Mistä taijon rahat perhejouluun?
Olemme jouluihmisiä ja kovasti on aina ollut sydäntä lähellä tämä joulun odotus aika.
Piti nuorimmalle muksulle ostaa kallis haalari ja nyt ei kyllä ole rahaa nimeksikään. Olisi kiva kuulla vaikka Sipilän hallitukselta mistä ihmeestä taijon rahat 6 hengen perheelle torttuihun, kuuseen, ruokiin, juomiin ja lahjoihin? Ei paljon lapsilisät toimeentulotuen lisäksi lämmitä. Meidänkin perheellä on mielestäni oikeus joulun taikaan!
Kommentit (156)
Ilmeisen huonot käytöstavat on monella vastaajalla! Sossuun kehoitan menemään. Tai seurakunnan diakonin luo. Heiltä voi löytyä jotakin apua.
Lasten hankinta on asia, jota voisi myöhemmin estää. Sterilointi on ilman myrkkyjä ja varma. Se on jokaisen oma asia silti.
Hyvää joulua aloittajalle ja muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama, sanoin muksulle et ei varmaan rosollia voida tänä vuonna tehdä.... kivat vaan teille muille jotka saatte nauttia joulusta, meiltä on siihen oikeus viety!
Onneksi lapset eivät edes tykkää rosollista.
No mä meen jouluksi töihin. Muuten olen työttömänä. Jouluna on Saarioisten maksa- ja lanttulaatikkoa ja marlin glögiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne perinteiset jouluruuat ei ole sen kalliimpia.. kai te arkenakin syötte?
Muutama tuikku, ja vähän suklaata ja piparitaikina, nyysi vaikka kuusesta pari oksaa lähimetsästä niin saa tuoksua. Joululaulut netistä soimaan.
Eipä ole kala halpaa Suomessa....
AP
Höpsistä! Mato-onginta ja pilkkiminen on monessa paikassa ihan ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos se vaatii sen, että ihan vuoden ympäri osaat hoitaa taloutesi järkevästi. Ettet ostele niitä kalliita haalareita tai muita, vaan etsit kirppiksiltä ja nettipalstoilta vähän käyttettyjä edullisesti. Budjetoit vähän niitä kuukausimenoja ja mietit, miten saat jostain kohtaa säästettyä. Niin kummasti on sitten loppuvuodesta rahaa siihen joulun laittamiseenkin ilman taikatemppuja.
Ei millään pahalla, mutta mul on 4 lasta ja vuodessa monenlaista synttäriä ja pääsijäistä. Ei mulla ole mahdollisuutta pyhittää koko vuotta pelkästään jouluun valmistautumiseen. Se ongelma on se, että yhteiskunnan tukiverkot ovat täysin riittämättömiä.
AP
"Taijon" ja vielä "pääsijäinen" lisäksi. Olet provo, kukaan ei kirjoita noin!
Ja sinä oot idiootti, jaksat vaahdota tämmösellä palstalla jostain v...n kirjoitusvirheistä. No, missäpä muuallakaan pätisit:)
Vierailija kirjoitti:
Olisit aikonaan opiskellut niin olisit paremmassa asemassa kuin nyt. Kuka aikuinen kirjoittaa taijon? Se on taion.
Esim. mummoni, joka kävi koulua tasan 2 luokkaa...
Hei. Ajoissa mars seurakunnan diakoniatoimistoon. Ja aina voi sitä joulun taikaa keksiä- yhteisiä piparintekohetkiä, jäädytettyjä lumilyhtyjä missä muodossa vain taito on riittänyt lumesta veistää. Jne.
Joulu on muutakin kuin... Itselleni se on ollut jo lapsuudesta rauhoittumisen, ja elävien tulien tunnelman juhla. Arjen kiireestä kauas, korpeen, kylmään mökkiin. Makuupussi, hyvä kaveri, sauna.
Kunhan jotain ruokaa on edes, mukana. Hiljaisuutta- luonnon ääniä. Toivon kovaa pakkasta jouluksi, saisi lämmittää uunia monesti, kunnes lämpiää kunnolla.
Minun lapsuuteni joulut olivat käyhiä. saimme jotain avustuksia sukulaisilta- mutta muuten hyvin hiljaisesti, ja minusta parasta oli se perheen yhteinen juhla, ja ihan oikea joulupukki.
eläimillekin navetalle vietiin joulusyöminen- kaikki juuresten kuoret, ja erikseen kerättyjä ns tuoreita pajujen ja lepänoksia, ja ylimääräinen annos kuivia heiniä, ja väkirehua vähän normista poikkeavasti.
Tapanina kylästeltiin serkkujen luona. Uudeksivuodeksi enomme toi tähtisadetikkuja, joista kehittelimme ihan hulvattomia juttuja- en kuullut siellä korvessa, saati nähnyt, mitään raketteja.
Sinä koet nyt ettet kykene ajanmukaista joulua järjestämään lapsillesi, mutta- ei se määrä, krääsä- vaan se tunnelma. Joulun merkitys unohtuu usein. Suomalaisessa kansanperinteessä tuskin on ilman kristinuskoa mitään joulua- on vain Kekri. Joka on ollut sadonkorjuujuhla, ja palkollisten kierrätykseenlaiton aika, viljelyvuoden päätös.
Montakos ahventa sait toissa talvena pilkillä helmikuussa? Itse kävin jopa kolmesti per viikonloppu, säännönmukaisesti koko jäänkantamisajan pilkillä. Tavan pilkeillä, kuhapilkeillä, morreilla. Muutamalla muullakin systeemillä. Pilkkitoukilla, särkifileilläkin testailin... Ahvena on helppo kala kevätjäistä aina lokakuun alkuun asti, mutta sitten se painuu syvänteisiin lepäämään.
Sen tapaa lähes tikkujäillä kun muuttolokit jo katsovat ympärillä haaveillen, kun tuuletat, ekaa kevään ahventasi. Verkoille pitää olla kalavesiosuuskuntasuhde kunnossa- ei sekään kala ilmaista ole, mitä iskukoukulla joulukaloiksi haetaan, luupäätä.
Katiska, on myös kalastusosuuskuntasuhteeltaan oltava hyvin... kutukala sensijaan on runsastakin- ja sanomatta lie selvää ettei syksymyöhä ja kutujärvilohi ole muuta kuin rikollinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tuikku, ja vähän suklaata ja piparitaikina, nyysi vaikka kuusesta pari oksaa lähimetsästä niin saa tuoksua. Joululaulut netistä soimaan.
AP
Höpsistä! Mato-onginta ja pilkkiminen on monessa paikassa ihan ilmaista.
Onki maksaa, pilkki maksaa... Varusteet ja kulku sopivaan kalastuspaikkaan maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Lohi on halpaa. Eikä lapset sitä paljon syö jos lainkaan. Onko mies töissä? Pyydä joulurahaa seurakunnalta tai Punaiselta Ristiltä, jolle kerätään juuri köyhien perheiden joulurahaa. Kinkkukaan ei ole kallista kun sen paistaa itse ja on täyttävää. Piparit ja tortut maksavat muutaman euron kun leipoo lasten kanssa itse. Mutta nämä varmaan tiesitkin kun ei ole varmaan ensimmäin joulusi perheellisenä. Ymmärrän kyllä köyhyytesi.
Meillä lohi on ainut jouluruoka mitä yksi lapsista syö, edes riisipuuro ei kelpaa. Lohi ja perunat. Molemmat kyllä vetelevät isoina paloina kun vain saavat.
Kannattaa kokeilla omatekoista torttutaikinaa, todella hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti ostaa kallis haalari, onhan noita myynnissä käytettyinä ihan hyvään hintaan?
Joulun taikaa saa edullisesti. Jouluruuat ei maksa normaalia enempää. Leipokaa itse pipareita, tulee ihana tuoksu kotiin.
Lahjoja voi vielä ehtiä tilamaan esim. aliexpressiltä. Itse katselin tuotteita coolshop.fi ja sen jälkeen tilasin Kiinasta alle viidesosaan hinnasta.
Terveisin,
Äiti, joka tienaa 70 000 euroa vuodessa eikä tuhlaa jouluun ylettömästi
En ole vielä kertaakaan kirpparilla nähnyt toppapukuun, joka olisi lämmin seuraavalle. Niin pestyjä ohuiksi ruppanoiksi, muuta sieltä kirppikseltä kyllä löytää hyvinkin. Ja uutenakin saa aika halvalla toppapukuja. Netistä en käytettyä osta.
Toinen on tuo, että kukaan järkevä ei Kiinasta tilaa mitään.
Tajuat kai, että suurin osa kauppojen krääsästä on joka tapauksessa Kiinassa valmistettua? Miksi maksaa lukuisille välikäsille, kun voi tilata suoraa Kiinasta?
Tästä on väännetty täällä jo monesti. Suomeen tulevilla, kaupasta ostetuilla siis, on kuluttajasuoja. Välillä narahtaa joku lasti testauksessa ja ne tuotteet vedetään pois, kukaan ei vedä myrkkytuotteita pois, jos olet ne itse ominpäin tilannut.
Itse kerran tilasin kun täällä tuo höpinä, että kaikki ovat samaa. No ei muuten ole, ompeluryhmän suosittelemia nuppineuloja tilasin ja haju oli niin järkyttävä niissä, että edes viikon tuuletus ei hajua poistanut. Ne eivät ole samoja. Kannattaa hieman tutkia enemmän, tietyt tuotteet valmistetaan Kiinassa tietyille alueille ja tietyt heidän myyntiinsä ja nämä ovat juuri näitä ebaysta tilattavia missä on ihan mitä tahansa käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Syökää jouluna ja pääsijäisenä paskoja vihanneksija.
En kestä enää! Olen nauranut katketakseni tätä ketjua lukiessani, ja tässä kohtaa hajosin lopullisesti :D Nälkäset kesälahtelaaset tulloo!
Alkakaa nyt säästämään, niin jouluna 2018 pitäisi hyvin riittää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit aikonaan opiskellut niin olisit paremmassa asemassa kuin nyt. Kuka aikuinen kirjoittaa taijon? Se on taion.
Esim. mummoni, joka kävi koulua tasan 2 luokkaa...
Onkohan ap samaa ikäluokkaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Lohi on halpaa. Eikä lapset sitä paljon syö jos lainkaan. Onko mies töissä? Pyydä joulurahaa seurakunnalta tai Punaiselta Ristiltä, jolle kerätään juuri köyhien perheiden joulurahaa. Kinkkukaan ei ole kallista kun sen paistaa itse ja on täyttävää. Piparit ja tortut maksavat muutaman euron kun leipoo lasten kanssa itse. Mutta nämä varmaan tiesitkin kun ei ole varmaan ensimmäin joulusi perheellisenä. Ymmärrän kyllä köyhyytesi.
Meillä lohi on ainut jouluruoka mitä yksi lapsista syö, edes riisipuuro ei kelpaa. Lohi ja perunat. Molemmat kyllä vetelevät isoina paloina kun vain saavat.
Mä teen aina torttutaikinan itse mutta en tiedä tuleeko siitä halvempaa? Voita, kermaa, jauhoja ja leivinjauhetta. Kun valmistaikina maksaa 1,4€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä, jos menisit vaikka töihin tienaamaan sitä rahaa?
Tarkalleen sanottuna minne?
Uusikaupunkiin tietysti!
Se on kaikkien köyhien työttömien toiveidden täyttymys.
Aijjotko väittää vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mä teen aina torttutaikinan itse mutta en tiedä tuleeko siitä halvempaa? Voita, kermaa, jauhoja ja leivinjauhetta. Kun valmistaikina maksaa 1,4€
Köyhällä ei ole varaa halpaan!
Hohhoijaa. Minä ostin lapselleni kierrätyskeskuksesta eurolla toppahaalarin, mikä on lämmin ja mukava ja sopii hyvin lumileikkeihin ja päiväkotiin. Älä hyvä ihminen pröystäile kalliilla haalareilla jos sinulla on joulu järjestettävänä neljälle lapselle.