Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasien käyttäjät, apua!

Vierailija
19.11.2017 |

Hei, olen uusi rillipää, ja kaikki on tosiaan ihan uutta. Auttakaa, ja vastatkaa minulle muutamaan kysymykseen:
1. Kuinka usein peset linssit?
2. Millä aineella peset ja miksi?
3. Voiko Lidlistä ostetut silmälasien puhdistuspyyhkeet vairioittaa linssejä?

Ostin optikkoliikkeestä puhdistussuihketta, mutta vaikka kuinka paperilla kuivaan ja hinkutan, niin aina linsseihin jää jotain likaa reunoihin. Sitten ostin kertakäyttöisiä puhdistusliinoja Lidlistä, ja kas, nehän ovat supertehokkaita! Heti heräsi huoli, että voivatko olla pahaksi linsseille, kun niissä on selvästi tuoksusta päätellen alkoholia plus muita vahvoja aineita? Help! Pesen linssit pari kertaa päivässä, koska niihin tulee heti yläreunaan rasvatahroja ihosta (isot kehykset ja linssit). Onkohan liikaa pesua?

Kommentit (64)

21/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Liian harvoin. Varmaan kerran pari kuukaudessa..(toki pyyhin laseja jonkin verran johonkin paidanreunaan)

2. Pelkällä vedellä. Joskus laitan käsisaippuaa.

3. En usko

Vierailija
22/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Pesen aina kun tarvetta, eli vähintään kahdesti päivässä.

2) Pesen ihan käsitiskiaineella (meillä joku LV hajuton). Tiskiaineita tai muitakaan saippuoita, paitsi silmälaseille tarkoitettuja, ei suositella käytettävän linssien naarmuuntumiseen vedoten.

3) Lidlin kertakäyttöiset linssiliinat eivät toimineet meillä, jäi aina linssit likaiseksi.

Omat lasini ovat nyt noin kaksi vuotta olleet käytössä ja valoa vasten peilatessa näkyy kyllä naarmuja. Vaikea kyllä sanoa ovatko syynä lukuisat päästä tippumiset ja seiniin/kahvilusikoihin törmäilyt vai käyttämäni pesuaine. Käytössä eivät naarmut ole haitanneet, eivät rajoita näkemistä. No, nyt alkaa jo näkökyvyn puolesta olla aika uusille linsseille, että eiköhän ne linssit (kova-pinnoitteella) kestä kyllä sen aikaa kuin tarvetta on.

(Kahden pikkulapsen kanssa silmälasit joutuvat linsseineen vähän kovemmalle rasitukselle kuin lapsettomalla.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin moni pesee fairilla, vaikka se vahingoittaa linssejä?

Vierailija
24/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesin vuosien ajan eikä linssit siitä kärsineet.

Vierailija
25/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näyttäisi kuivaavaan talouspaperilla, en missään nimessä suosittele, ainakin pinnoitetut linssit voi naarmuuntua. Kuivaus ehdottomasti sillä silmälasiliinalla/nukkaamattomalla mikrokuituliinalla. Ja sormin ei pidä koskea linsseihin pestessä, tippa astianpesuainetta tai silmälasien pesuainetta ja huuhtelu lämpimällä vedellä, kuivaus liinalla.

Laiskana olen käyttänyt myös noita kertakäyttöisiä puhdistusliinoja, kyllä niilläkin riittävän puhdasta jälkeä tulee vaikka ei ihan niin hyvää kuin vesipesulla. En ole huomannut, että niistä haittaakaan olisi. Liinalla voi joskus kiireessä pyyhkäistä myös kuivaa linssiä jos siinä on näkyviä tahroja, mutta ei millään paperilla tai paidan helmalla.

Itsellä on erikoispinnoitetut linssit, nykyiset lasit olleet n. 5 vuotta (joo, on liian pitkä aika). Yhtään näkyvää naarmua ei ole kun en ole pyyhkinyt tosiaan millään muulla kuin noilla pehmeillä liinoilla.

Vierailija
26/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Fairy vahingoita linssejä koska se on suunniteltu astioiden pesuun mutta se pitäisi laimentaa vedellä eli ei kaataa fairya suoraan linsseille, se on liian voimakasta suoraan linsseille kaadettuna.

Vierailija
27/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tajua, miten linssit pöydällä naarmuuntuvat itsekseen!

Vierailija
28/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesu ainetta voi käyttää jos siinä ei ole sitruuna,harmaannuttaa linssien pinnoitteen,kertoi optikko.

Mikä astianpesuaine on sitruunaton?

Olisi paras rasvaan,noilla optikon litkuilla käy just kuten ap kuvaili.

Vierailija
29/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet näyttäisi kuivaavaan talouspaperilla, en missään nimessä suosittele, ainakin pinnoitetut linssit voi naarmuuntua. Kuivaus ehdottomasti sillä silmälasiliinalla/nukkaamattomalla mikrokuituliinalla. Ja sormin ei pidä koskea linsseihin pestessä, tippa astianpesuainetta tai silmälasien pesuainetta ja huuhtelu lämpimällä vedellä, kuivaus liinalla.

Laiskana olen käyttänyt myös noita kertakäyttöisiä puhdistusliinoja, kyllä niilläkin riittävän puhdasta jälkeä tulee vaikka ei ihan niin hyvää kuin vesipesulla. En ole huomannut, että niistä haittaakaan olisi. Liinalla voi joskus kiireessä pyyhkäistä myös kuivaa linssiä jos siinä on näkyviä tahroja, mutta ei millään paperilla tai paidan helmalla.

Itsellä on erikoispinnoitetut linssit, nykyiset lasit olleet n. 5 vuotta (joo, on liian pitkä aika). Yhtään näkyvää naarmua ei ole kun en ole pyyhkinyt tosiaan millään muulla kuin noilla pehmeillä liinoilla.

Ei minullakaan naarmuja näy monen vuoden jälkeen, vaikka olen aina tehnyt noilla kieltämilläsi tavoilla. Miten pelkällä huljuttelulla muka saa linssit puhtaiksi kun itselläni ainakin tulee sellaista töhnää tuulilasiin että se on pakko sormin pestä pois. Talouspaperi kuivaa linssit parhaiten, mikrokuituliinat vaan pyörittelee sitä vettä siinä.

Vierailija
30/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erilaisia tapoja! Minulle optikko sanoi, ettei missään nimessä fairilla. Pilaa lasit kuulemma!

Vierailija
31/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa puhetta, ei vahingoita. Mulla on vuosiakin vanhat linssit ihan kirkkaita ja aina olen käyttänyt lämmintä vettä ja "fairia". Optikkoliikkeissä haluavat tietysti myydä niitä puhdistuslitkujaan, siksi sanovat että fairia tms. ei saisi käyttää. Turhaan ei kannata kuivailla ja hinkata linssejä, pesu, kunnon huuhtelu ja ravistus, että vesi valuu linsseistä ja sitten jättää vaan kuivumaan esim. suihkun ajaksi. Joku kaveri on saanut linssinsä ihan pilalle hankaamalla kuiviltaan jollain kankaalla tai vielä pahempi, talouspaperilla!

Vierailija
32/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen silloin tällöin juurikin astianpesuaineella, en ole tiennyt että se on haitallista. En ole kyllä huomannut mitään vahinkoa.

Yleensä kuitenki pyyhin mikrokuituliinalla (hönkäisen linssiin ja sitten pyyhin), päivittäin, kunnolla pesen vasta kun sillä ei puhdistu riittävästi. Ehkä kerran pari viikossa.

En jaksa hifistellä, hyvin näillä näkee.

Vierailija
33/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän mikrokuituista pikkuliinaa (tuli rillien mukana) ja jos tarve niin vaatii niin Fairya lämpimään veteen ja sillä pesu (ei raakaa Fairya).

Tämän kirjoittaja on mies. Tiedättekö,mistä tunnistaa?

Selittäiskö joku minulle, miksi miehille ja eräille naisillekin vain Fairy merkitsee käsitiskiainetta?

Entä eikö nykyään enää varoiteta hankaamasta linssejä paperilla? Varsinkin kierrätyspaperissa voi olla yhtä ja toista.

Itse puhdistan silloin, kun ovat likaiset. Olen käyttänyt sekä markkinasuihkeita että tiskiainetta, mutta yleensä kuivaan liinalla. Lidlin liinoja en ole käyttänyt enkä osaa kuvitella, että niissä olisi jotain vaarallisempaa ainetta kuin vaikkapa Wurthin liinoissa.

Vierailija
34/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti joku pinta linsseistä, kun pesin saippualla. Nykyään käytän vain puhdistusliinoja jotka on tarkoitettu silmälasien puhdistukseen.

Vierailija
35/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saa tuolla fairypesulla laseja täysin puhtaaksi. En varsinkaan silloin, jos käytän kuivaamiseen talouspaperia.

Itse käytän nyt uusille laseilleni tuota optikkoliikkeen sumutinpesuainetta. Suihkutan ulko- ja sisäpuolelle ja pyyhin paperinenäliinaan. Se on tarpeeksi pehmeä ja on huomattavasti parempi kuin talouspaperi. 

Itselläni on ollut huono tapa pyyhkiä linssejä paidan helmaan! Ei varmaankaan tee hyvää linsseille, luulen. 

Itse panostan linssien laatuun. Voihan se olla, että kalliimmat ja laadukkaamat linssit ovat vain optikkoliikkeiden keino nyhtää enemmän rahaa asiakkaalta, mutta varmuuden vuoksi. Muutamien kymppien erolla ei kuitenkaan loppupeleissä ole merkitystä.

Minulla on ollut nyt lasit nelisen vuotta. Rasittava riesa! Aina ne on kateissa! Olen usein ilman laseja jos ei ole väliksikään nähdä niin tarkasti. 

Vierailija
36/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kovapintaiset lasit, pesen joka päivä, käytän aina sitä suihketta, mutta kuivaan talouspaperiin.

Vierailija
37/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten nää nykyrillit toimii, mutta mulla yli 10v. vanhat lasilinssit, varmaan parhaat senaikaiset pinnoitteet, ainakin heijastamattomat.

Pesen silloin kun ovat paskaset.

Yleensä vain vedessä huljautan ja kuivaan milloin mihinkin, vessapaperiin tai paidanhelmaan (pitää olla puhdas puuvillapaita, muuten ei toimi) tai puhdistusliinaan. Joskus hönkäisen lasit huuruun ja pyyhin sitten. Jos on jotain rasvaa tms. niin sitten joutuu käyttämään puhdistussuihketta tai paremman puutteessa saippuaa.

Kosteista puhdistusliinoista ei kokemusta.

Säilytänkin niitä missä sattuu. Rilleissäni ei silti ole naarmuja, mutta muutoin ovat kyllä parhaat päivänsä nähneet (sangat). Muoviset olisi kai kevyemmät ja turvallisemmat, mutta tuskin ovat yhtä pitkäikäiset, vaikka olisi mitä pinnoitteita. Saakohan niistä edes yhtä ohuita?

Vierailija
38/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperi saattaa naarmuttaa, joten en sitä käyttäisi kuivaamiseen.

Ainakin talouspaperi voi naarmuttaa, koska valmistuksessa käytetään savea. Näin minulle kerrottiin silmälasiliikkeessä.

Suositteli kasvopaperia. Miten lienee sen kanssa.

Joskus kuivaan pehmeään pyyhkeeseen, mutta frotee ei ole tehnyt hyvää jälkeä.

Mieheni puhaaltaa linssit kuiviksi, joskus teen niin, mutta aika kovaa hommaa.

Sitrusta sisältävää astianpesuainetta ei kannata käyttää. Itse käytän LV-astianpesuainetta.

Tsemppiä uusi pokalainen 💛

Vierailija
39/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pyyhin joka aamu lasit silmälasiliinoilla, sellaisilla kosteilla. Rillejä ei saisi koskaan pyyhkiä kuivana.

Olen testannut Pirkan ja Rainbown liinat. Rainbown liinat ovat ihan kuraa. Pirkan toimivat, yksi liina riittää kahteen pesukertaan. Lidlin liinat vielä kokeilematta.

Joskus pesen varovasti hieman lämpimällä (ei kuumalla) vedellä ja veteen laimennetulla astianpesuaineella. Huuhtelu viileällä vedellä. Kuivaan puhtaalla pehmeällä kasvopaperilla.

Vierailija
40/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rillejä ei saa säilyttää pöydällä lappeellaan? Eihän ne linssit osu pöytään, vaan sangat. En tajua.