Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIksi ei kysytä laajassa tutkimuksessa suoraan pojilta,miksi koulu ei maistu ja mitä siellä pitäisi tehdä toisin?

Vierailija
22.11.2017 |

OPH:n Heinonen sanoo, ettei tiedetä,mistä tyttöjen ja poikien isot ero johtuvat. No, tutkikaa. On siellä täyspalkalla tutkijoita ollut vuositolkulla eri virastoissa ja koulutuksen tutkimuslaitoksessa.

Kommentit (406)

Vierailija
261/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotoa se kaikki lähtee. Vanhempien kuuluu arvostaa koulua ja opettajia. Kannustaa ja arvostaa lasta kehua myös kun on aihetta . Ei palkita lasta mopoilla sun muilla härveleillä. Sitten vasta palkitaan jos aihetta.

Arvostus pitää ansaita. IKINÄ arvostus ei tule automaattisesti. Suomalaiset opettajat ei juuri arvostusta ansaitse.

Tässä onkin varmaan se perustavanalaatuinen syy poikien alisuoriutumisen taustalla.  Naisten pitää jotenkin ihmeellisellä tavalla ansaita kunnioitus, kun taas miehisissä piireissä se on lähtökohta, että kun joku on valittu johtamaan, niin sitä sitten totellaan. Kävisiköhän kenelläkään mielessä kannustaa poikaansa vaikkapa uhmaamaan armeijassa ylempiä, jos niiden pärstä ei miellytä? 

Vierailija
262/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotoa se kaikki lähtee. Vanhempien kuuluu arvostaa koulua ja opettajia. Kannustaa ja arvostaa lasta kehua myös kun on aihetta . Ei palkita lasta mopoilla sun muilla härveleillä. Sitten vasta palkitaan jos aihetta.

Arvostus pitää ansaita. IKINÄ arvostus ei tule automaattisesti. Suomalaiset opettajat ei juuri arvostusta ansaitse.

Tässä onkin varmaan se perustavanalaatuinen syy poikien alisuoriutumisen taustalla.  Naisten pitää jotenkin ihmeellisellä tavalla ansaita kunnioitus, kun taas miehisissä piireissä se on lähtökohta, että kun joku on valittu johtamaan, niin sitä sitten totellaan. Kävisiköhän kenelläkään mielessä kannustaa poikaansa vaikkapa uhmaamaan armeijassa ylempiä, jos niiden pärstä ei miellytä? 

Kyllä siellä armeijassa uhmataan ylempiä.

Työpaikoilla on eri asia kun sinne vapaaehtoisesti pyritään.

Opettaja EI ole mikään pomo eikä kasvattaja. 

Mistään oikeasta työssä noi opettajat ei edes pärjäisi vaan saisi potkut samana päivänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä oppilaat ovat saaneet itse valita opettajansa? Tai edes vanhemmat?

Sillä minä haluan ainakin erottaa minun lapsieni opettajat välittömästi.

Vierailija
264/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä, hyvät naiset ja herrat, tiivistyy ongelman ydin. Veikkaisin, että koulussa ei osata ymmärtää kommentoijan rakkaan pikku Onni-Veikan herkkyyttä joka näkyy räiskyvänä (häiriköivän) käytöksenä ja opettajat terveellä tavalla haastavana käytöksenä (haistatteluna). Ihmekään, ettei poikkeuksellisen lahjakkaat (näsäviisaat) lapset pärjää tässä tasapäistämisen Albaniassa (kaikkien pitää kuunnella hiljaa tunnilla).

Opettaja ei ole mikään pomo. Eikä opettaja edes puhu totta aina.

On hyvä että oppilaat sen tajuavat. 

Vierailija
265/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatan olla ihan hakoteilläkin, mutta luulen yltiöindivisualistisen kulttuurin heikentävän tuloksia. Kun lähtökohta on se, mitä minä itse haluan tehdä elämässäni, jotta se olisi mahdollisimman mielekästä, ei siinä hirveästi opita sietämään epämukavuutta. Kertakäyttökulttuuri ja mielihyvän hakeminen 24/7 ei vahvista koulussa vaadittavaa pitkäjänteisyyttä. Myös kotiolosuhteet ja ystäväpiiri vaikuttavat epäilemättä, sillä ryhmäpaine teini-ikäisellä on isossa roolissa. Isä sanoo, että hänkään koulussa viihtynyt ja hyvin on pärjännyt silti ja kaverit kettuilevat, jos tulee hyviä numeroita. Kirjojen lukeminen on nössöä. Tähän päälle mahdolliset oppimisvaikeudet, mt-ongelmat, ihmissuhdedraamat ja kotiolot. Ei se varmaan hirvittävästi motivoi. Lisäksi monien nuorten kotona saattaa välittyä viesti, jota ei olla edes tiedostettu: vanhemmat näkivät vaivaa, opiskelivat ja olivat hyviä koulussa, mutta silti se ei välttämättä kanna mihinkään. Voi silti olla työttömänä tai köyhänä, jopa ihan ilman omaa syytä. Kun luottamus järjestelmään katoaa, lakkaa yrittämästä. Tätä ei kukaan ehkä tiedostaen opeta lapsilleen, mutta lapsi voi silti herkästi poimia tämän viestin. "Mitä välii" kun koulutuksesta ja yrityksestä huolimatta tulee vain huonompia numeroita, eikä edes tulevaisuudessa välttämättä työtäkään.

Jos verrataan esimerkiksi Japaniin, niin suhtautuminen opiskeluun on täysin erilainen. Opiskelu ei vain hyödytä itseä, vaan sillä voi auttaa yhteiskuntaa ja maailmaa. Hyvä koulumenestys kertoo, että omista velvollisuuksista huolehditaan ja että on kykenevä ottamaan vastuuta. Huono koulumenestys on häpeä ja tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kesällä joutuu kertaamaan kouluun. Hyvät oppilaat puolestaan pääsevät kesällä kursseille, mikä hyödyttää heitä entisestään. Ilmapiiri tukee opiskelua ja pitkäjänteisyyttä. Menestys on vahvasti yhdistetty siihen, miten paljon yksilö näkee vaivaa. Lisävaiva tuo parempia tuloksia ja johtaa omiin päämääriin todennäköisimmin.

Tämä on hyvä kommentti. Aasiassa ylipäätään painotetaan enemmän vaivannäköä kuin synnynnäistä älykkyyttä. Suomessahan on vähän sellainen asenne, että on noloa olla hikipinko tai joku kammottava "kympin tyttö". Jos pärjää vaivaa näkemättä niin se on hienoa, mutta jos pärjäät koulussa ahkeruudella, niin olet ikään kuin "huijannut", et ole oikeasti älykäs. Idoleina on sitten tosiaan näitä miehiä, jotka julkisesti vielä julistavat, että eivät missään nimessä lue ja koulumenestys ei ole niin justiinsa. Mielestäni on yllättävää, että Suomi on pärjännyt Pisa testeissä niinkin hyvin, ottaen huomioon miten koulutuksen vastainen asenne meillä on.

Vierailija
266/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä voit kuule ottaa sen luupäisen kersasi kotiopetukseen, win-win -tilanne:)

Vierailija
267/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä voit kuule ottaa sen luupäisen kersasi kotiopetukseen, win-win -tilanne:)

Tai sitten vain teen opettajan elämästä helvettiä. Se on paljon oikeudenmukaisempaa.

Vierailija
268/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistään oikeasta työssä noi opettajat ei edes pärjäisi vaan saisi potkut samana päivänä. 

Luuletko, että opettajat eivät ole tehneet koskaan mitään muuta työtä? Itse tiedän yhden opettajan, joka on ollut hoitajana vankimielisairaalassa ja yhden, joka on ollut vankilassa vartijana. Kenties olet tavannut kummankin? Muita, jotka ovat olleet tavallisemmissa töissä puutarhoilta varastoihin en viitsi edes luetella.

Vierailija
269/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten vain teen opettajan elämästä helvettiä. Se on paljon oikeudenmukaisempaa.

Toivottavasti lapsesi kouluttautuu opettajaksi.

Vierailija
270/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on neljäsluokkalainen lapsi, poika, joka pärjää koulussa erinomaisesti. Saa kaikkien lukuaineiden kaikista kokeista kymppejä, on saanut ekaluokasta lähtien. On hyvä liikunnassa ja kuviksessa ja käsitöissä ja kaikessa. On ns painotetussa opetuksessa. Opettaja sanoo että poika on luokan suosituin poika, ja näin sanoi myös hänen edellinen opettajansa..

Silti, poika ei viihdy koulussa. Siellä on kuulemma tylsää, liian helppoa, pitkästyttävää, aika matelee, ei ikinä tutkita mitään tai tehdä mitään kiinnostavaa, ei pohdita asioita keskustelemalla ( kuten me kotona teemme, hän sanoo). Poika on itse sitä mieltä, ettei hän ole oppinut koulussa vielä mitään, vaan tietää kaiken tietämänsä muiden tietolähteiden ansiosta.

Ehkä tällainen kokemus on yleisempikin nykyajan poikalasten keskuudessa? Kaikilla ei tieto tartu päähän niin, että saa kymppejä vaikka koulu ei niin kiinnostakaan. Tuloksena joukko tylsistyneitä alisuoriutujia joista olisi paljon enempäänkin? Enkä tässä tarkoita heitä, joilta peruskoulun päättyessä ei suju kirjoittaminen sen paremmin kuin lukeminenkaan, vaan sitä massaa siinä keskitasolla jota koulu ei vain kiinnosta.

Uskon, että poikasi on lahjakas, mutta tuo numeroarviointi minua ihmetyttää. Useimmissa kouluissa annetaan ensimmäinen numeroarviointi vasta 5.-luokalla.

Alkuopetuksessa 1.-2.lk niitä en muista annetun kohta kahteenkymmeneen vuoteen.

Vierailija
271/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä iässä pojat häpeää pärjäämistä. 10 poika oppilas on harvoin se luokan suosituin. Päinvastoin koulussa pärjäävä poika on joko nörtti tai homomainen ja luokan gingi on taas se vitosen oppilas josta tytötkin tykkää

Vierailija
272/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea on arvostaa paikkaa, jonne menemiseen on subjektiivinen oikeus ja josta ei eroteta, vaikka perseilisi kuinka. Vaikea on löytää motivaatiota kilvoittelemiseen, kun luokalle ei jätetä onnettomintakaan surkimusta, vaan kaikki punnataan ja hyysätään tasa-arvoisesti seuraavalle luokka-asteelle.

Peruskouluun pitäisi pyrkiä. Eskarin päätteeksi pieni taitotasokoe, peruskoulun pääsykoe. Ja joka luokka-asteen keväällä pääsykoe seuraavalle luokka-astelle. Takaan ja vannon, että alkaisi poikia kiinnostaa vähän siinä kevään korvilla, pienellä tsempillä aina selvittäisivät etapin seuraavalle luokalle.

Mutta eihän noin voi tehdä, kun kaikilla on oikeuksia ilman velvollisuuksia. Perusopetus on niin pyhä asia, että syöpäsairaille lapsillekin järjestetään sairaalakouluja. Ajatus on kaunis, kaikkien oikeus opetukseen, mutta ihmismieli ei toimi niin, että itsestäänselvää asiaa arvostettaisiin.

Yhteiskunnan täytyy rapautua vielä aika lailla, ennen kuin ymmärretään, että subjektiivisia oikeuksia on alettava purkaa, niin katkeralta kuin se tuntuukin.

No nyt tuli oikein kunnollista oikeistolaispropagandaa, heh. Eli rommmautetaanpa yhtäläinen oikeus kaikille lapsille maksuttomaan opetukseen, koska joitakin poikia ei vain huvita.  Ne jotkut pojat nyt vain ovat tärkeämpiä kuin kokonaisuus. Ne pojat luultavasti ovat niitä tulevaisuuden suurpalkkaisia kv-yritysten toimitusjohtajia.

'kaikilla on oikeuksia ilman velvollisuuksia'  - ööö Suomessa on oppivelvollisuus,  ootko pannut merkille? Sen velvollisuuden kompensaationa on ollut hyvinvointiyhteiskunnassa sitten ilmainen koulutus, jotta velvollisuuden suorittaminen ei köyhimmille perheille olisi ylivoimaista. Mutta tietenkin oikeistolaiset vihaavat tällaista 'tasapäistämistä', koska siinähän mahdollistetaan kaiken maailman roskaväestön jälkeläisten tuleminen samalle luokalle kuin meitin nico-alec-alexanderin.

Se ei ole enää oppivelvollisuus vaan oppioikeus .

Vierailija
273/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan te nyt melkoisia sätkynukkeja kun poikien itse aiheuttamat ongelmat saavat kaikki huolestumaan :D Miehiä ei kiinnosta ollenkaan naisten tai tyttöjen asema perheessä, koulussa tai työelämässä. Hyvin usein näihin keskusteluihin tullaan _kehumaan_ poikien paremmuutta kun he eivät pärjää ja paremmin pärjääviä tyttöjä sätitään ja paremmuus yritetään kääntää negatiiviseksi liittämällä se feminiinisiin piirteisiin. Miehet eivät anna naisille missään oikeuksia tai tilaa puhua. Tässä taas näkee että koko yhteiskunta on valmis tuomaan pojille kaiken tarjottimella, siinä missä naiset saavat koko ajan taistella ja todistella sekä tehdä enemmän töitä saadakseen mitään näkyvyyttä. Tietysti tyhmät masturboijanne ovat laiskoja, koska oppivat että miehet saavat kaiken tekemättä mitään. Isä on perheen pää ryyppäämällä ja käymällä vieraissa. Miehet ovat moraalisesti laiskoja eivätkä kykene mihinkään ilman ylioikeuksia.

Ihmiset ärsyyntyvät jatkuvasti naisten oikeuksista puhumisesta. Eikö ole luonnollista että pojat ovat huonompia? :)

Vierailija
274/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän meillä on asiantuntija. Taitaa olla ihan juuri oikeaa kohderyhmää.  No mitä asialle sinusta pitäisi tehdä?

Vierailija
275/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallistun nuorten kanssa työtä tekevänä siihen, etteivät he osaa itse tähän vastata. Olen lukenut tutkimuksia, joissa nuorilta itseltään kysyttiin parannusehdotuksia, mutta ei niitä tullut (ei kouluun liittyvä tutkimus).

Laajemmin tämä liittyy yhteiskuntaan ja miehen ja naisen rooliinkin. Kyllä ne on olemassa, vaikka neutraaliutta niin korostetaankin.

Lisäksi ilmeisesti uudistukset opetuksen monipuolistamisesta ja siitä, että ensiksi integroitiin kaikki oppilaat samaan luokkaan ja nyt perustetaan kaikenlaisia erityisaiheluokkia (matikkaluokka tms.), eivät ole aiheuttaneet parempaa oppimista, vaan päinvastoin syventäneet kuilua hyvin ja huonosti pärjäävien kesken.

Yksilö pitää huomioida, mutta liika yksilön korostaminen sekoittaa pakkaa.

Nämä ovat omia mielipiteitäni, jotka olen muodostanut lukiessani runsaasti nuoriin liittyviä julkaisuja ja tutkimuksia.

Vastauksesi infoarvo on nolla tai pikemminkin tyhjä joukko. Ei mitään relevanttia itse asian kannalta. Eräs näkökulma vielä kouluun: koulu on ainoa joukkolaitos, johon täytyy ottaa kaikki lapset. Tällaisenaan joukkolaitoksena se ei pysty ottamaan jokaisen ainutlaatuisen yksilöllisenä huomioon kaikkine ongelmineen, vaikka koulupropaganda yläeliitin taholta näin pakottaakin! Tästä seuraa tietyn tasapäisyyden ja normikeskinkertaisuuden läpäiseminen kaikilla luokkatasoilla. Ei ole ratkaistavissa, jos ei aleta uudelleen jaottelemaan oppilaita keskikoulu/kansalaiskoulu/oppikoulutyyppisesti.

Olen itse tuon kansakoulu/oppikoulu -systeemin kasvatti. Olen myös opettanut tasokurssien aikaan nyk. yläkoulussa. Koulun arkipäivässä nämä jaottelut näyttäytyivät positiivisina.

On selvä asia, että jos päätetään, että jokainen suomalainen oppii englantia, on tasoa laskettava, sanoi eräs kieltenopettaja.

Silloin oli myös erikseen tarkkisluokat.

Me aineenopettajat opetimme matikassa ja kielissä näitä oppilaita. Ongelmia ei ollut, kun ryhmässä oli korkeintaan 10.

Jäin eläkkeelle vajaat pari vuotta sitten, joten olen nähnyt myös nykykoulua. Levottomuus lisääntyi integraation myötä, kun päätettiin, että tasa-arvon vuoksi ei oppilaita saa enää eristää.

Kaikkeen muutokseen se ei tietty ole vastaus, mutta lisää luokkien työrauhaongelmia.

Maailma muuttuu, arvot ja asenteet sen myötä. Koulumaailma ei näytä siinä onnistuneen kovin hyvin.

Yllättävän paljon negatiivista saa täällä koulumaailmasta lukea. Tuntuu minusta vieraalta, koska en ollut koskaan vanhempien kanssa huonoissa väleissä. Joidenkin kanssa varmasti olimme eri mieltä, mutta pääsimme neuvottelemalla yhteistyöhön.

Vierailija
276/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä, hyvät naiset ja herrat, tiivistyy ongelman ydin. Veikkaisin, että koulussa ei osata ymmärtää kommentoijan rakkaan pikku Onni-Veikan herkkyyttä joka näkyy räiskyvänä (häiriköivän) käytöksenä ja opettajat terveellä tavalla haastavana käytöksenä (haistatteluna). Ihmekään, ettei poikkeuksellisen lahjakkaat (näsäviisaat) lapset pärjää tässä tasapäistämisen Albaniassa (kaikkien pitää kuunnella hiljaa tunnilla).

Opettaja ei ole mikään pomo. Eikä opettaja edes puhu totta aina.

On hyvä että oppilaat sen tajuavat. 

Tuolla tavoin syrjäytyminen alkaa... sä et mua määrää, äiskä/iskä sano niin... ymmärrättekö yhtään mitään te niille lapsillenne teette? Sitten syytetään taas yhteiskuntaa... sukupolvesta toiseen.

Vierailija
277/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opittava tekemään asioita, jotka eivät kiinnosta tai ole hauskoja. Ei koulussa vikaa ole vaan poikien vetelissä isissä.

Vierailija
278/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikia ei ponnistelu kiinnosta kun iskän ja äipän mielestä pili tekee lapsesta universumin keisarin.

Tytöt ponnistelevat, koska heiltä odotetaan ja vaaditaan sitä.

Tässä avain syrjäytymiseenkin. Se on miesten harrastus. Kun oikeasti pelkkä kikkeli ei ihan riitä.

Vierailija
279/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulevaisuus hyvä kun naiset vie hyvät työpaikat. Jankkaavat, kiusaavat, kehuvat itseään ja haukkuvat muita.

Vierailija
280/406 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto noi tyttöjen äidit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi