Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL:n juttu alatiesynnytyksistä ja niistä syntyneiden vaivojen vähättelystä

Vierailija
07.12.2017 |

Lehti: Alatiesynnytysten jälkeisistä ongelmista vaietaan - kakkaaminen vaikeaa, nahka roikkuu kuin riippumatto
Tänään klo 12:02

https://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/201712052200582633_rb.shtml

Itse olen 28-vuotias onnellisessa avoliitossa elävä nainen, ja olemme puolisoni kanssa miettineet jo tovin perheenlisäystä. Minulla ei siis ennestään ole lapsia. Minua on kuitenkin aina pelottanut raskauden tuomat muutokset vartalooni.

Aiheesta paljon tietoa hakeneena yksi yleinen teema, johon olen törmännyt, on raskauden aiheuttamien muutoksien murehtimisen kieltäminen. Eli näitä muutoksia murehtivia naisia leimataan usein turhamaisiksi ja itsekkäiksi. Vallalla oleva mielipide tuntuu olevan, että naisen tulee kantaa kaikki raskauden vartaloon tuomat muutokset ylpeydellä, ja mikäli hän ei tee niin, niin "hän ei ole äitiyden arvoinen".

Itse en ymmärrä, miten raskauden kroppaan tuomia muutoksia ei saisi pohtia etukäteen. Miten se vähentää naisen arvoa äitinä? Itselleni ei huolta tuota niinkään raskausarvet tai muut esteettiset muutokset (toki ilman niitäkin mieluusti olisin), vaan muut fyysiset vaivat. Tällä tarkoitan pidätysongelmia, ulostamisongelmia, tunnon katoamista, ongelmia seksissä. Mikäli päätämme hankkia lapsen ja onnistun tulemaan raskaaksi, toivon todellakin sydämestäni että yllämainittuja ongelmia ei minulle raskauden myötä tule.

Onkohan mistään mahdollista saada luotettavaa statistiikkaa siitä, miten paljon yllämainitsemiani ongelmia raskaudet aiheuttavat prosentuaalisesti. En usko. Kaipaisin tällaista luotettavaa faktatietoa mututuntuman sijaan, kun nyt olen vain keskustelupalstojen ja yksittäisten artikkeleiden varassa, eikä minulla ole todellista käsitystä siitä, miten yleisiä raskauden aiheuttamat fyysiset ongelmat ovat (lukuun ottamatta tuo artikkelin 13% ulostamisongelmaisista ruotsalaisnaisista).

Mielipiteitä? Tai jopa linkkejä aineistoihin, jossa luotettavaa faktatietoa ongelmien yleisyydestä?

Kommentit (216)

Vierailija
61/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tutkimus-alatiesynnytys-turv…

Tässä artikkeli alatiesynnytyksen vs sektion turvallisuudesta. On otettu huomioon myös suunniteltu sektio.

Lieköhän luotettavä lähde, kun tuolla mainitaan että Suomessa synnytyspelko ei voi olla sektion syy? Näinhän asia ei ole. Lisäksi käsittelee vain äitien riskiä, ei syntyvien lapsien.

Yleensäkin kannattaa muistaa, että sektion ja alatiesynnytyksen riskit ovat suurelta osin erilaiset. Vaikka sektion riskit olisivatkin suuremmat, ne saattavat olla joillekin "mieluisampia" kuin alatiesynnytyksen riskit. Ja toisinpäin. On turha arvostella muiden valintoja.

Linkkasinkin itse tutkimuksen tuonne. Arvostelua? Tutkimus ei ole arvostelua.

Vierailija
62/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse näitä jolle pahojen repeämien takia tulleet vaivat tulivat järkytyksenä.

Sairaalassa ei opastettu, diagnosoitu, neuvolassa ei kyselty eikä kerrottu, mikä on normaalia mikä ei. Kun jälkitarkastuksessa kuvasin ongelmia, ne pyyhkäistiin sivuun. Mistään ei saanut neuvoa eikä tietoa. Missään ei kerrota, milloin on aihetta korjausleikksukseen, tai että sellaisia edes olisi olemassa.

Yksikään gynekologi tai fyssari vuosien varrella, joilta hain apua vaivoihin, ei opastanut miten hakea leikkausta.

Tunnottomuus, ulostusvaivat, ulosteen pakkautuminen, pidätysongelmat, väärin ommeltu väliliha, kivuliaat arvet, laskeuma. Ammottava suuaukko joka vei seksielämän.

Jos väitätte että tilastojen mukaan menee hyvin, niin minä en ainakaan edes ollut missään tilastossa, kun ongelmaa ei kukaan edes tunnistanut. Ihan varmasti meitä on paljon, jo niiden lukuisien ketjujen perusteella joihin olen vastannut vuosien varrella.

Sanotaan että vartalon muutokset nyt kuuluu asiaan. Mutta kun siitä ei olekaan kyse, ei minua kauneus kiinnosta, vaan ettei ole invalidi.

Sanotaan aina että seksi se vaan paranee synnyttämisestä, mutta mitä jos välineet siihen menevät rikki. Ilmeisesti naisen on edelleen sopimatonta haluta nsuttia seksistä.

En tunnista mitään mainitsemiasi ongelmia. Itsellä ainakin on nämä asiat katsottu ja kyselty ihan jo jälkitarkastuksessa ja neuvolassa JOKA kerta sen jälkeen kysytty myös minun vointiani. Ja vähän kun oli löysyyttä (joka ei itseäni edes vaivannut) niin lääkäri ohjasi heti miten pitää jumpata ilolihakset kuntoon... ja noita kaikenlaisia lappusia jaettiin muistaakseni myös neuvolassa. Ja jo synnytyksessä kätilö käytti aikaa siihen jotta sai ne pienetkin vauriot kursittua kokoon mahdollisimman hyvin, välilihan repeämisen ehkäisyyn ym kiinnitettiin huomiota jo itse synnytyksessä. 

Vaikea uskoa että jos synnyttänyt nainen menee lääkäriin ja sanoo että kakkat tulee housuun, niin kukaan ei muka tekisi mitään. 

Asioista voi ottaa selvää myös itse, tiedoksi vaan teille jotka menette sen taakse "ettei neuvolassa mitään koskaan sanottu". Ei ne ihan kaikkea voi siellä neuvolassa aina muistaa sanoa tai edes ehdi käymään läpi, vaikka meillä maailman paras neuvolajärjestelmä onkin. 

On hyvä että sinun ilolihaksiisi tepsi jumppa. Kun minulla ei tepsinyt, eväät loppuivatkin siihen. Osasin itse pyytää päästä fysioterapeutille, sinne pääsin (Kun kävin kahdella yksityisellä gynellä ennen kuin sain lähetteen) ja kuntoutukseen. Siihen loppui ohjeet.

Minut olisi pitänyt ohjata korjausleikkaukseen, koska vauriot olivat niin pahat.

Ehkä leikkaus on aina niin kallista, että julkisella tehdään kaikki ettei niitä tarvita. Mutta kun olisivat edes sanoneet suoraan, että tarvitset leikkausta, mene yksityiselle.

53

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkopolilla kerrottiin sektioon liittyvän jos jonkinnäköistä uhkaa. Tulehduksia, kroppa ei palaudu, kilot ei lähde, imetys ei onnistu, huonompi äiti-lapsi suhde jne. Alatiesynnytyksissäkin saattaa kuulemma joskus harvoin jotain pahaa tapahtua, mutta se pitää sitten vaan hyväksyä.

Vierailija
64/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä artikkeli alatiesynnytyksen vs sektion turvallisuudesta. On otettu huomioon myös suunniteltu sektio.

Lieköhän luotettavä lähde, kun tuolla mainitaan että Suomessa synnytyspelko ei voi olla sektion syy? Näinhän asia ei ole. Lisäksi käsittelee vain äitien riskiä, ei syntyvien lapsien.

Yleensäkin kannattaa muistaa, että sektion ja alatiesynnytyksen riskit ovat suurelta osin erilaiset. Vaikka sektion riskit olisivatkin suuremmat, ne saattavat olla joillekin "mieluisampia" kuin alatiesynnytyksen riskit. Ja toisinpäin. On turha arvostella muiden valintoja.

Niin, synnytykset hoidetaan kuitenkin 100%:sesti julkisessa terveydenhuollossa. Vaikka ihminen valikoikin mieleisensä riskit, on toivottavaa, että ne ovat suhteessa kuluihin.

Näin. Senkun synnyttää vaan sektiolla, jos itse maksaa!

Mielummin toivon verorahoja käytettävän vaikka syöpähoitoihin, kuk mt-ongelmaisten hysteerikkojen pelkosektioihin. Tulisi yhteiskunnalle ja perheelle pidemmän päälle edullisemmaksi, jos pääongelmat hoidettaisiin jo ennen lasten hankintaa. Mielenterveysongelmat (joita pelkosektioiduilla tutkimusten mukaan huomattavasti enemmän) altistavat mm. synnytyksenjälkeiselle masennukselle ja psykoosille sekä kiintymyssuhteen häiriöille sekä parisuhdeongemille.

Minä olisin kyllä vaikka maksanut siitä sektiosta (miksi olisi pitänyt koska verot maksan minäkin, kysyn)

53

Vierailija
65/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, synnytykset hoidetaan kuitenkin 100%:sesti julkisessa terveydenhuollossa. Vaikka ihminen valikoikin mieleisensä riskit, on toivottavaa, että ne ovat suhteessa kuluihin.

Näin. Senkun synnyttää vaan sektiolla, jos itse maksaa!

Mielummin toivon verorahoja käytettävän vaikka syöpähoitoihin, kuk mt-ongelmaisten hysteerikkojen pelkosektioihin. Tulisi yhteiskunnalle ja perheelle pidemmän päälle edullisemmaksi, jos pääongelmat hoidettaisiin jo ennen lasten hankintaa. Mielenterveysongelmat (joita pelkosektioiduilla tutkimusten mukaan huomattavasti enemmän) altistavat mm. synnytyksenjälkeiselle masennukselle ja psykoosille sekä kiintymyssuhteen häiriöille sekä parisuhdeongemille.

Omasta mielestäni on järjetöntä laittaa ihminen selkeästi vaarallisempaan operaatioon kuin olisi tarvetta etenkin, jos ainoa peruste on pelko, että jotain menee pieleen. Mutta näiden hysteerikkojen kanssa on kovin vaikea keskustella. Sektio on heille riskitön taivas ja alatiesynnytys itse saatanasta.

Vierailija
66/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattaisi antaa huomiota tälle trollille, joka jauhaa päivästä toiseen näitä samoja asioita palstalla ;)

Vierailija
67/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuntuu olevan ongelma jos joku muu valitsee sektion, eikä alatie synnytystä. Ärsyttää tälläiset tyypit, jotka tulevat puuttumaan toisen valintoihin. "Et voi olla hyvä ja oikea äiti, koska valitsit sektion, etkä pilannut alapäätäsi". Johtuukohan se sitten kateudesta, koska itsellään on mennyt paikat synnytyksessä ja toisella ei.

Mulla ei oo mitään kateutta sektion tehneitä kohtaan koska 1)minulla alapää ei kärsinyt, ei revennyt tai muuta 2)minulla vatsanahka palasi 2 kk ajassa entisiin mittoihinsa 3)en saanut yhtäkään raskausarpea 4)kroppa yhtä timmi kuin ennen raskautta.

Jos olisin sektioon päätynyt niin uskon että mulla olisi palautumisessa mennyt kauemmin haavan takia.

Ei meitä kiinnosta pillusi kunto vaan se, että oletko nyt ylipäänsä sitten sektioiden mollaaja vai et? Jos olet niin ihmettelen syytäsi siihen, koska en keksi itse muuta kuin katkeruuden.

Minä en mollaa ketään. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa kuinka synnyttää :D annoin vaan esimerkin että aina se sektio ei ole parempi vaihtoehto jos se tehdään sen takia että paikat pysyisi kunnossa. Sektiohaava hidastaa linea alban palautumista---> ryhtiongelmia ja keskivartalon hallinta puutteellista, haavassa on aina tulehdusriski, sektiohaava myöskin hidastaa vatsanahan palautumista.. Tietty sektio ehkäisee pidätysongelmia (uloste ja virtsa) ja alapää on "koskematon", mutta vähemmistöön kuuluvat ne naiset jotka saavat todella pahoja tai pysyviä pidätysongelmia alatiesynnytyksen jälkeen tai enää nauttisi seksistä alatiesynnytyksen jälkeen.

Mutta päätti synnyttää miten tahansa niin jokainen äiti on aito, oikea äiti

Vierailija
68/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko niin, ettei näistä vaivoista paljoa puhuta, mutta itse en tiedä ystäväpiiristäni ketään joilla näitä vakavia vaivoja synnytyksen jälkeen. Itse olen kaksi lasta synnyttäny ja nyt odotan kolmatta ja jälleen synnyttäminen pelottaa. Alateitse olen synnyttänyt. Pitkä ummetus ollut molempien jälkeen, sormella en ole tökkinyt mihinkään. Silti sektio ja sen riskit ja komplikaatiot pelottavat huomattavasti enemmän, sillä se on suuri leikkaus kun kaikki vatsanpeitteet avataan. Vauvakin hyötyy alapään kautta synytymisestä, mm. äidin bakteerifloora vauvalle hyödyllinen, ahdas synnytyskanava puhdistaa vauvan keuhkoja kun ne puristuvat tyhjiksi nesteestä.

Väliliha molemmissa leikattu, normaaleja paranevia repeämiä tullut.

Mitään huonoa vaikutusta seksielämään tai muuhunkaan omista synnytyksistä ei ole koitunut.

Vierailija
69/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuntuu olevan ongelma jos joku muu valitsee sektion, eikä alatie synnytystä. Ärsyttää tälläiset tyypit, jotka tulevat puuttumaan toisen valintoihin. "Et voi olla hyvä ja oikea äiti, koska valitsit sektion, etkä pilannut alapäätäsi". Johtuukohan se sitten kateudesta, koska itsellään on mennyt paikat synnytyksessä ja toisella ei.

Mulla ei oo mitään kateutta sektion tehneitä kohtaan koska 1)minulla alapää ei kärsinyt, ei revennyt tai muuta 2)minulla vatsanahka palasi 2 kk ajassa entisiin mittoihinsa 3)en saanut yhtäkään raskausarpea 4)kroppa yhtä timmi kuin ennen raskautta.

Jos olisin sektioon päätynyt niin uskon että mulla olisi palautumisessa mennyt kauemmin haavan takia.

Ei meitä kiinnosta pillusi kunto vaan se, että oletko nyt ylipäänsä sitten sektioiden mollaaja vai et? Jos olet niin ihmettelen syytäsi siihen, koska en keksi itse muuta kuin katkeruuden.

Minä en mollaa ketään. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa kuinka synnyttää :D annoin vaan esimerkin että aina se sektio ei ole parempi vaihtoehto jos se tehdään sen takia että paikat pysyisi kunnossa. Sektiohaava hidastaa linea alban palautumista---> ryhtiongelmia ja keskivartalon hallinta puutteellista, haavassa on aina tulehdusriski, sektiohaava myöskin hidastaa vatsanahan palautumista.. Tietty sektio ehkäisee pidätysongelmia (uloste ja virtsa) ja alapää on "koskematon", mutta vähemmistöön kuuluvat ne naiset jotka saavat todella pahoja tai pysyviä pidätysongelmia alatiesynnytyksen jälkeen tai enää nauttisi seksistä alatiesynnytyksen jälkeen.

Mutta päätti synnyttää miten tahansa niin jokainen äiti on aito, oikea äiti <3

Ai niin ja itse näen sektion riskit suurempina kuin alatiesynnytyksen riskit. Sektiohaava on aina kumminkin leikkaushaava.

Vierailija
70/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi antaa huomiota tälle trollille, joka jauhaa päivästä toiseen näitä samoja asioita palstalla ;)

Kumpaa puolta tarkoitat? Kerron aina mielelläni oman kokemuksen, jos siitä olisi jollekin muulle vammautuneelle hyötyä.

Kerronpa vielä nyt senkin, että kymmenen vuotta kärsittyäni pääsin kohsunpoistoon, jossa vähän niin kuin sivutuotteena korjattiin myös paha laskeuma sekä emättimen ammottava suu, joka johtui siitä että väliliha puuttui lähes kokonaan. Johtui huonosta ompelusta otavallaan, toisaalta koko alapää oli ihan jauhelihaa, ja ompelija ei edes tiennyt montako tikkiä oli tehnyt kun kysyin, kun niitä oli niin lukemattomia.

Leikkaus onnistui upeasti, ja sain takaisin ihanan seksielämän ja naiseuteni.

53

Vierailija
71/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse näitä jolle pahojen repeämien takia tulleet vaivat tulivat järkytyksenä.

Sairaalassa ei opastettu, diagnosoitu, neuvolassa ei kyselty eikä kerrottu, mikä on normaalia mikä ei. Kun jälkitarkastuksessa kuvasin ongelmia, ne pyyhkäistiin sivuun. Mistään ei saanut neuvoa eikä tietoa. Missään ei kerrota, milloin on aihetta korjausleikksukseen, tai että sellaisia edes olisi olemassa.

Yksikään gynekologi tai fyssari vuosien varrella, joilta hain apua vaivoihin, ei opastanut miten hakea leikkausta.

Tunnottomuus, ulostusvaivat, ulosteen pakkautuminen, pidätysongelmat, väärin ommeltu väliliha, kivuliaat arvet, laskeuma. Ammottava suuaukko joka vei seksielämän.

Jos väitätte että tilastojen mukaan menee hyvin, niin minä en ainakaan edes ollut missään tilastossa, kun ongelmaa ei kukaan edes tunnistanut. Ihan varmasti meitä on paljon, jo niiden lukuisien ketjujen perusteella joihin olen vastannut vuosien varrella.

Sanotaan että vartalon muutokset nyt kuuluu asiaan. Mutta kun siitä ei olekaan kyse, ei minua kauneus kiinnosta, vaan ettei ole invalidi.

Sanotaan aina että seksi se vaan paranee synnyttämisestä, mutta mitä jos välineet siihen menevät rikki. Ilmeisesti naisen on edelleen sopimatonta haluta nsuttia seksistä.

En tunnista mitään mainitsemiasi ongelmia. Itsellä ainakin on nämä asiat katsottu ja kyselty ihan jo jälkitarkastuksessa ja neuvolassa JOKA kerta sen jälkeen kysytty myös minun vointiani. Ja vähän kun oli löysyyttä (joka ei itseäni edes vaivannut) niin lääkäri ohjasi heti miten pitää jumpata ilolihakset kuntoon... ja noita kaikenlaisia lappusia jaettiin muistaakseni myös neuvolassa. Ja jo synnytyksessä kätilö käytti aikaa siihen jotta sai ne pienetkin vauriot kursittua kokoon mahdollisimman hyvin, välilihan repeämisen ehkäisyyn ym kiinnitettiin huomiota jo itse synnytyksessä. 

Vaikea uskoa että jos synnyttänyt nainen menee lääkäriin ja sanoo että kakkat tulee housuun, niin kukaan ei muka tekisi mitään. 

Asioista voi ottaa selvää myös itse, tiedoksi vaan teille jotka menette sen taakse "ettei neuvolassa mitään koskaan sanottu". Ei ne ihan kaikkea voi siellä neuvolassa aina muistaa sanoa tai edes ehdi käymään läpi, vaikka meillä maailman paras neuvolajärjestelmä onkin. 

Varmaan tämäkin riippuu paikkakunnasta että miten hoidetaan (lue: onko rahaa). Asun keskikokoisessa kaupungissa eikä minulle kukaan kertonut mahdollisista ulostus- ym. ongelmista missään (en lukenut sellaista edes netistä!). Meinasin pyörtyä kun luin noista useiden vuosien kuluttua kun lapseni syntyi, minulle siis ei tullut mitään kovin järkyttävää luojan kiitos. Ja voin kyllä hyvin kuvitella että näitä ei julkisella auteta mitenkään, jotkut lääkärit ja hoitajat on melkein sadisteja. Sinulle joka kerroit tarinasi ja ongelmasi: toivotan sinulle kaikkea hyvää ja toivottavasti saat tarvitsemaasi hoitoa (hakeudu yksityiselle jos suinkin on varaa!).

Vierailija
72/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo sektion kauhistelu, kun oikeasti on luettu tilastoja HÄTÄSEKTIOISTA, koska juuri muita ei Suomessa tehdä. Totta kai jos on jo valmiiksi hätätilanne, niin komplikaatioiden riski ja siten ilmeneminen on suurempi!

Minua huvittaa myös. Mikä ihme siinä on, että jotkut ovat MUIDEN sektio valintaa vastaan?

Huomasin, että jos joku täällä puhuu sektiosta positiiviseen sävyyn tai vaikkapa oli onnistunut sektio ja on tyytyväinen, niin silti nämä MUIDEN ASIOIHIN PUUTTUJAT antavat alaspäin peukkuja "buu, olet ihan paska äiti, mä olen niin paljon parempi!"

Ei tähän voi olla muuta selitystä kuin että oma alatiesynnytyksessä löystynyt alapää harmittaa enemmän kuin halutaan myöntää ja katkerina toivotaan muillekin samanlaista tuskaa.

Tässä taas hyvä esimerkki suomalaisen avohoidon tilasta.

Ehkä ne turhat pelkosektiot pitäisi lopettaa ja siirtää rahaa enemmän mielenterveysongelmien hoitoon. Pitkällä aikavälillä paljon kannattavampaa.

Vierailija
73/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa vastasit alun perinkin viestiin, jonka sisältö ei koskenut sinua millään lailla... Piti vain jostain syystä päästä mainostamaan pimppasi ja kroppasi tiukkuutta?

Vierailija
74/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt kiireellisellä sektiolla ja alateitse ja täytyy sanoa, että sektiosta toivoin paljon paljon nopeammin. Kipulääkkeitä en syönyt kuin kolme päivää ja haava on siisti viiva bikinirajassa. Liikkumaankin pystyin täysin normaalisti kotiuduttuani, vähän sattui kun menin maate tai nousin ylös.

Nyt viisi viikkoa alatiesynnytyksestä enkä pysty istumaan kunnolla vieläkään episiotomian ja häntäluun murtumisen takia. Kipulääkkeitä söin pitkään. Seksiä en ole uskaltanut vielä jälkivuodon ja kipujen takia ajatellakaan, joten en tiedä vielä mahdollisia vaikutuksia sillä saralla.

Vierailija
75/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystavalla on tosiaan hurja merkitys lapsen tulevaisuuteen. Tässä http://microbirth.com/

Filmi http://microbirth.com/the-film/

MICROBIRTH

“Microbirth” is a  60 minute documentary looking at the latest scientific research about the microscopic events happening during childbirth.

“Microbirth” reveals the latest scientific thinking on how best to “seed” a baby’s microbiome in order to build the strongest possible immune system. This cutting-edge science has the potential to not only improve the health of our children across a lifetime, but also across generations still to come.

Winner: Grand Prix Award, Ekotopfilm, Prague 2016

Winner: Main Prize (Science and Technology), Envirofilm, Bratislava 2016

Winner: Grand Prix Award, Life Sciences Film Festival, Prague 2014

Vierailija
76/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sektiolla syntynyt enkä sen vammaisempi tai sairaampi kuin alateitse syntyneet sisaruksenikaan. En myöskään lihavampi eikä suhteeni äitiini ole ollenkaan huono.

Äitini mukaan alatiesynnytyksestä palautuminen on helpompaa. Seksistä en tosin ole koskaan kysynyt, liian kiusallista. Niin eikä ollut suunniteltu sektio kyseessä.

Minua pelottaisi kumpi tahansa vaihtoehto. Äidin puheista huolimatta alatiesynnytys vielä enemmän, koska minulle kai sitten mieluisampia komplikaatioita olisivat ne, jotka eivät koske alapäätä...

Todennäköisin vaihtoehto omalla kohdallani on, että jättäydyn lapsettomaksi.

Vierailija
77/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri vaiensi tuntemukseni: "Ihan normaali tää on, ei täällä oo mitään. Mitä sä nyt yrität oikein sanoa?"

Vierailija
78/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa vastasit alun perinkin viestiin, jonka sisältö ei koskenut sinua millään lailla... Piti vain jostain syystä päästä mainostamaan pimppasi ja kroppasi tiukkuutta?

Halusin korjata sinun luulosi siitä, että alatiesynnytys jotenkin "tuhoaisi" naisen paikat ja alapään. Näin ei todellakaan ole. Vaikutat itse erittäin katkeralta ilkeine teksteinesi. Kenties sinulla sektio epäonnistunut ja nyt täällä yrität pönkittää omaa itsetuntoasi "koskemattomalla" alapäällä?

Vierailija
79/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sen takia en ole tehnyt enkä tee lapsia koska pelkään mahdollisia ruumiillisia vaurioita. Sitä riskiä en vaan pysty ottamaan.

Vierailija
80/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vauriota on tehnyt isot lapset ja kudos tyyppi, mikä on herkästi kireä. Siinä, kun kivut ovat järkyttävät eikä aineet auttaneet, niin kudokset eivät joustaneet ja repeydyin sisuksista, tämä ei ollut emättimessä. Kipu oli kamalaa kolmannessa synnytyksessä. Valitin neuvolassa, ensin ei mitään. Menin uudestaan kipuineni, fysioterapiaan, joka totes, että lihasvoimaa on normaalia enemmän, tästä vuoden kestäviin tutkimuksiin. Vihdoin tänä vuonna pääsin korjausleikkaukseen... Toivon vain, että tulos pysyy, kivut ovat poissa. Ensimmäisessä synnytyksessä ei vauriota vielä tullut, vaan kahdessa jälkimmäisessä, joissa en saanut riittävää kivunlievitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi