Pomo hermostui neuvolakäynneistäni
Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (317)
Sovi neuvolaan useampi aika eteenpäin, jos käynnit näyttävät olevan esim. 3 viikon välein.
Itse kävin neuvolassa työpaikkakunnalla. Kävin siellä jopa äitiysvalmennuksen. Siirryin oman kunnan alueelle vasta kun jäin äitiyslomalle.
Ota yhteyttä neuvolan esimieheen.
Ihan kuin se neuvola olisi auki vain tunnin päivässä, jos ap:lle aina osuu se päiväaika. Sekin olisi töissä helpotus jos vaikka joka toinen kerta osuisi aamu- tai ilta-aika. Kannattaa lotto laittaa vetämään tuolla onnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeus palkallisiin neuvolakäynteihin on määritelty laissa, eikä yksikään TES voi sitä heikentää. Ensisijaisesti käynnit tulee järjestää työajan ulkopuolelle, mutta mikäli se ei ole mahdollista, neuvolakäynnit eivät saa aiheuttaa tulonmenetyksiä äidille.
Missä laissa?
Missään ei hyväksytä että käyttää neuvolassakäyntiin kolme tuntia joka toinen viikko. Se ei vaan käy
Ei missään laissa määritellä tuollaisille asioille minimi- eikä maksimituntimääriä. Laissa määritellään että raskaana oleva saa käydä työajalla neuvolaohjelman mukaisilla käynneillä tai käynneillä, jotka on hänen raskauden seurannan kannalta tarpeellisia. Voi olla, että jonkun raskaus edellyttää käyntejä äitoyspolilla jonain viikkona joka päivä kahden tunnin verran. Hän saa niissä kaikissa käydä työajalla. Myös matkat luotaan kuuluvaksi tuohon käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeus palkallisiin neuvolakäynteihin on määritelty laissa, eikä yksikään TES voi sitä heikentää. Ensisijaisesti käynnit tulee järjestää työajan ulkopuolelle, mutta mikäli se ei ole mahdollista, neuvolakäynnit eivät saa aiheuttaa tulonmenetyksiä äidille.
Jos nyt oikein aletaan hiuksia halkomaan, niin eikö oikeus palkkaan ole siltä neuvolakäynnin ajalta, eikä niiltä 2,5 tunnilta, jotka ap:lla menee vastaanottoajan lisäksi ylimääräistä? Eihän reissutyössäkään voi olettaa, että saa työajalla käydä neuvolassa kotipaikkakunnalla satojen kilometrien päässä.
No onpas täällä sitten hyvin asiat, vaikka onki iso kaupunki ja paljon porukkaa. Oon pystynyt lähes aina valitsemaan äitiysneuvolaan aamu- tai iltapäiväaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin se neuvola olisi auki vain tunnin päivässä, jos ap:lle aina osuu se päiväaika. Sekin olisi töissä helpotus jos vaikka joka toinen kerta osuisi aamu- tai ilta-aika. Kannattaa lotto laittaa vetämään tuolla onnella.
Olen kirjoittanut monta kertaa, että olen saanut myös aamuaikoja. Mutta ne ei ratkaise ongelmaa, koska minun työaika on klo 8-16, ja kaikki neuvolakäynnit osuu väistämättä jonkin verran siihen. Pomo hermostuu vaikka tulisin työpaikalle neuvolasta takaisin klo 9 aamulla, koska ensimmäinen aamun tunti on ollut ilman tekijää ja kuulemma jokaisessa tunnissa (ja minuutissa) on pakko olla tekijä. Meidän paikka on auki klo 8:00-16:00 ja ainoastaan 30 min ruokatunnin verran saa olla pois työpisteeltä. Vessassakäynnitkin pitää kuulemma ajoittaa aamukasiin, ruokatuntiin tai iltapäiväneljään. Ihan pakottavassa tilanteessa työn äärestä voi poistua minuutiksi vessaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!
Ap nimenomaan kirjoitti ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.
Kirjoitin, että hieman kohonneen riskin raskaus. En tiedä mikä sitten virallisesti on riskiraskaus. Kaikki kuule eivät ole töissä siinä pienessä kylässä missä asuvat. Silti se neuvola on siinä pienessä kylässä / kunnassa jossa asuu. Työpaikka saattaa olla ihan toisessa kunnassa tunnin matkan päässä kotoa. Ap.
Ei se kotikuntasi mikään kovin pieni tuppukylä voi olla, kun siellä on äitiyspoliklinikka.
Ei minun kotikunnan terveyskeskuksen yhteydessä ole mitään äitiyspoliklinikkaa. Äitiyspoli on keskussairaalassa, jonne ne lähettävät neuvolassa kaikki joilla tarpeen on. Se keskussairaala eli poli on lähempänä työpaikkaani kuin se neuvolani. Ap.
No eihän sulla sitten polikäynteihin mene kolmea tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut monta kertaa, että olen saanut myös aamuaikoja. Mutta ne ei ratkaise ongelmaa, koska minun työaika on klo 8-16, ja kaikki neuvolakäynnit osuu väistämättä jonkin verran siihen. Pomo hermostuu vaikka tulisin työpaikalle neuvolasta takaisin klo 9 aamulla, koska ensimmäinen aamun tunti on ollut ilman tekijää ja kuulemma jokaisessa tunnissa (ja minuutissa) on pakko olla tekijä. Meidän paikka on auki klo 8:00-16:00 ja ainoastaan 30 min ruokatunnin verran saa olla pois työpisteeltä. Vessassakäynnitkin pitää kuulemma ajoittaa aamukasiin, ruokatuntiin tai iltapäiväneljään. Ihan pakottavassa tilanteessa työn äärestä voi poistua minuutiksi vessaan. Ap.
Heti aloitusviestissä kylläkin sanoit, että kaikki ajat osuvat keskelle päivää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!
Ap nimenomaan kirjoitti ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.
Kirjoitin, että hieman kohonneen riskin raskaus. En tiedä mikä sitten virallisesti on riskiraskaus. Kaikki kuule eivät ole töissä siinä pienessä kylässä missä asuvat. Silti se neuvola on siinä pienessä kylässä / kunnassa jossa asuu. Työpaikka saattaa olla ihan toisessa kunnassa tunnin matkan päässä kotoa. Ap.
Ei se kotikuntasi mikään kovin pieni tuppukylä voi olla, kun siellä on äitiyspoliklinikka.
Ei minun kotikunnan terveyskeskuksen yhteydessä ole mitään äitiyspoliklinikkaa. Äitiyspoli on keskussairaalassa, jonne ne lähettävät neuvolassa kaikki joilla tarpeen on. Se keskussairaala eli poli on lähempänä työpaikkaani kuin se neuvolani. Ap.
No eihän sulla sitten polikäynteihin mene kolmea tuntia.
Ei menekään, niihin menee kaksi tuntia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti aloitusviestissä kylläkin sanoit, että kaikki ajat osuvat keskelle päivää...
Kirjoitin varmaan epäselvästi, tarkoitin keskelle päivää että välille 8-16 eli työajalle eli että ilta-aikoja ei ole. Ap
Huhhuh... ei voi muuta sanoa, kuin että onneksi sain lapseni opiskeluaikana. Ei ollit ketään kyttäämässä ja murjottamassa neuvolakäynneistäni.
Mitenkäs pomon suu pantaisiin, jos työntekijä ei käy neuvolassa, eikä täten esim. raskausmyrkytystä havaittaisi ajoissa.
Mutta joo, ei ihme että syntyvyys laskee, mikäli työn ja lapsen yhdistäminen jo alkumetreistä lähtien on noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomon vaihtoehtoinen ratkaisu on varmaan, että irtisanoudut. :D En ehkä kysyisi.
Vaan ap:lla ei ole tässä tilanteessa mitään velvollisuutta irtisanoutua eikä pomolla perustetta irtisanoa tai purkaa sopimus.
T: lakimies
Syyt kyllä löytyy jostakin. Yksityisen sektorin yritykset ei ole mitään hyväntekeväisyyksiä, eli ei ole pomon asia myötäillä työntekijän poissaoloja syystä riippumatta, koska se tuottaa kaupallista haittaa yritykselle. Yrityksillä on ainoastaan yksi tavoite, tuottaa voittoa. Ellei ole kyse non profit organisaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt oikein aletaan hiuksia halkomaan, niin eikö oikeus palkkaan ole siltä neuvolakäynnin ajalta, eikä niiltä 2,5 tunnilta, jotka ap:lla menee vastaanottoajan lisäksi ylimääräistä? Eihän reissutyössäkään voi olettaa, että saa työajalla käydä neuvolassa kotipaikkakunnalla satojen kilometrien päässä.
Oikeus palkkaan koskee myös matkaa neuvolaan. Reissutyössä ei varmaan olla koko ajan tien päällä vaan myös omassa työpaikassa välillä. Sitä en tiedä miten esim perhepäivähoitaja pääsisi itse neuvolaan.
Hei ap, kärsivällisyytesi on huippuluokkaa. Osa vastaajista ei selkeästikään ole lukenut ketjua läpi, vaan jankkaa vain samoja asioita. Älä välitä soraäänistä. Tilanteesi ei kuulosta tällä hetkellä helpolta, mutta kaikki järjestyy varmasti. Ehkä pomosi on kateellinen sinulle raskaudestasi ja osoittaa sen noin epäkypsällä tavalla. Tsemppiä neuvola-asioiden järjestelyyn ja onnea raskauteen! Sinusta tulee hyvä äiti!
Vierailija kirjoitti:
No onpas täällä sitten hyvin asiat, vaikka onki iso kaupunki ja paljon porukkaa. Oon pystynyt lähes aina valitsemaan äitiysneuvolaan aamu- tai iltapäiväaikoja.
Nyt jos menisit neuvolaan ja neuvolatäti toteaa, että raskaudessasi on jotain semmoista mitä pitäisi seurata. Seuraava käynti olisi kahden viikon päähän niin mitäpä veikkaat, onko tässä vaiheessa kahden viikon päähän enään aamuaikoja vapaana kun muut äidit ovat kyseiselle viikolle varaneet ajan pari viikkoa sitten omalla neuvola ajallaan?
Tuskimpa. Sen sijaan jos sinulla ei olisi tarvetta seurannoille vaan saisit seuraavan ajan normaalille aikavälille mitä yleensä annetaan (eli noin kuukauden päähän, riippuen kunnasta ja onko ensisynnyttäjä) sinulla luultavasti olisi mahdollisuus varata myös aamuaikoja.
Käykö yhtään järkeen?
Mulla meni vuorotyössä kaikki vapaapäivät neuvolassa ja polilla ravaamiseen, oli riskiraskaus jota siis seurattiin molemmissa paikoissa kerran viikossa.. Jos joku aiheutti stressiä niin se. Ja polilla yleensä ajat 2h ainakin myöhässä, meni koko päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus palkkaan koskee myös matkaa neuvolaan. Reissutyössä ei varmaan olla koko ajan tien päällä vaan myös omassa työpaikassa välillä. Sitä en tiedä miten esim perhepäivähoitaja pääsisi itse neuvolaan.
Mutta kun se neuvola-aikahan voi osua juuri siihen hetkeen, kun et ole omassa työpaikassa. Toisilla taas se työpaikka saattaa olla siellä satojen kilometrien päässä ja sieltä tullaan kotiin vain vapaapäiviksi. Tällöinhän työnantaja joutuisi käytännössä antamaan palkallisen vapaapäivän yhtä puolen tunnin neuvolakäyntiä varten.
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Ap nimenomaan kirjoitti aiemmin ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.
Ei kuule tarvi asua kuin vaikka Raahessa ja työpaikka Oulussa ja se on tuurilla 45min jos koko ajan voi ajaa maksiminopeutta
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni vuorotyössä kaikki vapaapäivät neuvolassa ja polilla ravaamiseen, oli riskiraskaus jota siis seurattiin molemmissa paikoissa kerran viikossa.. Jos joku aiheutti stressiä niin se. Ja polilla yleensä ajat 2h ainakin myöhässä, meni koko päivä.
Niin ne on meilläkin päin aina myöhässä. Polilla paljonkin, neuvolassa vain vartin tms. Mutta jos olen sanonut että olen takaisin työpaikalla klo 11 niin en välttämättä ole kuin vasta klo 12, koska poli on niin myöhässä. Ja siitä pomo taas hermostuu lisää. Ap.