IL:n juttu alatiesynnytyksistä ja niistä syntyneiden vaivojen vähättelystä
Lehti: Alatiesynnytysten jälkeisistä ongelmista vaietaan - kakkaaminen vaikeaa, nahka roikkuu kuin riippumatto
Tänään klo 12:02
https://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/201712052200582633_rb.shtml
Itse olen 28-vuotias onnellisessa avoliitossa elävä nainen, ja olemme puolisoni kanssa miettineet jo tovin perheenlisäystä. Minulla ei siis ennestään ole lapsia. Minua on kuitenkin aina pelottanut raskauden tuomat muutokset vartalooni.
Aiheesta paljon tietoa hakeneena yksi yleinen teema, johon olen törmännyt, on raskauden aiheuttamien muutoksien murehtimisen kieltäminen. Eli näitä muutoksia murehtivia naisia leimataan usein turhamaisiksi ja itsekkäiksi. Vallalla oleva mielipide tuntuu olevan, että naisen tulee kantaa kaikki raskauden vartaloon tuomat muutokset ylpeydellä, ja mikäli hän ei tee niin, niin "hän ei ole äitiyden arvoinen".
Itse en ymmärrä, miten raskauden kroppaan tuomia muutoksia ei saisi pohtia etukäteen. Miten se vähentää naisen arvoa äitinä? Itselleni ei huolta tuota niinkään raskausarvet tai muut esteettiset muutokset (toki ilman niitäkin mieluusti olisin), vaan muut fyysiset vaivat. Tällä tarkoitan pidätysongelmia, ulostamisongelmia, tunnon katoamista, ongelmia seksissä. Mikäli päätämme hankkia lapsen ja onnistun tulemaan raskaaksi, toivon todellakin sydämestäni että yllämainittuja ongelmia ei minulle raskauden myötä tule.
Onkohan mistään mahdollista saada luotettavaa statistiikkaa siitä, miten paljon yllämainitsemiani ongelmia raskaudet aiheuttavat prosentuaalisesti. En usko. Kaipaisin tällaista luotettavaa faktatietoa mututuntuman sijaan, kun nyt olen vain keskustelupalstojen ja yksittäisten artikkeleiden varassa, eikä minulla ole todellista käsitystä siitä, miten yleisiä raskauden aiheuttamat fyysiset ongelmat ovat (lukuun ottamatta tuo artikkelin 13% ulostamisongelmaisista ruotsalaisnaisista).
Mielipiteitä? Tai jopa linkkejä aineistoihin, jossa luotettavaa faktatietoa ongelmien yleisyydestä?
Kommentit (216)
Minulla ei ole muuta faktatietoa kuin oikeastaan vain siitä tärkeimmästä, eli vauvasta. Vauvan riskit on paljon isommat kun hänelle ei suoda normaalia alatiesynnytystä. Nainen on luotu synnyttämään ja nykyään kätilöt ovat kautta suomen niin hyviä ja ammattitaitoisia että olet hyvissä käsissä. Nimim. 4 lasta alateitse , onnellisesti naimisissa ja kyllä, ei haavan haavaa ei ompeleita eikä ongelmia seksin saralla.
Joku kyseli tilastollisia todennäköisyyksiä. Just tässä katoin jotain ajankohtaisohjelmaa aiheesta ja olikohan peräti niin että n. 80%:lla repeää JOTAIN. Toki tuosta suurin osa varmaan jotain ihan pieniä repeämiä tai haavoja tms. Mutta se järkytti että muistaakseni 20 prosentilla tulee peräsuoleen piilovaurioita (ei vielä itse synnytyksessä edes huomata) vaan nainen sitten aikanaan kotona hoksaa kun tulee ongelmia ja kipuja ulostamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 0,5% saa pahat 4 asteen repeämät jossa koko väliliha repeää ja peräsuolen sulkijalihakset repeävät. Ei siis mitään vaaaraa!
Paitsi että joku aina kuuluu tuohon 0,5prosenttiin ja minulle kävi juuri noin.Jep, ja hieman vähemmän pahoja, mutta kuitenkin pahoja repeämiä tulee vielä paljon useammalle. Esim. peräsuolen repeämiä tulee noin prosentille synnyttäjistä. Synnytyksiä on vuodessa noin 50 000, käytännössä siis keskimäärin yli 500 naista vuodessa saa pahat, ja yli 250 naista vuodessa toooosi pahat repeämät. Siis joka päivä useampi kuin yksi nainen repeää synnytyksessä pahasti.
Ja Ruotsissa lukemat ovat suhteessa kuusinkertaiset, ja muualla maailmassa vielä paljon pahemmat. Silti ihmiset ovat lisääntyneet ja lisääntyvät.
Bluberry kirjoitti:
Minulla ei ole muuta faktatietoa kuin oikeastaan vain siitä tärkeimmästä, eli vauvasta. Vauvan riskit on paljon isommat kun hänelle ei suoda normaalia alatiesynnytystä. Nainen on luotu synnyttämään ja nykyään kätilöt ovat kautta suomen niin hyviä ja ammattitaitoisia että olet hyvissä käsissä. Nimim. 4 lasta alateitse , onnellisesti naimisissa ja kyllä, ei haavan haavaa ei ompeleita eikä ongelmia seksin saralla.
No enpä tiedä voiko sanoa että ois luotu synnyttämään. Ihan kun miettii noita vauvan pään mittasuhteita ja vertaa niitä naisen synnytyselimien ja lantion mittoihin niin ei tarvi olla matemaattisen hahmottamisen mestari ymmärtäkseen että eihän se beibi kovin sujuvasti sieltä ulos mahdu. Harvalla lajilla on yhtä tuskainen synnytys kuin ihmisellä.
Tämä on vähän sama, kuin imetys/pulloruokintakeskustelut. Kaikki kyllä tuntevat faktat, tutkimustulokset ja suositukset, mutta aina löytyy niitä, jotka haluavat vängätä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama, kuin imetys/pulloruokintakeskustelut. Kaikki kyllä tuntevat faktat, tutkimustulokset ja suositukset, mutta aina löytyy niitä, jotka haluavat vängätä vastaan.
Niin. Katsos kun kaikki ei aina mene kuten siellä oppikirjassa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä haluta tutkia, koska länsimaissa halutaan syntyvyys nousuun.
Itse pohdin samoja asioita kuin ap. En ole koskaan potenut vauvakuumetta ja enimmän osan elämästäni olen ollut sitä mieltä, etten halua ainakaan biologisia lapsia juuri synnyttämisen kauheuden takia. En usko, että minulle lapsi olisi sen arvoinen, että seksielämä ja normaali arki olisi lopullisesti menetetty.
Hetkellisen kivun kesäisin, jatkuvaa vaivaa ja etenkin menetettyä tuntoa en kestäisi.
Tämän on pakko olla aina sama ihminen, joka aloittaa näitä keskusteluja aiheesta, jooko?
Kyllä asiaa tutkitaan ja komplikaatioista pidetään tilastoja.
Hyvä, älä missään nimessä hanki lasta. Sinua nyt ei edes lohduttaisi tieto, että seksielämä ja normaali arki pysyy ihan ennallaan synnytyksen jälkeen yli 90% tapauksista. Kunnon hysteerikolle ei todennäköisyyksillä tai tilastoilla ole mitään merkitystä, koska aina voi kuulua vaikka sen 0,00001 % huono-onnisimman joukkoon!
Elämä ei sovi pelkureille.
Tilastollisesti seksittömyys on suurimpia syitä eroon ja pettämiseen.
Tilastollisesti juuri lapsen saaneet eroavat eniten.
Tilastollisesti miehet vaihtavat usein nuorempaan lapsettomaan.
Miksiköhän? :D thank god sektio x2 <3
Tämä oli miehen kirjoittama, olihan?!
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että ne joilla seksi tuntuu synnytyksen jälkeen samalta ovat niitä, jotka eivät koskaan ole saaneet yhdynnässä orgasmia eikä seksi siis oikein ole koskaan muutenkaan tuntunut. Näitähän suurin osa naisista kai muutenkin on.
Mä väitän, että meillä seksielämä on parantunut huomattavasti joka synnytyksen jälkeen. Olen kyllä aina saanut orgasmin, mutta ennen synnytystä sen eteen sai tehdä paljon työtä ja kesti kauan. Heti ensimmäisen synnytyksen jälkeen tuli radikaali muutos: ,orgasmi tuli helposti ja oli räjähtävä kokemus! Joka synnytyksen (3kpl) on muuttunut vain upeammaksi! Miten tämän selität? Ekassa tehtiin episiotomia ja kahdessa seuraavassa pienet repeämät. Koen kuitenkin olevani suht tiukka, ainakin mieheni penis tuntuu isolta ja tiukalta, vaikkei hällä mikään megavehje olekaan.
Asioilla on tapana järjestyä!😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Mites te synnytypelkoisten moittijat noin yleisesti ajattelette syntyvyyden laskusta?
Mielestäni on harmillista, että maailmassa korkeakoulutetut ja terveet naiset lisääntyvät niin vähän suhteessa esim. kehitysmaalaisiin tai kriisialueilla eläviin, jotka tuskin kykenevät tarjoamaan lapsilleen hyvää elämää. Mielenterveysongelmaisten kannattaakin jättää lapset suosiolla tekemättä, ne nimittäin periytyvät vahvasti.
Googlatkaa Epi-no Delphine synnytysharjoitusvälineestä, ei tule repeämiä!
Mielestäni on ihan normaalia, että synnytys jännittää ja mietityttää. Itse hain ennen esikoisen synnytystä tietoa alatie- ja sektiosynnytyksen komplikaatioista. Samat asiat askarruttivat kuin aloittajallakin. Itse päätin yrittää alatiesynnytystä, joka onnistui ihan ok.
Tässä omat kokemukseni:
Ensimmäisessä synnytyksessä tuli toisen asteen repeämät (välilihaan ja toinen sisempi häpyhuuli repesi). Vauva syntyi käsi poskella. Ompelu sattui vaikka puudutusainetta lisättiin moneen kertaa, ja sen muistan edelleen hyvin. Paikat olivat ekan synnytyksen jälkeen kipeänä ja istuminen oli vaikeaa pari viikkoa. Synnytyksen jälkeen pari kuukautta tuntui siltä, kun sisuskalut putoaa housuihin.
Toinen synnytys oli nopea ja helppo eikä repeämiä tullut ollenkaan. Ajoin polkupyörällä muutaman päivän päästä synnytyksestä.
Tilanne nyt kun aikaa toisesta synnytyksestä vuosi: Emätin on jonkin verran väljempi kuin ennen synnytyksiä. Toiseen häpyhuuleen on jäänyt pieni reikä :) Seksi tuntuu kuitenkin paljon paremmalta kuin ennen raskauksia ja orgasmin saaminen on huomattavasti helpompaa. Mieskin vielä saa, joten ei se kai niin löysä voi olla:) Ulostamisessa saattaa olla hankaluuksia, jos on kova ummetus. Tämä häiritsee ehkä pari kertaa vuodessa.
Sitä ihmettelen, että miksi ei puhuta siitä, että synnyttäneen naisen pitäisi ottaa rauhallisesti synnytyksen jälkeen pidemmän aikaa. Lantionpohjan pitää antaa palautua rauhassa ennen juoksemista tai hyppimistä. Sama juttu vatsalihasten ja niiden erkauman kanssa. Jos alkaa jumppaamaan vatsaa liian aikaisin, on riski että vatsalihasten palautuminen hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä haluta tutkia, koska länsimaissa halutaan syntyvyys nousuun.
Itse pohdin samoja asioita kuin ap. En ole koskaan potenut vauvakuumetta ja enimmän osan elämästäni olen ollut sitä mieltä, etten halua ainakaan biologisia lapsia juuri synnyttämisen kauheuden takia. En usko, että minulle lapsi olisi sen arvoinen, että seksielämä ja normaali arki olisi lopullisesti menetetty.
Hetkellisen kivun kesäisin, jatkuvaa vaivaa ja etenkin menetettyä tuntoa en kestäisi.
Tämän on pakko olla aina sama ihminen, joka aloittaa näitä keskusteluja aiheesta, jooko?
Kyllä asiaa tutkitaan ja komplikaatioista pidetään tilastoja.
Hyvä, älä missään nimessä hanki lasta. Sinua nyt ei edes lohduttaisi tieto, että seksielämä ja normaali arki pysyy ihan ennallaan synnytyksen jälkeen yli 90% tapauksista. Kunnon hysteerikolle ei todennäköisyyksillä tai tilastoilla ole mitään merkitystä, koska aina voi kuulua vaikka sen 0,00001 % huono-onnisimman joukkoon!
Elämä ei sovi pelkureille.
Miksiköhän? :D thank god sektio x2 <3
Voi sinua. Juuri lapsen saaneet eroavat paljon siksi, koska monille lapsiperhearki on rankkaa ja parisuhteesta ei ehditä huolehtia. Seksittömyys ei todellakaan ole läheskään aina syy pettämiseen, vaan jännityksen haku, pettymys kumppanin käytökseen (ei sukuelimeen), seksiriippuvuus sekä jossain tapauksissa myös mt-ongelmat (esim. kaksisuuntainen). En usko, että miehet vaihtavat eniten nuorempaan lapsettomaan, laitahan linkki jos on totta.
Ja joka tapauksessa, millään edellämainituilla asioilla ei ole normaaliväestön parissa mitään tekemistä naisen synnytyksessä muka levähtäneellä alapäällä. Kaikkea sitä kuuleekin! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites te synnytypelkoisten moittijat noin yleisesti ajattelette syntyvyyden laskusta?
Mielestäni on harmillista, että maailmassa korkeakoulutetut ja terveet naiset lisääntyvät niin vähän suhteessa esim. kehitysmaalaisiin tai kriisialueilla eläviin, jotka tuskin kykenevät tarjoamaan lapsilleen hyvää elämää. Mielenterveysongelmaisten kannattaakin jättää lapset suosiolla tekemättä, ne nimittäin periytyvät vahvasti.
Ja sitten kun se korkeakoulutettu nuori uranainen hankkii lapset ja jää minimiajaksi kotiin hänet tullaan tuomitsemaan kaikkien taholta tässä yhteiskunnassa. Ihmiset ei oikein tajua edelleenkään, että nainen ei voi saada sekä lapsikatrasta että hyvää uraa yhtä helposti mitä vastaavassa tilanteessa oleva mies.
Ne kehitysmaiden naiset tekevät niitä lapsia juuri siksi kun elämällä ei siellä ole muuta tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Bluberry kirjoitti:
No enpä tiedä voiko sanoa että ois luotu synnyttämään. Ihan kun miettii noita vauvan pään mittasuhteita ja vertaa niitä naisen synnytyselimien ja lantion mittoihin niin ei tarvi olla matemaattisen hahmottamisen mestari ymmärtäkseen että eihän se beibi kovin sujuvasti sieltä ulos mahdu. Harvalla lajilla on yhtä tuskainen synnytys kuin ihmisellä.
No kerrohan mitä varten se ihminen on luotu, jos ei synnyttämään :D
On tainnut jäädä biologian tunnit välistä?
Onko joka toinen trollaamassa tässä keskustelussa vai ovatko ihmiset vain yksinkertaisesti noin tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaa Epi-no Delphine synnytysharjoitusvälineestä, ei tule repeämiä!
No just joo, kuka uskoo tämmöisiin? Höpö höpö. Jos olet ollut ennen lapsia todella kuosissa ja sitten tulee beibi päänympäryksellä 33 senttiä, niin siinä mitkään v-n välineet auta.
Ei ole muuta kokemusta kun sektio ja sen halusin. En saanut mukavuus sektiota vaan tuli nk kiireellinen sektio. Se meni hyvin, vauva tuli maailmaan muutamalla rääkäisyllä. Vauva oli kunnossa ja niin minäkin. Ei komplikaatioita eikä muutakaan häikkää. Helppo oli, en ehtinyt edes jännittää. Viikko naistenklinikalla ja sitten kotiin ja tein normaaleja asioita mutta vauva oli tärkein. Voi niitä aikoja ne tahtoisin niin elää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimpia synnytykseen liittyviä komplikaatioita tuovia juttuja on ylipaino, se ongelma sekä alatiesynnytyksissä että sektioissa. Ja varmiten aiheuttaa laskeumia ja muita ongelmia vanhemmalla iällä. Eli kannattaa pitää paino kurissa. t viisikymppinen, normaalipainoinen, kaksi ongelmatonta alatiesynnytystä takana eikä minkäälaisia karkailu- tunto- tms ongelmia.
Minkä kokoisia lapset olivat syntyessään? Kyllähän se paino voi raskaana nousta paljon vaikka muuten olisi normaalipainoinen. Ehkä sulla on joku tosi kimmoisa kudostyyppi, että ping palautuu vaikka synnyttäisi melonin.
Normaalikokoisia lapsia syntyessään, mikä taas senkin takia ettei sokerit nousseet raskauden aikana ja lihottaneet vauvaa. Samanlainen kimmoisa kudostyyppi on lähestulkoon kaikilla tuntemillani naisilla. Keski-ikäisenä kun kuuntelee naisia niin eniten niitä vaivat korreloi ylipainon kanssa, ei synnytysten tai synnytystapojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bluberry kirjoitti:
No kerrohan mitä varten se ihminen on luotu, jos ei synnyttämään :D
On tainnut jäädä biologian tunnit välistä?Onko joka toinen trollaamassa tässä keskustelussa vai ovatko ihmiset vain yksinkertaisesti noin tyhmiä?
Ihmisille on annettu aivot, jotta voi keksiä keinoja helpottaa vaikeita synnytyksiä. Toista apinoilla ja muilla vähemmän ihmistä muistuttavilla elukoilla, joilla synnytys on oikeasti helmpompi. Se on ihan tutkittu juttu. Ihmisillä syntyvä napero ei tule sieltä yhtä suoraviivaisesti kuin eläimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimpia synnytykseen liittyviä komplikaatioita tuovia juttuja on ylipaino, se ongelma sekä alatiesynnytyksissä että sektioissa. Ja varmiten aiheuttaa laskeumia ja muita ongelmia vanhemmalla iällä. Eli kannattaa pitää paino kurissa. t viisikymppinen, normaalipainoinen, kaksi ongelmatonta alatiesynnytystä takana eikä minkäälaisia karkailu- tunto- tms ongelmia.
Minkä kokoisia lapset olivat syntyessään? Kyllähän se paino voi raskaana nousta paljon vaikka muuten olisi normaalipainoinen. Ehkä sulla on joku tosi kimmoisa kudostyyppi, että ping palautuu vaikka synnyttäisi melonin.
Normaalikokoisia lapsia syntyessään, mikä taas senkin takia ettei sokerit nousseet raskauden aikana ja lihottaneet vauvaa. Samanlainen kimmoisa kudostyyppi on lähestulkoon kaikilla tuntemillani naisilla. Keski-ikäisenä kun kuuntelee naisia niin eniten niitä vaivat korreloi ylipainon kanssa, ei synnytysten tai synnytystapojen kanssa.
No mulla oli isoja vauvoja. Sokerit mitattiin ja ok. Itse en kyllä tiedä tuntemieni naisten kudostyypeistä hlkäsen pöl...
Miksiköhän? :D thank god sektio x2