Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL:n juttu alatiesynnytyksistä ja niistä syntyneiden vaivojen vähättelystä

Vierailija
07.12.2017 |

Lehti: Alatiesynnytysten jälkeisistä ongelmista vaietaan - kakkaaminen vaikeaa, nahka roikkuu kuin riippumatto
Tänään klo 12:02

https://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/201712052200582633_rb.shtml

Itse olen 28-vuotias onnellisessa avoliitossa elävä nainen, ja olemme puolisoni kanssa miettineet jo tovin perheenlisäystä. Minulla ei siis ennestään ole lapsia. Minua on kuitenkin aina pelottanut raskauden tuomat muutokset vartalooni.

Aiheesta paljon tietoa hakeneena yksi yleinen teema, johon olen törmännyt, on raskauden aiheuttamien muutoksien murehtimisen kieltäminen. Eli näitä muutoksia murehtivia naisia leimataan usein turhamaisiksi ja itsekkäiksi. Vallalla oleva mielipide tuntuu olevan, että naisen tulee kantaa kaikki raskauden vartaloon tuomat muutokset ylpeydellä, ja mikäli hän ei tee niin, niin "hän ei ole äitiyden arvoinen".

Itse en ymmärrä, miten raskauden kroppaan tuomia muutoksia ei saisi pohtia etukäteen. Miten se vähentää naisen arvoa äitinä? Itselleni ei huolta tuota niinkään raskausarvet tai muut esteettiset muutokset (toki ilman niitäkin mieluusti olisin), vaan muut fyysiset vaivat. Tällä tarkoitan pidätysongelmia, ulostamisongelmia, tunnon katoamista, ongelmia seksissä. Mikäli päätämme hankkia lapsen ja onnistun tulemaan raskaaksi, toivon todellakin sydämestäni että yllämainittuja ongelmia ei minulle raskauden myötä tule.

Onkohan mistään mahdollista saada luotettavaa statistiikkaa siitä, miten paljon yllämainitsemiani ongelmia raskaudet aiheuttavat prosentuaalisesti. En usko. Kaipaisin tällaista luotettavaa faktatietoa mututuntuman sijaan, kun nyt olen vain keskustelupalstojen ja yksittäisten artikkeleiden varassa, eikä minulla ole todellista käsitystä siitä, miten yleisiä raskauden aiheuttamat fyysiset ongelmat ovat (lukuun ottamatta tuo artikkelin 13% ulostamisongelmaisista ruotsalaisnaisista).

Mielipiteitä? Tai jopa linkkejä aineistoihin, jossa luotettavaa faktatietoa ongelmien yleisyydestä?

Kommentit (216)

Vierailija
41/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo sektion kauhistelu, kun oikeasti on luettu tilastoja HÄTÄSEKTIOISTA, koska juuri muita ei Suomessa tehdä. Totta kai jos on jo valmiiksi hätätilanne, niin komplikaatioiden riski ja siten ilmeneminen on suurempi!

Minua huvittaa myös. Mikä ihme siinä on, että jotkut ovat MUIDEN sektio valintaa vastaan?

Huomasin, että jos joku täällä puhuu sektiosta positiiviseen sävyyn tai vaikkapa oli onnistunut sektio ja on tyytyväinen, niin silti nämä MUIDEN ASIOIHIN PUUTTUJAT antavat alaspäin peukkuja "buu, olet ihan paska äiti, mä olen niin paljon parempi!"

Vierailija
42/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-15% sektiohaavoista tulehtuu. Tulehdus voi vakavimmillaan viedä äidin hengen. Itselläni haavatulehdus aiheutti vatsakudoksiin kuolion, jota leikattiin korjausleikkauksin muutaman päivän välein ja leikkausten välilla kuoliota imettiin pois pumpulla. Ei ole olemassa täydellisen turvallista tapaa synnyttää sillä elämä itsessään on aina riski.

Lähde?

Ap

http://gks.fi/wp-content/uploads/2012/09/Sektiohaavan-ongelmat.pdf

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio ja riskit, sillä hakusanalla löydät heti mm alan asiantuntijan E.Halmesmäen (ja toisen erik.lääkärin) artikkelin aiheesta. Terveyskirjaston alla, muistaakseni.

Tuo on vuodelta 2003, siinä ei erotella erikseen hätäsektiota ja suunniteltua sektiota. Toiseksi siinä on aika lailla tarkoitushakuisesti käytetty sellaista synnytyksiin liittyvää tilastotietoa, jota olisi voinut käsitellä toisinkin. Esimerkiksi sektiolla syntyneiden lasten neurologisten ongelmien määrä on huomattavasti pienempi kuin alatiesynnytyksellä maailmaan tulleiden. Siksi terveen äidin ongelmattoman raskauden päätteeksi syntyvä sektiolapsi tulee huomattavasti halvemaksi kouluaikana, koska ei tarvita erityisopetusta.

Vierailija
44/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin alatie- kuin sektiosynnytyksissäkin on riskinsä ja joskus menee jotain pieleen. Luotettavan faktatiedon ja suomalaisten tilastojen mukaan sektio on äidille kuitenkin selvästi riskialttiimpaa. Jos pelkää ottaa riskejä elämässä, niin silloin on synnyttäminen jätettävä välistä. Ei ole olemassa riskitöntä synnytystapaa.

Paitsi jos saa haikaran tuomaan vauvan, satua taitaa kuitenkin olla.

Millä tavalla sektiosynnytys on riskialttiimpaa?

Etkö lue mitään ajankohtaisia suomalaisia tutkimuksia? Joka ikisessä julkaisussa sanotaan näin ja perustellaan asia myös. Ekalla sivulla oli esim. yksi linkki. Osaatko googlata? Äidille sektio on aina riskialttiimpi, sehän on iso leikkaus. Lapsiltakin jää moni hyöty saamatta, hyvä suolistobakteerikanta on esimerkiksi hyvin tärkeä lapsen tulevalle terveydelle.

En ole koskaan lukenut ajankohtaista suomalaista tutkimusta sektioista. En ole alan opiskelija enkä tutkija. Voisitko laittaa tähän viitteet johonkin julkaisuun? Lehtiartikkelit eivät kelpaa lähteeksi, pitää olla vertaisarvioitu tutkimus.

No missä alatiesynnytyksen kauheutta koskevat vertaisarviodut, ajankohtaiset suomalaiset tutkimukset? Ei ainakaan aloitusviestissä eikä missään muissakaan. Kaikki ketjuun linkatut kertovat vain sektion riskeistä.

Vierailija
45/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo sektion kauhistelu, kun oikeasti on luettu tilastoja HÄTÄSEKTIOISTA, koska juuri muita ei Suomessa tehdä. Totta kai jos on jo valmiiksi hätätilanne, niin komplikaatioiden riski ja siten ilmeneminen on suurempi!

Minua huvittaa myös. Mikä ihme siinä on, että jotkut ovat MUIDEN sektio valintaa vastaan?

Huomasin, että jos joku täällä puhuu sektiosta positiiviseen sävyyn tai vaikkapa oli onnistunut sektio ja on tyytyväinen, niin silti nämä MUIDEN ASIOIHIN PUUTTUJAT antavat alaspäin peukkuja "buu, olet ihan paska äiti, mä olen niin paljon parempi!"

Ei tähän voi olla muuta selitystä kuin että oma alatiesynnytyksessä löystynyt alapää harmittaa enemmän kuin halutaan myöntää ja katkerina toivotaan muillekin samanlaista tuskaa.

Vierailija
46/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin näitä asioita paljon ollessani raskaana. Luin titkimuksia ja haastattelin lisäksi synnytyssairaalan johtajaylilääkäriä ja naisia, joilla oli kokemusta sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä. Valitsin sektion, enkä ole katunut hetkeäkään.

Hienoa, että sinulla kävi hyvä tuuri! Suurin osa vakavista komplikaatioista tapahtuu Suomessa sektiosynnytyksissä.

Itse synnytin alakautta, luin paljon tutkimuksia etukäteen ja keskustelin hoitohenkilökunnan kanssa, enkä voisi olla tyytyväisempi valintaani.

Vauvoja ei vammaudu suunnitellussa sektiossa lainkaan. Mietipä sitä. Alatiesynnytyksissä noin 30% lapsista saa eriasteisia vammoja, jotka myöhemmin ilmenevät esim. ADHD:na ja motorisina ongelmina.

Kyse olikin lähinnä äidin vammoista, idiootti.

30 %?!? Päivän naurut :D Lähdettä en jaksa edes kysyä.

Kirjoitteletko kenties jostain mielisairaalasta vai mikä on ongelmasi? Jotain rajaa nyt.

THL tilastoi synnytyskertomusten tiedot ja niitä verrataan aikanaan esim. lapsen koulumenestykseen. Vaikea synnytys tuo tullessaan lapselle neurologisia ongelmia. Tavallinen kansa ei pääse näihin käsiksi, tutkijat pääsevät. Esimerkiksi Ruotsissa tiedetään jo, että kivulias synnytys ennakoi ongelmia äiti-lapsi -suhteeseen ja siellä kivunlievitys on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Yllättäen sen oheistuotteena on saatu myös lapsen solisluunmurtumat vähenemään.

Mutta synnytä ihmeessä alateitse ja ihmettele, miksi 3v ei osaa puhua. Voit aina syyttää geeniperimää.

Voi Jeesus sentään tuota sinun tyhmyyttäsi. 30% synnytyksistä ei todellakaan ole vaikeita, 3 % on lähempänä totuutta.

ADHD on muuten voimakkasti periytyvä ongelma, sillä ei yleensä ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa.

Mitä jos vaan lopettaisit tuon trollauksen, keksi vaikka joku uusi aihe välillä.

Pidä tuo kuplasi ja usko, että alatiesynnytys kaikkine repeämineen, virtsanpidätysongelmineen ja ulosliukuvine peräsuolineen on sinun juttusi! En kirjoittanut, että 30% synnytyksistä olisi vaikeita, kirjoitin, että noin 30% alatiesynnytyksistä lapsi saa eriasteisia vammoja. Tavallisin on hapenpuute, jota pyritään paikkaamaan lisähapella, mutta moni saa aivovamman hapenpuutteen takia. Toinen tavallinen ongelma on katkennut solisluu - jo pelkästään näitä on vuodessa enemmän kuin 3% syntyvistä lapsista. Joskus napsahtaa poikki muitakin luita. Ajoittain syntyy myös vakavia kaulavammoja jne.

Äideille ei kerrota, mitä ongelmia lapselle voi tulla, koska vakaasti uskotaan, että iso osa menee ohi huomaamatta.

Vierailija
47/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sektiofanaatikko on samanlainen kuin se hullu, joka puolusteli tupakointia raskausaikana. Yhtä hyökkäävä tyyli ja väitteet täysin absurdeja :D

Ärsyttää tuollaiset ihmiset, ovat aina kaikkea turvallista ja tutkittua tietoa vastaan. Aina pitää tehdä juuri toisinpäin, mitä luotettavat tahot suosittelevat. Ja muita sitten paheksutaan ja herjataan miten sattuu.

Vierailija
48/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuntuu olevan ongelma jos joku muu valitsee sektion, eikä alatie synnytystä. Ärsyttää tälläiset tyypit, jotka tulevat puuttumaan toisen valintoihin. "Et voi olla hyvä ja oikea äiti, koska valitsit sektion, etkä pilannut alapäätäsi". Johtuukohan se sitten kateudesta, koska itsellään on mennyt paikat synnytyksessä ja toisella ei.

Mulla ei oo mitään kateutta sektion tehneitä kohtaan koska 1)minulla alapää ei kärsinyt, ei revennyt tai muuta 2)minulla vatsanahka palasi 2 kk ajassa entisiin mittoihinsa 3)en saanut yhtäkään raskausarpea 4)kroppa yhtä timmi kuin ennen raskautta.

Jos olisin sektioon päätynyt niin uskon että mulla olisi palautumisessa mennyt kauemmin haavan takia.

Vierailija
49/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin näitä asioita paljon ollessani raskaana. Luin titkimuksia ja haastattelin lisäksi synnytyssairaalan johtajaylilääkäriä ja naisia, joilla oli kokemusta sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä. Valitsin sektion, enkä ole katunut hetkeäkään.

Hienoa, että sinulla kävi hyvä tuuri! Suurin osa vakavista komplikaatioista tapahtuu Suomessa sektiosynnytyksissä.

Itse synnytin alakautta, luin paljon tutkimuksia etukäteen ja keskustelin hoitohenkilökunnan kanssa, enkä voisi olla tyytyväisempi valintaani.

Vauvoja ei vammaudu suunnitellussa sektiossa lainkaan. Mietipä sitä. Alatiesynnytyksissä noin 30% lapsista saa eriasteisia vammoja, jotka myöhemmin ilmenevät esim. ADHD:na ja motorisina ongelmina.

Kyse olikin lähinnä äidin vammoista, idiootti.

30 %?!? Päivän naurut :D Lähdettä en jaksa edes kysyä.

Kirjoitteletko kenties jostain mielisairaalasta vai mikä on ongelmasi? Jotain rajaa nyt.

THL tilastoi synnytyskertomusten tiedot ja niitä verrataan aikanaan esim. lapsen koulumenestykseen. Vaikea synnytys tuo tullessaan lapselle neurologisia ongelmia. Tavallinen kansa ei pääse näihin käsiksi, tutkijat pääsevät. Esimerkiksi Ruotsissa tiedetään jo, että kivulias synnytys ennakoi ongelmia äiti-lapsi -suhteeseen ja siellä kivunlievitys on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Yllättäen sen oheistuotteena on saatu myös lapsen solisluunmurtumat vähenemään.

Mutta synnytä ihmeessä alateitse ja ihmettele, miksi 3v ei osaa puhua. Voit aina syyttää geeniperimää.

Voi Jeesus sentään tuota sinun tyhmyyttäsi. 30% synnytyksistä ei todellakaan ole vaikeita, 3 % on lähempänä totuutta.

ADHD on muuten voimakkasti periytyvä ongelma, sillä ei yleensä ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa.

Mitä jos vaan lopettaisit tuon trollauksen, keksi vaikka joku uusi aihe välillä.

Pidä tuo kuplasi ja usko, että alatiesynnytys kaikkine repeämineen, virtsanpidätysongelmineen ja ulosliukuvine peräsuolineen on sinun juttusi! En kirjoittanut, että 30% synnytyksistä olisi vaikeita, kirjoitin, että noin 30% alatiesynnytyksistä lapsi saa eriasteisia vammoja. Tavallisin on hapenpuute, jota pyritään paikkaamaan lisähapella, mutta moni saa aivovamman hapenpuutteen takia. Toinen tavallinen ongelma on katkennut solisluu - jo pelkästään näitä on vuodessa enemmän kuin 3% syntyvistä lapsista. Joskus napsahtaa poikki muitakin luita. Ajoittain syntyy myös vakavia kaulavammoja jne.

Äideille ei kerrota, mitä ongelmia lapselle voi tulla, koska vakaasti uskotaan, että iso osa menee ohi huomaamatta.

Miksi väität tuollaista, kun et edes mitenkään pysty todistamaan mutuilusi todenperäisyyttä? Ei noille jutuille voi kuin nauraa. 30 % lapsista saa vammoja, joo-o.

Joo, ei pitäisi ruokkia trollia mutta kuitenkin. Onko jo kohta kahvitauon paikka?

Vierailija
50/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuntuu olevan ongelma jos joku muu valitsee sektion, eikä alatie synnytystä. Ärsyttää tälläiset tyypit, jotka tulevat puuttumaan toisen valintoihin. "Et voi olla hyvä ja oikea äiti, koska valitsit sektion, etkä pilannut alapäätäsi". Johtuukohan se sitten kateudesta, koska itsellään on mennyt paikat synnytyksessä ja toisella ei.

Mulla ei oo mitään kateutta sektion tehneitä kohtaan koska 1)minulla alapää ei kärsinyt, ei revennyt tai muuta 2)minulla vatsanahka palasi 2 kk ajassa entisiin mittoihinsa 3)en saanut yhtäkään raskausarpea 4)kroppa yhtä timmi kuin ennen raskautta.

Jos olisin sektioon päätynyt niin uskon että mulla olisi palautumisessa mennyt kauemmin haavan takia.

Ei meitä kiinnosta pillusi kunto vaan se, että oletko nyt ylipäänsä sitten sektioiden mollaaja vai et? Jos olet niin ihmettelen syytäsi siihen, koska en keksi itse muuta kuin katkeruuden.

Vierailija
51/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio ja riskit, sillä hakusanalla löydät heti mm alan asiantuntijan E.Halmesmäen (ja toisen erik.lääkärin) artikkelin aiheesta. Terveyskirjaston alla, muistaakseni.

Tuo on vuodelta 2003, siinä ei erotella erikseen hätäsektiota ja suunniteltua sektiota. Toiseksi siinä on aika lailla tarkoitushakuisesti käytetty sellaista synnytyksiin liittyvää tilastotietoa, jota olisi voinut käsitellä toisinkin. Esimerkiksi sektiolla syntyneiden lasten neurologisten ongelmien määrä on huomattavasti pienempi kuin alatiesynnytyksellä maailmaan tulleiden. Siksi terveen äidin ongelmattoman raskauden päätteeksi syntyvä sektiolapsi tulee huomattavasti halvemaksi kouluaikana, koska ei tarvita erityisopetusta.

Laitathan lähdettä tulemaan, missä sanotaan alateitse syntyneillä olevilla ylipäätään enemmän neurologisia ongelmia? Ei kuulosta mitenkään uskottavalta. Neurologiset ongelmat lisääntyvät jatkuvasti, vaikka alatiesynnytykset vähenevät ja synnyttäminen on turvallisempaa kuin ikinä.

Sektiolla syntyneillä on enemmän lukuisia autoimmuunisairauksia, diabetestä, lihavuutta ja heidän äideillään enemmän vakavia komplikaatioita synnytystavasta johtuen. Suolistobakteerien tärkeydestä lähes kaikki tutkijat ovat yksimielisiä. Ja miksi joku haluaa ruman arven mahaansa, joka useasti tulehtuu?

Vierailija
52/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että ne joilla seksi tuntuu synnytyksen jälkeen samalta ovat niitä, jotka eivät koskaan ole saaneet yhdynnässä orgasmia eikä seksi siis oikein ole koskaan muutenkaan tuntunut. Näitähän suurin osa naisista kai muutenkin on.

Vierailija
53/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse näitä jolle pahojen repeämien takia tulleet vaivat tulivat järkytyksenä.

Sairaalassa ei opastettu, diagnosoitu, neuvolassa ei kyselty eikä kerrottu, mikä on normaalia mikä ei. Kun jälkitarkastuksessa kuvasin ongelmia, ne pyyhkäistiin sivuun. Mistään ei saanut neuvoa eikä tietoa. Missään ei kerrota, milloin on aihetta korjausleikksukseen, tai että sellaisia edes olisi olemassa.

Yksikään gynekologi tai fyssari vuosien varrella, joilta hain apua vaivoihin, ei opastanut miten hakea leikkausta.

Tunnottomuus, ulostusvaivat, ulosteen pakkautuminen, pidätysongelmat, väärin ommeltu väliliha, kivuliaat arvet, laskeuma. Ammottava suuaukko joka vei seksielämän.

Jos väitätte että tilastojen mukaan menee hyvin, niin minä en ainakaan edes ollut missään tilastossa, kun ongelmaa ei kukaan edes tunnistanut. Ihan varmasti meitä on paljon, jo niiden lukuisien ketjujen perusteella joihin olen vastannut vuosien varrella.

Sanotaan että vartalon muutokset nyt kuuluu asiaan. Mutta kun siitä ei olekaan kyse, ei minua kauneus kiinnosta, vaan ettei ole invalidi.

Sanotaan aina että seksi se vaan paranee synnyttämisestä, mutta mitä jos välineet siihen menevät rikki. Ilmeisesti naisen on edelleen sopimatonta haluta nsuttia seksistä.

Vierailija
54/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tutkimus-alatiesynnytys-turv…

Tässä artikkeli alatiesynnytyksen vs sektion turvallisuudesta. On otettu huomioon myös suunniteltu sektio.

Vierailija
55/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 siis taivuteltiin synnyttämään liian iso esikoinen alakautta huonossa tarjonnassa. Lapsi juuttui kiinni, sektio oli myöhäistä ja imukupilla mentiin. Lapsen ja lantion koko oli hyvin lääkäreillä tiedossa, mutta tämä pyhä alatiesynnytys meni sekä äidin että lapsen terveyden edelle. Lapsi oli ihan sininen, ja äidillä valtavat repeämät luuhun asti.

Vierailija
56/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisiko tämä itse tutkimus:

https://www.doria.fi/handle/10024/96742

Vierailija
57/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, yleinen asenneilmapiiri on, kuten tästäkin ketjusta jo huomaa, että synnytyksen aiheuttamista vaivoista tosiaankaan ei saa puhua. Ainakaan ei saa pelätä, että itse kuuluisi siihen "pieneen vähemmistöön" (13% on jo todella suuri riski!), jolle vaivoja tulee.

Nainen ei saa nauttia seksistä, vain siitä äitiydestä pitää nauttia. Ja samaan aikaan ihmetellään, miksi parisuhteet voivat huonosti...

Enemmän täällä kyllä kauhistellaan - vaikka kaikki faktat ja tilastot näyttää että synnyttäminen Suomessa alateitse on erittäin turvallista niin naiselle kuin vauvalle. Osa on vetänyt oikean foliohatun päähän väittäessään ettei näistä puhuta muka siksi että saadaan synnytykset nousuun :,D Ei hyvää päivää.... 

Ja kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat yläpeukuttaa kainalot märkinä jokaista synnytysvastaista kommenttia. :,D

Vierailija
58/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä artikkeli alatiesynnytyksen vs sektion turvallisuudesta. On otettu huomioon myös suunniteltu sektio.

Lieköhän luotettavä lähde, kun tuolla mainitaan että Suomessa synnytyspelko ei voi olla sektion syy? Näinhän asia ei ole. Lisäksi käsittelee vain äitien riskiä, ei syntyvien lapsien.

Yleensäkin kannattaa muistaa, että sektion ja alatiesynnytyksen riskit ovat suurelta osin erilaiset. Vaikka sektion riskit olisivatkin suuremmat, ne saattavat olla joillekin "mieluisampia" kuin alatiesynnytyksen riskit. Ja toisinpäin. On turha arvostella muiden valintoja.

Vierailija
59/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lieköhän luotettavä lähde, kun tuolla mainitaan että Suomessa synnytyspelko ei voi olla sektion syy? Näinhän asia ei ole. Lisäksi käsittelee vain äitien riskiä, ei syntyvien lapsien.

Yleensäkin kannattaa muistaa, että sektion ja alatiesynnytyksen riskit ovat suurelta osin erilaiset. Vaikka sektion riskit olisivatkin suuremmat, ne saattavat olla joillekin "mieluisampia" kuin alatiesynnytyksen riskit. Ja toisinpäin. On turha arvostella muiden valintoja.

Niin, synnytykset hoidetaan kuitenkin 100%:sesti julkisessa terveydenhuollossa. Vaikka ihminen valikoikin mieleisensä riskit, on toivottavaa, että ne ovat suhteessa kuluihin.

Vierailija
60/216 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse näitä jolle pahojen repeämien takia tulleet vaivat tulivat järkytyksenä.

Sairaalassa ei opastettu, diagnosoitu, neuvolassa ei kyselty eikä kerrottu, mikä on normaalia mikä ei. Kun jälkitarkastuksessa kuvasin ongelmia, ne pyyhkäistiin sivuun. Mistään ei saanut neuvoa eikä tietoa. Missään ei kerrota, milloin on aihetta korjausleikksukseen, tai että sellaisia edes olisi olemassa.

Yksikään gynekologi tai fyssari vuosien varrella, joilta hain apua vaivoihin, ei opastanut miten hakea leikkausta.

Tunnottomuus, ulostusvaivat, ulosteen pakkautuminen, pidätysongelmat, väärin ommeltu väliliha, kivuliaat arvet, laskeuma. Ammottava suuaukko joka vei seksielämän.

Jos väitätte että tilastojen mukaan menee hyvin, niin minä en ainakaan edes ollut missään tilastossa, kun ongelmaa ei kukaan edes tunnistanut. Ihan varmasti meitä on paljon, jo niiden lukuisien ketjujen perusteella joihin olen vastannut vuosien varrella.

Sanotaan että vartalon muutokset nyt kuuluu asiaan. Mutta kun siitä ei olekaan kyse, ei minua kauneus kiinnosta, vaan ettei ole invalidi.

Sanotaan aina että seksi se vaan paranee synnyttämisestä, mutta mitä jos välineet siihen menevät rikki. Ilmeisesti naisen on edelleen sopimatonta haluta nsuttia seksistä.

En tunnista mitään mainitsemiasi ongelmia. Itsellä ainakin on nämä asiat katsottu ja kyselty ihan jo jälkitarkastuksessa ja neuvolassa JOKA kerta sen jälkeen kysytty myös minun vointiani. Ja vähän kun oli löysyyttä (joka ei itseäni edes vaivannut) niin lääkäri ohjasi heti miten pitää jumpata ilolihakset kuntoon... ja noita kaikenlaisia lappusia jaettiin muistaakseni myös neuvolassa. Ja jo synnytyksessä kätilö käytti aikaa siihen jotta sai ne pienetkin vauriot kursittua kokoon mahdollisimman hyvin, välilihan repeämisen ehkäisyyn ym kiinnitettiin huomiota jo itse synnytyksessä. 

Vaikea uskoa että jos synnyttänyt nainen menee lääkäriin ja sanoo että kakkat tulee housuun, niin kukaan ei muka tekisi mitään. 

Asioista voi ottaa selvää myös itse, tiedoksi vaan teille jotka menette sen taakse "ettei neuvolassa mitään koskaan sanottu". Ei ne ihan kaikkea voi siellä neuvolassa aina muistaa sanoa tai edes ehdi käymään läpi, vaikka meillä maailman paras neuvolajärjestelmä onkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi