta niillä jotka ovat terveitä saamaan lapsia.
Onhan tuo toki kovinkin tervettä lisääntyä kuin kilpikonna ja odottaa valtion ottavan kopin. Tietenkin vapaaehtoinen lisääntyminen on aina jonkun muun syytä ja tästä jaksetaan sanoa jokaikinen kerta kun haetaan lahjoituksia.
Elää työttömien talouksissa tälläkin hetkellä lapsukaisia. Hyvä kuitenkin pohtia mihin omat rahkeet riittää.