Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?
Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.
Kommentit (1189)
"-ther" -päätteiset sanat ovat mielestäni kaikkein pahimpia. Näihin lukeutuu mm. Mother, Other, Brother. KAIKISTA pahin on sanonta "brother from another mother". Mulla se menee seuraavanlaisesti: "Broder from anothär madhar"
Vks kirjoitti:
Regularly. Regular vielä menee jotenkin. On toki muitakin, mutta tuo lienee ykkönen.
Joo meinasin tämän tulla kirjoittamaan itsekin. Ei vaan onnistu.
Mikähän mahtaa olla pisin englanninkielinen sana, joka lausutaan lyhyiten? (Tässä virkkeessä ei tainnut olla mitään logiikkaa, mutta siis tarkoitan sanaa, jossa on paljon kirjaimia suhteessa lausumiseen, eli lausutaan vaikka vain yhtenä tai kahtena tavuna, vaikka sanan näyttäisi paljon pitemmältä.)
Jostain syystä niinkin perussana kuin "sure" tuottaa vaikeuksia. Jotain epämääräistä "shyötä" tai "shuota" yritän sönköttää, mutta miten sen sanonkin, se ei vain kuulosta oikealta. Hämmennystä lausumisen suhteen lisää se, että tuo sana vaikuttaa kuulostavan eri yhteyksissä (eri tv-ohjelmissa) erilaisilta, eli oikeita lausumistapoja taitaa olla useampi.
Vierailija kirjoitti:
Queue[/quote
Qjuu
Vierailija kirjoitti:
Water. Niin helppo ja silti niin vaikea. Ravintolassa pystyn tilaamaan salaatit, pihvit, suklaamousset ja ihan kaiken mutta kun lopuksi pyydän vielä vettä pöytään, tarjoilija tuijottaa minua tyhjin silmin ja joudun toistamaan ainakin viidesti "vaateeer, vader, whather, wwader, vatthher, wader".
Jos nyt unohtaisit tuon aa:n ja vaihtaisit sen o:hon tulisi vahan ymmatettavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Water. Niin helppo ja silti niin vaikea. Ravintolassa pystyn tilaamaan salaatit, pihvit, suklaamousset ja ihan kaiken mutta kun lopuksi pyydän vielä vettä pöytään, tarjoilija tuijottaa minua tyhjin silmin ja joudun toistamaan ainakin viidesti "vaateeer, vader, whather, wwader, vatthher, wader".
Minun "salaisuuteni" on lausua se waatö. Aluksi tämä ei tullut mieleen, koska omassa kielessämme a ja ö eivät sovi yhteen. (W lausutaan eräänlaisena nopeana u-äänteenä, niin kuin sanoissa we ja wine.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun "salaisuuteni" on lausua se waatö. Aluksi tämä ei tullut mieleen, koska omassa kielessämme a ja ö eivät sovi yhteen. (W lausutaan eräänlaisena nopeana u-äänteenä, niin kuin sanoissa we ja wine.)
Siis mitä mä oikein sekoilen, siis wootö. Eli o ja ö.
Onneksi olen kielellisesti lahjakas, koska minulle on luettu lapsena niin paljon, joten enkku ääntäminen ei tuota mitään vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Osaan lausua kaikki englannin kielet sanat. Jos jotain en heti osaa, niin opin nopeasti harjoittelemalla.
Älä kehu itteäs Suomessa, sitä ei hyvällä katsota. On aliarvioitava itseä "No.....enhän minä nyt sellaista".
Mulle on vaikeeta lausua coughing, cough, caught.. En oikeestaan ees tiiä miten ne pitäisi lausua.
Mulle on jostain syystä hyvin vaikea lausua ihan perussanojakin, kuten she, three, better, jne. Tulee yksittäisinä ok, mutta keskellä lausetta konsonantit ovat liian kovia. Minua hävettää tämä, olen suht usein töissä puheissa englannilla. Miten asiaa saisi treenattua?
Choir, eli kuoro. Ihan kamala sana! :) Pitäisi lausua jotenkin "khvajer".
Jono "queue" ja jonotus "queueing". Ei aavistustakaan miten pitäisi lausua! Köö? Kjuu?
Massachusetts on vaikea
Olen asunut englannissa kolmeen otteeseen ja opiskeluaikoina 16-20 v. oli au-parina monta kesää, välillä Brightonista Skotlantiin ja puhun kyllä aika vahvalla brittiaksentilla. Ja olen ihan ylpeä siitä, seuraan mieluummin myös brittisarjoja kuin amerikkalaisia. Irlannissa ja Skotlannissa minua on luultu britiksi. Toisaalta taas kun olin viettänyt kuukausia Skotlannissa ja matkustin sieltä Lontooseen, siellä minua luultiin skotiksi. Se aksentti tarttuu tosi nopeaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuokaan kovin hyvä ole, koska sekoitat keskenään britti- ja amerikanenglantia. Amerikkalaiset sanovat, wader, britit taas woota. Valitse toinen.
Regularly. Regular vielä menee jotenkin. On toki muitakin, mutta tuo lienee ykkönen.