Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas eilen oli päivystyksessä asenne " mitäs sä tänne tulet?"

Vierailija
20.11.2017 |

Korviin sattui, kurkkuun sattui ja kaula oli lisäksi selvästi turvonnut. Mutta silti erään ihanan sisar hento valkoisen mielestä tulin paikalle ihan huvikseni! Onneksi sentään lääkäri, haukottelun tukahduttamisesta huolimatta, oli ihana ja ammattitaitoinen, kurkkasi kurkkuun ja huudahti että "täällän on oikein oppikirjan mukainen angiina!" Kutsui myös toisen lääkärin katsomaan kaulani turvotusta ja kyseli mielipiteitä siitä.
Lopputulos antibiootit ja vahvat särkylääkkeet. Nyt kaulan turvotus on alkanut jo laskea eikä korviin satu enää niin pahasti.

Mutta hoitajat, miksi noin tyly asenne?

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksen ohje minullekin puhelimitse oli, että "tällaiset kyllä hoidetaan virka-aikaan omalla terveysasemalla". Toki ymmärrän puhelinkonsultaation hankaluuden, mutta oireina oli siis korvan ja sen tauksen punoitus, turvotus, 39 asteen kuume, alaleuan kipu suuta avatessa ja vasemman puoleinen imusolmuke kaulasta turvonnut.

No, Buranaa naamaan ja aamulla terkkarille. Lähete korvasairaalaan ja suoraan suonensisäiseen antibioottiin korvan ruusun takia.

Edelleen, ymmärrän puhelinkonsultaation vaikeuden, mutta itse kysyin puhelimitse siksi, että matka julkisilla on reilun tunnin päivystykseen.

Vierailija
102/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua mennä päivystykseen turhaan, sen verran hirveä paikka se on. Tuntien jonotus, kuka sellaiseen ryhtyy muutoin kuin pakosta? Joten turha hoitajien kitistä, että ihmiset sinne ”haluaa” tulla turhasta. Itse jouduin, vuosi sitten, lähtemään päivystykseen. Huonoa palvelua, huonoja lääkäreitä. Jos vain olisi ollut yksityinen päivystys siihen aikaan yöstä auki, olisin valinnut sen.

x

Päivystyksessä hoidetaan akuutteja vaivoja, ei sellaisia jotka voivat odottaa seuraavaan päivään.  Siellä et voi valitettavasti valita, miten sinua hoidetaan. Jos jaksat alkaa hoidosta kitisemään, vaivasi ei ole henkeä uhkaava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä aina on parasta tämä ”sain sitten välittömästi vahvat antibiootit ja vahvat särkylääkkeet” eli todennäkösesti 1 g Panadolia ja joku ihan perus V-Pen.

No minulle ainakin sanoi sh että kova kuuri.. luotan hänen sanaansa, ammattilainen kun on.

Mutta mitä tulee päivystykseen niin itse olen toiminut niin että olen joskus soittanut ja kysynyt neuvoa, että kannattaakl tulla vai odotanko vkl yli, jos en ole ollut varma että kannattaa. Toki joillakin meistä on töitä nimrnomaan vkl ja työterveys ei auki, joten jos työ on sellaista mihin ei kykene tai voi sairaana mennä, on mentävä vkl päivystykseen.

Itse yritän välttää vkl päivystystä koska ne jonot on melko pitkiä. En tiedä kuka haluaa sinne jos ei ole pakko. Varsinkin sairaana on yleensä paljon mukavampi lepäillä kotona omassa sängyssä kuin istua kuumeessa vastaanottohuoneessa tuntikausia. Varsinkin lapsille se on raskasta.

Kannattaa muistaa, että on aina niitäkin, jotka eivät hakeudu hoitoon tarpeeksi aikaisin. Ei potilas sitä aina osaa itse arvioida, milloin on kiire ja milloin ei. Siksihän meillä hoitajat ja lääkärit on.

Mutta netissä on usein hyviä ohjeita päivystyksen sivuilla siitä, milloin päivystykseen on aihetta hakeutua ja milloin ei. Toki joskus voi olla poikkeuksia mitkä ei ehkä tohon listaan sovi.

En ole hoitaja tai mitään, mutta näin minä ajattelen.

Vierailija
104/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aina on parasta tämä ”sain sitten välittömästi vahvat antibiootit ja vahvat särkylääkkeet” eli todennäkösesti 1 g Panadolia ja joku ihan perus V-Pen.

No minulle ainakin sanoi sh että kova kuuri.. luotan hänen sanaansa, ammattilainen kun on.

Mutta mitä tulee päivystykseen niin itse olen toiminut niin että olen joskus soittanut ja kysynyt neuvoa, että kannattaakl tulla vai odotanko vkl yli, jos en ole ollut varma että kannattaa. Toki joillakin meistä on töitä nimrnomaan vkl ja työterveys ei auki, joten jos työ on sellaista mihin ei kykene tai voi sairaana mennä, on mentävä vkl päivystykseen.

Itse yritän välttää vkl päivystystä koska ne jonot on melko pitkiä. En tiedä kuka haluaa sinne jos ei ole pakko. Varsinkin sairaana on yleensä paljon mukavampi lepäillä kotona omassa sängyssä kuin istua kuumeessa vastaanottohuoneessa tuntikausia. Varsinkin lapsille se on raskasta.

Kannattaa muistaa, että on aina niitäkin, jotka eivät hakeudu hoitoon tarpeeksi aikaisin. Ei potilas sitä aina osaa itse arvioida, milloin on kiire ja milloin ei. Siksihän meillä hoitajat ja lääkärit on.

Mutta netissä on usein hyviä ohjeita päivystyksen sivuilla siitä, milloin päivystykseen on aihetta hakeutua ja milloin ei. Toki joskus voi olla poikkeuksia mitkä ei ehkä tohon listaan sovi.

En ole hoitaja tai mitään, mutta näin minä ajattelen.

T. 86

Vierailija
105/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on aina niinpäin että hoitajat ymmärtäneet mua heti mutta lääkäri taas ei.....hoitajat ottanu heti tosissaan ja lekuri ei. Että semmosta haukkukaa taas vaan hoitajia, huoh.

Vierailija
106/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ihme päivystys? miksi et mene johonkin lääkäriasemalle?

Vierailija
107/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joitakin kertoja sekä itseni että omaisteni puolesta joutunut soittamaan päivystykseen, ja aina olen saanut hyvät ohjeet kotihoidosta  ja myös on kerrottu, että jos tulee jotain tiettyjä oireita, niin sitten ei voi odottaa maanantaihin.

Terveyskeskukset kyllä voisivat joitakin aikoja varata perjantai-iltapäivälle, että sinne voisi päästä jos sattuu silloin sairastumaan. Tuntuu, että sieltä vuotaa sitten terveyskeskuksessa hoidettavissa olevia potilaita turhaan päivystykseen, kuten juuri antibioottikuuria tarvitsevat.

Vierailija
108/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin hoitajiin ikävä kyllä törmää. Itse en mainannut saada aikaa lääkäriin vaikka muutaman vuoden takainen olkapää/kyynärpää vamma on taas nostanut päätään. Työterveyslääkäri epäili etttä hermo on jossain puristuksissa tmv. Sairaslomaa työtervydestä mutta tutkimukset ym pitää hoitaa tk:n kautta ja tämän ei sitten meinannut millään mennä tämän hoitajan päähän. Hänen mielestään olisi ollut ihan OK hakea työtervydestä jatkuvasti lisää sairaslomaa mutta jättää syy tutkimatta. Ilmeisesti suomella on varaa saikuttaa tälläistä komekymppistä ihmistä jatkuvasti,ilman että syytä selvitetään ja saataisiin oikea hoitokin asiaan ja taas työkuntoiseksi.

Mene sinne yksityiselle ja lopeta toi kitinä

Etkö ymmärrä lukemaasi. Meidän työtervydessä ei ole mahdollisuutta päästä tutkimuksiin. Pieni yksityinen lääkärikeskus (1 lääkäri ja 1 sairaanhoitaja). Aiemmassa työpaikassa lääkäripalvelut olivat kattavammat ja siellä pääsi jopa työpaikan korvaamaan fysioterapiaan, nykyisessä ei, Siksi on mentävä tk:n kautta jos haluaa selvittää mistä vaivat johtuvat.

No älä mene sinne "teidän työterveyteen", vaan sellaisella yksityiselle, jossa tutkimukset on mahdollista tehdä.

Vierailija
109/178 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kans tänään päivystyksessä flunssan takia, kun pitihän sitä työntantajalle todistus saada... On niinku flunssa ilman kuumetta mutta onneks ei lekuri vähätellyt tapausta yhtään ja oli kyllä ihan sitä mieltä kans että "hyvä että et lähtenyt töihin"... Kirjoitti vielä kolmen päivän sairasloman, ja joskus taas jos oon ollut vakavemmin sairas, on juuri ja juuri se kaksi päivää saikkua myönnetty.

Vierailija
110/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei vaan voi ymmärtää mitenkään päin miksi pitää ensisijaisesti olla tyly ja ilkeä ihmisille jotka tulee .

Nuorena olin ratsastusonnettomuudessa jonka jälkeen kuitenkin kävelin omin jaloin päivystykseen. Ennen kuin olin edes päässyt tiskille ilmoittautumaan tai kerinnyt tervehtiä sieltä lasikopista huudetaan mulle kovalla ja tympeällä äänellä että OLETKO VARMA ETTÄ SINUN PITÄÄ TULLA TÄNNE. Häkellyin kyllä ja kävin miettimään heti että pitääkö kääntyä pois mutta sain soperrettua että mentiin hevosen kanssa nurin. Tympeästi tuhahteleva hoitaja sitten pitkin hampain laittoi minut jonoon. Muistan miten nolotti kun tuntui että olen täysi idiootti ja tullut turhaan päivystykseen.

Noh tutkimuksissa selvisi että lantioluu oli hiusmurtumien takia käytännössä viitenä kappaleena ja yhdessä nikamassa myös hiusmurtuma eli olisin voinut halvaantua. Lääkäri myös oli alkuun sitä mieltä että otetaan kuvat ym vaan varmuuden vuoksi mutta sen ilme oli kyllä näkemisen arvoinen kun tulin kuvista.

Vierailija
111/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella oli päässä hiusten seassa punkki. Mentiin kiireellä päivystykseen. Saatiin saarna, miksen ollut itse irrottanut!!! En ollut silloin eläessäni irrottanut keneltäkään punkkia. Hoitaja uhrasi 2 minuuttia ja irrotti sen. Sen jälkeen olen irrottanut lukuisia punkkeja lemmikeistämme. Nyt uskaltaisin irrottaa ihmisestäkin, kun osaan tekniikan, millä lähtee ne jalatkin. Luojan kiitos, en lähtenyt irrottamaan silloin aikoinaan, kun en mitään osannut, lapseni päästä.

Voi jeesus näitä äityleitä. Punkkia poistattamaan oikein päivystykseen! Ei ihme että saitte saarnan. Sinun kaltaistesi turhaan päivystyksen resursseja kuluttavien ihmisten takia muut joutuvat kärsimään näistä v-mäisistä hoitajista. 

Pakko kommentoida. Olen kerran käynyt päivystyksessä poistattamassa lapselta punkin. Yritin itse, ei onnistunut. Mies yritti ei onnistunut. Sitten lauantai päivän takia päivystykseen (arkena oltaisiin toki menty terveyskeskukseen). Siellä hoitaja ensin piti alentavan puheen siitä, miten nämä punkit pitäisi itse poistaa. Sitten yritti poistaa punkin. Sitten haki toiset pihdit/ pinsetit. Yritti ja yritti. Sitten joutui pyytämään kokeneemman hoitajan apuun. Joka sitten lopulta sai sen pienen pirulaisen irti aikansa yritettyään. Hieman oli eri äänensävy lopussa.

Vierailija
112/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tarkennan vielä, että terveyskeskus muutti äskettäin keskussairaalan yhteyteen, kaikki on vähän sekaisin ja ihan arkenakin minut olisi luultavammin ohjattu päivystykseen.  Toistaiseksi suurin osa lääkäreistä näyttää olevan siellä! Yksityiset lääkäriasemat eivät täällä ole auki sunnuntaisin.

Edellisen kerran kävin päivystyksessä  entisessä kotikaupungissani 2v sitten, ja silloinkin oli  hoitajan asenne  että  "Miksi sinä tänne tulet?", tuolloin oli kyse  nilkan hiusmurtumasta. Ikinä en ole turhaan pikkuasiasta päivystykseen rynnännyt!

Ap

Vierailija
113/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi meiltä ei olla turhan takia hypitty lääkärissä, siksi varmaan saanut aina mennä kun oon soittanut. Tosin kerran kävi niin että kolmen lapsen kanssa jouduin mennä lääkäriin kun pienin vaikutti siltä että on korvatulehdus. (Taustalla isompien lasten säryttömät tulehdukset jotka huomas vasta kun kuulo alkoi heiketä.) Lääkäri katsoi vauvan korvat eikä ollut mitään mutta päätti että nyt samalla isompien korvat tarkastetaan. Kummallakin oli paha tulehdus. Oon kyllä vieläkin kiitollinen näille vanhanpolven lääkäreille jotka saattoi olla tylyjä sanallisesti mutta homma pelasi.

Vierailija
114/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin odottamaan 8h päivystyksessä, hoitajien mielestä mulla oli lihaskipua. Kyseessä olikin sisäinen verenvuoto, ja lopulta pyörryin. Ymmärrän, että arviointivirheitä voi sattua (olen itse nykyään lääketieteen kandi), mutta ihmettelen, etteivät hoitajat tunnistaneet hartiapistosta, joka on merkki veren kertymisestä vatsaonteloon. Ja ihan jo rajun vatsakivun vuoksi olisi mut pitänyt tutkia nopeammin.

Vierailija
115/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn lääkärissä noin kerran viidessä vuodessa ja tiedän että minulla on korkea kipukynnys. Hoitajat epäilee kipua joka hiton kerta, lääkäri taasen moittii että aiemmin pitäisi tulla eikä kärvistellä.

Päivystyksestä olen saanut aina hyvät ohjeet, en menisi sinne kirveelläkään jos ei olisi pakko. Viimeksi kävin 4 vuotta sitten punkteeraukssa kun päivystävä oli ainut joka sen osasi.

Turhauttaa kunnon meitä ja on niitä jotka juoksee päivystykseen pikkuasioiden takia. Kyllä mä ymmärrän miksi hoitajat on sillä asenteella liikkellä mutta on se potilaan kannalta ikävää kun joutuu kipeänä todistelemaan että on kipeä. Mä meen tosi kipeänä sellaiseen omaan kuplaan, toisen silmiin olen todella kipeä, toisen silmiin ihan rauhallinen joka yrittää esim levätä.

Vierailija
116/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen mennään vain ja ainoastaan silloin, kun on henki tai terveys VAKAVASTI uhattuna. Ei esim silloin kun on kuumetta ollut 3 päivää ja flunssa tai jos on kurkku kipee eli kaikki mihin ei yön aikana kuole tai vakavasti vaaranna terveyttä hoidetaan terveyskeskuksessa tai yksityisellä lääkärillä!

Vierailija
117/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella oli päässä hiusten seassa punkki. Mentiin kiireellä päivystykseen. Saatiin saarna, miksen ollut itse irrottanut!!! En ollut silloin eläessäni irrottanut keneltäkään punkkia. Hoitaja uhrasi 2 minuuttia ja irrotti sen. Sen jälkeen olen irrottanut lukuisia punkkeja lemmikeistämme. Nyt uskaltaisin irrottaa ihmisestäkin, kun osaan tekniikan, millä lähtee ne jalatkin. Luojan kiitos, en lähtenyt irrottamaan silloin aikoinaan, kun en mitään osannut, lapseni päästä.

Voi jeesus näitä äityleitä. Punkkia poistattamaan oikein päivystykseen! Ei ihme että saitte saarnan. Sinun kaltaistesi turhaan päivystyksen resursseja kuluttavien ihmisten takia muut joutuvat kärsimään näistä v-mäisistä hoitajista. 

Pakko kommentoida. Olen kerran käynyt päivystyksessä poistattamassa lapselta punkin. Yritin itse, ei onnistunut. Mies yritti ei onnistunut. Sitten lauantai päivän takia päivystykseen (arkena oltaisiin toki menty terveyskeskukseen). Siellä hoitaja ensin piti alentavan puheen siitä, miten nämä punkit pitäisi itse poistaa. Sitten yritti poistaa punkin. Sitten haki toiset pihdit/ pinsetit. Yritti ja yritti. Sitten joutui pyytämään kokeneemman hoitajan apuun. Joka sitten lopulta sai sen pienen pirulaisen irti aikansa yritettyään. Hieman oli eri äänensävy lopussa.

Onhan tuo nyt ihan eri tilannekin kuin aiemmalla kirjoittajalla, joka ei edes yrittänyt itse poistaa sitä punkkia vaan hysteerisenä ryntäsi päivystykseen. Normaalisti se poistaminen ei kuitenkaan ole mitään aivokirurgiaa, ja netistä löytyy siihen hyvät ohjeet. Suurin osa ihmisistä on sen ihan itse opetellut, eikä siihen mitään hoitohenkilökunnan opastusta tarvita. Mutta joskus ne punkit ovat hankalissa paikoissa tai vain tosi tiukasti kiinni, jolloin niitä ei välttämättä itse saa pois.

118/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Tarkennan vielä, että terveyskeskus muutti äskettäin keskussairaalan yhteyteen, kaikki on vähän sekaisin ja ihan arkenakin minut olisi luultavammin ohjattu päivystykseen.  Toistaiseksi suurin osa lääkäreistä näyttää olevan siellä! Yksityiset lääkäriasemat eivät täällä ole auki sunnuntaisin.

Edellisen kerran kävin päivystyksessä  entisessä kotikaupungissani 2v sitten, ja silloinkin oli  hoitajan asenne  että  "Miksi sinä tänne tulet?", tuolloin oli kyse  nilkan hiusmurtumasta. Ikinä en ole turhaan pikkuasiasta päivystykseen rynnännyt!

Ap

Hiusmurtuma ei ole päivystysasia.

Vierailija
119/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistus välttää turhia lääkärikäyntejä. Yli puolet tapauksista kuitenkin on niitä, jotka tulee sinne turhaan. 

Niin, että parempi vaan moittia varmuuden vuoksi kaikkia joilla ei ole joku raaja irti ennen kuin ollaan päästy edes tutkimaan...

Päivystykseen EI SAA mennä sen takia että on kurkku kipeä. Sinne mennään kun on hengenhätä.

Ei ihme että resurssit ei riitä kun siellä juoksee mammat jokaisesta pikku asiasta.

Sinun mielestäsikö alle 3-vuotiaan lapsen korkea kuume, hengenahdistus, pahoinvointi, oksentelu yms on turhaa? Eihän silloin ole hengenhätä eihän? Kyseessä vain lapsen henki, ei sen kummempaa, eihän? :) Ja sama pätee tietysti työ-ikäisiin? Kurkkukipu, joka voi vaikka paljastua hengenvaaralliseksi allergiaksi, tulehdukseksi tai muuksi, niin sehän ei ole hätätila eihän? :) 

Pidän logiikastasi! Toivottavasti tulet joutumaan OIKEAAN hengenhätään niin muista oma kirjoituksesi silloin :) 

Vierailija
120/178 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen mennään vain ja ainoastaan silloin, kun on henki tai terveys VAKAVASTI uhattuna. Ei esim silloin kun on kuumetta ollut 3 päivää ja flunssa tai jos on kurkku kipee eli kaikki mihin ei yön aikana kuole tai vakavasti vaaranna terveyttä hoidetaan terveyskeskuksessa tai yksityisellä lääkärillä!

Väärin. Kuvailemassasi tapauksessa soitetaan 112 ja lähdetään ambulanssikyydillä sairaalaan. Samoin pienten lasten/heikkokuntoisten vanhusten/muuten huonokuntoisten sairaiden kohdalla voi soittaa 112 (esim. lapsen hengitysvaikeudet, vaikka olisi tajuissaan ja henki kulkee), ellei toki ole siinä kunnossa että voi kulkea esim. taksilla.

Meillekin tuli päivystyksestä selkeä ohje soittaa suoraan 112, kun 2-vuotias hengitti käyttäen apuhengityslihaksia ja oli voipuneen oloinen. Lopputulemana oli pelkästään saatanan korkea kuume (särkylääkkeestä huolimatta), mutta ambulanssissakin sanoivat että pienen lapsen kohdalla toimitaan mieluummin turhan herkästi kuin kyseessä on hengitysongelmat tms.