Mistä taijon rahat perhejouluun?
Olemme jouluihmisiä ja kovasti on aina ollut sydäntä lähellä tämä joulun odotus aika.
Piti nuorimmalle muksulle ostaa kallis haalari ja nyt ei kyllä ole rahaa nimeksikään. Olisi kiva kuulla vaikka Sipilän hallitukselta mistä ihmeestä taijon rahat 6 hengen perheelle torttuihun, kuuseen, ruokiin, juomiin ja lahjoihin? Ei paljon lapsilisät toimeentulotuen lisäksi lämmitä. Meidänkin perheellä on mielestäni oikeus joulun taikaan!
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Olemme jouluihmisiä ja kovasti on aina ollut sydäntä lähellä tämä joulun odotus aika.
Piti nuorimmalle muksulle ostaa kallis haalari ja nyt ei kyllä ole rahaa nimeksikään. Olisi kiva kuulla vaikka Sipilän hallitukselta mistä ihmeestä taijon rahat 6 hengen perheelle torttuihun, kuuseen, ruokiin, juomiin ja lahjoihin? Ei paljon lapsilisät toimeentulotuen lisäksi lämmitä. Meidänkin perheellä on mielestäni oikeus joulun taikaan!
Sinulla ja perheelläsi on oikeus jouluapuun, kuten muillakin köyhillä ihmisillä.
Ilmoittaudu Jouluapua-sivun avuntarvitsijaksi, en tiedä ehditkö enää tämän vuoden avunsaajiin.
Soita seurakunnan diakonitoimistoon, sieltä voit saada pienen jouluavustuksen: maksusitoumuksen ruokakauppaan ja lahjan lapsellesi.
Samoin lähin Hope ry auttaa lapsiperheitä lahjoittamalla käytettyjä vaatteita ja lapset saavat sieltä pienen lahjankin.
Kun pääset yhden köyhien auttajajärjestön luo, he ohjaavat sinut muuallekin, sinne missä köyhyys ei aiheuta vihaa ja raivoa,
kuten täällä av:n keskustelupalstalla.
Miksi se Sipilän vika on, ettei sinulla ole rahaa?
Ostat lapsille lahjat kirppiksiltä, perinteinen jouluruoka ei paljoa maksa, halvempaa ku tavallinen (tietysti siihen saa menemään PALJON, mutta jos rahaa ei ole niin perusruoka kelvannee).
Vai pitäisikö veronmaksajien kustantaa sinulle luksusjoulu?
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä ilkeitä koulukiusaajia palsta täynnä. Hyväosaiset ovat kokoontuneet haukkumaan jonkun köyhän kirjoitustaitoja, kun toinen ahdingossa kertoo miten hänellä ei ole yhteiskunnassa oikeuksia samoin kuin teillä. Hävetkää aikuiset ihmiset!
Nainen naiselle susi
Ei kun harmittaa, kun ihminen ei osaa/halua elää varojensa mukaan ja sitten itketään ja valitellaan palstoilla - meidänkö vika se on?
Itse teen siten, että ostan pitkin vuotta joululahjoja alemyynneistä ja tarjouskampanjoista ja jouluruokia ja muita ylimääräisiä menoja varten varten pistän rahaa jemmaan, salaiseen paikkaan.
Muutenkin perheemme elää siten, että ostamme miltei ainoastaan tarjoustuotteita varastoon isot määrät ja teen itse kaikki ruuat .
Siinä säästämme vuosittain tuhansia euroja, kun ostamme mahdollisimman laadukkaita ja edullisia tuotteita kotiimme ja meillä on siten varaa myös mm. ulkomaanmatkailuun kerran vuodessa vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne perinteiset jouluruuat ei ole sen kalliimpia.. kai te arkenakin syötte?
Muutama tuikku, ja vähän suklaata ja piparitaikina, nyysi vaikka kuusesta pari oksaa lähimetsästä niin saa tuoksua. Joululaulut netistä soimaan.
Eipä ole kala halpaa Suomessa....
AP
On Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama, sanoin muksulle et ei varmaan rosollia voida tänä vuonna tehdä.... kivat vaan teille muille jotka saatte nauttia joulusta, meiltä on siihen oikeus viety!
Ei keneltäkään mitään oikeuksia ole viety. Kunkin pitää elää omien resurssien mukaan. Eihän se muiden vika ole, jos on joku on sössinyt asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti ostaa kallis haalari, onhan noita myynnissä käytettyinä ihan hyvään hintaan?
Joulun taikaa saa edullisesti. Jouluruuat ei maksa normaalia enempää. Leipokaa itse pipareita, tulee ihana tuoksu kotiin.
Lahjoja voi vielä ehtiä tilamaan esim. aliexpressiltä. Itse katselin tuotteita coolshop.fi ja sen jälkeen tilasin Kiinasta alle viidesosaan hinnasta.
Terveisin,
Äiti, joka tienaa 70 000 euroa vuodessa eikä tuhlaa jouluun ylettömästi
Tällaisella keskituloisella perheellä ei ole koskaan ollut mahdollisuutta tuhlata haalariin. Tarjouksista on löytynyt edellisvuoden haalarimalli -50% n 25-40 eurolla ja hyvin on kelvannut (usein ostanut edellisenä keväänä). Käytetytkin on kelvanneet.
Mutta tosiaan sen huomion tehnyt ennenkin että vain sosiaaliturvalla elävien lapsilla on reimatecit yms merkkivaatteet...
Sama täällä!
Olen aina miettinyt, että minkä h*lvetin takia pitää maksaa jostain haalarista monta sataa, kun samaa laatua saa TODELLA paljon halvemmalla. Ja käytettynä saa puoli-ilmaiseksi.
Olisiko köyhien ongelma kuitenkin usein yli varojen eläminen. Poikkeuksia on, mutta kyllä Suomessa tukiverkot on hyvinkin vahvat. Ja jos ei miellytä, muuta muualle, tuskin ainakaan parempia tukiverkkoja mistään muusta maasta löydät.
Lapsi onnistui repimään merkkihaalariinsa reijän riehuessaan ulkona. Ja minä olen köyhä opiskelia! Nyt aijon mennä kauppaan ja varastaa uuden merkkihaalarin vartioiden näkemättä. Mistä muka muutoin taijon lapselle vaatetta päälle??
Jouluun ja pääsijäiseen meillä ei ole ollut varaa vuosiin. Pyramidihuiaus vei miehenkin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama, sanoin muksulle et ei varmaan rosollia voida tänä vuonna tehdä.... kivat vaan teille muille jotka saatte nauttia joulusta, meiltä on siihen oikeus viety!
Ei keneltäkään mitään oikeuksia ole viety. Kunkin pitää elää omien resurssien mukaan. Eihän se muiden vika ole, jos on joku on sössinyt asiansa.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi onnistui repimään merkkihaalariinsa reijän riehuessaan ulkona. Ja minä olen köyhä opiskelia! Nyt aijon mennä kauppaan ja varastaa uuden merkkihaalarin vartioiden näkemättä. Mistä muka muutoin taijon lapselle vaatetta päälle??
Jouluun ja pääsijäiseen meillä ei ole ollut varaa vuosiin. Pyramidihuiaus vei miehenkin rahat.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos se vaatii sen, että ihan vuoden ympäri osaat hoitaa taloutesi järkevästi. Ettet ostele niitä kalliita haalareita tai muita, vaan etsit kirppiksiltä ja nettipalstoilta vähän käyttettyjä edullisesti. Budjetoit vähän niitä kuukausimenoja ja mietit, miten saat jostain kohtaa säästettyä. Niin kummasti on sitten loppuvuodesta rahaa siihen joulun laittamiseenkin ilman taikatemppuja.
Ei millään pahalla, mutta mul on 4 lasta ja vuodessa monenlaista synttäriä ja pääsijäistä. Ei mulla ole mahdollisuutta pyhittää koko vuotta pelkästään jouluun valmistautumiseen. Se ongelma on se, että yhteiskunnan tukiverkot ovat täysin riittämättömiä.
AP
Ei millään pahalla, mutta ihan itset olet päättänyt tehdä neljä lasta. Vai tuliko ensimmäisellä kerralla neloset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti ostaa kallis haalari, onhan noita myynnissä käytettyinä ihan hyvään hintaan?
Joulun taikaa saa edullisesti. Jouluruuat ei maksa normaalia enempää. Leipokaa itse pipareita, tulee ihana tuoksu kotiin.
Lahjoja voi vielä ehtiä tilamaan esim. aliexpressiltä. Itse katselin tuotteita coolshop.fi ja sen jälkeen tilasin Kiinasta alle viidesosaan hinnasta.
Terveisin,
Äiti, joka tienaa 70 000 euroa vuodessa eikä tuhlaa jouluun ylettömästi
Tällaisella keskituloisella perheellä ei ole koskaan ollut mahdollisuutta tuhlata haalariin. Tarjouksista on löytynyt edellisvuoden haalarimalli -50% n 25-40 eurolla ja hyvin on kelvannut (usein ostanut edellisenä keväänä). Käytetytkin on kelvanneet.
Mutta tosiaan sen huomion tehnyt ennenkin että vain sosiaaliturvalla elävien lapsilla on reimatecit yms merkkivaatteet...
Mä ostin ihan työtuloillani yksinhuoltajana Reimaa. Oli vaan pidettävä pää kylmänä, mitkä asiat on tärkeitä. Ei mäkkärit, ei kalliit lelut, ei matkat, ei uudet kännykät, ei uudet autot jne.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla taas ketjussa sen verran hyviä trolleja, että käsikirjoitus suomalaiseen elokuvaan on melkein valmis :)
Viisas aloittaa jouluun säästämisen ajoissa. Vinkki ensi vuodelle, jos laitat joka kuukausi säästöön vaikka 30 euroa niin joulukuussa sinulla on joulua varten 360 euroa. Jokainen kuluttaa jouluun sen verran kuin haluaa.
Meillä ainakin samat joulukoristeet säilyy joulusta toiseen, joulukuusikin on muovinen.
Joululaatikot, tortut ja piparit voi tehdä itse, vaikka eivät ne kalliita ole. Kinkku on jouluruoista se kallein paukku. Suklaata ja muita herkkuja kannattaa ostaa oman maun mukaan etukäteen varastoon.
Lahjojen ei tarvitse olla 700 euroa maksavia Iphoneja. Lapsille voi löytyä jotain kivaa esim. Flying Tiger-kaupasta.
Jouluapua on mahdollista saada, mutta kannattaa pyytää sitä vasta tosi tarpeeseen. Liian paljon on ihmisiä jotka käyttävät sitä hyväkseen ilman omantunnon kolkutusta.
Joulu tulee joka vuosi, ei se aina voi tulla vähävaraisillekaan yllätyksenä..
T. Opiskelijaperhe
Että joulu pitäisi tukiverkoilla järjestää, no minäkin voisin sitten ottaa samasta paikasta rahat omaan jouluuni 😂
Minäkin tykkään joulusta ja mieluummin sijoitan rahani johonkin muuhun, vaikkapa ulkomaanmatkaan 😇
Eräs tuttava vanhus oli hyvin iloinen viime jouluna, koska oli saanut jostain lahjoituksena karpaloita ja ja ohraryynejä ja sai niistä maittavan jouluaterian syömällä kynttilän valossa ohrapuuroa ja karpalokiisseliä - ja kuuntelemalla joulumusiikkia.
Myös piparipussin ja kahvipaketin oli saanut minulta, kaveriltaan lahjaksi - joka tuotti vanhukselle hyvin suurta iloa joulunviettoon.
Vierailija kirjoitti:
Olisit aikonaan opiskellut niin olisit paremmassa asemassa kuin nyt. Kuka aikuinen kirjoittaa taijon? Se on taion.
Tätä olin tulossa kirjoittamaan.
Eli itsekäs ja laiska Ap on hankkinut tolkuttoman määrän kakaroita ja ajatus on alunperinkin ollut se, että kyllä valtio maksaa kaiken.
Törkeää!
Maassamme on kymmeniätuhansia sotaa pakenevia raukkoja ja sinä menet tuhlaamaan kalliisiin vaatteisiin vaikka saisit kirpparilta halvalla. Sitten valitat kun yhteiskunta ei kustanna järjettömiä määriä juhlaherkkuja pöytään.
Mieti niitä poloisia jotka ovat henkensä kaupalla paenneet tänne saakka eivätkä voi olla yhdessä perheittensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne perinteiset jouluruuat ei ole sen kalliimpia.. kai te arkenakin syötte?
Muutama tuikku, ja vähän suklaata ja piparitaikina, nyysi vaikka kuusesta pari oksaa lähimetsästä niin saa tuoksua. Joululaulut netistä soimaan.
Eipä ole kala halpaa Suomessa....
AP
Ostat oikein ison siijan, tulee halvemmaksi kuin ostaa monta pientä!
Niin minäkin. Lisäksi ostan aina ison sijan, tulee halvemmaksi kuin kinkku. Suomessa on ihan liijaa sijamuotoja. Vähemmälläkin pärjää.
Sorry, nyt paljastui provoiluksi tämäkin.