Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL:n juttu alatiesynnytyksistä ja niistä syntyneiden vaivojen vähättelystä

Vierailija
07.12.2017 |

Lehti: Alatiesynnytysten jälkeisistä ongelmista vaietaan - kakkaaminen vaikeaa, nahka roikkuu kuin riippumatto
Tänään klo 12:02

https://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/201712052200582633_rb.shtml

Itse olen 28-vuotias onnellisessa avoliitossa elävä nainen, ja olemme puolisoni kanssa miettineet jo tovin perheenlisäystä. Minulla ei siis ennestään ole lapsia. Minua on kuitenkin aina pelottanut raskauden tuomat muutokset vartalooni.

Aiheesta paljon tietoa hakeneena yksi yleinen teema, johon olen törmännyt, on raskauden aiheuttamien muutoksien murehtimisen kieltäminen. Eli näitä muutoksia murehtivia naisia leimataan usein turhamaisiksi ja itsekkäiksi. Vallalla oleva mielipide tuntuu olevan, että naisen tulee kantaa kaikki raskauden vartaloon tuomat muutokset ylpeydellä, ja mikäli hän ei tee niin, niin "hän ei ole äitiyden arvoinen".

Itse en ymmärrä, miten raskauden kroppaan tuomia muutoksia ei saisi pohtia etukäteen. Miten se vähentää naisen arvoa äitinä? Itselleni ei huolta tuota niinkään raskausarvet tai muut esteettiset muutokset (toki ilman niitäkin mieluusti olisin), vaan muut fyysiset vaivat. Tällä tarkoitan pidätysongelmia, ulostamisongelmia, tunnon katoamista, ongelmia seksissä. Mikäli päätämme hankkia lapsen ja onnistun tulemaan raskaaksi, toivon todellakin sydämestäni että yllämainittuja ongelmia ei minulle raskauden myötä tule.

Onkohan mistään mahdollista saada luotettavaa statistiikkaa siitä, miten paljon yllämainitsemiani ongelmia raskaudet aiheuttavat prosentuaalisesti. En usko. Kaipaisin tällaista luotettavaa faktatietoa mututuntuman sijaan, kun nyt olen vain keskustelupalstojen ja yksittäisten artikkeleiden varassa, eikä minulla ole todellista käsitystä siitä, miten yleisiä raskauden aiheuttamat fyysiset ongelmat ovat (lukuun ottamatta tuo artikkelin 13% ulostamisongelmaisista ruotsalaisnaisista).

Mielipiteitä? Tai jopa linkkejä aineistoihin, jossa luotettavaa faktatietoa ongelmien yleisyydestä?

Kommentit (216)

Vierailija
81/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tutkimus-alatiesynnytys-turv…

Tässä artikkeli alatiesynnytyksen vs sektion turvallisuudesta. On otettu huomioon myös suunniteltu sektio.

Lieköhän luotettavä lähde, kun tuolla mainitaan että Suomessa synnytyspelko ei voi olla sektion syy? Näinhän asia ei ole. Lisäksi käsittelee vain äitien riskiä, ei syntyvien lapsien.

Yleensäkin kannattaa muistaa, että sektion ja alatiesynnytyksen riskit ovat suurelta osin erilaiset. Vaikka sektion riskit olisivatkin suuremmat, ne saattavat olla joillekin "mieluisampia" kuin alatiesynnytyksen riskit. Ja toisinpäin. On turha arvostella muiden valintoja.

Niin, synnytykset hoidetaan kuitenkin 100%:sesti julkisessa terveydenhuollossa. Vaikka ihminen valikoikin mieleisensä riskit, on toivottavaa, että ne ovat suhteessa kuluihin.

Näin. Senkun synnyttää vaan sektiolla, jos itse maksaa!

Mielummin toivon verorahoja käytettävän vaikka syöpähoitoihin, kuk mt-ongelmaisten hysteerikkojen pelkosektioihin. Tulisi yhteiskunnalle ja perheelle pidemmän päälle edullisemmaksi, jos pääongelmat hoidettaisiin jo ennen lasten hankintaa. Mielenterveysongelmat (joita pelkosektioiduilla tutkimusten mukaan huomattavasti enemmän) altistavat mm. synnytyksenjälkeiselle masennukselle ja psykoosille sekä kiintymyssuhteen häiriöille sekä parisuhdeongemille.

Omasta mielestäni on järjetöntä laittaa ihminen selkeästi vaarallisempaan operaatioon kuin olisi tarvetta etenkin, jos ainoa peruste on pelko, että jotain menee pieleen. Mutta näiden hysteerikkojen kanssa on kovin vaikea keskustella. Sektio on heille riskitön taivas ja alatiesynnytys itse saatanasta.

Katkera löysäpillu siellä kitisee! Toivottavasti saat elinikäiset vaivat ja hapenpuutteesta vammautuneen lapsen, jos niitä vielä hankit.

En usko että tuon alemmas voi vajota. Itseasiassa et vaikuta kovin tasapainoiselta ihmiseltä, käythän itse lääkärillä säännöllisesti?

Vierailija
82/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä artikkeli alatiesynnytyksen vs sektion turvallisuudesta. On otettu huomioon myös suunniteltu sektio.

Lieköhän luotettavä lähde, kun tuolla mainitaan että Suomessa synnytyspelko ei voi olla sektion syy? Näinhän asia ei ole. Lisäksi käsittelee vain äitien riskiä, ei syntyvien lapsien.

Yleensäkin kannattaa muistaa, että sektion ja alatiesynnytyksen riskit ovat suurelta osin erilaiset. Vaikka sektion riskit olisivatkin suuremmat, ne saattavat olla joillekin "mieluisampia" kuin alatiesynnytyksen riskit. Ja toisinpäin. On turha arvostella muiden valintoja.

Niin, synnytykset hoidetaan kuitenkin 100%:sesti julkisessa terveydenhuollossa. Vaikka ihminen valikoikin mieleisensä riskit, on toivottavaa, että ne ovat suhteessa kuluihin.

Mielummin toivon verorahoja käytettävän vaikka syöpähoitoihin, kuk mt-ongelmaisten hysteerikkojen pelkosektioihin. Tulisi yhteiskunnalle ja perheelle pidemmän päälle edullisemmaksi, jos pääongelmat hoidettaisiin jo ennen lasten hankintaa. Mielenterveysongelmat (joita pelkosektioiduilla tutkimusten mukaan huomattavasti enemmän) altistavat mm. synnytyksenjälkeiselle masennukselle ja psykoosille sekä kiintymyssuhteen häiriöille sekä parisuhdeongemille.

Omasta mielestäni on järjetöntä laittaa ihminen selkeästi vaarallisempaan operaatioon kuin olisi tarvetta etenkin, jos ainoa peruste on pelko, että jotain menee pieleen. Mutta näiden hysteerikkojen kanssa on kovin vaikea keskustella. Sektio on heille riskitön taivas ja alatiesynnytys itse saatanasta.

Katkera löysäpillu siellä kitisee! Toivottavasti saat elinikäiset vaivat ja hapenpuutteesta vammautuneen lapsen, jos niitä vielä hankit.

Taas tämä sama sekopää. Pakkohoito olisi oikea osoite tuollaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo sektion kauhistelu, kun oikeasti on luettu tilastoja HÄTÄSEKTIOISTA, koska juuri muita ei Suomessa tehdä. Totta kai jos on jo valmiiksi hätätilanne, niin komplikaatioiden riski ja siten ilmeneminen on suurempi!

Minua huvittaa myös. Mikä ihme siinä on, että jotkut ovat MUIDEN sektio valintaa vastaan?

Huomasin, että jos joku täällä puhuu sektiosta positiiviseen sävyyn tai vaikkapa oli onnistunut sektio ja on tyytyväinen, niin silti nämä MUIDEN ASIOIHIN PUUTTUJAT antavat alaspäin peukkuja "buu, olet ihan paska äiti, mä olen niin paljon parempi!"

Ei tähän voi olla muuta selitystä kuin että oma alatiesynnytyksessä löystynyt alapää harmittaa enemmän kuin halutaan myöntää ja katkerina toivotaan muillekin samanlaista tuskaa.

Tässä taas hyvä esimerkki suomalaisen avohoidon tilasta.

Ehkä ne turhat pelkosektiot pitäisi lopettaa ja siirtää rahaa enemmän mielenterveysongelmien hoitoon. Pitkällä aikavälillä paljon kannattavampaa.

Ja tässäkin hyvä esimerkki idiooteista, jotka jäävät jankuttamaan sitä samaa ja haukkumaan. Kun joku keksii, että pelko on voinut ajaa tekemään sektion, niin sitten nämä ääliöt kovasti inisevät, että kaikki sektion tehneet ovat hysteerikkoja, pelkästään pelosta tehneet ja aiheuttaa vielä todella paljon ( kaikkitietävien mukaan) mielenterveys ongelmia. Nämä idiootit luulevat, että heidän mielipiteensä on se ainut ja oikea. Ja muita pitää haukkua ja vääristellä asioita minkä kerkeää (kysymys nyt ei ole pelkästään sektioista, vaan muillakin keskustelu ryhmissä näkee näitä juntteja).

Vierailija
84/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa, että ne joilla seksi tuntuu synnytyksen jälkeen samalta ovat niitä, jotka eivät koskaan ole saaneet yhdynnässä orgasmia eikä seksi siis oikein ole koskaan muutenkaan tuntunut. Näitähän suurin osa naisista kai muutenkin on.

Voi kuinka väärässä oletkaan...

Vierailija
85/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako joku veikata millainen tyyppi kirjoittelee jatkuvasti näitä "löysä vittu ja cp-vammainen lapsi alatiesynnytyksestä, miksi naiset eivät vaadi sektiota"-trolleja? Sama tyyppi vihaa myös esim. vegaaneja.

Onko mies, mode vai lapseton maho, sairaan/huostatun lapsen katkera äiti? Vai osuuko monikin kohta? Minäpäs tiedän ;)

Vierailija
86/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sun pitää vaan miettiä mitä haluat, yhdyntöjä tasaisesti vielä parikymmentä vuotta (koska muuta tapaa ei ole) vai lapsen, jonka äitinä pysyt elämäsi loppuun asti.

Miehesi saattaa kyllästyä sinuun, saatat itse haluta eron, saatat sairastua etkä pysty seksiin, mitä tahansa saattaa tapahtua.

Elämä on niin lyhyt ja arvaamaton että jos jotain todella haluaa, sitä kannattaa tavoitella eikä miettiä mahdollisia riskejä.

Vierailija
87/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tarinaani ei löydy lehtien palstoilta. Mutta kerronpahan nyt, että kuolema oli sektion jälkeisen komplikaation takia hyvin lähellä. Viikkotolkulla taistelin sairaalassa elämästä ja kuolemasta. Kotiuduttuani alkoi erilainen elämä jokapäiväisine kipuineen. Alatiesynnytyksen ongelmista en niin osaa sanoa. Mutta kun sektiossa menee pieleen, siinä on äkkiä henki kyseessä..

Vierailija
88/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sun pitää vaan miettiä mitä haluat, yhdyntöjä tasaisesti vielä parikymmentä vuotta (koska muuta tapaa ei ole) vai lapsen, jonka äitinä pysyt elämäsi loppuun asti.

Miehesi saattaa kyllästyä sinuun, saatat itse haluta eron, saatat sairastua etkä pysty seksiin, mitä tahansa saattaa tapahtua.

Elämä on niin lyhyt ja arvaamaton että jos jotain todella haluaa, sitä kannattaa tavoitella eikä miettiä mahdollisia riskejä.

Mitä tarkoitat tuolla yhdyntäasialla? Oletko taas niitä tyyppejä, joiden mukaan "seksi on paljon muutakin kuin yhdyntä ja nainen lähes aina nauttiikin siitä kaikesta muusta enemmän"? Hyvin monelle naiselle yhdyntä on se nautinnollisin asia seksissä, ehkä juuri nämä naiset myös pelkäävät synnytysvaurioita, ja sitten heidän pelkoaan vähätellään koska kyllähän "seksistä voi nauttia ilman yhdyntääkin".

Vierailija
89/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuntuu olevan ongelma jos joku muu valitsee sektion, eikä alatie synnytystä. Ärsyttää tälläiset tyypit, jotka tulevat puuttumaan toisen valintoihin. "Et voi olla hyvä ja oikea äiti, koska valitsit sektion, etkä pilannut alapäätäsi". Johtuukohan se sitten kateudesta, koska itsellään on mennyt paikat synnytyksessä ja toisella ei.

Itse en edes saanut valita miten synnytän. Alateitse synnytin, paskoin alleni, sotkin lattiat lapsivedellä ja häpesin silmät päästä.

Rinnat on kuin patalaput, kusi valuu pitkin kinttuja, mahanahka on kuin raidallinen puolijoukueteltta ja perse on kuin seitsemän leivän uuni.. no onneksi en kuitenkaan revennyt pahasti. 😁Olen yhtä kokemusta rikkaampi ja toista kertaa en tule synnyttämään se on varma.🙄

Vierailija
90/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin alatie- kuin sektiosynnytyksissäkin on riskinsä ja joskus menee jotain pieleen. Luotettavan faktatiedon ja suomalaisten tilastojen mukaan sektio on äidille kuitenkin selvästi riskialttiimpaa. Jos pelkää ottaa riskejä elämässä, niin silloin on synnyttäminen jätettävä välistä. Ei ole olemassa riskitöntä synnytystapaa.

Paitsi jos saa haikaran tuomaan vauvan, satua taitaa kuitenkin olla.

Miten tilastot voivat olla luotettavia jos ongelmasta puhuvalle naiselle kuitataan vain että hyvältä näyttää? Kuka tilastoi komplikaatiot joita ei myönnetä edes olevan olemassa?

Vierailija
91/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tarinaani ei löydy lehtien palstoilta. Mutta kerronpahan nyt, että kuolema oli sektion jälkeisen komplikaation takia hyvin lähellä. Viikkotolkulla taistelin sairaalassa elämästä ja kuolemasta. Kotiuduttuani alkoi erilainen elämä jokapäiväisine kipuineen. Alatiesynnytyksen ongelmista en niin osaa sanoa. Mutta kun sektiossa menee pieleen, siinä on äkkiä henki kyseessä..

Minulla myös. Sairaalassa meni sektion vuoksi kuukausi ja kuolema kävi lähellä. Sektio ei ollut oma valintani eikä mikään hätäsektio. Synnytys vaan ei kännistynyt muuten.

Vierailija
92/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin näitä asioita paljon ollessani raskaana. Luin titkimuksia ja haastattelin lisäksi synnytyssairaalan johtajaylilääkäriä ja naisia, joilla oli kokemusta sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä. Valitsin sektion, enkä ole katunut hetkeäkään.

Hienoa, että sinulla kävi hyvä tuuri! Suurin osa vakavista komplikaatioista tapahtuu Suomessa sektiosynnytyksissä.

Itse synnytin alakautta, luin paljon tutkimuksia etukäteen ja keskustelin hoitohenkilökunnan kanssa, enkä voisi olla tyytyväisempi valintaani.

Vauvoja ei vammaudu suunnitellussa sektiossa lainkaan. Mietipä sitä. Alatiesynnytyksissä noin 30% lapsista saa eriasteisia vammoja, jotka myöhemmin ilmenevät esim. ADHD:na ja motorisina ongelmina.

Kyse olikin lähinnä äidin vammoista, idiootti.

30 %?!? Päivän naurut :D Lähdettä en jaksa edes kysyä.

Kirjoitteletko kenties jostain mielisairaalasta vai mikä on ongelmasi? Jotain rajaa nyt.

THL tilastoi synnytyskertomusten tiedot ja niitä verrataan aikanaan esim. lapsen koulumenestykseen. Vaikea synnytys tuo tullessaan lapselle neurologisia ongelmia. Tavallinen kansa ei pääse näihin käsiksi, tutkijat pääsevät. Esimerkiksi Ruotsissa tiedetään jo, että kivulias synnytys ennakoi ongelmia äiti-lapsi -suhteeseen ja siellä kivunlievitys on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Yllättäen sen oheistuotteena on saatu myös lapsen solisluunmurtumat vähenemään.

Mutta synnytä ihmeessä alateitse ja ihmettele, miksi 3v ei osaa puhua. Voit aina syyttää geeniperimää.

Mutta kivunlievitys ja silloin annettava oksitosiini voivat estää äidin omia hormoneja toimimasta oikein, joka lisää vauvan virheasentoja ja voi nopeuttaa synnytystä niin ettei äidin keho ehdi mukaan ja näin ollen äidin repeämien määrä lisääntyy.

Perussynnytyksessä luonnollinen lääkkeetön eteneminen on lapsen ja äidin kannalta parasta ja vaihtoehdoista vähiten jälkivaikutuksia aiheuttava. Jos ongelmia tulee, on hyvä, että meillä on edistynyt lääketiede apuna. Hormonit auttavat mm. äidin verenvuodon vähentämisessä. Lisäoksitosiinin kanssa istukka otetaan äkkiä ulos, koska tätä efektiä ei välttämättä synny, jolloin esim. ne verenvuodot ovat äidin kannalta riskialttiimpia.

Kannatan etukäteen synnytykseen perehtymistä, jotta voi sairaalaoperaation sijaan synnyttää lapsensa. Korostan, että on hyvä, että apua on, kun sitä tarvitaan, mutta naiset eivät nykyään ota selvää asioista tarpeeksi ennen synnytystä, jolloin voisi vaikuttaa lopputulokseen parhaiten, jos ei tule mitään akuuttia ongelmaa, johon ei ole voinut varautua.

Vierailija
93/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkera löysäpillu siellä kitisee! Toivottavasti saat elinikäiset vaivat ja hapenpuutteesta vammautuneen lapsen, jos niitä vielä hankit.[/quote]

Ilmoitin tämän viestin asiattomaksi.

Vierailija
94/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samoja kysymyksiä raskausaikana, googlettamalla löysin väitöskirjan Helsingin yliopistosta alatiesynnytyksen riskeistä ja haitoista. Mieleeni jäi miten 5% naisista tuli eriasteisia ulosteenpidätysvaikeuksia. Vuoden sisällä 4% parani joko itsestään tai leikkauksella. 1% jäi iäksi pidätys kyvyttömäksi. Suomen tasolla se on noin 500 naista vuodessa. Tunnen myös itse yhden avannepussin kanssa kulkevan ja toisen, jossa lapsella jonkinasteinen aivovamma vaikeasta synnytyksestä.

Valitsin itse sektion, vaikka tiesin näiden ongelmien olevan epätodennäköistä tilastojen valossa. Leikkaus ja paraneminen oli helppo. En kadu omalta kohdalta ihan, mutta kannattaa itse miettiä millaisen riskin on valmis ottamaan.

Vierailija
95/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse näitä jolle pahojen repeämien takia tulleet vaivat tulivat järkytyksenä.

Sairaalassa ei opastettu, diagnosoitu, neuvolassa ei kyselty eikä kerrottu, mikä on normaalia mikä ei. Kun jälkitarkastuksessa kuvasin ongelmia, ne pyyhkäistiin sivuun. Mistään ei saanut neuvoa eikä tietoa. Missään ei kerrota, milloin on aihetta korjausleikksukseen, tai että sellaisia edes olisi olemassa.

Yksikään gynekologi tai fyssari vuosien varrella, joilta hain apua vaivoihin, ei opastanut miten hakea leikkausta.

Tunnottomuus, ulostusvaivat, ulosteen pakkautuminen, pidätysongelmat, väärin ommeltu väliliha, kivuliaat arvet, laskeuma. Ammottava suuaukko joka vei seksielämän.

Jos väitätte että tilastojen mukaan menee hyvin, niin minä en ainakaan edes ollut missään tilastossa, kun ongelmaa ei kukaan edes tunnistanut. Ihan varmasti meitä on paljon, jo niiden lukuisien ketjujen perusteella joihin olen vastannut vuosien varrella.

Sanotaan että vartalon muutokset nyt kuuluu asiaan. Mutta kun siitä ei olekaan kyse, ei minua kauneus kiinnosta, vaan ettei ole invalidi.

Sanotaan aina että seksi se vaan paranee synnyttämisestä, mutta mitä jos välineet siihen menevät rikki. Ilmeisesti naisen on edelleen sopimatonta haluta nsuttia seksistä.

Tuota ihmettelen minäkin että näistä ei puhuta, ei vaikka itse yrität aloittaa keskustelua hoitohenkilökunnan kanssa. Kaikenmaailman imetysystävällisiä sairaaloita on, vauvamyönteisiä ja vierihoitoa. Näyttäkää yksikin sairaala joka painottaa kunnollista äidin jälkihoitoa. Omalla kohdalla imetyskin olisi sujunut paremmin jos olisin saanut asiallista hoitoa vammoihini.

Vierailija
96/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni, että moni kommentti täällä haukkuu synnytyksen pilanneet kropan, vaikka tosiasiassa kuulostaa siltä, että osaamaton jälkihoito ja riittämätön apu on syynä ongelmiin. Uskon, että jälkihoitoa vähätellään, mutta sitä suuremmalla syyllä äitien pitäisi pystyä keskustelemaan avoimesti keskenään, jotta saataisiin hoitohenkilökunta suhtautumaan synnytyksiin yksilöllisinä kokemuksina, eikä rutiininomaisina liukuhihnatoimenpiteinä. Synnytyksessä pitäisi olla turvallinen ympäristö ja ihmiset, jotta äiti voi kokea saavansa synnyttää omalla tavallaan rauhassa ja turvassa. Näin komplikaatioiden määrä voisi vähentyä ja jälkikorjauksien määrä myös.

Vierailija
97/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyön vetoa, että tuon kirjotti nuori neitsytmies.

Vierailija
98/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytykseenkin voi kuolla ja voit joutua tehohoitoon. Ja alatiesynnytyksessä voi kuolla tai vammautua myös lapsi, mitä ei suunnitellussa sektiossa tapahdu käytännössä koskaan. Hapen puutteesta johtuvia vaurioita ei lapsilla yleensä edes tilastoida.

Vierailija
99/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytykseenkin voi kuolla ja voit joutua tehohoitoon. Ja alatiesynnytyksessä voi kuolla tai vammautua myös lapsi, mitä ei suunnitellussa sektiossa tapahdu käytännössä koskaan. Hapen puutteesta johtuvia vaurioita ei lapsilla yleensä edes tilastoida.

Voi, sektiossa kuitenkin riski on moninkertainen. Kaiken kaikkiaan kannattaa kumminkin muistaa, että Suomi taitaa olla turvallisin paikka synnyttää lapsensa koko maailmasta.

Vierailija
100/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjusta muuta, kuin etusivun. Mutta mieluummin alatiesynnytys, kuin mahalihasten poikkileikkaus sektion takia.

Näin siis itse valitsin ja tyytyväinen olen ratkaisuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi