Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?

Vierailija
12.12.2017 |

Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.

Kommentit (1189)

Vierailija
421/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porridge

Tästä tulee aina joku poor ridge :D

Vierailija
422/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porridge

Tästä tulee aina joku poor ridge :D

Sulla on sitten varmaan painotus väärin. Painotus tulee ekalle tavulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabic. Sanon aina ääräbik. Toinen on photographer. Painotuksesta kiinni, mutta aina sen unohtaa.

Vierailija
424/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

World.

Vierailija
425/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankaan en suurinta osaa, mutta suurimman osan tietämistäni osaan lausua ymmärrettävästi. Se on riittänyt ihan mukavasti.

Vierailija
426/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. thorough, daughter, squirrel ja suunnilleen kaikki pehmeää ääntämistä vaativat sanat menee puuroksi, näitä riittää. Ei oo harjoittelu auttanut.

Mä olen englannin suhteen ihan umpisurkea lausuja, yläasteen tunneillakin mulle on naureskeltu kun ei musta saa selvää, mut kokeista on tullut kymppejä ja ysejä lukiossakin... Ala-asteella mua ei opetettu lausumaan YHTÄÄN, oli vaan loputtomia sanakokeita yms. ja luulen että johtuu ainakin osittain siitä. Luin sitten vastaukset (suomalaisittain) kuin ne kirjoitettiin, koska ääntämismerkit oli hepreaa, ja vaikka sana olisi ollut tyyliin beautiful opettaja ei korjannut tai neuvonut :'D Sitten seiskalla kun alettiin lukea olin ihan kauhuissani, tuntui kuin kieli olisi ollut täysin vieras. Kun yks miesystävä alkoi aikuisena nälvimään jostain ääntämästäni sanasta jolle ei ollut vastinettakaan suomeksi, päätin etten enää puhu englantia jos vaan voin sen välttää. Ja nykyäänkin tuntuu kuin kurkku muurautuisi umpeen ahdistuksesta kun pitäisi sitä puhua. Koulukiusaajat ja olematon itsetuntoni ✌

Vierailija
427/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemminkin mainittu rural. Muuten lausun mielestäni hyvin, mutta tuo...

Vierailija
428/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehicle - aikaisemmin en edes yrittänyt vaan kiersin aina sanomalla car tai jotain muuta. Nyt yli 10 vuotta englannin kielisessä maassa asuneena uskallan jo lausua tuon sanan mutta en varmaankaan vieläkään oikein.

Vierailija
429/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut menee, ainakin mitä täällä mainittu mutta mun ainoa kompastuskivi on niinkin yksinkertainen kuin sure. SHUO, SOHÖÖR, SHUÖR. PERKELE.

Vierailija
430/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä tuskin kannattaa häpeillä sitä, että lausuisi nimet tai paikat väärin. Heillähän valtaosa osavaltioistakin liittyy jollain tapaa intiaaneihein, joten tuskin edes lausuvat niitäkään sanoja oikein. Lisäksi he lausuvat amerikkalaisittain kaikki ruoat ja esimerkiksi italialaiset, kreikkalaiset tai saksalaiset sukunimet. Eli siis jos se amerikanenglannin tapa lausua on väärin.

Vierailija
431/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Girl, world. Ja varmasti paljon muitakin, nämä tuli ekana mieleen. Jotenkin tuo r ja l peräkkäin on hankala äänne ja yleensäkin sanat joissa on r.

Varmaan helpottaa lausumista tulevaisuudessa kun kerron että sitä ärrää ei tarvi lausua. Gööl, wööld.

Voi kuule tiedän. Ongelma onkin se, että se ärrä tulee väkisin sinne väliin. Eikö tässä nyt kysytty, mikä kellekin on vaikeaa lausua? Mulle nämä.

Vierailija
432/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entrepreneurship (kirjoitinkohan väärin.. ;)

Vierailija
433/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausun Entrepreneur sanan ranskalaisittan AANTRÖPRÖNÖÖÖ. Ymmärtävät tai sitten eivät.

Vierailija
434/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ongelmana niinkään yksittäisten sanojen ääntäminen vaan se, miten saada puheen rytmitys sujuvaksi ja intonaatio luontevaksi. Saatan painottaa pitkiä sanoja väärin. Pitäisi olla asunut lapsena englanninkielisessä maassa, jotta nuo sujuisivat täysin. Vaikka muutama suomalainen blogisti väittääkin osaavansa englantia "natiivitasoisesti", älkää uskoko. Tyrsk. 

Katellisuus on aina huono

Vierailija
435/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daughter eli dooghtöö ..dogtröör.. thoothöö? ja vocabulary. vopa ..vokapu..vopaku..vokapukapulary. Ihassama.

Vierailija
436/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niche.

Sana ei ole lähtökohtaisesti vaikea lausua, mutta jotenkin arastelen sen käyttöä, koska en ole varma ymmärtäisikö kuulija sen oikein, kun siitä kuulee käytettävän kahta eri ääntämisasua ("neesh" ja "nich").

Vierailija
437/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Under Armour

Vierailija
438/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehicle on vaikea. Pahinta on se, että olin aikanaan töissä firmassa, jonka nimessä oli tämä sana, eli tyyliin Xxxx vehicles oy. Puhelimeen piti vastata firman nimellä, ja kukaan meistä ei osannut sanoa sanaa oikein, vaan kaikki sanoivat eri tavalla, kuten vihaiklös, vehikles, vehikels, vihaiköl jne.

Viikl

Eiks se oo ennemmin viekl

Sanoisin viiakl. A sellainen ä:hän päin menevä.

https://dictionary.cambridge.org/pronunciation/english/vehicle

Vierailija
439/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Water. Niin helppo ja silti niin vaikea. Ravintolassa pystyn tilaamaan salaatit, pihvit, suklaamousset ja ihan kaiken mutta kun lopuksi pyydän vielä vettä pöytään, tarjoilija tuijottaa minua tyhjin silmin ja joudun toistamaan ainakin viidesti "vaateeer, vader, whather, wwader, vatthher, wader".

Vierailija
440/1189 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massachusetts, otorhinolaryngologist, worchestershire

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä