Mistä taijon rahat perhejouluun?
Olemme jouluihmisiä ja kovasti on aina ollut sydäntä lähellä tämä joulun odotus aika.
Piti nuorimmalle muksulle ostaa kallis haalari ja nyt ei kyllä ole rahaa nimeksikään. Olisi kiva kuulla vaikka Sipilän hallitukselta mistä ihmeestä taijon rahat 6 hengen perheelle torttuihun, kuuseen, ruokiin, juomiin ja lahjoihin? Ei paljon lapsilisät toimeentulotuen lisäksi lämmitä. Meidänkin perheellä on mielestäni oikeus joulun taikaan!
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa Taijoa? vai tarkoititko taikoa?
https://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/taikoa
Just niin, kuka ääliö sanoo taijon? Sanot varmaan myös aijon ja nelijö.
Mä sanon sulle Ding Dong hyvää joulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos se vaatii sen, että ihan vuoden ympäri osaat hoitaa taloutesi järkevästi. Ettet ostele niitä kalliita haalareita tai muita, vaan etsit kirppiksiltä ja nettipalstoilta vähän käyttettyjä edullisesti. Budjetoit vähän niitä kuukausimenoja ja mietit, miten saat jostain kohtaa säästettyä. Niin kummasti on sitten loppuvuodesta rahaa siihen joulun laittamiseenkin ilman taikatemppuja.
Ei millään pahalla, mutta mul on 4 lasta ja vuodessa monenlaista synttäriä ja pääsijäistä. Ei mulla ole mahdollisuutta pyhittää koko vuotta pelkästään jouluun valmistautumiseen. Se ongelma on se, että yhteiskunnan tukiverkot ovat täysin riittämättömiä.
AP
No millanen sen tukiverkon pitäisi sitten olla?
Tämä sama trolli kirjoittaa monellekin keskustelupalstalle
ja yrittää ilmeisesti saada joltain hyväuskoiselta rahaa.
Nuo "muksut," "joulun taika," "Vapun taika" tahalliset
kirjoitusvirheet paljastavat hänet samaksi trolliksi.
Esiintyy paljonkin Suomi24 keskustelu/ köyhyyspalstalla
Kysellen mistä saa muksuille ja ex-miehelle maitoa pöytään jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko ketju on täynnä aivan käsittämätöntä käytöstä oletettavasti aikuisilta ihmisiltä. Miten ihminen voi olla noin ilkeä toiselle? Ei ihme, että lapsenne ovat häiriintyneitä koulukiusaajia, jos annatte tuollaisen mallin heille. Hävetkää, jos osaatte.
AP, joulu ei ole puitteista kiinni, vaan siitä, että olette perheenä yhdessä, käytte vaikka kävelyllä tai katselemassa hautausmaan kynttilämerta iltahämärässä. Torttutaikina ei paljoa maksa, ja kinkun voi hyvin korvata jollakin muulla (tai pienemmällä kinkulla). Lidlistä saa edullista suklaata. Ehkäpä näistä rakentuu teille joulu?
Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi, AP.
Oletko vähän tosikko? Tänään on hilpeiden jouluprovojen päivä! Suosittelen lukemaan myös tuon aistiyliherkän perheen joulu -ketjun. Piristyt sinäkin.
Kaipa minä sitten olen. Olin sitä jo koulussa, kun en nauranut muiden kanssa, kun sitä luokan hiljaista ja erikoista poikaa rääkättiin. En ymmärrä huumoria.
Jaa, no minä olen köyhä, joka jättää menemättä sukulaisiin jouluna kun ei ole nyt varaa lahjoihin eikä ilmankaan kehtaa mennä (vietän kotona sitten sellaisen joulun mihin on varaa) ja nauroin silti tälle jouluköyhäilyketjulle ihan kippurassa. Kyllä olisi helvetin ankeaa, jos kaikesta pitäisi mieli pahoittaa.
Mitä ihmeen oikeuksia? Oikeus rosolliin? Oikeus viettää joulua? Oikeus sitä tai oikeus tätä.. Jokainen eläköön kykyjensä ja varojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti ostaa kallis haalari, onhan noita myynnissä käytettyinä ihan hyvään hintaan?
Joulun taikaa saa edullisesti. Jouluruuat ei maksa normaalia enempää. Leipokaa itse pipareita, tulee ihana tuoksu kotiin.
Lahjoja voi vielä ehtiä tilamaan esim. aliexpressiltä. Itse katselin tuotteita coolshop.fi ja sen jälkeen tilasin Kiinasta alle viidesosaan hinnasta.
Terveisin,
Äiti, joka tienaa 70 000 euroa vuodessa eikä tuhlaa jouluun ylettömästi
En ole vielä kertaakaan kirpparilla nähnyt toppapukuun, joka olisi lämmin seuraavalle. Niin pestyjä ohuiksi ruppanoiksi, muuta sieltä kirppikseltä kyllä löytää hyvinkin. Ja uutenakin saa aika halvalla toppapukuja. Netistä en käytettyä osta.
Toinen on tuo, että kukaan järkevä ei Kiinasta tilaa mitään.
1. Ruoka: Perinteiset jouluruoat ovat lopulta aika halpoja, kun itse tekee. Sianlihaa, juureksia, vehnäjauhoja, sokeria. Joulunakaan ei tarvitse syödä ähkyyn asti. Ota lapset mukaan tekemään.
2. Koristeet: No näitä voi lapset juurikin askarrella itse. Oikea vanhanajan joulu oli sitä, että pitkin vuotta kerättiin kaikkea joulukoristeeksi sopivaa ja sitten askarreltiin. Näin kertoi mm. sotavuodet elänyt isäni.
3. Lahjat: Jouluapukeräykset. Korvaa lahjoja yhdessäololla. Mikään ei ollut lapsena hauskempaa kuin peli-illat vanhempien kanssa, ja siihen ei korttipakkaa kummempaa välinettä tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Olisit aikonaan opiskellut niin olisit paremmassa asemassa kuin nyt.
OT, mutta opiskelu ei nykyään mitenkään automaattisesti tarkoita sitä, että olisi paremmassa asemassa. Kyllä maassa on myös esim. akateemisia pitkäaikaistyöttömiä. Etukäteen on vaikea nähdä, mikä olisi työllistävin ala, ja toisaalta niiden muutaman käytännössä varmasti työllistävän alan opintoihin eivät kaikki pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne perinteiset jouluruuat ei ole sen kalliimpia.. kai te arkenakin syötte?
Muutama tuikku, ja vähän suklaata ja piparitaikina, nyysi vaikka kuusesta pari oksaa lähimetsästä niin saa tuoksua. Joululaulut netistä soimaan.
Eipä ole kala halpaa Suomessa....
AP
Ei niin, mutta ihan mielenkiinnosta: Tykkäävätkö lapsesi oikeasti kalasta? Mitä kalaa teillä jouluna syödään? En tiedä kovin monta lasta, jonka herkkua olisi lipeäkala tai lasimestarin silli, tai edes graavilohi. Onko juuri sinulle sattunut ne harvinaisuudet, jotka mieluummin mässyttää herkkunaan silliä kuin omatekemiä piparkakkuja?
Meidänkin perhe on kovasti lottoihmisiä ja sydäntämme lähellä on kovasti tämä lottovoiton odotusaika. Odotellessa vaan rahat hupenevat kalliisiin lauantaiherkkuihin, kun koko perhe kerääntyy ruudun ääreen toiveikkaasti arvontaa seuraamaan. Kyllä Veikkaus Oy:n pitäisi meillekin se voitto pian suoda. Ei tämä oikein ole meitä kohtaan, kun juuri me sitä voittoa eniten haluttaisiin! Kyllä meilläkin on oikeus lottovoittoon!
No ei ne ruoat ole lapsille niin tärkeitä.eli satsaa lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka nyt on sellaista pula-ajan ruokaa, että kaikilla on siihen varaa, jos nyt ylipäätään on varaa syödä. Ei se pussi porkkanoita ja lanttuja, riisipuuro ja ulkomainen porsaan perse paljoa maksa. Yleensä tietty nämä ihmiset on niin avuttomia, että vaikka aikaa työttömänä olisi, niin mitään ei osata tehdä, vaan kaikki ostetaan valmiina.
Kotimaistakin possua saa halvalla jos ei pakosti tarvitse olla juuri kinkku. Kun nuo ylihintaiset kinkut on myyty jää possuista vielä lapaa ja niskaa myyntiin n 3€/kilo. Sen voi sitten kypsentää miten haluaa ja maku on täsmälleen sama (jopa parempi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tuikku, ja vähän suklaata ja piparitaikina, nyysi vaikka kuusesta pari oksaa lähimetsästä niin saa tuoksua. Joululaulut netistä soimaan.
AP
Ei niin, mutta ihan mielenkiinnosta: Tykkäävätkö lapsesi oikeasti kalasta? Mitä kalaa teillä jouluna syödään? En tiedä kovin monta lasta, jonka herkkua olisi lipeäkala tai lasimestarin silli, tai edes graavilohi. Onko juuri sinulle sattunut ne harvinaisuudet, jotka mieluummin mässyttää herkkunaan silliä kuin omatekemiä piparkakkuja?
Meillä kuopuksen suurinta herkkua on ollut graavilohi 10 kuukauden ikäisestä saakka (nyt 15v ja edelleenkin), muille maistuu lämminsavulohi parhaiten. Itse graavaamme ja savustamme, suolasta ja savusta en maksa moninkertaista hintaa
Vierailija kirjoitti:
Taijo voisi mennä töihin?
Kukahan taikois tai taijois mulle työpaikan? Sellaisen johon kelpaisin. (En ole ap, olen opiskellut ja osaan tehdä halpaa jouluruokaa).
Tämä on asia mitä en voi käsittää. Yksinkertaisesti en.
Vaikka oisin ollut miten pienillä tuloilla niin mun lapsilla on aina ollut kunnon joulu ja syntymäpäivät. On sitten jouduttu tinkimään mistä tahansa muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Voisko ajatella ostavansa aatoksi possupalan (ei koko kinkkua) ja joulupäiväksi tekisi kalaa. Eli jos rahat ei riitä sen seitsemän sortin mässäilyyn kerralla, niin sitten jaetaan niitä jouluruokia useammalle päivälle ja syödään maltillisia määriä? Tai jos tekisitkin joulukalaksi vanhanajan silakkarullat uunissa?
Kaupat on auki tapanina ja graavikalat on silloin alessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen oikeuksia? Oikeus rosolliin? Oikeus viettää joulua? Oikeus sitä tai oikeus tätä.. Jokainen eläköön kykyjensä ja varojensa mukaan.
Haluan nähdä nyyhkyelokuvan, jonka nimi on "Oikeus rosolliin"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka nyt on sellaista pula-ajan ruokaa, että kaikilla on siihen varaa, jos nyt ylipäätään on varaa syödä. Ei se pussi porkkanoita ja lanttuja, riisipuuro ja ulkomainen porsaan perse paljoa maksa. Yleensä tietty nämä ihmiset on niin avuttomia, että vaikka aikaa työttömänä olisi, niin mitään ei osata tehdä, vaan kaikki ostetaan valmiina.
Kotimaistakin possua saa halvalla jos ei pakosti tarvitse olla juuri kinkku. Kun nuo ylihintaiset kinkut on myyty jää possuista vielä lapaa ja niskaa myyntiin n 3€/kilo. Sen voi sitten kypsentää miten haluaa ja maku on täsmälleen sama (jopa parempi)
Näin juuri, itse ostan lapaa kun kokonainen kinkku on taloudessani liian suuri. Itse suolaan ja keitän ja paistan (kaksivaiheinen valmistus on paras). Siitä ei ruoka paljon halvemmaksi enää muutu, kun tuon omatekemän lanttulaatikon kanssa syö.
Eivätkö lapset olekaan elämän rikkaus? Eikö se olekaan niin, että kyllä me vähällä pärjätään vaikka halutaankin monta lasta? Eikö se olekaan niin, ettei ne pienet lapset paljon kuluta, kyllä pienelläkin rahalla pärjää?