Pomo hermostui neuvolakäynneistäni
Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (317)
Mary83 kirjoitti:
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
AP:lle on määrättätty käynnit polille JA neuvolaan syystä (kohonnut riski), jolloin perusmäärä käyntejä ei vain riitä. On ihan normaalia, että matkoineen (edes/takaisin + käynnit vielä jos tekevät lisätutkimuksia/labroja) niihin menee aikaa. Kokemusta on. Eli AP:lla ei ole samatilanne kuin sinulla. Jokainen raskaus on erilianen ja joskus raskaus voi vaatia lisäkontrollia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäät saikulle, todella helppoa raskaana. Työnantaja saa sen sijaisensa ja voit käydä rauhassa neuvolassa. Problem solved.
Saako raskaana helposti saikkua? En ole juuri ikinä sairauslomalla, edellisestä saikusta on monta vuotta ja sekin taisi olla vain päivän tai kaksi. En oikeastaan halua saikulle, haluat olla töissä. Ja tuntuisi lintsaamiselta ottaa saikkua, jos ei ole oikeasti todella kipeä. Ap.
Luulen kyllä, että saa. Itse meni lääkäriin 2kk ennen laskettua aikaa, alaselkä säryn vuoksi. Sairaslomalle jäin. Stressaaminen ei ole hyväksi sinulle eikä vauvalle. Kuinka pitkällä raskautesi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäät saikulle, todella helppoa raskaana. Työnantaja saa sen sijaisensa ja voit käydä rauhassa neuvolassa. Problem solved.
Saako raskaana helposti saikkua? En ole juuri ikinä sairauslomalla, edellisestä saikusta on monta vuotta ja sekin taisi olla vain päivän tai kaksi. En oikeastaan halua saikulle, haluat olla töissä. Ja tuntuisi lintsaamiselta ottaa saikkua, jos ei ole oikeasti todella kipeä. Ap.
Luulen kyllä, että saa. Itse meni lääkäriin 2kk ennen laskettua aikaa, alaselkä säryn vuoksi. Sairaslomalle jäin. Stressaaminen ei ole hyväksi sinulle eikä vauvalle. Kuinka pitkällä raskautesi on?
Ei välttämättä saa. Itse ravasin 2vkoa(!) Terkassa ennenkuin suostuivat antamaan vaikka en ollut työkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joka viikko kolme tuntia neuvolassa istumista ärsyttäisi kyllä hyvänahkaisintakin työnantajaa. Kai nyt edes teet tunnit sisään?
Jotkut ne luulee olevansa maailman ensimmäisiä raskaana olevia naisia.
Tessin mukaan tunteja ei tarvitse tehdä sisään. Enkä edes tiedä miten voisin ne tunnit tehdä sisään, koska työaikani on klo 8-16 ja meidän työpaikka on auki juuri sen saman klo 8-16, työni on sellaista että se tapahtuu vain silloin kun me olemme auki. Ei ole mitään sellaista työtä, jota voisin tehdä iltaisin tehdäkseni tunteja sisään. Ap.
Varmaan moni hämääntyi koska alkuketjuissa kerroit joustavasi itse ja tekeväsi ylitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joka viikko kolme tuntia neuvolassa istumista ärsyttäisi kyllä hyvänahkaisintakin työnantajaa. Kai nyt edes teet tunnit sisään?
Jotkut ne luulee olevansa maailman ensimmäisiä raskaana olevia naisia.
Tessin mukaan tunteja ei tarvitse tehdä sisään. Enkä edes tiedä miten voisin ne tunnit tehdä sisään, koska työaikani on klo 8-16 ja meidän työpaikka on auki juuri sen saman klo 8-16, työni on sellaista että se tapahtuu vain silloin kun me olemme auki. Ei ole mitään sellaista työtä, jota voisin tehdä iltaisin tehdäkseni tunteja sisään. Ap.
Varmaan moni hämääntyi koska alkuketjuissa kerroit joustavasi itse ja tekeväsi ylitöitä?
Aina kun meillä on klo 16-18 sisäinen kokous, olen siinä joustanut ja suostunut päivän päätteeksi siihen jäämään ylitöinä, olen sen kyllä tässä ketjussa kertonut jo. Ap.
Meillä kanssa pomo tiuskaisi yhdellä työkaverilleni neuvolakäynneistä. Hänellä vielä oli raskaudessa pulmaa, jonka takia käyntejä oli tavallista enemmän. Minusta ikävää huomauttaa moisesta, kyllä pitäisi koko yhteiskunnan tulla vastaan siinä, jos joku saa vauvan. Vauva on kuitenkin tuleva kansalainen/työntekijä/veronmaksaja. Sitä paitsi pahimmassa tapauksessa raskaana oleva makaisi kotona ensin pahoinvoinnin kourissa ja sitten supistuksissa ja ei olisi lainkaan töissä!
Vierailija kirjoitti:
Ap, saikkua saa raskaana helposti. Avainsanat ovat ”supistelu” ja ” selkäsärky”. Varsinkin autossa istuminen saa vatsan supistelemaan, huono asento ja tärinä... stressikin muuten aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia.
Näitä "vinkkejä" on työnantajana hauska lukea.
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!
Ap nimenomaan kirjoitti aiemmin ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.
Kyllä mulla menee esim. Espoosta Helsinkiin bussilla tasan tunti, jos ei ole ruuhkaa. Tähän lisätään vielä kävelyt pysäkille ja asutaan kehä3:n sisäpuolella, joten ei todellakaan tarvitse asua Lapin perukoilla. Itse käyn gynekologilla Helsingin keskustassa, niin kyllä siihen saa oikeasti varata aikaa. Vaikka lääkäriaika on sen 20min. niin matkoinen menee sellainen 2,5-3 tuntia. Autolla toki pääsee nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vakuutusjärjestelmä olisi loistava, jos siis yhteiskunta ei auttaisi yhtään mikäli sairaus olisi itse aiheutettua. Siinä olisi suomalaisilla miehillä sormi suussa, kun tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, sepelvaltimotautiin, diabetekseen ja kaikkiin muihin itse aiheutettuihin (liikkumattomuus, tupakointi, epäterveellinen ruokavalio, alkoholin liikakulutus) ei enää tippuisi mitään apua.
Vieläkö syyteltäisiin naisia yhteiskunnan terveydenhuollon armottomasta ja liiallisesta kuormittamisesta?
Syytettäisiin sillä naiset kuluttaa nyt 90% kaikista terveydenhuollon kustannuksista.
Lähde tuohon lukuun?
Sittenhän ei ole mikään ihme eikä kumma, että Suomessa naiset elävät miehiä pidempään. Naiset pitävät itsestään huolen ja hakevat apua vaivoihin ajoissa. Mikään ei estäisi miehiä hakemasta apua myös, mutta eihän miehet voi. Miehet voivat vain ulista keskustelupalstoilla naisista ja siitä miten ne käyttää kaikki lääkäriajatkin stna.
Sorry, ohi aiheen.
Siksi julkinen terveydenhoito pitääkin yksityistää. Jokainen maksakoot omat terveyskulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin töissä n tunnin ajomatkan päässä kotoa, kun olin raskaana. Sain sovittua kaikki neuvola yms käynnit joko aamuun tai iltaan. En ymmärrä, miksi se olisi mahdotonta ap:n tapauksessa. Minusta olisi täysin kohtuutonta työpaikkaa kohtaan, että olisi 3h pois keskellä päivää. Täytyy osata ajatella oman navan ulkopuolelle.
Jos ei saa, niin ei saa. Ihan kunnista riippuvaa, miten hyvin neuvola-aikoja irtoaa.
Mitenkä muuten, jos laskettu aikasi osuu tärkeän palaverin kanssa päällekkäin? Kai nipistät jalat yhteen ja hoidt työsi, etkä itsekkäästi vingu päästä sairaalaan synnyttämään?
Koska työhän näyttää olevan kaikenkaikkiaan tärkeämpää kuin vauvan terveys ja turvallisuus.Työ on kaikista tärkeintä. Juur tuon takia siirtin yritykseni Viroon. Siellä saa irtisanoa AP:n kaltaiset pummit.
Raskaana oleva nainen, joka käy neuvolassa, on pummi? Oliko äitisi mielestäsi pummi? Hänkin varmaan kyllä kävi neuvolassa. Ap.
Minun äitini oli yrittäjä. Hän kävi omalla kustannuksella tutkimuksissa eikä kaatanut kustannuksia työnantajan niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa käydään omalla ajalla
Höpö höpö, tulevia veronmaksajia ja työntekijöitä. Miettisi työnantaja sitä kautta, että mistä ne tekijät revitään jos niitä ei kukaan tee. Kaikki kun ei todellakaan halua lapsia. Ja turha kitistä, myös heidän eläkkeensä tulee maksamaan jonkun toisen lapset..
Kyllä työnantaja aina tekijät löytää.
Sitä paitsi tulevaisuudessa työvoiman tarve tippuaa sadas osaan nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, että naiset ei enää halua saada lapsia kun asenneilmasto on näin jyrkkä ja vain työtä priorisoiva. Miksi kukaan nainen tuottaisi tänne enää yhtään veronmaksajaa, jos kaikki revitään sen naisen omasta selkänahasta.
Työ on aina tärkein asia. Muut asiat tehdään vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä pikkumaisia pomoja oikein sikiää. Haluaako se siis muutaman tunnin takia, että jonkun vauva kuolee kohtuun tms.? Et sä varmaan joka viikko jatka neuvolassa käymistä?
99% äideistä maailmassa ei ikinä käy missään neuvolassa. Eikä ne lapset mihinkään kuole. Lpeta toi roskanjauhanta.
Työnantajan EI PIDÄ joutua kärsimään toisten lastenteosta.
Että olen onnellinen kun tekoäly ja robotiikka vie AP:nkin työt. Tuollaiset ihmiset ei ansaitse mitään työpaikkaa.
Niin ja sen takia niissä maissa missä ei ole neuvolasysteemiä ja raskauden ja imeväisajan seurantaa niin naisten ja lasten kuolleisuus on valtaisaa. Eli Suomeenko vaan takaisin 100 vuotta sitten olleet olosuhteet missä raskaus ja synnytys oli naisten yleisin kuolinsyy?
Naisen sisällä kasvaa uusi elämä. Uusi elämä on aina pyhä asia. Uusi ihminen. Uusi veronmaksaja. Miksi on niin tuomittavaa pitää huolta että uusi viaton ihminen saa parhaan mahdollisen alun elämälleen?
Että alkaa vituttaa nämä raskauksia ja synnytyksiä vähättelevät hyypiöt. Ihmiset ovat lisääntyneet tuhansia ja tuhansia vuosia ja kuolleet niihin ihan yhtä kauan. Pitkään on ollut ihan tuurin varassa että on elänyt pitkään tai/ja saanut terveitä lapsia ylipäätään.
Mutta kakaroita ja trollejahan nämä ilkkujat ovat. Tai muuten päästään vialla.
Uusi elämä on ympäristörikos.
Ap voisi pyytää neuvolasta todistuksen siitä ettei pyynnöstä huolimatta saatavilla ole yhtään ainoaa aikaa ensimmäisenä aamulla tai viimeisenä iltapäivällä, vaan ainoat hänelle tarjottavat ajat ovat keskellä työpäivää. Työnantajan näkökulman ymmärrän myös, kolme tuntia palkallista poissaoloa joka kolmas viikko plus lääkärit ja ultrat päälle.
Oikeasti valtaosissa TESseistä ainoastaan raskauden toteamiseksi välttämättömät neuvolakäynnit korvataan eli valtaosa AP:n käynneistä olisi palkattomia. Helppoahan se on laiskotella töistä, jos ei saa suutaan auki neuvolassa ja vaadi niitä aamun ekoja aikoja.
Eikö neuvolapalvelunsa paikkakuntaa voi nykyään valita?
Tai, työnantaja voisi, jos häntä pahasti riepoo neuvolakäynteihin tuhraantunut aika, ehdottaa että työnantaja korvaa työntekijänsä neuvolakäynnit yksityisellä joka sijaitsisi lähempänä työpaikkaa?
Juu, kiukuttele nyt vaan oikei kybällä. Tai, no, ethän sä enää siihen firmaan persehedelmöinnin jälkeen palaa kun kääntymään. Se pelaa sut hyvin nätisti jollain verukkeella pihalle.
Hyvää äitiyslomaa. Ja työttömyyttä.