Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas eilen oli päivystyksessä asenne " mitäs sä tänne tulet?"

Vierailija
20.11.2017 |

Korviin sattui, kurkkuun sattui ja kaula oli lisäksi selvästi turvonnut. Mutta silti erään ihanan sisar hento valkoisen mielestä tulin paikalle ihan huvikseni! Onneksi sentään lääkäri, haukottelun tukahduttamisesta huolimatta, oli ihana ja ammattitaitoinen, kurkkasi kurkkuun ja huudahti että "täällän on oikein oppikirjan mukainen angiina!" Kutsui myös toisen lääkärin katsomaan kaulani turvotusta ja kyseli mielipiteitä siitä.
Lopputulos antibiootit ja vahvat särkylääkkeet. Nyt kaulan turvotus on alkanut jo laskea eikä korviin satu enää niin pahasti.

Mutta hoitajat, miksi noin tyly asenne?

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ammattitaidottomuudesta, jos hoitaja tiuskii ja pyörittelee silmiään. Vaikka asiakas tulisi päivystykseen känsän takia, niin ammattitaitoinen ihminen osaa kertoa ystävällisesti ja asiallisesti, miten tuon kanssa voi todellakin odottaa huomiseen.

Meidän terveyskeskuksessa on käytössä potilaiden luokittelu kiireellisyysryhmiin ja muutaman kerran olen saanut kuulla, että lapseni on luokiteltu siihen vähiten sairas luokkaan ja hoitaja on kohteliaasti selittänyt, että käytännössä melkein kaikki muut menevät meidän ohi ja näin ollen joudun ehkä jonottamaan 3-4 tuntia lääkärille pääsyä. Tuolloin olen tajunnut ihan itse, että ehkä tämä ei tuon hoitajan mielestä vaadi akuuttia hoitoa mutta että voin sitä saada jos jaksan kärsivällisesti odottaa. Vaikka lapsen korvasärky ei tunnu kovin akuutilta, niin käytännössä en koskaan halua kokea enää niitä öitä, jolloin lapsi huutaa kivusta eikä mitkään kipulääkkeet tepsi. Tämän takia olen ollut siellä päivystyksessä jonottamassa enkä ole vielä koskaan jonottanut turhaan.

Vierailija
82/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä nro 24. Valinnan vapaus lakkauttaa suuren määrän terveyskeskuksia. Asiakas maksaa saman, valitsi minkä tahansa. Hoito tulee nopeutumaan ja nopeuden  myötä jonot lyhenevät. Totta on, että kaikille ei riitä työpaikkoja, mutta naama norsunvitulla hoitajat saavat olla aivan rauhassa. Työpaikoista tullaan kilpailemaan.

Ne valinnanvapauden "yksityiset" terveyskeskukset tarjoavat aivan samaa kuin julkiset, eivät siis parempaa palvelua kuten rahalla nyt saa. Systeemi maksaa niin paljon, että parissa vuodessa päivystyksestä ei saa edes tuollaista ap:n kuvailemaa palvelua. Näin Ruotsissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit siis niin kipeä ja tuskainen, että et millään olisi pystynyt odottamaan vajaata vuorokautta maanantaiaamuun?

Vierailija
84/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistus välttää turhia lääkärikäyntejä. Yli puolet tapauksista kuitenkin on niitä, jotka tulee sinne turhaan. 

Niin, että parempi vaan moittia varmuuden vuoksi kaikkia joilla ei ole joku raaja irti ennen kuin ollaan päästy edes tutkimaan...

Päivystykseen EI SAA mennä sen takia että on kurkku kipeä. Sinne mennään kun on hengenhätä.

Ei ihme että resurssit ei riitä kun siellä juoksee mammat jokaisesta pikku asiasta.

Ai kamala, olen aina luullut että hengenhädässä kutsutaan jo ambulanssi. Olen kävellyt päivystykseen ihan omin jaloin, anteeksi :(

Vierailija
85/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistus välttää turhia lääkärikäyntejä. Yli puolet tapauksista kuitenkin on niitä, jotka tulee sinne turhaan. 

Niin, että parempi vaan moittia varmuuden vuoksi kaikkia joilla ei ole joku raaja irti ennen kuin ollaan päästy edes tutkimaan...

Päivystykseen EI SAA mennä sen takia että on kurkku kipeä. Sinne mennään kun on hengenhätä.

Ei ihme että resurssit ei riitä kun siellä juoksee mammat jokaisesta pikku asiasta.

Tottakai mennään! Netistä löytyy ihan ohjeet, milloin on aihetta mennä päivystykseen. Jos ei ole hengenhätä, joutuu jonon perälle. Mutta jos on esim pitkäaikainen ihotttuma joka ei oo vaikkapa äkillisesti pahentunut laajaksi niin ei silloin tietenkään. Kyllä ne hoitajat osaa jo puhelimessa arvioida on järkeä tulla. Jos on ihan tavisflunssa just alkanu niin ei silloin tietenkään oo mitään hyötyä kenellekään mennä lääkäriin, ellei oo jokin hyvä syy esim. perussairaus tai muu sairaus siel taustalla.. valitettavasti sitä ei jaksais lääkäriin aina lähteekään, mutta esim. työnantaja vaatii sairaslomatodistuksen.

Mä menin just vkl päivystykseen vähän samasta syystä kuin aloittaja, mulla oli leuka/kaula turvoksissa (lisääntyi vähitellen) ja kipeä eikä särkylääkkeet auttaneet. Mulla ei ollut angiinaa mutta sain vahvan antibioottikuurin.

Mulla tosin oli kerrankin aivan ihana lääkäri ja sairaanhoitaja! Aina ei ole ollut kun esimerkiksi olen muualla asunut.

Kai tuonne hoitoalallekin ihmisillä on erilaisia motiiveja, miksi hakevat kyseiselle alalle ja se näkyy suhtautumisessakin. Täytyy sanoa että parhaiten jää mieleen noi ystävälliset ja positiiviset hoitajat ja lääkärit.

Vierailija
86/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä aina on parasta tämä ”sain sitten välittömästi vahvat antibiootit ja vahvat särkylääkkeet” eli todennäkösesti 1 g Panadolia ja joku ihan perus V-Pen.

Vierailija
87/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se päivystys voi olla auki päiväsaikaan?

Nyt kun soitat terveyskeskukseen niin vastaus on ettei lääkärinaikoja ole tarjolla tämän vuoden puolella ja kevään aikoja jaetaan vasta tammikuussa. Käsketään menemään päivystykseen neljän jälkeen.

Jos päivystys olisi auki myös päivisin niin se ei olisi niin kallista kun ei tarvitsisi maksaa ilta-ja yövuorolisiä. Valtaosa asiakkaista voisi käydä päivystyksessä päivisin ja iltaisin ja öisin ei olisi niin pitkiä jonoja kun päivällä sairastuneet olisi hoidettu jo.

Vierailija
88/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan ne tietyn luonteiset tiukat hoitajat pärjäisivät esim. Terveystalon vastaanotossa. Olisiko samanlainen tyyli, "painu nyt vit**** siitä. Huonoa asiakaspalvelua. Itse menen Kampin päivystykseen, jos on päivystystarvetta. Aina on ollut hyvä kohtelu ja hoito. Eli rahalla saa hoitoa ja ystävällisen palvelun.

Joutavat lakkautettaviksi nuo tk:n yksiköt. Hei, ei tarvitse käännyttää potilaita pois, koska moni tulee valitsemaan yksityisen terveydentuottajan, kunhan Sote tulee. Siinähän kiukuttelevat työttömänä.

Ehkä meille vähemmän varakkaille on sitten enemmän tilaa siellä julkisten päivystyksessä, kun rahalla saavat menevät yksityiselle.

On varmaan tilaa, tiedän että julkiselta lääkärit tulevat menemään yksityiselle. Päivystys tulee kärsimään lääkäripulasta,koska julkiselle ei lääkäreitä riitä. Ei houkuttele. Ei palkkaus, eikä työajoilla. Yksityisellä ei ole päivystysvelvoitetta, ei opetusta. JEEES.

Vierailija
89/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan ne tietyn luonteiset tiukat hoitajat pärjäisivät esim. Terveystalon vastaanotossa. Olisiko samanlainen tyyli, "painu nyt vit**** siitä. Huonoa asiakaspalvelua. Itse menen Kampin päivystykseen, jos on päivystystarvetta. Aina on ollut hyvä kohtelu ja hoito. Eli rahalla saa hoitoa ja ystävällisen palvelun.

Joutavat lakkautettaviksi nuo tk:n yksiköt. Hei, ei tarvitse käännyttää potilaita pois, koska moni tulee valitsemaan yksityisen terveydentuottajan, kunhan Sote tulee. Siinähän kiukuttelevat työttömänä.

Ehkä meille vähemmän varakkaille on sitten enemmän tilaa siellä julkisten päivystyksessä, kun rahalla saavat menevät yksityiselle.

On varmaan tilaa, tiedän että julkiselta lääkärit tulevat menemään yksityiselle. Päivystys tulee kärsimään lääkäripulasta,koska julkiselle ei lääkäreitä riitä. Ei houkuttele. Ei palkkaus, eikä työajoilla. Yksityisellä ei ole päivystysvelvoitetta, ei opetusta. JEEES.

Ei kaikki lääkärit ole eurolääkäreitä. Moni on mutta ei kaikki.

Vierailija
90/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on lähäreitä ja perushoitajia. Sairaanhoitajat kyllä ottavat heti tosissaan jos aihetta on.

T: miljoona kertaa päivystyksessä käynyt

Vierailija
91/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on lähäreitä ja perushoitajia. Sairaanhoitajat kyllä ottavat heti tosissaan jos aihetta on.

T: miljoona kertaa päivystyksessä käynyt

Samaa mieltä. Melko suurehko ero monesti lähihoitajan ja sairaanhoitajan suhtautumisessa kun vertailee. Kyllä itse olen aina sh:LTA saanut loistavaa hoitoa.

Vierailija
92/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiina ei vaadi päivystyksellistä hoitoa, eri asia jos on abcessi. Angiinan kanssa voi olla useamman päivän, eli mennä terkkariin seur arkena.

Vierailija
93/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on rahan vuoksi lääkärin työssä. Miksi jäädä julkiselle, kun saat euroja enemmän ja vähemmällä työllä. Plus päätät työajoista, et päivystä. Raha ratkaisee. Kyllä, tämä on tiedossa esim. Hus:n alueella. Päivystys kutistuu samoin julkinen tulee kärsimään.

Ei kaikki lääkärit ole eurolääkäreitä. Moni on mutta ei kaikki.

Vierailija
94/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on rahan vuoksi lääkärin työssä. Miksi jäädä julkiselle, kun saat euroja enemmän ja vähemmällä työllä. Plus päätät työajoista, et päivystä. Raha ratkaisee. Kyllä, tämä on tiedossa esim. Hus:n alueella. Päivystys kutistuu samoin julkinen tulee kärsimään.

Mulla on jo reilu 20 vuotta takana terveyskeskuslääkärin uraa, viimeiset 19 vuotta samassa työpaikassa. Tämä on se työ, jonka ennen opiskeluja halusin, ja tähän olen sitten olen päätynyt. En valinnut työtä palkan vuoksi, vaan työn mielenkiintoisuuden vuoksi. Terveyskeskuslääkärille maksetaan julkisella myös ihan riittävästi, ei ole tarvetta lähteä yksityisvastaanottoa pitämään. Teen omasta tahdosta 80 % työaikaa, sekin palkka riittää aivan hyvin. Iltoja (kiirevastaanoton nimellä) tulee pari kolme kertaa kuukaudessa, mutta meidän terveyskeskuksessa ne on klo 16-20, yöpäivystys on keskussairaalassa.

Vierailija
95/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän terveyskeskuksessa on käytössä potilaiden luokittelu kiireellisyysryhmiin ja muutaman kerran olen saanut kuulla, että lapseni on luokiteltu siihen vähiten sairas luokkaan ja hoitaja on kohteliaasti selittänyt, että käytännössä melkein kaikki muut menevät meidän ohi ja näin ollen joudun ehkä jonottamaan 3-4 tuntia lääkärille pääsyä. Tuolloin olen tajunnut ihan itse, että ehkä tämä ei tuon hoitajan mielestä vaadi akuuttia hoitoa mutta että voin sitä saada jos jaksan kärsivällisesti odottaa. Vaikka lapsen korvasärky ei tunnu kovin akuutilta, niin käytännössä en koskaan halua kokea enää niitä öitä, jolloin lapsi huutaa kivusta eikä mitkään kipulääkkeet tepsi. Tämän takia olen ollut siellä päivystyksessä jonottamassa enkä ole vielä koskaan jonottanut turhaan.[/quote]

En tiennytkään että antibiootti alkaa vaikuttaa samalla sekunnilla kun sen on ottanut, luulin että siinä pari kolme päivää menee ainakin mutta öisin päivystykseen väsyneitä, kipeitä lapsia raahaavat äidit tietävät parhaiten.

Vierailija
96/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka valitsee lääkärin työn palkan takia? Ei siellä koulussa pärjää ellei ole oikeasti kiinnostunut niistä lääkiksen asioista, siis ei todellakaan pärjää! Kyllä täytyy väkisinkin olla kiinnostunut tai tipahtaa kyydistä samantien. Ja lääkärin palkka ei ole edes ihmeellinen koulutukseen nähden joka kestää 6-12 vuotta ja on rankka sekä itse työ järkyttävän vastuullinen.

Hullu täytyy olla jos lääkäriksi haluaa rahan takia, sillä saman rahan saa kyllä paljon helpommalla. Lääkärin työ on hemmetin kaukana helposta eikä sitä rahaa kyllä helpolla saada.

Vierailija
97/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Angiina ei vaadi päivystyksellistä hoitoa, eri asia jos on abcessi. Angiinan kanssa voi olla useamman päivän, eli mennä terkkariin seur arkena.

Joo, kyllä sen angiinan aiheuttaman paiseenkin kanssa ”pärjää” ainakin hetken, ollut mulla pari kertaa. Osasin jo itse diagnosoida sen vaikka Mehiläisen päivystävä lääkäri ei muka nähnyt mitään. Onneks en silloin tiennyt että voi tulla sepsis jos puhkeaa sisäänpäin. Siinä lähti nielurisat leikkuupöydän kautta sitten samantien kun pääsin osaavaan lääkäriin.

Vierailija
98/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä Hoito sanoo, että angiinan voi todeta pikatestilläkin, mutta sen käyttö on suositeltavaa vain, jos tulos valmistuu potilaan odottaessa.

Tuossa vielä angiinan jälkitaudeista:

"Angiina on syytä hoitaa kunnolla, sillä siitä voi seurata vakavia jälkitauteja: kurkkupaise, munuaistulehdus, reumakuume tai tulirokko."

Sielläkin sanotaan, että voi todeta pikatestillä.

http://www.laakekasvatus.fi/tyypillisia_lasten_sairauksia/angiina

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00020

Mulla tuli juurikin tuo nielupaise. Menin arvauskeskukseen valittamaan kipeää kurkkua ja todettiin vaan ilman mitään labratestejä( siis nielunäytettä) että ei Oo angiinaa. No viikko Tästä kurkku jumalattoman kipeä eikä oikein pystynyt enää puhumaan + korkea kuume. Yöllä päivystykseen ja aamulla tyhjensivät paiseen kurkusta. Seuraavana päivänä leikattiinkin nielurisat pois. Sairaalassa Olin yli viikon. kuume huiteli lähes 40 asteessa. Ettei kyllä ole leikin asia tuo angiinan hoitamatta jättäminen.

Vierailija
99/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko mie loukkasin nilkan ja seuraavana päivänä menin terveyskeskuksee, oli vaikea edes kävellä sisää. hoitaja onneksi tuli nopeasti vastaa ja autto mut istuu ja kyseli hommat ettei minu tarvinnu tiskillä seisoa, toi kepit ja kehotti odottaa lääkäriä. lääkäri tuntu siltä et hän pakosta ny kuvaa mut ja et muka esitän. no lopulta totes et hiusmurtuma ja pisti lastan jalkaa.. 

eli meni nii et hoitajat kyl tajusi kui sattuu, lääkäri ei.

Vierailija
100/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia varmaan vain vituttaa, koska joutuvat siivoamaan kakkaisia perseitä ja tyhjentämään alusastiaa, Aah ja nuuh, IHANA TORTTUTARJOTIN!!!!