Pomo hermostui neuvolakäynneistäni
Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mua häiritsee tuo "poikkeava" verenvuoto. Ei ole olemassa mitään raskaudenaikaista normiverenvuotoa, tai kriteeriä, jonka jälkeen se verenvuoto olisi poikkeavaa, ja jos on, niin sen syy selvitetään eikä jäädä vaan ihmettelemään "poikkeavuutta". Ei niin, etteikö raskaudenaikaista verenvuotoa joillakin esiintyisi.
Samoin mikään sukurasitus ei ole syy tihentää neuvolakertoja. Kyllä sen syyn kuuluu olla sinussa, eikä äidissäsi tai mummossasi tai siskossasi. Muuten varmaan kaikki ramppaisi viikottain neuvolassa.Sille verenvuodolleni ei ole löytynyt syytä. Olen käynyt sitä selvittämässä myös yksityisellä gynellä. Ap.
Eikä ole varaa yksityiseen neuvolaan?
On eri asia mennä yksityiselle gynelle selvittämään yhtä pelottavaa oiretta kuin alkaa käymään julkisen sijasta yksityisessä neuvolassa vain siksi, että pomo on idiootti. Ap.
Varaa niitä aikoja ens kerralla useampi kerralla. Helpommin saat nyt aamuaikoja parin kuukauden päähän kuin vasta sitten lähempänä.
Vierailija kirjoitti:
Kvtes
Mikäli raskaana olevan on käytävä tutkimuksissa työaikana, tulee tästä ilmoittaa työnantajalle niin pian kuin se on mahdollista. Työnantaja voi tällöin osoittaa viranhaltijalle/työntekijälle toisen ajankohdan tutkimusta varten huomioon ottaen tutkimuksen kiireellisyys ja ajankohta, jolloin tutkimuksia tehdään. Hyvissä ajoin tapahtuva ilmoittaminen mahdollistaa myös sen, että työvuorojärjestelyjä tehtäessä voidaan etukäteen ottaa huomioon tutkimuksissa käynnin tarve siten, että se voi pääsääntöisesti tapahtua työajan ulkopuolella
Meillä ei ole mitään työvuoroja, vaan työaika on klo 8-16 kaikilla. Ei ole mahdollista pyytää, että voisi tehdä ylitöitä klo 16-18 tehdäkseen sisään jotain neuvolakäyntiaikoja, koska ei meidän työpaikka ole auki asiakkaille enää klo 16 jälkeen. Olen joustanut satunnaisissa ylityötarpeissa siten, että meillä on sisäiset kokoukset monesti klo 16 jälkeen, jolloin ei ole enää asiakkaita, mutta niitä ei nyt ole lähiaikoina tulossa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Varaa niitä aikoja ens kerralla useampi kerralla. Helpommin saat nyt aamuaikoja parin kuukauden päähän kuin vasta sitten lähempänä.
Kuten kirjoitin jo aiemmin, niin tätä olen vaatinut, mutta kuulemma heillä ei tehdä listoja niin pitkälle eli yli kuukauden päähän. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kvtes
Mikäli raskaana olevan on käytävä tutkimuksissa työaikana, tulee tästä ilmoittaa työnantajalle niin pian kuin se on mahdollista. Työnantaja voi tällöin osoittaa viranhaltijalle/työntekijälle toisen ajankohdan tutkimusta varten huomioon ottaen tutkimuksen kiireellisyys ja ajankohta, jolloin tutkimuksia tehdään. Hyvissä ajoin tapahtuva ilmoittaminen mahdollistaa myös sen, että työvuorojärjestelyjä tehtäessä voidaan etukäteen ottaa huomioon tutkimuksissa käynnin tarve siten, että se voi pääsääntöisesti tapahtua työajan ulkopuolellaMeillä ei ole mitään työvuoroja, vaan työaika on klo 8-16 kaikilla. Ei ole mahdollista pyytää, että voisi tehdä ylitöitä klo 16-18 tehdäkseen sisään jotain neuvolakäyntiaikoja, koska ei meidän työpaikka ole auki asiakkaille enää klo 16 jälkeen. Olen joustanut satunnaisissa ylityötarpeissa siten, että meillä on sisäiset kokoukset monesti klo 16 jälkeen, jolloin ei ole enää asiakkaita, mutta niitä ei nyt ole lähiaikoina tulossa. Ap.
Toinen ajankohta: Aamu tai ilta.
Ei keskellä päivää.
Tämän ymmärtää jokainen
Jäät saikulle, todella helppoa raskaana. Työnantaja saa sen sijaisensa ja voit käydä rauhassa neuvolassa. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitin jo aiemmin, niin tätä olen vaatinut, mutta kuulemma heillä ei tehdä listoja niin pitkälle eli yli kuukauden päähän. Ap.
Erikoista. Ihmekkään jos aina ajat täynnä
Vierailija kirjoitti:
Jäät saikulle, todella helppoa raskaana. Työnantaja saa sen sijaisensa ja voit käydä rauhassa neuvolassa. Problem solved.
Saako raskaana helposti saikkua? En ole juuri ikinä sairauslomalla, edellisestä saikusta on monta vuotta ja sekin taisi olla vain päivän tai kaksi. En oikeastaan halua saikulle, haluat olla töissä. Ja tuntuisi lintsaamiselta ottaa saikkua, jos ei ole oikeasti todella kipeä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kukaan usko. Tarinasi on huono kaikilta osin
Huonosti keksitty riski, huono taju terveydenhoidosta. Tessiä et keksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt tuota heidän systeemiä. Mutta ilmeisesti siellä vaihtuu henkilökunta aika tiuhaan ja on paljon jotain lyhyen aikaa olevia sijaisia jne, niin eivät täytä listoja pitkälle etukäteen kun eivät tiedä onko tekijää talossa ja mihin kellonaikaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti keksitty riski, huono taju terveydenhoidosta. Tessiä et keksi
Tjaah. Olen terveydenhuollossa, en tosin neuvolassa, mutta ei meilläkään avata listoja edes kahden kuukauden päähän, yleensä vain kuukausi kerrallaan. Syy on se, että jos listat avaa pitkälle eteenpäin, niin ne täyttyy välittömästi aivan täyteen 4 kk eteenpäin. Siksi niitä ei saa avata kuin kuukauden verran. Muuten kuuden viikon päähän tai kahden kuukauden päähän ei saisi kukaan enää aikaa. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt tuota heidän systeemiä. Mutta ilmeisesti siellä vaihtuu henkilökunta aika tiuhaan ja on paljon jotain lyhyen aikaa olevia sijaisia jne, niin eivät täytä listoja pitkälle etukäteen kun eivät tiedä onko tekijää talossa ja mihin kellonaikaan. Ap.
Höpö höpö. Terveydenhoitajan virkoihin on aina tulijoita. Ja pysyvyys on hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Terveydenhoitajan virkoihin on aina tulijoita. Ja pysyvyys on hyvä
Voi olla. Tuo syy listojen avaamatta jättämiselle oli vain oma arvaukseni, ei mitään faktatietoa. Ehkä syy on sitten joku muu. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti keksitty riski, huono taju terveydenhoidosta. Tessiä et keksiTjaah. Olen terveydenhuollossa, en tosin neuvolassa, mutta ei meilläkään avata listoja edes kahden kuukauden päähän, yleensä vain kuukausi kerrallaan. Syy on se, että jos listat avaa pitkälle eteenpäin, niin ne täyttyy välittömästi aivan täyteen 4 kk eteenpäin. Siksi niitä ei saa avata kuin kuukauden verran. Muuten kuuden viikon päähän tai kahden kuukauden päähän ei saisi kukaan enää aikaa. t. eri
Lääkäriajat on eri
Miksi tässä ketjussa nyt lytättään aapeeta niin paljon? En ihan ymmärrä. Eikö ymmärrys riitä että eri kunnissa asiat hoidetaan eri tavalla ja julkinen hoito on tunnetusti todella huono joustamaan mistään. Eihän neuvola voi antaa aikoja oman aukioloaikansa ulkopuolelta.
Ja mielestäni ne jotkut mussuttavat ettei neuvola ole pakollinen, niin ihan oikeasti hei.... Jos sellainen hieno systeemi tarjotaan ilmaiseki käyttöön, josta itse kukin on vero-osuutensa maksanut, niin miksi ei sitä käyttäisi. Silloin varmistaa niin oman kuin lapsensa terveyden. On tämä niin helvetin vaikeaa olla raskaana olevan nainen Suomessa. Tai perheellinen nainen ylipäätään. Käyt neuvolassa sen mukaan kuin he ohjeistavat olet yhtäkkiä laiska töitä vieroksuva pummi ja jos et käy niin olet lastavasi pahoinpitelevä itsekäs äiti joka ei ansaitse elää. Että alkaa vituttaa aapeen puolesta. Pomosi on perseestä. Ota yhteyttä liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ketjussa nyt lytättään aapeeta niin paljon? En ihan ymmärrä. Eikö ymmärrys riitä että eri kunnissa asiat hoidetaan eri tavalla ja julkinen hoito on tunnetusti todella huono joustamaan mistään. Eihän neuvola voi antaa aikoja oman aukioloaikansa ulkopuolelta.
Ja mielestäni ne jotkut mussuttavat ettei neuvola ole pakollinen, niin ihan oikeasti hei.... Jos sellainen hieno systeemi tarjotaan ilmaiseki käyttöön, josta itse kukin on vero-osuutensa maksanut, niin miksi ei sitä käyttäisi. Silloin varmistaa niin oman kuin lapsensa terveyden. On tämä niin helvetin vaikeaa olla raskaana olevan nainen Suomessa. Tai perheellinen nainen ylipäätään. Käyt neuvolassa sen mukaan kuin he ohjeistavat olet yhtäkkiä laiska töitä vieroksuva pummi ja jos et käy niin olet lastavasi pahoinpitelevä itsekäs äiti joka ei ansaitse elää. Että alkaa vituttaa aapeen puolesta. Pomosi on perseestä. Ota yhteyttä liittoon.
Ap ei sano mikä tes. Lähes kaikissa on ensisijaista käydä omalla ajalla.
Yhdessäkään sopimuksessa ei sanota että neuvolaan saa mennä niin että siihen kuluu kolme tuntia joka toinen viikko.
Pomon tehtävä on ohjeistaa sopimaan sopivammat ajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei sano mikä tes. Lähes kaikissa on ensisijaista käydä omalla ajalla.
Yhdessäkään sopimuksessa ei sanota että neuvolaan saa mennä niin että siihen kuluu kolme tuntia joka toinen viikko.
Pomon tehtävä on ohjeistaa sopimaan sopivammat ajat
Paljonko sen pomon ohjeistukset auttaa jos neuvolat on auki niin ettei niitä aikoja saa sopivimmiks? Koko maailma pyörii yhden pomon ja raskaana olevan mukaan??
Esim. Yksityisen sosiaalipalvelualan tes, sivu 23
http://www.ystea.fi/ty%C3%B6ehtosopimus/yksityisen-sosiaalipalvelualan-…
Niinpä. Olen saanut välillä aamuajankin, mutta en voi aina saada sitä aamuaikaa, muutkin varmasti haluavat niitä, tai ainakin niitä ei juuri ikinä ole vapaana. Mutta tosiaan esim. 8:20 ajan olen joskus saanut. Ap.