Silmälasien käyttäjät, apua!
Hei, olen uusi rillipää, ja kaikki on tosiaan ihan uutta. Auttakaa, ja vastatkaa minulle muutamaan kysymykseen:
1. Kuinka usein peset linssit?
2. Millä aineella peset ja miksi?
3. Voiko Lidlistä ostetut silmälasien puhdistuspyyhkeet vairioittaa linssejä?
Ostin optikkoliikkeestä puhdistussuihketta, mutta vaikka kuinka paperilla kuivaan ja hinkutan, niin aina linsseihin jää jotain likaa reunoihin. Sitten ostin kertakäyttöisiä puhdistusliinoja Lidlistä, ja kas, nehän ovat supertehokkaita! Heti heräsi huoli, että voivatko olla pahaksi linsseille, kun niissä on selvästi tuoksusta päätellen alkoholia plus muita vahvoja aineita? Help! Pesen linssit pari kertaa päivässä, koska niihin tulee heti yläreunaan rasvatahroja ihosta (isot kehykset ja linssit). Onkohan liikaa pesua?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärän malliset silmälasit, jos ottaa ihoon kiinni.
Mutta kun ne olivat ainoat, jotka näyttivät hyvältä päässä. :/
Tiedän tunteen. Olen ostanut kolmet silmälasit ja totesin jo heti ensimmäisellä kerralla inhoavani koko touhua. Kävin monet liikkeet läpi, aikaa kului kuukausia, mikään mistä vähän tykkäsin ei sopinut eikä mikään ollut kaikkinensa hyvä ja tunsin itseni tosi rumaksi ja vialliseksi. Lopulta väsyneenä ostin sen tyyliset lasit jonkalaisia en aluksi olisi halunnut, mutta jotka päässä en vihannut ulkonäköäni. Ne olivat sovittaessa hyvät, mutta käytössä huomasin että matalat kulmani koskettivat kuitenkin kehysten reunaa. Sitten sai aina putsailla rasva- ja meikkitahroja ja muisti oman typerän naamansa.
Mä olin aika hälläväliä menolla. Pesin kun oli likaiset, monesti vaan pyyhin pikaisesti pehmoisen paitani helmoilla. Joskus käytin niitä pikkuriepuja mitä tuli lasien mukana. Harvemmimpa käytin aineita, jos tosi sitkeetä likaa, laitoin sellaista pumppupullossa olevaa suihkaus, sellaista mitä ne liikkeet myi. Mulla lasit ei vaan ikinä ollut kovin likaiset. Käytin kyllä tosipaljon piilareita.
Nyt olen onnellisesti päässyt laseistani eroon, paras investointi itseeni ikinä. Loppui ne joka aamuiset (missä prkleessä mun lasit on) hapuilu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärän malliset silmälasit, jos ottaa ihoon kiinni.
Mutta kun ne olivat ainoat, jotka näyttivät hyvältä päässä. :/
Tiedän tunteen. Olen ostanut kolmet silmälasit ja totesin jo heti ensimmäisellä kerralla inhoavani koko touhua. Kävin monet liikkeet läpi, aikaa kului kuukausia, mikään mistä vähän tykkäsin ei sopinut eikä mikään ollut kaikkinensa hyvä ja tunsin itseni tosi rumaksi ja vialliseksi. Lopulta väsyneenä ostin sen tyyliset lasit jonkalaisia en aluksi olisi halunnut, mutta jotka päässä en vihannut ulkonäköäni. Ne olivat sovittaessa hyvät, mutta käytössä huomasin että matalat kulmani koskettivat kuitenkin kehysten reunaa. Sitten sai aina putsailla rasva- ja meikkitahroja ja muisti oman typerän naamansa.
Kurja että et tykännyt laseistasi, hyvät lasit on kuin luottokoru, kun päälleen laittaa niin ilme kirkastuu.
Itse en vihannut lasejani ulkonäön vuoksi, vihasin sitä miten olin puolisokea ilman, ne oli aina hukassa, sateessa ei nähnyt ja talvisin huurtui.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rillejä ei saa säilyttää pöydällä lappeellaan? Eihän ne linssit osu pöytään, vaan sangat. En tajua.
Tietääkö kukaan?
Minä olin turhamainen ja kävin leikkauttamassa silmäni. Loppui kertalaakista se lasien kanssa läträäminen.
Pienet liat puhdistan silmälasienpuhdistusliinalla. Joskus saatan pestä käsisaippualla ja kuivata käsipyyhkeesee. Urheilun jälkee pesen lasit kasvojenpuhdistusemulsiolla samalla kun käyn suihkussa.
Vieras., kirjoitti:
Pienet liat puhdistan silmälasienpuhdistusliinalla. Joskus saatan pestä käsisaippualla ja kuivata käsipyyhkeesee. Urheilun jälkee pesen lasit kasvojenpuhdistusemulsiolla samalla kun käyn suihkussa.
Se pilaa lasit!
Minulla on vahvuus(tarve) jotain +2...+3. Olen jo vuosia käyttänyt pelkästään marketin laseja, minulla ei edes ole lääkärin eikä optikon kautta hankittuja laseja. Mitäs siihen sanotte?
Vierailija kirjoitti:
Onpa erilaisia tapoja! Minulle optikko sanoi, ettei missään nimessä fairilla. Pilaa lasit kuulemma!
Ei ongelma. Onhan sitä muitakin käsitiskiaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vieras., kirjoitti:
Se pilaa lasit!
Mikä? Juuri optikko kehui vanhojen lasien linssejä, miten on hyvin kestäneet vuosien käytössä, ainoastaan kamera naarmuttanut toisen linssin yläreunan.
Vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieras., kirjoitti:
Se pilaa lasit!
Mikä? Juuri optikko kehui vanhojen lasien linssejä, miten on hyvin kestäneet vuosien käytössä, ainoastaan kamera naarmuttanut toisen linssin yläreunan.
Fairy on liian vahvaa.
Pesen lasit vähintään kerran päivässä ihan tavallisella käsisaippualla. En nykyään enää kuivaa laseja olleenkaan, vaan puhallan enimmät vedet pois. Ennen kuivasin vessapaperilla, mutta se jättää helposti "rantuja", joten totesin puhaltamisen pitävän lasini puhtaampana. En käytä myöskään mitään puhdistusliinoja, sillä ne vaan liistraavat lian lasin pintaan ja pahimmillaan naarmuttavat.
Pesen ihan liian harvoin omia lasejani! Siinä vaiheessa kun alkaa maailma näyttää harmaalta ja muistan että lasit tullu vissii pestyy viimevuonna muistan. Siihen käytän yleensä mietoa saippuaa ja jotain kangasta. Ikinä en talouspaperia!
Normaalisti sit vaan pyyhin esim paitaan tai mikrokuituliina on ihan huippu tässä asiassa,
1. Sitten kun niistä ei enää näe läpi.
2. Fairylla. Siksi että olen aina pessyt Fairylla.
3. En tiedä.
Mulla tulee myös aina pesun jälkeen rasvaa(?) kehyksien alta linsseihin, kun kuivaan niitä. Silmälasit minulla on ollut jo reippaat 20 vuotta, mutta en muista että mulla olisi ollut tätä ongelmaa kuin parien viimeisten lasien kohdalla...
Entisiä silmälasejani en pessyt juuri koskaan. Välillä pyyhkäisin hieman mikrokuituliinalla, jos huomasin näkökentässäni häiritseviä sumeuksia. Ilmeisesti lasien kuivana pyyhkiminen ei ole kovin suositeltavaa, mutta ex-lasini eivät siitä ainakaan naarmuuntuneet. Erittäin satunnaisesti pesin laseja myös puhdistusnesteellä tai -liinoilla, mutta mikrokuituliina toimi kuitenkin pääasiallisena putsausmenetelmänä ja toimi vallan mainiosti.
Pari kuukautta sitten hankit uudet rillit, koska edellisiin oli tullut ilmeisesti uuninluukkuja avatessa ja muissa vastaavissa tilanteissa melko pahoja lämpövaurioita, vaikka ne muutoin olivat vielä hyvässä kunnossa. Nämä uudet ovatkin sitten aivan kauheat! Ilmeisesti linssit on tehty jostain oudon heppoisesta materiaalista, sillä ne ovat jo nyt täynnä naarmuja, jotka ovat siis tulleet aivan normaalissa käytössä. Naarmut haittaavat näkemistä etenkin tietyssä valaistuksessa. Vielä naarmuuntumistakin viheliäisempi tai ainakin yhtä viheliäinen ongelma on kuitenkin likaantuminen. Nämä linssit nimittäin likaantuvat hetkessä, vaikken mitään erityistä tekisikään. Vaikka istuisin vain kotona lukemassa, lasit ovat tuossa tuokiossa likaiset. En ymmärrä, miten se on ylipäätään mahdollista, mutta kaipa linssimateriaali imee ilmasta kaikki mahdolliset pölyhiukkaset sun muut epäpuhtaudet itseensä.
Näitä uusia lasejani joudun siis putsailemaan monta kertaa päivässä. Vaan nepä eivät puhdistukaan sitten millään! Vesipesut, puhdistusliinat, puhdistusaineet ja mikrokuituliinat on kaikki testattu. Vedellä tulee huonointa jälkeä, koska se huurustaa linssit ja kuivattaessa niihin jää ikäviä viiruja. Puhdistusliinat kelpaavat paremman puutteessa, mutta niistä jää nukkaa eikä jälki muutenkaan ole moitteetonta. Puhdistusaine + mikrokuituliina on tähän mennessä osoittautunut toimivimmaksi komboksi, vaikka silläkään ei tule täydellistä jälkeä. Huomasin vain juuri, että puhdistusaineeni on antistaattista, kun taas mikrokuituliinoissa kuuluu olla staattinen sähkövaraus. Tästä voisi päätellä, että liina menee piloille, jos sillä kuivaa puhdistusnestepisarat laseista. Jotenkin oudolta tuo liinani on viime aikoina tuntunutkin – aivan kuin se ei enää luistaisi linssin pinnalla samaan malliin kuin ennen. Tilasin nyt netistä toisenlaista puhdistusnestettä (jonka ei käsittääkseni pitäisi olla antistaattista) ja kaksi uutta mikrokuituliinaa. Toivottavasti ne toimivat hyvin eikä tarvitsisi enää stressata asiasta.
Tietääkö joku, tekeekö heijastuksenestopinnoite laseista jotenkin tavallista herkemmin naarmuuntuvat ja likaantuvat? Mietin vain, kun näistä uusista kakkuloistani kyseinen pinnoite löytyy, entisistä taas ei.
Kyllä elämä on sitten kauheaa, kun lasien huolto on muuttunut tuskaksi. Ennen oli niin vaivatonta.
Mä käytän ihan fairya ja karkeaa paperia kuivaamiseen työpaikalla, pesen aina, kun muistan, mutta varmaan pari kertaa viikossa. Ei ole mitään naarmuja tullut koskaan.
En ole pessyt koskaan. Puhdistan mikrokuituliinalla (tietenkin silmälaseille tarkoitetulla) ja jos sillä ei lika lähde (mikä on kyllä harvinaista), niin pyyhin kostutetulla wc-paperilla ja sen jälkeen uudestaan mikrokuituliinalla. Kokemukseni mukaan lasit pysyvät näin hyvässä kunnossa. Liinan toki pesen välillä, enkä käytä huuhteluainetta.
Pesen hanan alla pelkällä juoksevalla vedellä ja kuivaan talouspaperiin tarpeen mukaan 2-3 kertaa viikossa. Talouspaperia näyttävät optikkoliikkeessäkin käyttävän. Jos oikein likaiset, käytän silmälasien puhdistusainetta ja kuivaan tuollaisella tarkoitukseen varatulla liinalla.
Kyllä kai niin voi säilyttää, että ovat sankojen varassa. Mutta ilmeisesti jotkut taittavat lasit kasaan ja laittavat ihan linssit alaspäin pöydälle. Se ei varmaankaan ole suositeltavaa.